Gå til innhold

Den store timelapse tråden! .:Guide/Utstyr/Diskusjon:.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

stoppet da jeg innså hvor «hardt» det går utover kameraet. <-> 7D-en min regnes vel for å «tåle» rundt 150 000 bilder, <-> går vel fort med et par tusen bilder på en heftig timelapse (ett minutt med 24 bilder/sekundet blir 1 440 bilder).

Helt enig, min 5d3 har samme shutter actuation rating, så jeg har lett høyt og lavt etter alternativer for dette er kule ting. Det fins flere løsninger på dette. Magic Lantern gir mulighet for timelapse i live view opp til 3,5k wide, et stykke opp fra 1080p altså. En kan også filme i raw i denne oppløsningen med Magic Lantern, de fleste normale minnekort klarer lett en kontinuerlig framerate på 1fps (og mer) i 3,5K raw, det gir store muligheter f.eks. til grading, også er det å speede opp i post.

 

Dette dekker ikke nattfoto, for live view gir ikke så lange lukkertider. Likevel har slitasjen på lukkeren blitt sterkt redusert takket være den mengden av timelapse en kan gjøre i live- eller videomode på både 7D og 5D og andre med ML. Ellers kan en bruke et eldre DSLR hvis en har, jeg sitter med et gammelt 20D jeg knapt får gitt bort med tvang engang, og "Satechi WTR-A Wireless Timer Remote Control" passer til både 20D og alle 5D-utgavene blant annet, så da får 20D'en ta seg av natta så lenge den lever. ^_^

 

En annen løsning er å handle inn et videokamera som skyter 4k stills til omtrent samme pris som 5Dmk3, eller et rimelig og speilløst systemkamera med rent elektronisk lukker (ikke fysiske gardiner), og der er det pr. i dag omtrent bare Nikon 1 systemet som er tilgjengelig. De har 1" sensor (2.7x crop faktor), altså litt mindre enn mFT men yter ifølge tester omtrent på samme nivå, milevis foran de gamle vanlige kompaktkameraene.

 

Jeg handlet inn en Nikon 1 J2 med 10mpx (4K-oppløsning) for ca. 2500,- med innebygd intervallutløser, full manuell kontroll og fokus. Med to slike er smoothe soloppganger og -nedganger dekket. En kan montere dem på skinne og sikte dem inn, la dem avløse hverandre gjennom endringene, og fade mellom i post. De skyter i raw også, og er billig nok syns jeg. Det gir også mulighet for stereoskopisk 3D video i full HD, eller stereoskopisk 3D timelapse i 4K-oppløsning, som kan være kult å eksperimentere med.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

... Og det gjorde de forsåvidt i kveld.

Resultat:

post-214658-0-02567000-1375139202_thumb.jpg

Imponerende bruk av denne metoden.

Nesten bedre enn demo bildene, spesielt med tanke på hvordan du har behandlet lyset på husene og hvordan motivet og himmelen både henger sammen og er i kontrast til hverandre.

Som å se et foto fra en annen planet.

Lenke til kommentar

Imponerende bruk av denne metoden.

Nesten bedre enn demo bildene, spesielt med tanke på hvordan du har behandlet lyset på husene og hvordan motivet og himmelen både henger sammen og er i kontrast til hverandre.

Som å se et foto fra en annen planet.

 

Takk. Det hjalp å spytte inn et par eksponeringer for husene også. Jeg kommer nok til å forsøke meg på den teknikken fremover :)

Lenke til kommentar

Jeg begynte å leke meg med et par timelapser, men stoppet da jeg innså hvor «hardt» det går utover kameraet. Det er jo til en viss grad begrenset hvor mange bilder man kan ta med et kamera før deler må byttes ut. 7D-en min regnes vel for å «tåle» rundt 150 000 bilder, og det går vel fort med et par tusen bilder på en heftig timelapse (ett minutt med 24 bilder/sekundet blir 1 440 bilder).

 

Hva tenker dere om dette? Er det en reel problemstilling eller overdriver jeg?

Har tenkt litt på dette jeg også. Mulig at produsentene tar andre faktorer inn i bildet når de bestemmer levetid? F. eks. at kameraer vanligvis er generellt slites over tid, noe som bidrar til at de ryker fortere enn det lukkeren faktisk tåler? Altså at lukkeren teknisk sett tåler 300,000 akuteringer, men wear and tear gjør at de fleste ryker på 200k

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på dette jeg også. Mulig at produsentene tar andre faktorer inn i bildet når de bestemmer levetid? F. eks. at kameraer vanligvis er generellt slites over tid, noe som bidrar til at de ryker fortere enn det lukkeren faktisk tåler? Altså at lukkeren teknisk sett tåler 300,000 akuteringer, men wear and tear gjør at de fleste ryker på 200k

Jeg har en teori om at hvis en bruker silent shutter mode som fins på noen kamera, som gjør at deler av mekanismene går med lavere hastighet, så kan slitasjen bli mindre og levetiden høyere.

Andre mener det ikke har noe som helst å si fordi en lukkeraktuering er og blir en lukkeraktuering. Men belastningen blir utvilsomt noe lavere, vibrasjonen blir utvilsomt noe lavere.

 

Nå er det riktignok stort sett speilklappingen som dempes, men en del av kameraene åpner også lukkeren tidlig, og starter eksponeringen elektronisk slik at det er mulig å kjøre lavere hastighet på lukkermekanismens bevegelser uten å endre eksponeringstiden. Det må ha en viss innvirkning på levetiden ihvertfall, om enn ikke en veldig stor økning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For inspirasjon:

Matt Mollow Timelaps Photography.

Han bruker vanlig timelaps teknikk til å ta bildene, men i stedet for å bruke bildene i en vanlig Timelaps film så bruker han Lighten layer-blending mode i Photoshop til å lage et foto ut av bildene fra en Timelaps session.

 

Noen eksempler:

Mer her; *http://www.flickr.com/photos/matt_molloy/sets/72157631635631443/* Matt Mollow på Flicker. ( Ignorer * i Flicker Linken. Den forbanna auto formateringen i dette forum softwaren gjør det umulig å poste enkle links til visse web sider. :realmad: )

http://fineartameric...att-molloy.html

 

attachicon.gifarticle-2339415-1A4121B9000005DC-686_964x612.jpg attachicon.gifarticle-2339415-1A4122A3000005DC-208_964x573.jpg attachicon.gifarticle-2339415-1A412149000005DC-198_964x596.jpgattachicon.gifarticle-2339415-1A412155000005DC-685_964x674.jpgattachicon.gifarticle-2339415-1A412255000005DC-124_964x559.jpgattachicon.gifarticle-2339415-1A412265000005DC-433_964x532.jpg

 

Han har også laget en video med samme teknikk:

http://www.youtube.com/watch?v=DcQNQipYiMU

 

Noen som har tips om andre (gratis) programmer enn Photoshop man kan bruke til dette?

Lenke til kommentar

"StarTrails"

Tror det er gratis. Jeg lagde denne:

 

Takker. Fikk ikke svart før nå. Har vært "til fjells" og satt ut kameraet. Hvis alt går som planlagt har det tatt 3-4000 bilder når jeg henter det i morgen. Og en del av dem kan det kansje bli timelapse av...:-)

Fant "StarTrails" og har instalert. Får se om jeg får testet i morgen.

Lenke til kommentar

 

Takker. Fikk ikke svart før nå. Har vært "til fjells" og satt ut kameraet. Hvis alt går som planlagt har det tatt 3-4000 bilder når jeg henter det i morgen. Og en del av dem kan det kansje bli timelapse av...:-)

Fant "StarTrails" og har instalert. Får se om jeg får testet i morgen.

 

Supert. Jeg anbefaler å convertere alle bildene til 1080 jpeg for du laster de inn i programmet og starter opp. Programmet brukes hovedsakelig til å lage enkeltbilder av flere eksponeringer. Derav navnet. Den har en video-funksjon også, men jeg tror ikke den fungerer så veldig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...