Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har eg rett til støtte frå staten?


HValder

Anbefalte innlegg

Eg har ikkje jobba nok til å få arbeidsledigheitstrygd frå Nav.

Eg har 63k på sparekontoen og ein -97 Golf III som står i mora mi sitt namn.

Har ikkje hatt inntekt siden eg dimma frå militæret 1. november (var i militæret 2mnd og 20 dagar, dvs. ikkje rett til noko støtte der heller).

Eg er 19 år og bor heime hos mora mi, no er eg blakk og snylting på mora mi har ført til at også ho er blakk.

 

Eg skal studere til hausten så det er heilt uaktuelt å bruke noko av sparepengane.

 

Neste stopp blir vel sosialen, men eg veit ikkje korleis regelverket er der, om eg bør skjule det lille eg har av sparepengar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg har ikkje jobba nok til å få arbeidsledigheitstrygd frå Nav.

Eg har 63k på sparekontoen og ein -97 Golf III som står i mora mi sitt namn.

Har ikkje hatt inntekt siden eg dimma frå militæret 1. november (var i militæret 2mnd og 20 dagar, dvs. ikkje rett til noko støtte der heller).

Eg er 19 år og bor heime hos mora mi, no er eg blakk og snylting på mora mi har ført til at også ho er blakk.

 

Eg skal studere til hausten så det er heilt uaktuelt å bruke noko av sparepengane.

 

Neste stopp blir vel sosialen, men eg veit ikkje korleis regelverket er der, om eg bør skjule det lille eg har av sparepengar?

 

I prinsippet blir du nok nødt til å bruke av egne midler.

Lenke til kommentar

Tror forslagene er seriøse nok, bare litt harmfulle. Har du penger, er det ikke synd på deg i sosialkontorets øyne, men registrerer du deg som arbeidssøker på Nav kan du kanskje få deg praksisplass eller noe. Det vil si at du jobber et sted og får betalt av etaten. Nav gir blanke i hvor mye penger du har eller ikke har. Men det kan hende du bare må innse at du ikke får brukt de pengene på å studere. Livet kan være ei tispe iblant, men når du blir voksen innser du at det der bare er lommerusk uansett. :p

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Mora mi er ikkje blakk, ho har bare samme syn på sparing som eg har, sparepengar sparar du til du verkeleg treng dei, brukar du dei med ein gong det blir litt trangt varer dei ikkje spesielt lenge.

 

Derfor var spørsmålet mitt altså om eg hadde noko alternativ til å ta av sparepengane siden eg ikkje har klart å få meg jobb enda.

Hadde vore fantastisk mykje greiare om folk bare svarte på spørsmålet istaden for å benytte moglegheita til å utrykkje sine eigne subjektive meininger om saka når dei ikkje eingong kjenner til alle fakta.

 

Takk for svar krikkert og Isbilen.

Lenke til kommentar

hvis du ønsker å beholde sparepengene så er nok ikke sosialen det rette stedet.

 

der må man være virkelig blakk før man for hjelp.

jeg kan nevne hvis du selv skulle eie noe av verdi som en bil , en sykkel eller et TV-e så risikerer du at de foreslår at du selger disse tingen før de egentlig vil hjelpe deg.

 

det er ting man helst vil beholde. sykkelen eller bilen for å komme seg litt bort. TV-en for å slippe å kjede seg om kvelden

Lenke til kommentar

Det beste alternativet for deg er nok å registrere deg hos NAV, eventuellt å gå rundt i distriktet og høyre om du kan få deg jobb på ein dagligvare butikk, eventuellt andre bedrifter som treng litt ekstra hjelp.

 

Då får du noke å gjere på fram til hauste, og du vil i tillegg få spart deg opp litt meir pengar til studiane dine.

 

Er dessverre ikkje beste tida å leite etter jobb på akkurat no, men enkelte deltidsjobbar skal det alikvell være mogleg å skaffe seg.

 

 

Eventuellt så kan du sjølvsagt selge bilen om du ikkje har bruk for den når du studerar. Dette er litt avhengig av kvar du har tenkt og studere og om det blir langt mellom heim/hybel og studieplassen din. Merk at det å ha eigen bil kan hjelpe deg med å skaffe ein jobb no om jobben krev tilgang på eigen bil, som i jobb som avisbud f.eks.

Lenke til kommentar

Ikke bare at du henter penger fra din mor, samtidig som du har sparekonto - det får bli en sak mellom dere.

Men du vil også snylte på staten samtidig som du har penger - altså mine skattepenger som jeg sliter meg til samtidig som jeg studerer.

 

63k varer lenge om du ikke ønsker en ekstragavant livsstil, særlig om du bor gratis.

Og om du bruker pengene før studiene så er du langt fra den eneste som går inn i studietilværelsen uten særlig å rutte med, og det ordner seg for de fleste.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...