Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

....

Lurar på kva innstillingar man skal bruke når ein skal timelapse frå dag til natt eller natt til dag?

 

Tipper sjølvfølgjeleig at White Balance skal være på Manual, samen med Manual Fokus og fast F/Stop og ISO, men kva med lukker tiden?

 

Om den er på fast, for eksempel 100/1, så blir dette greitt nok for bilete av dagen, men når det kommer til natt delen av timelapsen, så blir det berre heilt mørk, møter same problem om eg skal bruke lang lukker tid, då blir bileta av dagen for lys mens natt delen blir fint. Skal man bruke AV modusen her? Så maskinen bestemmer sjølv lukkertid?

...

 

Har berre lyst å bumpe dette for å få svar, finner ikkje fram til noko :/

Endret av MPC
Lenke til kommentar

....

Lurar på kva innstillingar man skal bruke når ein skal timelapse frå dag til natt eller natt til dag?

 

Tipper sjølvfølgjeleig at White Balance skal være på Manual, samen med Manual Fokus og fast F/Stop og ISO, men kva med lukker tiden?

 

Om den er på fast, for eksempel 100/1, så blir dette greitt nok for bilete av dagen, men når det kommer til natt delen av timelapsen, så blir det berre heilt mørk, møter same problem om eg skal bruke lang lukker tid, då blir bileta av dagen for lys mens natt delen blir fint. Skal man bruke AV modusen her? Så maskinen bestemmer sjølv lukkertid?

...

 

Har berre lyst å bumpe dette for å få svar, finner ikkje fram til noko :/

 

 

 

Hei. Så vidt jeg har forstått, vil det koste penger å gjøre slike overganger bra. Søk opp "little bramper".

Å gjøre det manuelt tror jeg blir vrient, eneste jeg kan komme på er om et av de styringsprogrammene fra en datamaskin kan ha mere nøyaktig kontroll på lukkertider enn kameraet.

 

 

Mitt siste forsøk:

 

http://vimeo.com/57029420

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hørt mye bra om Little Bramper, bare synd at karen som produserer de har sluttet å selge de. Kunne tenkt meg en slik selv.

 

Du kan jo sjekke ut Promote sin kontroll som også har støtte for bulb ramping og HDR time lapse: http://www.promotesystems.com/products/Promote-Control.html

 

Selv har jeg prøvd meg litt med GBTimelapse som er en software-løsning. Fungerer bra og er ikke spesielt vanskelig å konfigurere.

 

Et siste alternativ om du har et av disse kameraene: 5D mark II, 50D, 60D, 500D, 550D eller 600D, er å installere magic-lantern firmware som gir støtte for bulb ramping internt fra kameramenyen (har ikke testet selv): http://www.magiclantern.fm/download

Lenke til kommentar

Hvor lang tid pleier dere å la kameraet stå? Det jeg har gjort hittil, er å skjule et gopro kamera, dra fra det, og komme tilbake å hente det etter tre timer. Innser at jeg får mye mer footage enn det jeg trenger. Så dere som sitter å venter på det, hvor lang tid bruker dere for å få en god timelapse med en grei fart på rundt 10 sekunder? En time?

Lenke til kommentar

Det finnes vel en regel om at en skal holde seg innen 5 sekund per klipp når man lager film, så kanskje ta utgangspunkt i det. Kommer jo helt an på hva og hvordan du lager den ferdige filmen, men det er svært få enkeltklipp som er spennende over lengre tid.

 

Du får finne fram Mikke Muskalkulatoren og stoppeklokka :)

Lenke til kommentar

Første gangen jeg hører den regelen. Et ordtak jeg derimot er veldig kjent med er "bedre med for mye enn for lite."

Det motsatte gjelder for film. Sjekk de mest proffe timlaps filmene og se hvor lange scenene er, eller vanlig spillefilm. Maks 5-10 sekunder pr. klipp er vanlig gjennomsnitt for de lengste scenene.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Testa den i går og laga eit lite "starlapse".

 

https://dl.dropbox.c...ence%2001_1.mpg tok rundt 4 timer for å få "test" filmen, og brukte nesten opp 2 batteri.

 

Første delen testa eg RAW mens den andre delen er berre Jpeg frå kamera. Trur i framtida så skal eg bruke RAW til starlapse, får detaljane fram mykje betre. Trur eg skal prøve å lage noko lengre, der kvar del blir filma i RAW og der eg har nok bilete for å få kvar del til å vare i 20 sekunder.

 

Angåande Intervalometeren, så fungerte den, men i "ekstrem" kulda (-8) så ville ikkje LCD panelet lyse opp korrekt, så var litt vanskelig å sjå tala om natta, hadde heldigvis med meg lommelykta mi :)

 

Edit:

 

ALL NATURAL FLARES CAUSED BY TAMRON 17-50 F/2.8, men trur det ga bra effekt :p

Endret av MPC
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei folkens, jeg har nylig fått dilla på fotografering så jeg kjøpte meg en Canon 650D. Jeg synes timelapse-bilder er skikkelig fine og har lyst til å ta sånne bilder selv. Nå er jeg ikke den skarpeste når det gjelder kamera og dens funksjoner, samt linser. Derfor lurer jeg på hvilke linser som er best å ta timelapse på. Hovedsaklig tror jeg at jeg blir å ta landskapsbilder, soloppgang og solnedgang og denslags.

Lenke til kommentar

Videst mulig? Ett økonomisk valg kan være en Samyang 14mm 2.8. Skarp og fin over det hele. Har selv den og fisheyen av Samyangen men begynner å bli lei fisheyetimelapser.

En jeg kjenner går bare løs med kitobjektivet 18-55mm. Får fine timelapser av den og.

 

Har selv Canon 550D med Magic Lantern. Sparte meg en tusenlapp på kontroller da. Installer på eget ansvar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...