Gå til innhold

Den store Android-tråden


Anbefalte innlegg

Dog, er det noe spesielt vi med android kan gjøre, som ikke iphone-brukere kan?

G1 har jo "kompass-sensor", som brukes i blant annet "Metal Detektor" og "Wikitude" ... men vil bli overrasket om ikke iPhone også får det i juni.

 

Er det forresten noen som har et MMS oppsett som funker for Telenor ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei alle sammen! jeg skal snart reise til amsterdam, og på turen tenkte jeg å kjøpe meg en t-mobile g1, MEN! vil språket på telefonen da være nederlandsk? og er det mulig å raskt endre det, selvom jeg ikke forstår ett ord nederlandsk?

hvis noen har noen tips og råd så mottas det med takk! :)

Lenke til kommentar

Etter at en idiot druknet telefonen min i øl i går, er jeg på utkikk etter ny telefon. Rakk å se at skjermen flimret stygt mens jeg skrudde den av, og forventer ikke at den kommer til å fungere igjen. En android-telefon frister uansett.

 

Noe av grunnen til det er selvfølgelig mulighetene det gir til å gjøre mye rart, ikke minst tilfredstille den (store) nerdete delen av meg. Jeg har vært litt skeptisk til telefonen tidligere, men etter det jeg leser både i denne tråden og mange andre steder, så er den jo absoltt egnet som brukstelefon også. Det er nemlig et krav. Men hvordan er det med størrelsen? Ligger den gpodt i de fleste lommer, eller blir den for stor?

 

Det virker som om det billigste er å kjøpe en G1 fra eBay (da kan jeg jo velge en hvit med det samme også). Så vidt jeg har skjønt er det ikke noe problem å roote denne, og legge inn adp/annen-firmware? Ser egentlig for meg at jeg legger inn JFv1.50 ADP1.5, mest fordi jeg ser den får mye skryt. Vet ikke helt hva den store forskjellen er. :p Men kan man da kjøpe paid apps på android markets?

 

Finnes æ,ø og å i skjermtastaturet/er det lett å legge til dette? og måman vente lenge når man holder inne o og a på det fysiske tastaturet før æ, ø og å dukker opp? Ser for meg at det blir en kjedelig affære å skrive da, og at noe av vitsen med qwerty forsvinner.

 

Hvor bundet er man til googles løsninger? Gmail er for meg fullstendig uaktuelt. Dersom EULAen på kalenderen deres o.l. er bedre, kan det være en mulighet. Ellers bruker jeg funambol i dag, og er godt fornøyd med det, noe tilsvarende for android med plugins til f.eks. thunderbird? IMAP-støtten fungerer vel greit? Push får jeg heller leve uten.

 

Til sist: hvordan er lydkvaliteten? Er det greit å høre på musikk med denne telefonen? Har tenkt å kjøpe et adapter slik grenness anbefalte på bloggen sin.

 

Det ble (veldig) mange spørsmål, men håper noen kan ta seg tid til å svare litt. :)

Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

Veldig interessant tråd.

Planen var i utgangspunktet å kjøpe en Blackberry Bold 9000 over Ebay, da den er en helt utrolig e-post telefon.

 

Etter å ha lest litt i denne tråden, ble jeg veldig interessert i å kanskje gå for en G1. Det jeg lurer på er hvorfor noen nevner ADP? Er det en annen variant?

 

Hadde tidligere en N73, men det var jo en windows mobil. Det oppstod over tid, etter å ha installert mange apps osv problemer med telefonen. Den krasjet etc. Derfor gikk jeg vekk fra den typen mobil, og har i et år nå brukt en gammel og solid SonyEricsson.

 

Noen som kan fortelle meg hvorfor jeg bør velge G1 fremfor BB Bold?

 

 

Takk.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til BB, men G1 kan du kanskje se på som en frisk/umoden smarttelefon med stort potensiale. Hvis du trenger diverse kontorapplikasjoner (har inntrykk av at det er BB sitt domene), bør du sjekke om dette støttes av Android - ennå.

 

N73 er Nokia, stemmer? Det er vel ingen Windows-mobil?

 

ADP er en utviklerversjon av G1, ment for å utvikle Androidplattformen eller applikasjoner til denne. Mange kjøper den også på grunn av tilgjengelighet i andre land, samt at den er veldig åpen i flere betydninger.

Lenke til kommentar

ngz, med adp-firmware kan man ikke kjøpe paid apps.

Om den er for stor for deg er relativt. Jeg synes den ligger godt, men jeg synes også en nintendo ds lite ikke er så ille å ha i lomma.

 

Er enkelt å roote telefonen, når man har kommet seg forbi aktiveringsskrittet: synche en gmail-konto til telefonen.

 

Bare nedgradere, skrive inn noen kommandoer, flashe et par ganger og så er man i mål :)

 

De nordiske såvel som andre bokstaver får man ved å holde inne de bokstavene som ligner mest, f.eks "a", og så får man opp en liste med symboler som ligner på en "a" og trykker på det symbolet man ønsker. Det går fortere å skrive "aa", men så voldsomt stress er det ikke :)

 

Det fysiske tastaturet funker på samme måte.

 

Telefonen har støtte for annen mail enn gmail. Dog, jeg har ikke testet dette, så jeg kan ikke uttale meg.

 

Jeg bruker både gmail og google calendar. For meg funker dette utmerket, men for deg som vil benytte andre løsninger aner jeg ikke.

 

Har ikke testet mp3-spilleren. Jeg har en cowon d2 til det formålet :)

 

hehe Johwan, følte litt det samme. "DAmn! nettopp kjøpt ny telefon!"

Kommer alltid ut noe fett. Gleder meg til å se hvor android er om 3 år, eventuelt andre fete mobilplattformer og telefoner.

 

khvm, adp er Android Developer Phone. Den har samme hardware som en vanlig G1, men et litt annet skall. Har en illustrasjon på baksiden.

 

Ta et raskt googlesøk :)

 

Hovedforskjellen ligger i programvaren. Med adp har du mye større frihet. Kan flashe den som du vil, ta backup, innstallere programmer på minnekortet, innstallere Debian Linux og masse annet stash. Du mister derimot tilgang til programmer på markedet som koster penger. Men de har vi i Norge ikke tilgang til uansett.

 

Tja, hvorfor du skal velge den ene fremfor den andre. Test ut begge telefonene.

 

G1 har relativt dårlig batteritid. Jeg lader min hver kveld, selv om det kanskje ikke er nødvendig.

 

Byggekvaliteten er ganske laber. Den knirker mye og føles ikke dyr. Men, så er den heller ikke en dyr telefon :)

 

Android. Med G1 får du android. Hvilket os foretrekker du?

 

Om det er mulig, test begge telefonene :)

 

 

Thx tungnem. Hehe, det er så useless med metalldetektor, men sykt morsomt å si at jeg har en metalldetektor i lomma :grin:

Lenke til kommentar

N73 kjører ikke Windows Mobile, den kjører Symbian.

Ellers ville jeg vært skeptisk til BB ganske enkelt fordi telefonene deres så godt som ikke finnes i Norge (og lite ellers i Europa?) Det lille jeg har sett av programvare o.l. til BB er ihvertfall som regel svært USA-sentrert. Programvareutvalg generelt er vel og en god grunn til å velge Android. Liten tvil om at utvalget der kommer til å øke batraktelig fremover.

 

Jeg kommer til å avvente med å kjøpe en androidmobil. Det skal komme en del senere i 2009, og med litt flaks kommer det en telefon med æ,ø og å-taster på fysisk tastatur. Bedre utseende er man også sikret. Dersom du ikke må ha ny telefon akkurat nå, kan det jo være en idé å vente.

Lenke til kommentar

Kunne vært interesangt å se hvor mange som har android som planlegger neste mobil på android platformen.

 

Jeg har hatt symbian, windows mobile og android nå, og android skal jeg uten tvil ha igjen, og jeg skal ihvertfall holde meg laaangt unna windows mobile.

Lenke til kommentar
Jeg er helt klart superfornøyd med android som OS på telefonen, og vis det ikke skjer noe drastisk er dette Os'et jeg vil ha igjen.

 

Kjører folk her standard firmware eller hva? Jeg kjører The Dudes 1.1a og synes det funker supert.

 

Du burde kjøre deg opp på 1.5, den fungerer svært bra.

 

Og jeg kjører 1.5 ADP med noen små modifikasjoner jeg har kjørt inn selv (superuser spesielt).

Lenke til kommentar
Jeg er helt klart superfornøyd med android som OS på telefonen, og vis det ikke skjer noe drastisk er dette Os'et jeg vil ha igjen.

 

Kjører folk her standard firmware eller hva? Jeg kjører The Dudes 1.1a og synes det funker supert.

 

Du burde kjøre deg opp på 1.5, den fungerer svært bra.

 

Og jeg kjører 1.5 ADP med noen små modifikasjoner jeg har kjørt inn selv (superuser spesielt).

Jeg burde ha skrevet hele navnet, The Dude's Cupcake (AOSP + ADP1.5) 1.1a, som du ser er det 1.5 ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...