Gå til innhold

Avgjort en gang for alle. HDMI er HDMI uansett pris.


Anbefalte innlegg

Den pilen virker litt snodig ja, men slik jeg tolker det skal den delen som det står "Denon link" på plugges inn i....ja "Denon Linken". Den vil da være retningsorientert.

Sikker på at det ikke står "Denon" på den ene siden av pluggen og "Denon Link" på den andre siden? (Og at begge pluggene er like ....?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den pilen virker litt snodig ja, men slik jeg tolker det skal den delen som det står "Denon link" på plugges inn i....ja "Denon Linken". Den vil da være retningsorientert.

Sikker på at det ikke står "Denon" på den ene siden av pluggen og "Denon Link" på den andre siden? (Og at begge pluggene er like ....?)

Huh, nei ved nærmere ettertanke så vil det jo uansett være en "denon link" på begge apparater, da dette egentlig er en signalkabel mellom feks. CD og forsterker om jeg ikke tar feil?

Lenke til kommentar

Hehe, angående Denon Link. Her har vi en lykkelig ny eier av kabelen:

If I could use a rusty boxcutter to carve a new orifice in my body that's compatible with this link cable, I would already be doing it.

I can just imagine the pure musical goodness that would flow through this cable into the wound and fill me completely -- like white, holy light. Holding this cable in my hands actually makes me feel that much closer to the Lord Jesus Christ.

I only make $6.25/hr at Jack In The Box, but I saved up for three months so I could have this cable.

It sits in a shrine I constructed next to my futon in Mother's basement.

:lol:

Og en annen:

Since carefully installing the Denon cables using the provided surgical gloves, my system has stablized in Hilbert space.

Apparently the Denon AKDL1 performs polarized nanoscale quantum tunneling by using a custom transparent aluminum cable matrix to push parameterized vorgon particles through a dark fibre phase variant Heisenberg compensator.

How they accomplish this for only $500, I don't know.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Var inne på Panasonic sine sider, og de hevdet at ikke alle HDMI kabler taklet å la ett apparat styre ett annet (wiselink og slike ting).

Hadde visstnok med ulik ledningskobling å gjøre (antar ikke absolutt alle wireene brukes til selve overføringen og at noen av dem kan brukes til ulik styring av andre apparater...f.eks få en tv til å switche til riktig hdmi inngang når en blu-ray eller dvd spiler slås på.

Den dvd recorderen jeg har nå kan man slå på og legge i disk uten at tv bytter kanal, men når man starter filmen så switcher tv til riktig inngang.

Andre har switchet til riktig hdmi inngang idet man slår på spilleren, og det er ikke nødvendig egentlig.

Ser for meg at det var slike ting panasonic mente?

Lenke til kommentar
Har lest mange steder at hdmi IKKE har feilkorrigering, mens andre påstår at det har.

Hadde vært greit å få ryddet opp i dette først.

 

Dernest kan man selvsagt si at null er null og en er en, men jeg ville jo tro at en dårlig kabel kan miste noen enere på vei gjennom (signalet synker så mye at det kommer under grensen for å defineres som en ener).

Hvis noen enere mistes, så vil vel det båvirke bilde og/eller lyd?

 

Videre, så lenge alt er nuller og enere, så skulle man vel kunne si det samme om en digital dvd spiller som leser en digital dvd og sender signalet digitalt gjennom en kabel til en digital tv?

Dermed skulle jo en dvd spiller til 300,- være akkurat like bra som en dvd spiller til 3000,-

 

Her er en stor test med mange kabler, hvor resultatene er delt inn i pass og fail:

 

http://www.audioholics.com/education/cable...testing-results

 

Lyd og bilde sier dette om en kabel:

 

http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=792...amp;testid=1405

 

Dette står ihvertfall om feilretting på wikipedia:

 

[edit] TMDS

Main article: Transition Minimized Differential Signaling

Transition Minimized Differential Signaling (TMDS) on HDMI carries video, audio, and auxiliary data via one of three modes called the Video Data Period, the Data Island Period, and the Control Period.[68] During the Video Data Period, the pixels of an active video line are transmitted.[68] During the Data Island period (which occurs during the horizontal and vertical blanking intervals), audio and auxiliary data are transmitted within a series of packets.[68] The Control Period occurs between Video and Data Island periods.[68]

 

Both HDMI and DVI use TMDS to send 10-bit characters that are encoded using 8b/10b encoding for the Video Data Period and 2b/10b encoding for the Control Period. HDMI adds the ability to send audio/auxiliary data using 4b/10b encoding for the Data Island Period.[68] Each Data Island Period is 32 pixels in size and contains a 32-bit Packet Header, which includes 8-bits of BCH ECC parity data for error correction, and describes the contents of the packet.[69] Each Packet contains four subpackets and each subpacket is 64-bits in size including 8-bits of BCH ECC parity data allowing for each Packet to carry up to 224-bits of audio data.[70] Each Data Island Period can contain up to 18 Packets.[71] 7 of the 15 Packet types described in the HDMI 1.3a specifications deal with audio data while the other 8 types deal with auxiliary data.[69] Among these are the General Control Packet and the Gamut Metadata Packet. The General Control Packet carries information on AVMUTE (which mutes the audio during changes that may cause audio noise) and Color Depth (which sends the bit depth of the current video stream and is required for Deep Color).[72][73] The Gamut Metadata Packet carries information on the color space being used for the current video stream and is required for xvYCC.[74][75][76]

 

 

 

Hvis man skulle miste noen nullere og enere så vil dette som sagt resultere i store merkbare feil og ikke som nyanser i bass, diskant, fargedybde, osv. Og da er det en feil i kabelen og man kan bytte den (kabelen skal greie den båndbredden den er beregnet for).

 

Når det gjelder DVD spillere hvor man bruker digital overføring (ikke bruker den analoge) helt til evt. TV så er det eneste som kan spille inn positivt på kvaliteten oppskalering av signalet.

Så hvis du har en DVD spiller som oppskalerer signalet til f.eks HD 1080p så er en billig akkurat like bra som en dyr en. Akkurat som at man får akkurat de samme dataene brennt med en billig CD-brenner som med en dyr CD-brenner.

 

Har lest mange steder at hdmi IKKE har feilkorrigering, mens andre påstår at det har.

Hadde vært greit å få ryddet opp i dette først.

Jeg tror misforståelsen ligger i at det ifølge HDMI spec'en er det feilkorrigering av data-pakker men for videoinnhold kan jeg ikke se at det henvises til noen feilkorrigering.

http://www.hdmi.org/download/HDMI_Spec_1.3_GM1.pdf

 

Vel lyden og videosignalene blir jo også overført i datapakker, så jeg ser ikke hvorfor de skulle hatt feilretting på noen datapakker og ikke på noen andre.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Men blir det ikke litt feil å sammenlikne HDMI-overføring med nettverksoverføring?

 

Greit, det er digitale verdier som overføres i begge tilfeller. Men HMDI er tidskritisk, noe nettverk ikke er.

Skjer det en feil i overføringen over nettverk, vil det bli sendt en ny, lik pakke. Det eneste brukeren opplever er et middlertidig dropp i hastighet.

Skjer det en feil i overføringen over HDMI derimot, vil du vel få "hull" i dataoverføringen? Det vil vel være for sent å sende pakken på nytt, for da er jo allerede resten av bildet vist?

Lenke til kommentar
Men blir det ikke litt feil å sammenlikne HDMI-overføring med nettverksoverføring?

 

Greit, det er digitale verdier som overføres i begge tilfeller. Men HMDI er tidskritisk, noe nettverk ikke er.

Skjer det en feil i overføringen over nettverk, vil det bli sendt en ny, lik pakke. Det eneste brukeren opplever er et middlertidig dropp i hastighet.

Skjer det en feil i overføringen over HDMI derimot, vil du vel få "hull" i dataoverføringen? Det vil vel være for sent å sende pakken på nytt, for da er jo allerede resten av bildet vist?

 

Dette er jo tilfelle på nettverk også, vel og merke når man sender UDP. Mao streamer du over vanlig nettverk blir ikke pakker sendt omigjen da heller. Men som wikipedia-artikkelen sier, den har allikevel en feilkorrigering innebygd (slik som CDer har), om et vist antall bits er ødelagt så klarer den vha kontrollbitsene å rekonstruere de ødelagte bitsene 100%, men er det ødelagt flere en dette antallet bits, så blir ikke pakken sendt på nytt, da risikerer man feil på signalet som blir sendt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vel lyden og videosignalene blir jo også overført i datapakker, så jeg ser ikke hvorfor de skulle hatt feilretting på noen datapakker og ikke på noen andre.

I de offisielle specsene som jeg linket til tidligere i tråden snakker man om om tre forskjellige forskjellige "pakketyper" video, control og data. Da jeg leste raskt igjennom denne så jeg ingen henvisning til paritetbits for video-delen men for data-island delen sto det eksplisitt at den også besto av paritetbits. Jeg tolket da dette som at det er en forskjell på hvordan data&control pakker blir behandlet kontra "data island" pakkene mhp. feilkorrigering.

Lenke til kommentar
Videre, så lenge alt er nuller og enere, så skulle man vel kunne si det samme om en digital dvd spiller som leser en digital dvd og sender signalet digitalt gjennom en kabel til en digital tv?

Dermed skulle jo en dvd spiller til 300,- være akkurat like bra som en dvd spiller til 3000,-

 

Når det gjelder DVD spillere hvor man bruker digital overføring (ikke bruker den analoge) helt til evt. TV så er det eneste som kan spille inn positivt på kvaliteten oppskalering av signalet.

Så hvis du har en DVD spiller som oppskalerer signalet til f.eks HD 1080p så er en billig akkurat like bra som en dyr en. Akkurat som at man får akkurat de samme dataene brennt med en billig CD-brenner som med en dyr CD-brenner.

 

Det du skriver om DVD spillere og oppskalering er rett og slett feil.

Oppskalering høres kanskje trivielt ut, men i virkeligheten er dette en gigantisk regneprosess som krever en kraftig videoprosessor for å bli bra. Har selv en Oppo (ca 1500,-) som gjør oppskalering til 720p veldig bra. Den er adskillig varmere enn forsterkeren, selv ved kraftig pådrag, noe som er naturlig med tanke på den heftige prosesseringen som foregår under lokket.

Her er det definitivt store forskjeller mellom de ulike metodene, og selv om kvalitetsforskjellene blir mindre når man kommer oppover i pris, så er dette noe som koster. Så en spiller til feks 300,- vil ikke ha mulighet til å oppskalere med samme kvalitet som en til feks 2000,-.

Endret av Junkers
Lenke til kommentar

Og hva er foskjellen på oppskaleringen på en billig og en dyr spiller da?

 

Jeg skal inrømme at jeg ikke har peiling på hvordan videosignaler oppskaleres, men jeg vet at med lyd så er det bare snakk om en interpolering mellom verdiene og jeg skulle tru at det kunn var snakk om en interpolering mellom verdiene (farger og intensitet) når det gjaldt video også.

Lenke til kommentar
Og hva er foskjellen på oppskaleringen på en billig og en dyr spiller da?

 

Jeg skal inrømme at jeg ikke har peiling på hvordan videosignaler oppskaleres, men jeg vet at med lyd så er det bare snakk om en interpolering mellom verdiene og jeg skulle tru at det kunn var snakk om en interpolering mellom verdiene (farger og intensitet) når det gjaldt video også.

 

Det er interpolering ja. Den store forskjellen fra lyd er bitraten og dermed antall beregninger pr tid. Det må gjøres meget raskt og samtidig riktig. Dette har vært veldig dyrt og blir billigere. Det er imidlertid store forskjeller fortsatt.

Panoreringer er et eksempel som avslører undermåls skalering.

Lenke til kommentar
I de offisielle specsene som jeg linket til tidligere i tråden snakker man om om tre forskjellige forskjellige "pakketyper" video, control og data. Da jeg leste raskt igjennom denne så jeg ingen henvisning til paritetbits for video-delen men for data-island delen sto det eksplisitt at den også besto av paritetbits. Jeg tolket da dette som at det er en forskjell på hvordan data&control pakker blir behandlet kontra "data island" pakkene mhp. feilkorrigering.

 

Jeg må si jeg har samme inntrykk som deg Vice. Jeg kan ikke finne noe sted i specs som nevner noe om feilkorrigering av video-delen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hadde som sagt vært greit å få en skikkelig avklaring på feilkorrigeringsspørsmålet.

Man kan jo videre spørre seg hva som er poenget med feilkorrigering hvis alle kabler er perfekte?

Selvsagt, hvis en kabel ikke klarer å overføre signalet så er det feil på kabelen men så kan man diskutere om det er generelt mer feil på billige kabler enn dyre kabler.

Med feil så mener jeg både kontaktproblemer, motstandsdyktighet mot knekk og draing, isolasjonsevne, og overføringsevne.

I prinsippet så burde man kunne sendt en video elelr vist et bilde fra en spiller og brukt et måleapparat som var fast montert mot en fast montert skjerm som leste fargespekteret og gav tekniske verdier på hver piksel omtrent.

Da kunne man lekt seg med å bytte kabler og sett om det var en teknisk forskjell.

Jeg antar at man også kunne laget plater som gjorde at maksimalt med data må skylles gjennom kablene og laget maksimalt vanskelige filmsnutter og hvis alle kabler klarte slike ting så var det avgjort.

Det holder jo ikke å plugge til en playstation og se om det kommer bilde og så konkludere med at kabelen er god nok.

Lenke til kommentar
Hadde som sagt vært greit å få en skikkelig avklaring på feilkorrigeringsspørsmålet.

Man kan jo videre spørre seg hva som er poenget med feilkorrigering hvis alle kabler er perfekte?

Selvsagt, hvis en kabel ikke klarer å overføre signalet så er det feil på kabelen men så kan man diskutere om det er generelt mer feil på billige kabler enn dyre kabler.

Med feil så mener jeg både kontaktproblemer, motstandsdyktighet mot knekk og draing, isolasjonsevne, og overføringsevne.

I prinsippet så burde man kunne sendt en video elelr vist et bilde fra en spiller og brukt et måleapparat som var fast montert mot en fast montert skjerm som leste fargespekteret og gav tekniske verdier på hver piksel omtrent.

Da kunne man lekt seg med å bytte kabler og sett om det var en teknisk forskjell.

Jeg antar at man også kunne laget plater som gjorde at maksimalt med data må skylles gjennom kablene og laget maksimalt vanskelige filmsnutter og hvis alle kabler klarte slike ting så var det avgjort.

Det holder jo ikke å plugge til en playstation og se om det kommer bilde og så konkludere med at kabelen er god nok.

 

Å sjekke at overføringen er bitperfekt har jeg vel sett noen tester som har gjort, og konkludert med at det er stort sett er om jeg ikke husker feil. Signalet blir jo endel mer robust av at man bruker 8b/10b så overføringen er jo mer robost enn et "vanlig" signal uten feilkorrigering. Ellers skjønner jeg ikke helt hva du mener med "hva er poenget med feilkorrigering om alle kabler er perfekte"? Ingen kabler er perfekte, men det skal endel til før det blir bitfeil allikevel, og på et eller annet tidspunkt begynner det å dukke opp feil, om man strekker en kabel langt nok.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...