Gå til innhold

Skal du inn på Fallskjermjeger - rekruttskolen 2009?


S-PN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man må forberede seg på mye venting den første dagen. Alle testene skal gjennomføres, noe som naturligvis tar tid. Selv her er det noen som gir seg, i følge en tidligere fallskjermjeger jeg snakket med på en utdanningsmesse. GÅ MED SEKK. Han kunne ikke understreke dette nok. Seriøst, mange ryker kun pågrunn av dette, siden de ikke har forberedt seg nok.

Lenke til kommentar
Man må forberede seg på mye venting den første dagen. Alle testene skal gjennomføres, noe som naturligvis tar tid. Selv her er det noen som gir seg, i følge en tidligere fallskjermjeger jeg snakket med på en utdanningsmesse. GÅ MED SEKK. Han kunne ikke understreke dette nok. Seriøst, mange ryker kun pågrunn av dette, siden de ikke har forberedt seg nok.

 

Noen som gir seg på ventingen?! Haha, seriøst? Jeg håper jeg er "herdet" nok i skuldre og nakke allerede nå. Gikk i 6 timer idag uten noen smerter i skuldre eller nakke. Sekken veide 42kg. Kommer garantert til å gå mer enn 6 timer på rekruttskolen, men om jeg skulle føle smerte etter 16 timer med sekk, så skal jeg f*** meg holde ut.

Lenke til kommentar

Hmm, en ting jeg lurer på. På grovuttaket, er det lurt å ta mer (f.eks. push-ups) enn det minstekravet er? Fordi jeg tenker hvis "alle" der sånn skulle klare minstekravet og de ikke har kapasitet til å styre på alle sammen, så må jo de som hadde dårligst tester gå. Men på en annen side, hvis en kommer med uansett hvor mange repetisjoner du tar bare så lenge du klarer minstekravene, så er det jo ikke noe poeng å ta 100 push-ups hvis kravet er 30. Med mindre de putter folk i grupper, eller at dine antall repetisjoner har noe å si videre i rekrutten.

Lenke til kommentar
Gikk du i 6 timer med 42kg sekk? Hvaslags sekk bruker du? Har tenkt å kjøpe en selv for å trene litt på forhånd. Nå skal ikke jeg bli FJ, da.

 

6 timer ja, fra 9 om morgenen til 3 på ettermiddagen. Strålende sol og 15 grader i sola, kjempe herlig :) Jeg bruker en "vanlig" stor tursekk fra Bergans. Litt usikker på hvor mange liter den er, men den har en lengde fra korsryggen min og litt over hodet, og jeg er 1,80 høy. Fyller den opp med stein :)

Lenke til kommentar
Man må forberede seg på mye venting den første dagen. Alle testene skal gjennomføres, noe som naturligvis tar tid. Selv her er det noen som gir seg, i følge en tidligere fallskjermjeger jeg snakket med på en utdanningsmesse. GÅ MED SEKK. Han kunne ikke understreke dette nok. Seriøst, mange ryker kun pågrunn av dette, siden de ikke har forberedt seg nok.

 

Noen som gir seg på ventingen?! Haha, seriøst? Jeg håper jeg er "herdet" nok i skuldre og nakke allerede nå. Gikk i 6 timer idag uten noen smerter i skuldre eller nakke. Sekken veide 42kg. Kommer garantert til å gå mer enn 6 timer på rekruttskolen, men om jeg skulle føle smerte etter 16 timer med sekk, så skal jeg f*** meg holde ut.

 

Ja, det stemmer. Er alltid noen som gir seg på noe, feks så kan det være 5 av de som møter opp som ikke engang klarer å svømme.

Lenke til kommentar

Nei, snakket med en tidligere fallskjermjeger på en utdanningsmesse, og han ønsket å si litt om hvorfor det er så mange som faller fra så tidlig, og da brukte han de eksemplene som jeg har nevnt her ;)

 

"Har du en god fysikk, sunne holdninger, følger treningsprogrammet og samtidig vet at dette er noe du vil, så er det ingenting som sier at du ikke skal klare opptaket!" :)

Lenke til kommentar
Hmm, en ting jeg lurer på. På grovuttaket, er det lurt å ta mer (f.eks. push-ups) enn det minstekravet er? Fordi jeg tenker hvis "alle" der sånn skulle klare minstekravet og de ikke har kapasitet til å styre på alle sammen, så må jo de som hadde dårligst tester gå. Men på en annen side, hvis en kommer med uansett hvor mange repetisjoner du tar bare så lenge du klarer minstekravene, så er det jo ikke noe poeng å ta 100 push-ups hvis kravet er 30. Med mindre de putter folk i grupper, eller at dine antall repetisjoner har noe å si videre i rekrutten.

Når dere blir testet ordentlig, tar du så mange du kan (og enda et par stykker). Når dere får straffepush (hvilket dere nok får MANGE av), så burde du spare litt på på kreftene. Er det konkurranser, prøver du selvfølgelig å vinne, men generelt sett burde du IKKE kjøre push til du ikke klarer en eneste en til oftere enn du må.

Lenke til kommentar
Hmm, en ting jeg lurer på. På grovuttaket, er det lurt å ta mer (f.eks. push-ups) enn det minstekravet er? Fordi jeg tenker hvis "alle" der sånn skulle klare minstekravet og de ikke har kapasitet til å styre på alle sammen, så må jo de som hadde dårligst tester gå. Men på en annen side, hvis en kommer med uansett hvor mange repetisjoner du tar bare så lenge du klarer minstekravene, så er det jo ikke noe poeng å ta 100 push-ups hvis kravet er 30. Med mindre de putter folk i grupper, eller at dine antall repetisjoner har noe å si videre i rekrutten.

Når dere blir testet ordentlig, tar du så mange du kan (og enda et par stykker). Når dere får straffepush (hvilket dere nok får MANGE av), så burde du spare litt på på kreftene. Er det konkurranser, prøver du selvfølgelig å vinne, men generelt sett burde du IKKE kjøre push til du ikke klarer en eneste en til oftere enn du må.

 

Ja, skjønner hva du mener. Tror kanskje jeg ikke var helt klar nok. Jeg mener på selve grovuttaket; det første du gjør av tester, altså push-ups, hang-ups osv.. Hørte av en kar som sa at inntakskrav push'ene osv er det bare å ta kravene og gå videre for å spare krefter. Med mindre du mente at minstekravstesten er regnet som det du nevnte først;

 

"Når dere blir testet ordentlig, tar du så mange du kan (og enda et par stykker)."

Lenke til kommentar

Hei, bra tråd! Regner med at du/dere er 1990 modell?

Jeg er 1991, og ønsker Hærens Befalskole, eller Fallskjermjeger som FG.tj...

Har nå fått sånn søknadsskjema, og litt informasjon, og lurte på om dere sendte inn denne søknaden med engang? før sesjon? Har fylt 18, men ikke blitt innkalt til sesjon ennå. Noen venner av meg har! Lyst til å ringe å spørre om når jeg blir innkalt jeg :p Hva tror dere?

 

TAKK

Lenke til kommentar
Hmm, en ting jeg lurer på. På grovuttaket, er det lurt å ta mer (f.eks. push-ups) enn det minstekravet er? Fordi jeg tenker hvis "alle" der sånn skulle klare minstekravet og de ikke har kapasitet til å styre på alle sammen, så må jo de som hadde dårligst tester gå. Men på en annen side, hvis en kommer med uansett hvor mange repetisjoner du tar bare så lenge du klarer minstekravene, så er det jo ikke noe poeng å ta 100 push-ups hvis kravet er 30. Med mindre de putter folk i grupper, eller at dine antall repetisjoner har noe å si videre i rekrutten.

Når dere blir testet ordentlig, tar du så mange du kan (og enda et par stykker). Når dere får straffepush (hvilket dere nok får MANGE av), så burde du spare litt på på kreftene. Er det konkurranser, prøver du selvfølgelig å vinne, men generelt sett burde du IKKE kjøre push til du ikke klarer en eneste en til oftere enn du må.

 

Ja, skjønner hva du mener. Tror kanskje jeg ikke var helt klar nok. Jeg mener på selve grovuttaket; det første du gjør av tester, altså push-ups, hang-ups osv.. Hørte av en kar som sa at inntakskrav push'ene osv er det bare å ta kravene og gå videre for å spare krefter. Med mindre du mente at minstekravstesten er regnet som det du nevnte først;

 

"Når dere blir testet ordentlig, tar du så mange du kan (og enda et par stykker)."

Det var det jeg mente. Og alle de andre gangene dere blir testet på push-ups i løpet av opptak og rekrutt. Det vil bli ganske mange.

Altså. Hvis du står mellom 150 og 160 push-ups, så er det mulig å ta 150 for å spare litt krefter (forskjellen på hvor lang tid det tar å restituere hvis du tar deg heeelt ut og bare nesten, er nemlig ganske stor), men du skal være langt over minstekravene før du burde tenke på det.

Lenke til kommentar
Hei, bra tråd! Regner med at du/dere er 1990 modell?

Jeg er 1991, og ønsker Hærens Befalskole, eller Fallskjermjeger som FG.tj...

Har nå fått sånn søknadsskjema, og litt informasjon, og lurte på om dere sendte inn denne søknaden med engang? før sesjon? Har fylt 18, men ikke blitt innkalt til sesjon ennå. Noen venner av meg har! Lyst til å ringe å spørre om når jeg blir innkalt jeg :p Hva tror dere?

 

TAKK

 

Fristen for fallskjermjeger er gått ut, så der må du i tilfelle vente til neste år. Slik jeg opplever det er det veldig forskjellig når på året sesjonen er, bare at innkallingen din vil komme iløpet av året. Befalskole kan du søke på enda, da fristen går ut 15april. Viss jeg ikke tar feil, så vil du bli innkalt til sesjon rimelig kjapt om du søker befal.

Håper det hjalp litt :)

Lenke til kommentar
Det var det jeg mente. Og alle de andre gangene dere blir testet på push-ups i løpet av opptak og rekrutt. Det vil bli ganske mange.

Altså. Hvis du står mellom 150 og 160 push-ups, så er det mulig å ta 150 for å spare litt krefter (forskjellen på hvor lang tid det tar å restituere hvis du tar deg heeelt ut og bare nesten, er nemlig ganske stor), men du skal være langt over minstekravene før du burde tenke på det.

 

Takker, var det jeg lurte på :) Men jeg tar jo da ikke 150 push ups, hehe. 87 er vell rekorden min foreløpig, godt over minstekravet i hvertfall.

 

Og for å svare på Fatality2 sitt spørsmål så var jeg på sesjon i fjor vår og søkte til Fallskjermjeger i fjor høst ;) Men skal du inn til Befalskolen nå? Har du ikke 1 år igjen av videregående? Eller har du byggfag kanskje? :)

Lenke til kommentar
Hei, bra tråd! Regner med at du/dere er 1990 modell?

Jeg er 1991, og ønsker Hærens Befalskole, eller Fallskjermjeger som FG.tj...

Har nå fått sånn søknadsskjema, og litt informasjon, og lurte på om dere sendte inn denne søknaden med engang? før sesjon? Har fylt 18, men ikke blitt innkalt til sesjon ennå. Noen venner av meg har! Lyst til å ringe å spørre om når jeg blir innkalt jeg :p Hva tror dere?

 

TAKK

 

Fristen for fallskjermjeger er gått ut, så der må du i tilfelle vente til neste år. Slik jeg opplever det er det veldig forskjellig når på året sesjonen er, bare at innkallingen din vil komme iløpet av året. Befalskole kan du søke på enda, da fristen går ut 15april. Viss jeg ikke tar feil, så vil du bli innkalt til sesjon rimelig kjapt om du søker befal.

Håper det hjalp litt :)

 

 

Du sier vente til neste år. Jeg skal jo uansett ikke inn til FG.tj i år. Det er jo snakk om i 2010, gjelder søknadsfristen for 2009? Ser at fristen er 15.4... Så jeg må søke innen det for å komme inn sommer 2010? Takk ;)

Lenke til kommentar
Du sier vente til neste år. Jeg skal jo uansett ikke inn til FG.tj i år. Det er jo snakk om i 2010, gjelder søknadsfristen for 2009? Ser at fristen er 15.4... Så jeg må søke innen det for å komme inn sommer 2010? Takk ;)

 

Jeg vet at du må søke innen 1. mars 2010 hvis du skal inn neste år ;) Fallskjermjeger that is

Endret av S-PN
Lenke til kommentar
Søknadsfristen for fallskjermjeger er 01.03, ikke 15.04. Og det er inneværende år. Altså har du nestne et år på deg før du må ha sendt inn søknaden, om du skal søke fallskjermjeger. Om du skal søke BS, er fristen 15.04.

 

Sa ikke at fallskjermjeger var 15.4, men BS. Beklager misforståelsen, men uansett kom du med det jeg egentlig lurte på, altså at jeg har et år på å søke! flott, fint å ha vært på sesjon og slikt først. Men jaggu sender de ut søknadene tidlig ;)

Lenke til kommentar

En ting til som jeg ble fortalt: Du kommer til å gjøre feil. Jepp, det stemmer. I noen situasjoner vil befalet sette deg i scenarioer hvor du er nødt til å gjøre feil eller rett og slett drite deg ut i vinkel. Tingen er at du ikke må la det gå inn på deg. "Greit, jeg gjorde en feil, nå ser jeg fremover". Som med alt annet så skal visst dette fungere som en av mange tester.

Endret av Mido
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...