Gå til innhold

Skal du inn på Fallskjermjeger - rekruttskolen 2009?


S-PN

Anbefalte innlegg

Hey!

 

Startet opp dette emnet grunnet at jeg så det var et emne angående det samme fra 2008. Så, er det flere enn meg her som har søkt på fallskjermjegerskolen som starter i juli?

 

Gjerne introduser dere selv osv.

 

Jeg for eksempel har drevet med fotball og boksing hele livet. Hvor det har vært opptil 11 økter i uken. Siste året har det ikke vært noen av delene. Litt styrke trening i studio. Men de siste månedene har jeg trent løping, gåing med sekk i raskt tempo og styrke trening med egen kroppsvekt. Broren min har vært i FSK i 2 år, fått en del tips av han. Gleder meg veldig til å krype i gjørma, løpe langt, svette og utmattelse. Og ikke minst naturen. Brodern sa at opptaket var noe at det jævligste han hadde vært igjennom, men fy faen så stolt han var etterpå.

 

Lurer på hvordan dere har forberedt dere!

 

90% psyke

 

10% fysikk

 

Lurt med bra fysikk, men ikke overdriv - alle skal knekkes, og skal du komme med skal du ikke gi deg da heller. Hver i god nok form til å tåle store deler av påkjenningene, drit i mer enn det sa brodern. Jo bedre form du er, jo mer tyner de deg. Men jo, hver i form.

 

Bare å spørre om det er noe en lurer på angående HJK, kanskje noen her inne kan svare på det.

 

Gleder meg til å møte viljesterke, og nye fremtidige venner!

forsvaret2.jpg

Endret av S-PN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søkeren må klare de fysiske minstekravene som er:

 

- 5 hang ups (opptrekk)

- 35 situps (festede bein)

- 20 ryggups (ryggrulle)

- 30 armhevinger (pushups)

- 5000m landeveisløp - Tidskrav: 26 minutter

- 7 km speedmarsj med 22 kg sekk og våpen - Tidskrav: 52 minutter (antrekk: uniform og feltstøvler)

 

Nei, jeg mener du ikke trenger å være klar for utenlandstjeneste. Men de forventer nok at når de bruker mye tid og ressurser på deg så forventer de nok tjenester av deg. Det brodern gjorde var at han tok førstegangstjenesten som fallskjermjeger, deretter tok han spesialjegerutdanning. Etter det dro han til utlandet.

Endret av S-PN
Lenke til kommentar
Jeg mener det var 5 på intelligens testene

Akkurat da hehe!! Det er iallefall 5 på befalsskole.

 

Har hovedsakelig tenkt meg inn på befalsskole. Men har kommet litt på tankene om fallskjermjeger av en jente i klassen som er ganske bestemt på og bli fallskjermjeger eller pilot på f-16. Men jeg har litt over et år igjen på VGS.

 

Men er ikke de fysiske opptakskravene høyere?

Det meste av det der klarer jeg jo nå, og den eneste treningen jeg ar fått er av å gå danselinje på VGS.

Lenke til kommentar
Men er ikke de fysiske opptakskravene høyere?

 

Hmm, altså du trenger ikke å ha vært NM mester i langrenn eller noe på det nivået for å kunne klare å komme inn. Det går på psyken, hvor langt du klarer å presse deg selv ved lite søvn og mat, og sannsynligvis kald. Det sies at du trenger litt bedre resultater enn minstekravene for å kunne stå imot fysisk. Resten er bare psyke!

Lenke til kommentar
Hmm, altså du trenger ikke å ha vært NM mester i langrenn eller noe på det nivået for å kunne klare å komme inn. Det går på psyken, hvor langt du klarer å presse deg selv ved lite søvn og mat, og sannsynligvis kald. Det sies at du trenger litt bedre resultater enn minstekravene for å kunne stå imot fysisk. Resten er bare psyke!

 

Greit

Så nå at det er spesialjeger som hadde høyere fysiske krav.

Lenke til kommentar
Greit

Så nå at det er spesialjeger som hadde høyere fysiske krav.

 

Ja, men da skal du ha fullført FgTj først da ;) Jeg tror ikke du kan søke deg til FSK etter FgTj i Garden f.eks, men etter HJK, MJK eller befal kan du i hvert fall vet jeg.

 

Edit: Når du først er blitt fallskjerm eller marinejeger så er ikke de minstekravene der noe problem i det hele tatt :)

Endret av S-PN
Lenke til kommentar

Som sagt ovenfor her, kan hvem som helst søke opptak til spesialjeger så langt man har fullført førstegangstjenesten. Det er en klar fordel å ha vært fallskjermjeger i ett år først, da man vet litt hva som kreves, og hva det går i, men absolutt ikke et krav.

 

Om man har vært tidligere fallskjermjeger eller lignende, skal man fortsatt ikke ta lett på opptaket til spesialjeger. Det er ofte de som tar lett på opptaket, som ryker først. De kan være de best trente, og ligge i norges-toppen i skigåing ol. men allikevel bli sendt på hodet ut av opptaket. Skal man bli fallskjermjeger, eller spesialjeger for den saks skyld, skal man ha de rette egenskapene. De er ikke ute etter rambo-folk, og heller ikke egoister og eplekjekke bolemongoer. Du skal være en teamplayer, som hjelper andre når de sliter, og du skal kunne pushe grenser. Få kommer gjennom nåløyet. Men de som faktisk fullfører året som fallskjermjeger, får en opplevelse for livet. I tillegg knytter de usedvanlig nære bånd til medsoldatene som har vært der ved deres side gjennom tykt og tynnt hele året.

 

Lykke til med opptaket.

 

"smerten er midlertidig, æren varer evig"

Endret av Gnomenz
Lenke til kommentar
Som sagt ovenfor her, kan hvem som helst søke opptak til spesialjeger så langt man har fullført førstegangstjenesten. Det er en klar fordel å ha vært fallskjermjeger i ett år først, da man vet litt hva som kreves, og hva det går i, men absolutt ikke et krav.

 

Om man har vært tidligere fallskjermjeger eller lignende, skal man fortsatt ikke ta lett på opptaket til spesialjeger. Det er ofte de som tar lett på opptaket, som ryker først. De kan være de best trente, og ligge i norges-toppen i skigåing ol. men allikevel bli sendt på hodet ut av opptaket. Skal man bli fallskjermjeger, eller spesialjeger for den saks skyld, skal man ha de rette egenskapene. De er ikke ute etter rambo-folk, og heller ikke egoister og eplekjekke bolemongoer. Du skal være en teamplayer, som hjelper andre når de sliter, og du skal kunne pushe grenser. Få kommer gjennom nåløyet. Men de som faktisk fullfører året som fallskjermjeger, får en opplevelse for livet. I tillegg knytter de usedvanlig nære bånd til medsoldatene som har vært der ved deres side gjennom tykt og tynnt hele året.

 

Lykke til med opptaket.

 

"smerten er midlertidig, æren varer evig"

 

 

Enig, med det du sier. Men minstekravene til spesialjeger som ikke skulle være stor sak om du hadde fullført 1 år og blitt fallskjermjeger. Var det jeg mente. Men jo, spesialjeger er drit hardt.

 

Takk for info, visste ikke at en kunne søke mot FSK etter en hvilken som helst FgTj.

Lenke til kommentar

Tips: Du trenger ikke være så fysisk sterk eller i god form for å bli fallskjermjeger. Psyken er faktisk så og si alt. Motivasjonen er hva de fleste ryker ut på og klarer du minstekravene er du sansyneligvis i god nok form. Hvis du bare ikke gir deg vil du nesten ikke kunne ryke ut. Siste tipset må være å ta det dag for dag, ikke tenk fremover eller gru deg for hva som kan komme. Mange går gjennom rekrutten og opptaket og kommer ut ganske psykisk mørbanket og har en del etterreaksjoner i tiden etter og under opptaket. Er tross alt forsvarets (verdens?) hardeste rekruttskole.

Lenke til kommentar
Tips: Du trenger ikke være så fysisk sterk eller i god form for å bli fallskjermjeger. Psyken er faktisk så og si alt. Motivasjonen er hva de fleste ryker ut på og klarer du minstekravene er du sansyneligvis i god nok form. Hvis du bare ikke gir deg vil du nesten ikke kunne ryke ut. Siste tipset må være å ta det dag for dag, ikke tenk fremover eller gru deg for hva som kan komme. Mange går gjennom rekrutten og opptaket og kommer ut ganske psykisk mørbanket og har en del etterreaksjoner i tiden etter og under opptaket. Er tross alt forsvarets (verdens?) hardeste rekruttskole.

 

Høres bra ut. Snakker du ut ifra egne erfaringer nå? Bare lurer :)

Lenke til kommentar
Verdens hardeste rekruttskole faktisk...

 

Hva skal det bety?

 

 

 

Tips: Du trenger ikke være så fysisk sterk eller i god form for å bli fallskjermjeger. Psyken er faktisk så og si alt. Motivasjonen er hva de fleste ryker ut på og klarer du minstekravene er du sansyneligvis i god nok form. Hvis du bare ikke gir deg vil du nesten ikke kunne ryke ut. Siste tipset må være å ta det dag for dag, ikke tenk fremover eller gru deg for hva som kan komme. Mange går gjennom rekrutten og opptaket og kommer ut ganske psykisk mørbanket og har en del etterreaksjoner i tiden etter og under opptaket. Er tross alt forsvarets (verdens?) hardeste rekruttskole.

 

Høres bra ut. Snakker du ut ifra egne erfaringer nå? Bare lurer :)

 

Jepp, var innom og kastet inn håndklet tre dager før tiden :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...