Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

Videst mulig? Ett økonomisk valg kan være en Samyang 14mm 2.8. Skarp og fin over det hele. Har selv den og fisheyen av Samyangen men begynner å bli lei fisheyetimelapser.

En jeg kjenner går bare løs med kitobjektivet 18-55mm. Får fine timelapser av den og.

 

Har selv Canon 550D med Magic Lantern. Sparte meg en tusenlapp på kontroller da. Installer på eget ansvar!

 

Takk for svar. Etter litt mer avansert googling fant jeg ut at Canon EF 50mm f/1.8 funker greit til sånne ting, og den koster bare 700kr. Den er vel veldig grei ellers også fordi den er nærme hva menneskeøyet ser.

 

Tenkte å stikke ut på jordet i morgen for å prøve med kitobjektivet mitt bare for å se hvordan det blir på 50mm, f/4.5.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Slenger inn ett innlegg her...noe jeg alltid har lurt på:

Hva er det dere gjør mens dere venter på at timelapsen skal bli ferdig? Skjuler kameraet litt, og løper hjem til det er ferdig? Leser avisa? :p

 

Spørs hvor jeg er henne og hva jeg "timelapser" , f.eks når jeg tok astrotimelapse så la jeg meg ned på bakken, slengte fram en energidrikk og sjokolade og ventet på at det skulle komme endel stjerneskudd som det var meldt den dagen :) det gjordet det så absolutt! synd at det eneste stjerneskuddet jeg fikk var på ett test shot og ikke i selve timelapsen :(:p men det var absolutt en fin opplevelse ^^

Lenke til kommentar

Takk for svar. Etter litt mer avansert googling fant jeg ut at Canon EF 50mm f/1.8 funker greit til sånne ting, og den koster bare 700kr. Den er vel veldig grei ellers også fordi den er nærme hva menneskeøyet ser.

 

Tenkte å stikke ut på jordet i morgen for å prøve med kitobjektivet mitt bare for å se hvordan det blir på 50mm, f/4.5.

"Det øyet ser" er nærmere 45mm på fullframe, som blir 28mm på et crophus som ditt.

 

 

Beste utgangspunkt for å velge brennvidde er uansett akkurat det du skriver at du har tenkt til å gjøre - å selv prøve seg fram med hvilke brennvidder du liker å bruke. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Tenker å satse på å lage endel timelapser fremover. Har hatt noen planer i flere år, men aldri gjort det. Hva vil dere anbefale av dollys? Har lest litt tilbake her, og ser at det finnes mye rart, Dynamic Perception ser ut til å være populær.

 

Det viktigste er at det fungerer, og at det er relativt brukervennlig - altså at det ikke er noe jeg gruer meg til å ta i bruk eller ta med på tur. Ser for meg en skinneløsning. Bør vel også ha to stativ til noe slikt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En innføring i time lapse

 

Time lapse kan beskrives som en fototeknikk der man over en gitt periode tar eksponeringer med jevne mellomrom og kombinere disse til en film som spilles av over en kortere tidsperiode.

 

Første steg er å gjøre seg opp en mening om hva du vil lage en time lapse av.

 

Eksempler kan være:

 

Solnedgang/soloppgang

En kommende storm/uvær

Gress/planter som gror

Frukt som råtner

Is som smelter

En travel gågate

Naturlandskap

Trafikk-kryss

Stjernehimmelen som roterer

 

Mulighetene er mange og det gjelder å være oppfinnsom og finne spennende vinkler, lokasjoner og tema for å gjøre filmen din interessant.

 

Før vi setter i gang, kan det være greit å se et bra eksempel på en time lapse film der alt er gjort riktig.

 

 

Vi kommer ikke til å sikte så høyt nå i begynnelsen, dette er bare for å vise hvor bra det kan gjøres og for å ha et endelig mål i sikte.

 

Utstyr

 

Først av alt trenger du et kamera. Jeg går ut i fra at du eier et digitalt SLR kamera. Alle andre, slutt å les her. Mange DSLR kamera har en time lapse funksjon innebygd i firmwaren. Dette gjelder stort sett de fleste Nikon kameraer, så ta en god kikk gjennom menyen før du bestiller deg et eksternt intervalometer, noe som Canon eiere må gjøre for å ha muligheten for time lapse.

 

Både Canon og Nikon har hver sin slik kontroll.

 

Til de av dere som ikke er villig til å betale langt over 1000kr for en slik kontroll at du kan bestille kopier av disse på dealextreme.com til rundt 40$ pr. stk. Har kjøpt en slik selv til mitt Canon kamera og har ikke noe å utsette på kvaliteten i forhold til originalkontrollen.

 

Her er linker til de forskjellige merkene:

 

Canon/Pentax/Samsung/Sigma

Sony/Minolta

Nikon

 

Det er viktig at kameraet ikke beveger seg under bildetagningen, derfor er et godt stativ er et must innen timelapsefotografering. Pass på at du setter stativet på et stødig underlag slik at det ikke forekommer bevegelse/vibrasjon i stativet. En idè er å sette selvutløseren på kameraet til 5-10 sekunder slik at kameraet ikke forandrer posisjon når du beveger deg vekk fra stativet og kameraet har begynt å ta bilder.

 

Jeg vil ikke anbefale noen spesielle merker, men det kan være en fordel å ha et stativ med krok på undersiden, slik at man kan henge noe tungt i bunn ved kraftig vind ute. Bare en liten forflyttning av stativet eller vibrasjon kan være nok til å ødelegge effekten av time lapse-filmen din (selv om det finnes programvare som kan rette opp vibrasjoner i filmen).

 

Et problem som kan oppstå ved bruk av lang lukkertid om dagen, er at bildet blir overeksponert. Dette kan løses ved å kjøpe et ND-filter som blokkerer mesteparten av sollyset, men ved lengre lukkertid vil det ha kommet gjennom nok lys til å få riktig eksponerte bilder.

 

Bildeintervall

 

Nå når du har bestemt deg for hva du vil lage time lapse av, må du tenke på hvor langt intervall du vil ha mellom hvert bilde. Jeg kommer til å bruke sola og skyer som et eksempel, da begge disse krever forskjellig intervall.

 

Jo mindre intervall du har mellom bildene, jo treigere bevegelse av motivet i sluttfilmen. Ved å bruke skygger og skyer som eksempel – skyer vil definitivt bevege seg fortere på himmelen enn skygger fra sola i landskapet/scenen. Derfor vil vi normalt ha et kortere intervall ved time lapse av skyer enn ved sola som beveger seg over himmelen. Praktiske innstillinger vil da være rundt 1-15 sekunder for skyer (avhengig av vindstyrke), og rundt 30 sekunder for solens bevegelse.

 

Det er selvfølgelig ingen regler på dette innenfor time lapse. Intervallet som du setter er helt opp til deg selv og hvor raskt du vil tingene skal bevege seg på skjermen.

 

Hvis vi nå tenker oss at vi skal lage et klipp av en is som smelter og klippet skal være rundt 30 sekunder langt med 24 fps, så trenger vi følgende antall frames:

 

24 fps * 30 sekunder = 720 frames (bilder)

 

Neste steg er å finne ut hvor lang tid det skal være mellom bildene. Hvis vi beregner at det tar 1 time (3600 sekunder) før isen er helt smeltet, så kan vi regne ut tidsintervallet mellom hvert av bildene:

 

3600 sekunder (lengden det tar for isen å smelte) delt på 720 frames (antall bilder som trengs for filmen) = 5 sekunders intervall mellom bildene.

 

Dette er et eksempel på hvordan du kan planlegge time lapse-filmene dine.

 

Flytende eller "hakkende" film

 

Si f.eks at du skal lage en time lapse-film av et gatekryss og du har satt kameraet til å ta bilde hvert femte sekund. Ved kort lukkertid på kameraet ditt vil f.eks en fotgjenger som skal krysse gata, være på den ene siden av veien i et øyeblikk og på andre siden i neste. Ved å ha en lengre lukkertid, vil objektene som er i bevegelse foran kameraet ditt, få en mer flytende bevegelse. Dette prinsippet er vist på figuren under, der det brunfargede området er lengden på lukkertiden din.

 

500px-Time-lapse_exposure_time.svg.png

 

Dette er en viktig faktor i time lapse filmer. Hvis du skyter med rask lukkertid (f.eks 1/100s), vil dette se unaturlig ut i forhold til en tregere lukkertid (f.eks 1/2s) når bildene spilles av i sekvens.

 

Bare tenk deg når du ser en film på dvd og pauser i en rask scene med mye action, du vil da legge merke til at bildet du ser på er ganske blurret (uskarpt). Nå skal det sies, at dersom disse uskarpe bildene spilles av i sekvens vil illusjonen om bevegelse finne sted og blurringen vil bli ignorert av øynene dine.

 

Så for å få mer flytende bevegelser; bruk lengre lukkertid!

 

Forskjellen kan ses under på disse to filmene, der den første har brukt kort lukkertid, og den andre har brukt lang:

 

Kort lukkertid

 

 

Lang lukkertid

 

 

Kamerainnstillinger

 

•Still inn kameraet ditt til å ta bilder i JPG, dette for å spare plass på minnekortet. Husk at det skal tas mange bilder. Har du plass på minnekortet og kanskje skal bruke time lapse filmen innen tv/film –bransjen kan det være en idé å gå for raw-format.

•Still inn hvitbalansen på kameraet ditt til manuell, auto-hvitbalanse kan skape flimring i filmen din pga endring i lysstyrken over tid.

•Sett også eksponering i manuell, pga mye av de samme grunnene som i forrige punkt.

•Autofokus på kameraet må være deaktivert.

 

Flott! Da har vi det meste vi trenger for å sette i gang med vår første time lapse film.

 

Husk før du begynner

 

1. Manuell innstilling på kamera

2. Bruk laveste iso på kameraet ved dagslys, dersom du ikke har ND-filter

3. Stødig stativ/tripod = ingen bevegelser/vibrasjoner

4. Lengre lukkertid = mer realistiske bevegelser (opp til en viss grense selvfølgelig)

5. Sett intervallet i forhold til hvor raskt objektene skal bevege seg

6. Sjekk at minnekortet ditt har nok plass for bildene som skal tas

7. Vær sikker på å ha nok batteri til den tiden det tar å gjennomføre bildetagningen

 

Da er det bare å starte opp kameraet, lene seg tilbake og la tiden gå til du føler du har fått nok eksponeringer. Du er nå klar til å sette sammen bildene til en film.

 

Sette sammen bildene til en film

 

Quicktime Pro

 

En enkel metode er å bruke Quicktime Pro. Det du gjør er å laste over alle bildene du har tatt inn i en mappe. Pass på at disse er nummerert i stigende rekkefølge (noe de vanligvis er hvis du henter de rett fra kameraet og ikke har forandret på filnavnene selv). Deretter åpner du quicktime og velger "File" > "Open Image Sequence"

 

quicktime-openimagesequence.jpg

 

Velg så det første bildet i bildeserien du har tatt og trykk ok. Quicktime vil nå spørre deg hvor mange frames per second du vil ha og du kan velge blant mange forskjellige verdier. Etterpå når quicktime har satt sammen alle bildene, går du til "File" > "Export" og så kan du stille inn videokvalitet, oppløsning osv.

 

Voila, nå har du en ferdig filmsnutt som du eventuelt kan hive inn i et redigeringsprogram, legge på musikk, tekst osv.

 

VirtualDub

 

Et bra gratisalternativ til QT Pro. Torbjørn T. har skrevet en guide til dette programmet som du kan lese her. For å laste ned VirtualDub, følg denne linken: http://virtualdub.sourceforge.net/

 

MakeAVI

 

Et program som setter sammen .JPG (eller andre formater) til en film. Kan lastes ned her.

 

Time Lapse Assembler (kun for Mac OS X)

 

Veldig bra gratisalternativ til quicktime pro. Valgfri bilder pr. sekund og oppløsning. Fungerer utmerket.

 

http://www.macupdate...apse-assembler/

 

Takk til haugejohnsen for tipset!

 

 

-Tråden oppdateres kontinuerlig

Veldig bra artikkel! Prøv evt. også:

http://www.slidetrack.no

http://us4.campaign-archive1.com/?u=f74cc7c9a03d0200afa025351&id=6da7fb6e6d

 

Morten

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vekten av DSLR og objektivet er hva som utgjør utfordringen her.

Du får eggtimere beregnet på type gopro og digitalkameraer, men ikke sett noen som støtter 1kg +

 

Og om du skal kjøpe ferdige kits, er det nok vanskelig å finne noe til under 200usd, av hva jeg har sett, er 200usd billig.

Om du ønsker å bruke tid på det, er det kanskje billigst å lage din egen rigg, da det er noen eksempler på det online.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tok min første time-lapse her om dagen, og merket etter 2000 bilder at kameraet mitt (nikon d5100) navngir filene som xxx helt til du har nådd 999, så begynner det med xxx-x.

 

Problemet med det, er at når jeg laster inn i time-lapse-programmet, så sorteres de annerledes, og jeg får bare hakking frem og tilbake siden bildene kommer i feil rekkefølge.

 

Fins det noen måter å endre navngivingen av bildefilene i kameraet eller endre navnene i etterkant?

Lenke til kommentar

Er det noen som opplever flimring pga. at noen få bilder blir lysere/mørkere enn resten?

Har holdt på med en del timelapse de siste månedene, bruker et Nikon D90.

Det er grasalt irriterende når det skjer, noen tips? Bruker som regel en lukkertid på mellom 0.5-2sek, «AE-LOCK(HOLD)» eksponering og som regel «Cloudy» whitebalance.

 

Noe jeg ser ikke er nevnt er fokusen. Manuell fokus er et must, auto vil ødelegge totalt wink.gif

 

Til de som tror de ikke kan starte før de har fått intervalometeret i postkassa; det finnes software som gjør samme nytten, med flere funksjoner. Eneste minuset er selvsagt at man må ha med laptop!

Jeg er Macbruker og benytter meg av Sofortbild. Finnes lignende alternaltiv til windows i fleng laugh.gif

Jeg legger merke til at du postet for gangske lenge siden... Likevel:

 

Dette skyldes at blenderen i kameraet ditt ikke klarer å være helt lik hver gang den tar et bilde. Dermed vil du få slik "flickering". Jeg foreslår at du googler deg frem til svaret, men et tips kan være å skru objektivet ut, slik at ikke blenderen fungerer lenger, og isteden stille blenderen manuelt på objektivet. Om du har den type objektiv selvsagt

Lenke til kommentar

Tok min første time-lapse her om dagen, og merket etter 2000 bilder at kameraet mitt (nikon d5100) navngir filene som xxx helt til du har nådd 999, så begynner det med xxx-x.

 

Problemet med det, er at når jeg laster inn i time-lapse-programmet, så sorteres de annerledes, og jeg får bare hakking frem og tilbake siden bildene kommer i feil rekkefølge.

 

Fins det noen måter å endre navngivingen av bildefilene i kameraet eller endre navnene i etterkant?

Du kan muligens velge å sortere bildene etter dato, enten i det du skal laste de inn i programmet, eller i programmet selv. Det pleier å fungere for meg.

Du kan også markere alle bildene og gi en av de nytt navn (f.eks EKS_00001) og da vil alle bildene lagres i en slik sekvens. Pass bare på å sortere bildene etter dato før du gir nytt navn. Med windows har jeg desverre opplevd at dette er vanskelig da EKS_0010 vil dukke opp over EKS_0001 når de sorteres etter navn.

Hvis du bruker lightroom 4 har du muligheten til å gi alle bildene en ny navn-sekvens i det du skal importere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...