Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[LØST] Telenor halverte min båndbredde etter 3 år.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OT: Hva kan man gjøre får å få telenor til å oppgradere enn Sentral? Siden jeg har 16000/800, men får bare 5000/640.

 

telenor gjør ikke slikt så framst det ikke er snakk om en hel by omtrent..det er bare politikken demmes som er slik..men vist du bare har 5000 så kan du klage, hovedregelen er at er hastigheten din under det abbonnemngshastigheten som er hakket under det du har så har du klagerett med telenors lov i hånd..jeje, nei skift til fiber :D

Lenke til kommentar
Vel som sagt så gikk dette i orden for min del om Telenor holder det de nå har lovet den 6. april 2009.

 

Deretter tror jeg valget 2009 blir det mest spennende siden jeg fikk stemmerett.

 

Ikke at stemmerett vil hjelpe stort da det er samme tullet hver gang det er valg.

 

- Ingen holder valgløfter.

- Jobber, men minst mulig og håper at ingen merker det.

- Later som de vet best for alle, men tenker da bare på seg selv og tettbygde strøk.

- Lager mediacirkus

 

Slik jeg har sett det så har det ikke hatt noen betydning for hvem som har hatt "makta" i Norge da det hele tida er 2-3 partier som "samarbeider".

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Tja.

 

Om man bor i skauen burde man vel iallfall ikke stemme FRP. Tror ikke de er særlig pro-infrastruktur så veldig langt utenfor indre bykjerne i Oslo.....

 

Problemet i politikken er at fokus er flyttet fra ideologi til enkeltsaker og enkeltpolitikere. Stortinget er blitt et eneste stort realityshow hvor man stemmer dem inn og ut basert på deres opptreden i media etc. Siv Jensen har gode mediatrenere og det tjener hun mange stemmer på - desverre.

Lenke til kommentar
Dere kan jo ikke nekte folk i nabolaget i å få bredbånd. Det er faktisk folk ute på bygda som ikke har bredbånd i det heletatt... Jeg er ganske sikker på at hvis dere som klager her faktisk hadde lest betingelsene i kontrakten, så har selskapet rett til å gjøre hva f de vil.

 

Selvfølgelig har en ISP lyst å ha så mange kunder som mulig, men bare fordi dere mister hastighet og selskapet tjener mer penger på flere kunder, så betyr det ikke at de er griske. Hva med alle de som faktisk har fått bredbånd? Istedet for at du sitter med 4Mbit alene må du nå dele med 20-30 hustander. Vel jeg syns det er ganske rettferdig jeg. Du kan jo ringe inn å kreve at du skal betale mindre. Men andre folk har like rett til å ha bredbånd som du. Nei.. ærlig talt.. folk er virkelig bortskjemte.

 

Noen ganger må en bare godta at man ikke er alene i verden.

 

Neida, det er selvfølgelig ikke galt at flere får bredbånd, men det er måten dette blir gjort på.

Hadde ikke jeg betalt de kronene ut av egen lomme å fått prøvd en slik testkobling er det ingen her som ville hatt bredbånd i det hele tatt i dag.(ingen av naboene her var villig til å være med å spleise på testoppkobling engang, å nå er sentralen full forlengst)

Å da er det jævlig surt at naboene bestiller seg bredbånd og slipper å betale denne prøveoppkoblingen, samt at de får akkurat samme hastigheten som du har.

Ikke at det er en stor pengesum, men det er en prinsippsak.

 

Kanskje er jeg sutrete og egoistisk, men det minste de kunne gjort etter at jeg har skaffet dem såpass mange kunder var å gi meg en skikkelig forklaring på hvorfor de kuttet hastigheten her (selv om jeg vet hvorfor)

Lenke til kommentar

Det er totalresultatet av politikken som er ført som medfører hva man stemmer på neste gang.

 

Når gjennomført politikk er for dårlig da ønsker man en forandring og den kommer ofte best gjennom opposisjonen. Alle bør bruke stemmeretten, om ikke annet for å gi signal om at de er missfornøyd med sittende regjering.

 

Rundt 689 milliarder tapt i oljefondet for ikke så lenge siden(en av flere store tap).. jaja.. om man ikke stemmer annerledes snart så vet ikke jeg. Og nei, det er for enkelt å skylde på "finanskrisen" når man bedrev høy risiko med disse pengene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

hadde jeg mista båndbredde for at flere i nabolaget skulle få komme seg på nett så er det sikkert hyggelig for dem, men jeg hadde bytta leverandør tvert, til kabel,fiber,sattelitt, radio,etc.. så f.. hadde jeg blitt. men klart, isp`ene kan gjøre hva de vil, det er deres linjer og selskap, vi er bare kunder som blir skøvet rundt i systemet deres..nei bygg heller ut sier nå jeg, men det blir nok aldri gjort..det er ikke politikken demmes så..og ikke er det lønnsomt heller. bredbånd til alle er noe politikerne lover..og ikke noe telenor har lovet, noe jeg tror mange har misforstått..litt avsporing her..

Lenke til kommentar
Dette stemmer ikke helt, hvis Ventelo leverer på eget ustyr og har overbooket sentralen sin så kan du altids prøve en annen leverandør som har eget ustyr i sentralen (NGT, start.no, Telenor) osv.

 

Telenor var egentlig det vi prøvde først, men de klarte faktisk ikke å levere. Tre ganger skulle de sende en teknikker "neste måned" for å gi oss nett. Så det gikk først en måned, og så to, tre og etter fire måneder så orket vi ikke lengre.

Nextgentel sa med en gang at de ikke kunne gi oss, og bluecom var da eneste alternativ.

 

På det punktet så visste jeg ikke at telenor nok ikke kunne gi oss nett pga for overfylt sentral, kombinert med dårlig kommunikasjon mellom teknikkerere som aldri raporterte at dette var grunnen. Bluecom klarte å gi oss nett, men til gjengjeld et tregt et. Å "innrømme" at vi får dårligere nett pga for full sentral har de aldri gjort...

 

hadde jeg mista båndbredde for at flere i nabolaget skulle få komme seg på nett så er det sikkert hyggelig for dem, men jeg hadde bytta leverandør tvert, til kabel,fiber,sattelitt, radio,etc.. så f.. hadde jeg blitt. men klart, isp`ene kan gjøre hva de vil, det er deres linjer og selskap, vi er bare kunder som blir skøvet rundt i systemet deres..nei bygg heller ut sier nå jeg, men det blir nok aldri gjort..det er ikke politikken demmes så..og ikke er det lønnsomt heller. bredbånd til alle er noe politikerne lover..og ikke noe telenor har lovet, noe jeg tror mange har misforstått..litt avsporing her..

Ikke alltid leverandørbytte hjelper på overfylt sentral. Langt fra overalt at f. eks GET kan levere nett via kabel. Krever jo en sentral der og. Fiber er umåtelig dyrt om videre avtaler er gjort. Koster sikkert et par hundretusener å skaffe. 2-3 km unna har de fiber om jeg ikke tar feil hos oss.

Mens sattelitt vel har sine sterke begrensninger. Du har jo slikt som "Super 3G" osv, men

de er som regel tregere alternativer (+ ekstra latency, ping)

 

Ikke så lett å få ISP'ene til å bygge ut...

Lenke til kommentar
Vel som sagt så gikk dette i orden for min del om Telenor holder det de nå har lovet den 6. april 2009.

 

Deretter tror jeg valget 2009 blir det mest spennende siden jeg fikk stemmerett.

 

Telenor er ett multinajsonalt selskap og driver ikke veldighet overfor eiere av "Huset i skogen".

 

Deres primæroppgave i dag er å tjene penger og ikke drive veldedighet med å oppfylle ønsker, som omhandler 5% til 8% av den totale kundemasse.

 

Det var før det i "de gamle gode tider" med televerket og lysverket som nesten uten kostnad for kunde, la fram kilometervis med linjer.

 

 

Ønsker du full pakke i "ødemarken", så bør du vel stemme på ett parti, som mener staten skal ordne alt.

Lenke til kommentar

Hva med et parti som stiller samfunnsutviklende krav til store teknologiselskaper. Staten er nok ikke løsningen på behovet om teknologisk utvikling.

 

Som jeg sa tidligere, vi trenger en regjering som satser på noe annet enn høyrisiko gambling med oljefondets penger og som har forstått at vi snart er nødt til å klare oss på annet enn Olje & Gass samt andre råvareressurser her i landet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hva med et parti som stiller samfunnsutviklende krav til store teknologiselskaper. Staten er nok ikke løsningen på behovet om teknologisk utvikling.

 

Det du sier der er jo bare bambus. Det finnes ingen slike partier i Norge.

Den eneste forskjellen er at dagens regjering har støttet utbygging av "bredbånd" til de som ellers måtte klare seg uten pga dyr utbygging pr hode. Teknologien til oss som bor i mere sentrale strøk utrulles i et tempo som vil være likt uansett regjering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
He he, den er grei :)

 

:)

Er på linje med la7dfa.com her.

Det som kanskje er "bambus" er de som gjør tråden/diskusjonen til ett spørsmål om dårlig bredbånd "i skævven".

Det er totalt skivebom.

Theo tok opp at Telenor frekt og freidig endret hans abonnement pga "oversalg" i det området Theo bor.

Som klart har en infrastruktur på linje med de beste sentraler i mer "tettbygd strøk" mtp hastigheter.

8mb, 14mb.. dette er da på linje med "base" bredbånd fra f.eks Hadeland (Lyse), dvs. 10Mb.

 

At Telenor har ett konkurransefortrinn i og med statlig/historisk sponset infrastruktur er jo åpenbart.

Og de har da vitterlig blitt regulert iht til dette, slik at deres "primæroppgave å tjene penger" må reguleres mtp konkurranse i markedet.

Når det er sagt er det heller ikke Telneor (eller NexgGenTel..etc.) oppgave å bygge ny infrastruktur.

Det gjør de dersom det er lønnsomt (noe det ikke er på kort sikt)

Dette er helt riktig ett mer fellesansvar, og det er da vanlig at man legger kabel(fiber) ifbm annen utbygging (f.eks. vei/byggefelt).

Jeg tror det spiller 0 - null - rolle hvilken partisammensetning en regjering har mtp utbygging av bredbånd.

Dersom nok folk "surver" om dette vil trolig PrrrPPP score/sanke stemmer ved å la traktorlesba si no om dette i Vg/Dagbladet.

Men det er langt fra prat til handling. "Money talks, bullshit walks".. Tror det bør være PrrPP valgparole. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Jeg bor litt utpå bygda og har hatt Telenor ADSL siden 2003 på dette bostedet, og hadde de også på tidligere adresse. Jeg har stort sett vært fornøyd inntil november/desember 2009.

 

Jeg hadde i desember hatt 16Mbps(reellt 14.4Mbps pga linjekvalitet) i to-tre år og vært meget fornøyd med det. Det har vært noen små tilfeller av ustabilitet men meget sjelden i denne perioden.

 

Så i desember 2008 fikk jeg plutselig et brev fra Telenor om at nå oppgraderer de "alle" til 16Mbps og noe slikt. Det tok ikke mange dagene før jeg begynte å merke vesentlig lavere overføringshastighet i mine nntp forbindelser(abbonerer på giganews). Jeg stusset men tenkte at det ville gå seg til over tid.

 

Så mistet jeg nettet i opptil et par dager før juletid og jeg rapporterte dette. Før de hadde tid til å se på saken kom linjen min tilbake. Men alikevel en uke senere fikk jeg SMS om at "teknikere hadde sett på saken i dag og fikset problemet". Jaha tenkte jeg som hadde sittet med nettet tilbake en uke før det.

 

Så uti januar ser jeg i ADSL modemet at tilkoblingshastigheten kun er 8Mbps. Jeg sender avgården en klage og får kun svaret.

 

"Din linje støtter ikke høyere hastighet".

 

Jaha.. jeg har jo hatt 14.4Mbps i 3 år nå... hvordan kan det ha seg at den ikke støtter det? Så jeg sender klagen videre opp i systemet. Jeg nevner også her min mistanke til at deres kampanje i området om høyere hastighet til alle har forringet mitt abbonement. Men jeg får det samme svaret tilbake med litt mer tekst rundt og vil jeg vite mer må jeg kontakte feilmeldingen på 145. Jeg spurte hvordan jeg kunne ta saken videre opp i systemet noe jeg ikke fikk svar på.

 

Siden man har annet å drive med går det en stund før jeg ringer 145 og spør. Deres forklaring er "pga mye ustabilitet på din linje så tekniker det nødvendig å senke hastigheten til 8Mbps og vi kan desverre ikke øke den igjen, det er ikke mulig".

 

Jaha? Hvordan har denne ustabiliteten plutselig oppstått rundt deres kampanje med økt hastighet til alle spør jeg og personen i andren enden vet ikke hva han skal si og gjentar manisk "linjen var ustabil og vi måtte senke den til 8Mbps.". Smått forbannet legger jeg på.

 

 

Så hva kan jeg gjøre? Hvilke alternativer har jeg til telenor? Jeg vet at Nextgentel kun kan bruke telenors nett her ute og jeg ønsker heller ikke deres 10er nett.

 

I ditt nett ring mot dslam så driver den med load balansering, hvis "alle" brukere får fullhastighet så tappes de som hadde "mest" før slik at alle legger seg på en gjennomsnitt av total kapasitet. Det er for å gjøre det rettferdig for alle. Telenor lyger til deg bevist pga de kan ikke gå ut med sånt info til deg som forbruker, går du til nextgentel havner du uansett på "ADSL Surf" som vil si at du havner på telenor dslam og deres managment så du er like langt. Eneste håp du har er å håpe de bygger ut kapasiteten i ringen.

Lenke til kommentar
Har du papirer på den gamle avtalen og at de har satt ned hastigheten mot kontrakt, bør du anmelde dem for å ha brutt avtalen. Enkelt og greit.

Bytt leverandør mens du først er i gang.

Leser du avtalen så står det at de forbeholder seg retten til å endre vilkår om nødvendig. Så ser ikke at du kommer så veldig langt med den der du...

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

 

Har du papirer på den gamle avtalen og at de har satt ned hastigheten mot kontrakt, bør du anmelde dem for å ha brutt avtalen. Enkelt og greit.

Bytt leverandør mens du først er i gang.

Leser du avtalen så står det at de forbeholder seg retten til å endre vilkår om nødvendig. Så ser ikke at du kommer så veldig langt med den der du...

 

Dersom du gidder å lese tråden så skal trådstarter ha få ordnet mht sin klage på hastighet.

Så får vi se om det hjalp, både mtp faktisk download/upload samt stabilt nett.

:)

Hvorfor nevner du dette? Hvis DU leser så ser du at jeg svarer del_diablo med hans forslag med å hente frem avtalevilkår... Man kan ikke anmelde brudd på en avtale når telenor i sine avtalevilkår sier at de forbeholder seg retten til å endre vilkårene...

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...