Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville prøvd å eksportere bildene for så å sette sammen til timelapse i et egnet program. Om du bruker OS X fungerer Motion finfint til det (3-400kr på AppStore). Til Windows er jeg ikke helt sikker på hva som finnes.

 

LRTimelapse kan være lurt å kjøre på bildene før du eksporterer. Programmet kompanserer for mikroforskjeller i eksponering mellom hvert bilde, sånn at det ferdige resultatet ikke flimrer.

 

Har prøvd å eksportere som jpeg og sette de sammen i after effects, og føler jeg er et steg nærmere hvertfall. Saken er at jeg først prøvde å rendere filmen med standardinnstilingene, som var looseless, da fikk jeg en .avi på over 5gig, noe som jeg synes var litt overdrevent for et 38sec langt klipp, men gleden var stor når jeg åpnet filen og så at fargene så akkurat ut som jeg ønsket. Problemet er at PC'en min har ikke sjans til å spille av filen. Etter ett sekund stopper det opp, og begynner å hakke. Så jeg prøvde å rendre igjen, denne gangen med h.264, siden dette er en codec jeg har hørt om i forskjellige sammenhenger, og som virker utbredt. Da får jeg en .mp4 fil på rundt 15mb, men denne gangen blir fargene like blasse som fra lightroom, men med generelt dårligere kvalitet, og jeg synes ikke bevegelsene er like "glatte" som filmen jeg får rett fra lightroom.

Som dere sikkert skjønner er ikke video noe jeg kan mye om men jeg prøver å lære. Så hva tror dere kan være en løsning på problemet?

Hva slags innstillinger pleier dere å bruke når dere render timelapse filmer, og hvorfor? :)

Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd å eksportere bildene for så å sette sammen til timelapse i et egnet program. Om du bruker OS X fungerer Motion finfint til det (3-400kr på AppStore). Til Windows er jeg ikke helt sikker på hva som finnes.

 

LRTimelapse kan være lurt å kjøre på bildene før du eksporterer. Programmet kompanserer for mikroforskjeller i eksponering mellom hvert bilde, sånn at det ferdige resultatet ikke flimrer.

 

Har prøvd å eksportere som jpeg og sette de sammen i after effects, og føler jeg er et steg nærmere hvertfall. Saken er at jeg først prøvde å rendere filmen med standardinnstilingene, som var looseless, da fikk jeg en .avi på over 5gig, noe som jeg synes var litt overdrevent for et 38sec langt klipp, men gleden var stor når jeg åpnet filen og så at fargene så akkurat ut som jeg ønsket. Problemet er at PC'en min har ikke sjans til å spille av filen. Etter ett sekund stopper det opp, og begynner å hakke. Så jeg prøvde å rendre igjen, denne gangen med h.264, siden dette er en codec jeg har hørt om i forskjellige sammenhenger, og som virker utbredt. Da får jeg en .mp4 fil på rundt 15mb, men denne gangen blir fargene like blasse som fra lightroom, men med generelt dårligere kvalitet, og jeg synes ikke bevegelsene er like "glatte" som filmen jeg får rett fra lightroom.

Som dere sikkert skjønner er ikke video noe jeg kan mye om men jeg prøver å lære. Så hva tror dere kan være en løsning på problemet?

Hva slags innstillinger pleier dere å bruke når dere render timelapse filmer, og hvorfor? :)

 

H264 er et bra standardformat det, men frå After Effects foretrekker eg Apple Pro Res 422. Du kan velge sjøl om du vil ha HQ, men du skal nok ha en ganske god skjerm for å sjå forskjellen.

Om fargane blir blasse i H264 kan du jo prøve å stille opp kontrasten en del før du eksporterer ut, men det blir vel heller ei nødløysing.

 

Ville prøvd Apple Pro Res 422. :)

 

Edit:

Om du ikkje er vant med After Effects, så kan du jo vite at programmet (som standardinnstilling iallfall) tar inn jpeg- eller raw-sekvenser i 30fps, så viss du vil ha 24 eller 25fps må du lage en ny composition først.

Endret av iverha2
Lenke til kommentar

- Klipp -

 

H264 er et bra standardformat det, men frå After Effects foretrekker eg Apple Pro Res 422. Du kan velge sjøl om du vil ha HQ, men du skal nok ha en ganske god skjerm for å sjå forskjellen.

Om fargane blir blasse i H264 kan du jo prøve å stille opp kontrasten en del før du eksporterer ut, men det blir vel heller ei nødløysing.

 

Ville prøvd Apple Pro Res 422. :)

 

Edit:

Om du ikkje er vant med After Effects, så kan du jo vite at programmet (som standardinnstilling iallfall) tar inn jpeg- eller raw-sekvenser i 30fps, så viss du vil ha 24 eller 25fps må du lage en ny composition først.

 

Takk for tips, skal prøve å rendere med Apple Pro Res 422 senere i kveld!

Er klar over det du nevner med framerate, så har endret på innstilinger så bildesekvenser automatisk lastes inn med 24fps, også setter jeg compositionen til også å være 24fps, og håper på at jeg ikke skal få noe problem med ulike framerates da :)

Har tenkt på å prøve litt fargebehandling i AE før jeg eksportere, men føler på en måte ikke at dette skal være nødvendig siden jeg fikk riktige farger første gangen jeg eksporterte. Forhåndsvisningen i AE har også riktige farger, så eventuell fargebehandling hadde blitt ren gjettelek ;)

 

EDIT: Hadde tenkt til å prøve Pro Res 422, men viser seg at dette er en codec som følger med Final Cut Pro, så har ikke tilgang til dette.

Endret av gulnisse
Lenke til kommentar

Timelapse av Superspeed 1 som ankommer Kristiansand fra Hirthals like før midnatt.

Første timelapse på kveldstid og med 7d'en.

 

http://youtu.be/TG8oFjgDeDM

 

Canon 7d - 16-35mm F/2.8 @ F/8, 1/2 sek lukkertid, ISO-400, intervallometer på 1 sek.

Totalt ca. 2300 bilder i .jpg (5184x3456).

 

Har ikke bearbeidet bildene, det var ment som en test. Er endel flickering.

Skal se om det er en bedre plass å stå neste gang. Var noen trær som irriterte litt der jeg stod.

 

Hvis noen har noen gode presets eller tips til eksport fra Premiere Pro CS5 hadde jeg vært veldig takknemlig.

Lenke til kommentar

bruker du premier/after effects e.l eksporter i uncompressed, så bruker du adobe media encoder til å encode i h264, får mest utav kvaliteten og kompresjonen da.

 

Det er denne fremgangsmåten jeg nå har prøvd. Først eksportere lossless fra AE, også bruke Adobe Media Enocoder til å encode i blant annet h264, men jeg synes resultatet er langt fra tilfrestillende. Den ukpomprimerte filen rett fra AE ser akkurat ut som jeg vil, mens den komprimerte filen uansett blir blass i fargen. Kunne noen tenke seg å poste et screenshot fra en ukomprimert film, eventuelt ett av jpeg bildene som er brukt i skevensen, og så et bilde av hvordan den komprimerte filmen blir seende ut? :) Gjerne en fil med litt kraftige farger, og mørke/sorte områder. Kanskje det er bare jeg som krever for mye, og at jeg må regne med et betydelig kvalitetstap når en fil blir komprimert såpass, men hadde vært morsomt å sett hvor stor forskjell det er for andre, så jeg har noe å ta utgangspunkt i.

Endret av gulnisse
Lenke til kommentar

Når man tar et bilde mens man bruker autofokus, da får man et lite pip når kameraet har funnet fokus. Hvis man slår av autofokus og tar et bilde, da er det kun lukkeren som lager lyd. Hvis jeg tar bilder til en timelapse, så vil det i blant kun være den jevnlige lukkerlyden som høres, men som oftest høres det ut som om kameraet mitt sender ut desperate morsekoder. Tar jeg bilder med fem sekunders intervall, så kan kameraet pipe kanskje ti ganger mellom enkelte bilder. Er dette normalt?

Lenke til kommentar

Hei alle sammen. Jeg har akkurat gått over fra Canon EOS 500D til Canon EOS 5D Mark 1, og har brukt og ta litt timelapser med 500D`en med Canon Ultility som kontroll, jeg får ikke koblet til min 5D der og lurte på om dere har noen tips til programmer med intervalltimer.

Jeg har lett litt og prøvd noen, men enten så svarer ikke programmet eller så svarer ikke 5D`en.

Programmer jeg har prøvd

Canon Ultility (5D svarer ikke )

GBTimelapse (får feilmelding om at minnekortet er fult eller att kameraet ikke svarer, minnekortet er ikke fult og får ikke endret sånn at bildene blir lagret på pcen isteden, har sett på screenshoot av programmet og ser at man kan endre dette, men får ikke de valgene opp hos meg)

Cam4you ultility (kameraet svarer ikke)

Håper dette var forståelig, beklager for skrivefeil. Og håper noen har noen programmer,tips eller råd! :)

Mvh Thomas Freberg

Lenke til kommentar

Hei alle sammen. Jeg har akkurat gått over fra Canon EOS 500D til Canon EOS 5D Mark 1, og har brukt og ta litt timelapser med 500D`en med Canon Ultility som kontroll, jeg får ikke koblet til min 5D der og lurte på om dere har noen tips til programmer med intervalltimer.

Jeg har lett litt og prøvd noen, men enten så svarer ikke programmet eller så svarer ikke 5D`en.

Programmer jeg har prøvd

Canon Ultility (5D svarer ikke )

GBTimelapse (får feilmelding om at minnekortet er fult eller att kameraet ikke svarer, minnekortet er ikke fult og får ikke endret sånn at bildene blir lagret på pcen isteden, har sett på screenshoot av programmet og ser at man kan endre dette, men får ikke de valgene opp hos meg)

Cam4you ultility (kameraet svarer ikke)

Håper dette var forståelig, beklager for skrivefeil. Og håper noen har noen programmer,tips eller råd! :)

Mvh Thomas Freberg

 

Like greit å kjøpe en intervalometer med en gang. Koster et par hundre kroner på f.eks amazon. :)

Lenke til kommentar

En annerledes og seriøst kul "timelapse":

http://www.youtube.com/watch?v=NSesvu_uqLo

 

Beskrivelse jeg fant på Videosift: http://videosift.com/video/Wait-was-did-I-just-take-Slit-scan-weirdness

 

"You can make your own slit camera out of any video capable digital camera with a regular sensor and a regular lens. All you need to do is the following:

 

1. record a video of your action

2. extract each frame as an individual image (the opposite to what you would do for a time lapse)

3. extract a vertical single pixel wide line from each image (for example a line from the center)

4. stack those lines horizontally from left to right to form an actual "slit scan" image

 

This can be automated by tools like e.g. ImageMagick and the longer your initial video was, the wider your image will be. In fact, the width of your slit scan image will have exactly the same amount of pixels as your initial video's frame number.

 

Now, to go one step further you can proceed for all the other vertical lines of your images and create one slit scan image for each particular set of vertical lines. This will give you a set of as many slit scan images as your initial video was wide in pixels. Combining that set of slit scan images to a video (this time exactly as in a time lapse) your result can look like this." - Kamil Sladek on Gizmodo

 

"Make your own slit-scan videos with the Slit-Scan Movie Maker - available now at http://itunes.apple.com/us/app/slit-scan-movie-maker/id493342965?mt=12 " youtube

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hei alle sammen. Jeg har akkurat gått over fra Canon EOS 500D til Canon EOS 5D Mark 1, og har brukt og ta litt timelapser med 500D`en med Canon Ultility som kontroll, jeg får ikke koblet til min 5D der

 

Det skal fungere på samme måte, har du oppgradert firmware/software ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg trenger litt hjelp her:P

 

Når jeg stiller inn alt på manuell

 

Da stiller jeg inn så det ikke blir noen streker

http://puu.sh/JFZw

 

 

Men ettervert så blir det mørkere ute og da begynner jeg og få enda fler streker -.-

http://puu.sh/JFZQ

 

Også har jeg erfart at når det kommer fler streker så tar kamerat mørkere bilder. men om jeg stiller så det ikkke blir noen streker da blir det jo lyst med engang. så da blir det jo en overgang fra LYST Til mørkt og til LYST igjenn... og det ser jo helt mongo ut... så hva gjør jeg ?

 

Takk for svar!

 

Her er resultatet.... http://www.youtube.com/watch?v=gZPNq3JosNY&feature=youtu.be

 

men problemet er at på slutten så er det ikke så mørkt som kamerat skal ha det til. men om jeg stiller det tilbake da blir det overgang fra mørkt til lyst..

 

noen som kan forklare hva jeg gjør feil?

 

EDIT: grunnen til lagginga var at jeg bare tok 50 bilder så venta jeg litt så tok jeg 50 bilder ser dumt ut men jeg gjorde det for og teste ut forskjellige ting

Endret av wizhl
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei alle sammen. Jeg har akkurat gått over fra Canon EOS 500D til Canon EOS 5D Mark 1, og har brukt og ta litt timelapser med 500D`en med Canon Ultility som kontroll, jeg får ikke koblet til min 5D der

 

Det skal fungere på samme måte, har du oppgradert firmware/software ?

 

Finner ingen firmware til 5D Mark 1 (på canon sine sider) Gjerne sleng på tips viss du vet om det finnes ny firmware.

Endret av Tfreberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...