Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Konsekvenser ved bruk av en annens legitimasjon


Bamsemumsen

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer, i ren nyskjerrighet, på hva som ville skjedd dersom jeg hadde benyttet meg av falsk legitimasjon i en butikk. Naturligvis ville det blitt inndratt, men er det lov i henhold til regler og lover å holde igjen en person? Hva om hun i kassen ringer sjefen eller noe og han er der før jeg eventuelt helt rent hypotetisk får tatt tilbake kortet mitt eller snudd meg og gått ut av butikken?

 

Ikke tenk på utesteder, hvis jeg hadde vært i besittelse av falsk legitimasjon/kortet til en kompis ville jeg aldri funnet på å gå på byen eller noe, slik at dere vet at jeg ikke er en av de forbanna fjortissene som absolutt skal ødelegge utelivet.

 

Tema: Konfliktløsning

 

Spørsmål

er det straffbart å PRØVE å kjøpe alkohol(under 22%) eller tobakk før man er 18?

 

Svar

Hei!

 

Du vil ikke bli straffet for å prøve å kjøpe øl/tobakk i butikken, med mindre du bruker falsk legitimasjon. Det er et klart lovbrudd der du vil bli anmeldt og få en bot på minimum 1.500,-

 

Du må heller ikke glemme at butikken kan ringe foreldrene dine og fortelle om episoden.

 

Hilsen ung.no

 

Hva er falsk leg.? Er det hvis ditt navn og bilde står på gyldig id med fødselsdato som stemmer overens med aldersgrenser?

 

Fant en artikkel rundt emnet. En kommentar:

Gratulerer jenter dere får nå dokumentfalsk på rullebladet.

Dermed så kan dere få retriksjoner ved reise til bla USA.

Det er også visse ting dere ikke kan utdanne dere som.

Kjempe smart :(

 

Gjelder det ved bruk av "funnet" legg?

Endret av Bamsemumsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg lurer, i ren nyskjerrighet, på hva som ville skjedd dersom jeg hadde benyttet meg av falsk legitimasjon i en butikk. Naturligvis ville det blitt inndratt, men er det lov i henhold til regler og lover å holde igjen en person? Hva om hun i kassen ringer sjefen eller noe og han er der før jeg eventuelt helt rent hypotetisk får tatt tilbake kortet mitt eller snudd meg og gått ut av butikken?

 

Ikke tenk på utesteder, hvis jeg hadde vært i besittelse av falsk legitimasjon/kortet til en kompis ville jeg aldri funnet på å gå på byen eller noe, slik at dere vet at jeg ikke er en av de forbanna fjortissene som absolutt skal ødelegge utelivet.

 

Tema: Konfliktløsning

 

Spørsmål

er det straffbart å PRØVE å kjøpe alkohol(under 22%) eller tobakk før man er 18?

 

Svar

Hei!

 

Du vil ikke bli straffet for å prøve å kjøpe øl/tobakk i butikken, med mindre du bruker falsk legitimasjon. Det er et klart lovbrudd der du vil bli anmeldt og få en bot på minimum 1.500,-

 

Du må heller ikke glemme at butikken kan ringe foreldrene dine og fortelle om episoden.

 

Hilsen ung.no

 

Hva er falsk leg.? Er det hvis ditt navn og bilde står på gyldig id med fødselsdato som stemmer overens med aldersgrenser?

 

Fant en artikkel rundt emnet. En kommentar:

Gratulerer jenter dere får nå dokumentfalsk på rullebladet.

Dermed så kan dere få retriksjoner ved reise til bla USA.

Det er også visse ting dere ikke kan utdanne dere som.

Kjempe smart :(

 

Gjelder det ved bruk av "funnet" legg?

 

Falsk leg er hvis du utgir deg for å være feks kompisen hvis leg. du låner for å kjøpe alkohol. Dette gjelder også "funnet" leg. Og jeg antar at du skriver det i anførselstegn fordi du vet at det ikke er lov.

Hvis du ikke er gammel nok, men har gjort det jeg har uthevet, er du skyldig i dokumentforfalskning.

Lenke til kommentar

Dokumentforfalskning er når du prøver å dokumentere at du er ein anna person for f.eks å få kjøpt alkohol.

 

Som mindreårig er det ikkje ulovleg å prøve å kjøpe alkohol med mindre du bruker eit ID kort med feilaktig informasjon om deg sjølv. Dette vil seie at både å bruke ein venn sitt kort eller å bruke eit kort som på grunn av ein feil hos f.eks banken viser feilaktig informasjon er å regne som dokumentforfalskning.

Du er ansvarleg for å sjekke at informasjonen på ID kortet ditt er korrekt.

 

Derimot om du i butikken blir spurt etter ID og viser eit ekte ID kort med korrekt informasjon så er det lovlleg sidan det er butikken sitt ansvar å sjekke. Veit at det er enkelte som har hatt suksess med å bruke moped førekortet eller rett og slett ved å væres jølvsikker når dei viser legitimasjon på at dei er 17 år gamle.

Lenke til kommentar

Det er straffeloven § 372 som er relevant bud her:

 

§ 372. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den, som for å føre andre bak lyset angående omstendigheter av betydning for rettsforhold eller foretagelsen av rettshandler utsteder en skriftlig bevitnelse, der inneholder usannhet.

 

Med bøter eller med fengsel inntil 5 måneder straffes den, som i hensikt å tilvende seg eller andre en fordel eller å skade noen, løgnaktig utgir seg eller en annen for en i en bevitnelse, et personpass eller et liknende legitimasjonspapir omhandlet person eller på annen måte benytter et slikt dokument, eller som medvirker hertil.

 

Den som overlater til en annen et slikt legitimasjonspapir som er utferdiget til ham, skjønt han vet eller bør forstå at det vil bli brukt uberettiget, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder.

 

Endret ved lov 5 feb 1940 nr. 2.

 

Det er annet ledd som er relevant. Straffehjemmelen regulerer bare bruk av en annen persons legitimasjon, ikke lovstridig endring av din egen legitimasjon (dette er dokumentfalsk). Merk at tredje ledd gjør også den som låner bort legitimasjonen sin strafferettslig ansvarlig.

 

Denne bestemmelsen har bare en strafferamme på opptil fem måneder. Du kan altså ikke pågripes (strpl § 171 krever at det er minst seks måneders strafferamme).

 

Bestemmelsen gjelder også bruk av 'funnet leg', i og med at du utgir deg for å være en annen.

Lenke til kommentar
Kult å se at folk svarer. Uansett, det jeg lurer på er om jeg rent hypotetisk kunne blitt holdt igjen i butikk ved makt eller lignende dersom jeg prøvde å kjøpe alkohol med en annen persons legitimasjon på alder over 18?

 

Akurat dette varierer litt med situasjonen. I utganspunktet er det frihetsberøvelse om nokon andre en politiet held deg igjen. Unntake er når gjerningsmannen er tatt på fersk gjerning eller med ferske spor. Kan ikkje komme på å ha sett noken plass kva som er vanlig i slike situasjoner.

Lenke til kommentar

Du kan jo bare gå, samme om de har legget så har de ikke noe bevis på at det er du som har brukt det. Uansett skjønner jeg ikke poenget med å bruke fakelegg til å kjøpe alkohol som er enkelt å få tak i uansett.

 

Jeg ble forsåvidt tatt med fakelegg på et utested, ble ikke holdt igjen eller noe, men politiet var liksom 5-10 meter unna ingangen og så at slaget var tapt. Og vil ikke akkurat si at jeg er fjortis pga jeg prøvde å snike meg inn, jeg var 17 år ca 1 måned før jeg fylte 18 og alle vennene mine var 18 så... Jeg kom da i prat med politiet og de spurte om det var meg, jeg sa ærlig med en gang at det var det ikke og oppga mitt ekte navn. Ble stilt masse kontrollspm, adresse, søsken, mor, far, tlfnummer osv som de sjekket opp så tror det var lurt av meg og si sannheten. Fikk vite at jeg kom til å få en bot i posten iløpet av en viss tid og at jeg kunne forvente meg en liten notis på rullebladet. Jeg forklarte en lang historie om at jeg hadde vært på bursdagsfors tidligere hos ei venninne og at de hadde tenkt seg på utestedet mens jeg skulle videre på en annen fest, men at jeg under bilturen til utestedet satt jeg på med ei jente jeg ikke kjente og jeg klarte å miste mobiltelefonen min i den bilen. Alle de andre var inne på utestedet og jeg måtte nesten få tak i de siden det var deres venninne og jeg ville gjerne ha telefonen min tilbake. Så jeg dro hjem og hentet legitmasjonen til en kompis som jeg hadde hjemme. Vet ikke om politiet kjøpte historien, men det var faktisk helt sant. Skjønte at jeg hadde driti meg ut, legget ligna ikke at all og jeg var jo nesten 100% screwed i det jeg bestemte meg for å prøve. Hadde nok ikke gjort det om jeg ikke hadde vært kanonshitings.

 

Fikk brev en måneds tid seinere og pga min store sammarbeidsvilje og at jeg var rolig og tok politiets anbefalning på å dra hjem gjorde at juristen hadde bestemt at jeg skulle sleppe å få en bot, men fikk alikevel en prøvetid på 2 år. Vet ikke helt hvilket konsekvenser det får for meg seinere, skjønner at om jeg begår flere lovbrudd iløpet av den 2års perioden er jeg screwed, men jobb har ikke jeg hatt problemer med, ikke at jeg er innenfor et yrke som ville fått betydning av dette men. Og jeg kan helt ærlig ikke skjønne at det å prøve å snike seg inn på et utested i en alder av 17 år kan gi meg problemer med å komme inn i usa, må nok søke visum, men tror ikke det blir noe problem uten at jeg skal si det så alt for sikkert.

Lenke til kommentar
Leser du svarene du får? Krikkert har allerede svart deg.

Leser du hva jeg skriver? Jeg spurte rundt frihetsberøvelse som personen over ditt innlegg så pent kalte det. Takk. :)

 

Hvis du hadde lest hva krikkert sa hadde du funnet ut at han svarte på spørsmålet ditt i nest siste avsnitt i sitt innlegg...

Lenke til kommentar
Det er straffeloven § 372 som er relevant bud her:

 

Og §182 hvis man bruker et falskt dokument, eller forfalsker id- kortet. Her kan man derimot foreta en sivil arrest, siden strafferammen er over 6 mnd.

 

 

Er det vanlig praksis at det kommer på rullebladet når man er under 18 år?

 

Jepp.

 

 

Oh yeah..

Det havner i barnevernet dersom du er under 16, og i forliksrådet dersom man er under 18.

Over 18 er du stort sett screwed hvis du blir dømt for dokumentforfalskning.

 

Nja, ikke helt riktig. Se strl. §46.

 

Du kan jo bare gå, samme om de har legget så har de ikke noe bevis på at det er du som har brukt det. Uansett skjønner jeg ikke poenget med å bruke fakelegg til å kjøpe alkohol som er enkelt å få tak i uansett.

 

Jeg ble forsåvidt tatt med fakelegg på et utested, ble ikke holdt igjen eller noe, men politiet var liksom 5-10 meter unna ingangen og så at slaget var tapt. Og vil ikke akkurat si at jeg er fjortis pga jeg prøvde å snike meg inn, jeg var 17 år ca 1 måned før jeg fylte 18 og alle vennene mine var 18 så... Jeg kom da i prat med politiet og de spurte om det var meg, jeg sa ærlig med en gang at det var det ikke og oppga mitt ekte navn. Ble stilt masse kontrollspm, adresse, søsken, mor, far, tlfnummer osv som de sjekket opp så tror det var lurt av meg og si sannheten. Fikk vite at jeg kom til å få en bot i posten iløpet av en viss tid og at jeg kunne forvente meg en liten notis på rullebladet. Jeg forklarte en lang historie om at jeg hadde vært på bursdagsfors tidligere hos ei venninne og at de hadde tenkt seg på utestedet mens jeg skulle videre på en annen fest, men at jeg under bilturen til utestedet satt jeg på med ei jente jeg ikke kjente og jeg klarte å miste mobiltelefonen min i den bilen. Alle de andre var inne på utestedet og jeg måtte nesten få tak i de siden det var deres venninne og jeg ville gjerne ha telefonen min tilbake. Så jeg dro hjem og hentet legitmasjonen til en kompis som jeg hadde hjemme. Vet ikke om politiet kjøpte historien, men det var faktisk helt sant. Skjønte at jeg hadde driti meg ut, legget ligna ikke at all og jeg var jo nesten 100% screwed i det jeg bestemte meg for å prøve. Hadde nok ikke gjort det om jeg ikke hadde vært kanonshitings.

 

Fikk brev en måneds tid seinere og pga min store sammarbeidsvilje og at jeg var rolig og tok politiets anbefalning på å dra hjem gjorde at juristen hadde bestemt at jeg skulle sleppe å få en bot, men fikk alikevel en prøvetid på 2 år. Vet ikke helt hvilket konsekvenser det får for meg seinere, skjønner at om jeg begår flere lovbrudd iløpet av den 2års perioden er jeg screwed, men jobb har ikke jeg hatt problemer med, ikke at jeg er innenfor et yrke som ville fått betydning av dette men. Og jeg kan helt ærlig ikke skjønne at det å prøve å snike seg inn på et utested i en alder av 17 år kan gi meg problemer med å komme inn i usa, må nok søke visum, men tror ikke det blir noe problem uten at jeg skal si det så alt for sikkert.

 

Du har nok fått påtaleunnlatelse. Dette kommer også på rullebladet, gjør du noe galt innen to år vil det bli foretatt en pådømmelse av fellesstraff for alle forhold. Uansett så har du ikke rent rulleblad i rettslig forstand, men kommer ikke emd på en politiattest etter 5 år. Politiet vil dog alltid ha denne opplysningen i sitt register. De registrene er litt som elefanten, de glemmer aldri.

Lenke til kommentar
...jeg kan helt ærlig ikke skjønne at det å prøve å snike seg inn på et utested i en alder av 17 år kan gi meg problemer med å komme inn i usa...

 

De har helt sikkert nok med sine egne kriminelle, og ønsker ikke å slippe inn folk som har vist at de ikke er fremmede for å utføre ulovlige handlinger. Det blir bare ekstra arbeid for et i utgangspunktet overarbeidet politi og rettsvesen. Jeg skulle faktisk ønske at det var noen slike begrensninger her i landet også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...