Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Giro for frisørtime jeg ikke møtte opp på


Ferchie

Anbefalte innlegg

Hei, fikk en giro for to frisørtimer jeg ikke møtte opp på. Det var to enkelt timer de skal ha 375,- for hver, altså tilsammen med MVA 760,-

 

Det jeg lurer på er om de har lov til dette? Det er en privat bedrift og jeg ble ikke informert om at de ville belaste meg for dette eller så mye som det er snakk om da de ringte meg første gangen (forsov meg til timen). Den andre gangen hørte jeg ikke noe fra dem, men fikk nå bare denne giroen.

 

De jeg har snakket med er sjokkert over hvor mye jeg må betale for disse to timene.

 

Jeg er klar over at det koster å ikke møte opp til timen, men dette var vel litt vel drøyt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har brutt kravet om medvirkning til å oppfylle avtalen ved å ikke møte opp, jf håndverkertjenesteloven § 38 a. Din forsinkede medvirkning er grunnlag for heving av avtalen (§ 43), og tjenesteyteren kan kreve erstatning (44) etter § 40 annet ledd.

 

Erstatning kan kreves både for reelle tap og tap av fortjeneste (det siste dog kun dersom det sannsynliggjøres at man ikke kunne fått samme fortjeneste ved arbeid for andre). Du fritas for erstatning dersom du kan sannsynliggjøre enten at hodet ditt er så skadet at du ikke har bruk for frisørtimen og dette var pga noe utenfor din kontroll (§ 40 annet ledd bokstav a), det offentlige påbyr deg å gå med langt hår (bokstav b), eller annen uforutsett hindring som var utenfor din kontroll (bokstav c)

 

Kort konklusjon: Ja, de har lov.

Lenke til kommentar
Vel, nå er ikke timen tapt inntekt da de er veldig travle her i byen, men om dere mener dette virker rimelig, på tross av at dere ikke kan komme med noen paragrafer som hjelp enten for dem eller meg så kan det være det samme.

 

At timen ikke er tapt inntekt vet du ikke. Frisørene visste ikke at du ikke kom til å dukke opp før 5-10 minutter inne i "din" time. Selvfølgelig kan det hende at en annen kunde trillet inn døren akkurat når din time skulle starte, og frisøren sa "vent fem minutter, jeg har en bestilt time som ikke har dukket opp", men det er ikke noe du kan regne med skjer.

 

Jeg jobbet på et tattoostudio en god stund, der fikk vi til slutt en grei måte å håndtere timebestilling på. Folk kom inn, betalte et depositum og fikk timen. Ingen bestilling via telefon, ingen bestilling uten depositum. Dukket ikke folk opp til timen, gikk depositumet til studioet. Sa folk fra at de ikke kunne komme 24 timer før oppført time, fikk de depositumet tilbakebetalt. Det skal svi litt å kaste bort andres tid.

Lenke til kommentar

Det var en grei måte å gjøre det på, Psilocybe, men det at enkelte firma ikke tar fullpris når man ikke møter opp til timen har jeg selv sett. (Dog aldri opplevd)

 

Personlig kunne jeg tenkt meg at de som ikke møter opp til timen må betale 150% av prisen som var avtalt.

Lenke til kommentar
Kort konklusjon: Ja, de har lov.
Med forbehold om at de ikke klippet noen andre samme tid til samme pris eller mer, regner jeg med? Hvis det dukket opp/var en drop in-kunde der, og denne fikk tiden i stedet, kan de vel neppe hevde å ha et reelt tap?
Lenke til kommentar
Kort konklusjon: Ja, de har lov.
Med forbehold om at de ikke klippet noen andre samme tid til samme pris eller mer, regner jeg med? Hvis det dukket opp/var en drop in-kunde der, og denne fikk tiden i stedet, kan de vel neppe hevde å ha et reelt tap?

 

Det må jeg si meg enig i, ja, da erstatning ikke er en inntektskilde, men en kompensasjon. :)

Lenke til kommentar

Hva mener dere to siste som skrev at kunden som ikke møtte opp skal betale, da? Som Psilocybe skrev, så er det ikke sikkert at frisøren fikk ny kunde før etter 5-10 minutter, og om frisøren var så uheldig at en ny kunde kom etter 20 minutter, så er det ikke sikkert hun/han rekker å klippe drop-in-kunden før neste time.

Lenke til kommentar

Så lenge frisøren ikke går glipp av inntekt, kan hun ikke kreve erstatning. Man rekker jo gjerne å klippe en person på litt kortere tid (i hvert fall på drop-in, har jeg inntrykk av. :p) og om neste klipp blir noen minutter forsinket, er jo ikke det et tap av den grunn. Kunden som må vente blir sikkert litt snurt, men i Norge tipser vi jo ikke frisørene våre uansett, så det blir jo ikke noe tap av den grunn.

 

Sånn sett er det etter min syn en enten-eller-situasjon. Enten klipper hun noen andre i perioden, har ikke tap, og kan dermed ikke kreve erstatning. Eller så har hun ikke andre kunder å klippe før neste time, og lider dermed et tap som følge av at kunden ikke dukker opp som avtalt. Det kan hun kreve å få dekket.

Lenke til kommentar

hvordan bestilte du timen? ringte du? gjorde du det på nett? møtte du opp personlig?

grunnen til at jeg spør er av den grunn at hvis du bestilte på nett eller møtte opp personlig kan det ha vært opplyst i (nett)butikken at det å ikke møte opp uten å si ifra eller si ifra på for kort varsel(kanskje under 24 timer?) vil bli belastet kunden med normal (time?)pris.

slik som det ofte står på f.eks private tannleger eller fysioterapeuter...

vis det er opplyst så vil jeg si du godtar dette når du gjør en timebestilling der.

Lenke til kommentar

En ting som er viktig er om dette var en droppinn frisør eller kun timebestillingsfrisør.

Om de også tar droppinn, så hørtes dette litt rart ut.

Men om dette er en frisør som alle må ha time, så er kravet greit. Men beløpet skal vel uansett aldri bli høyere enn hva den ville blitt om kunden hadde fått klippet seg.

Lenke til kommentar
Hei, fikk en giro for to frisørtimer jeg ikke møtte opp på. Det var to enkelt timer de skal ha 375,- for hver, altså tilsammen med MVA 760,-

 

Det jeg lurer på er om de har lov til dette? Det er en privat bedrift og jeg ble ikke informert om at de ville belaste meg for dette eller så mye som det er snakk om da de ringte meg første gangen (forsov meg til timen). Den andre gangen hørte jeg ikke noe fra dem, men fikk nå bare denne giroen.

 

De jeg har snakket med er sjokkert over hvor mye jeg må betale for disse to timene.

 

Jeg er klar over at det koster å ikke møte opp til timen, men dette var vel litt vel drøyt?

 

Om frisøren ikke har eksplisitt informert deg om at du må betale for en no-show så har de ikke anledning til å gjøre det.

Det følger heller ikke av sedvane blant frisører å ha en slik praksis heller, som feks tannleger etc gjør.

 

Og jeg tviler på om no-show-fee faktisk er mva berettiget, da du ikke fremstår som sluttforbruker da du ikke har mottatt hverken vare eller tjeneste.

 

Men, som det har blitt nevnt noen ganger så er det forstålig at frisøren prøver seg for det er brysomt med kunder som ikke kommer som avtalt.

Lenke til kommentar

Momsmessig tror jeg nok det er et stort spørsmål her, uten å kjenne videre til norsk rett.

 

Dog vil jeg stille meg i frisørbedriftens plass - du har ikke møtt opp til to timer på rad. Skal du fortsette å bestille timer og ikke møte opp?

 

Nummer 2 - koster et ikke mer enn 375 kroner å klippe seg?? Er det full takst de krever refundert?

Lenke til kommentar

Fantastisk. Jeg forstår at leger har dette behovet, men en frisør. Jeg har aldri hørt noe liknende før. Så sant du ikke ble informert om dette ved bestillingen har du ingenting å bekymre deg for, ikke betal noe som helst og velg en annen frisør. Får du et inkassokrav på dette så skaff deg en advokat. Går det an å være så frekk. Jeg følger tråden i påvente av at noen med relevant utdannelse bekrefter det jeg antar. Inntil det skjer, så har vi to spekulanter. Meg som aldri har hørt om liknende, eller personer som er i samme rollen som frisøren. (Tar i mot timebestillinger og har irritert seg over kunder som ikke har stilt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...