Gå til innhold

AMD lanserer Opteron


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tester av AMD Opteron

 

Ace's Hardware

AMDZone

tecChannel (tysk)

Toms Hardware Guide

 

Ser ut som om Toms Hardware har gjort en aldri så liten tabbe:

-De glemte å enable Dual Channel på Opteron serveren...!

 

Dette gjør at Xeon slår Opteron i de fleste Workstation benchmarkene som er mer avhengige av minne enn server bechmarkene.

F. eks i TomsHardware sin test slår Xeon Opteronn med 20-25 % I 3DSMax. I Ace's Hardware sin test (der Dual Chan. er enabled) slår Opteron Xeon med 20-25% i 3DSMax.

 

I tilegg støtter Opteron DDR400 (uoffisielt) men det er mangel på DDR400 ECC Reg slik at ingen har fått testet med dette ennå.

Lenke til kommentar

Hvor varm en hvafornoe blir?

 

En Opteron selgf. :shrug:

 

Tror AMD er hysjhysj med dette foreløpig, men står å lese i databladet at max wattforbruk på 0,13 µm SOI vil være 84 W (for alle Opteron cpu-er, ifølge samme bladet opp til 2,6GHz iirc).

Endel dikusjoner og flaming borte hos Aces, de jeg hører på sier 40-50W for 1.8GHz modellen.

Lenke til kommentar
Tror AMD er hysjhysj med dette foreløpig, men står å lese i databladet at max wattforbruk på 0,13 µm SOI vil være 84 W (for alle Opteron cpu-er, ifølge samme bladet opp til 2,6GHz iirc).

Endel dikusjoner og flaming borte hos Aces, de jeg hører på sier 40-50W for 1.8GHz modellen.

AMD skriver max 84,7W i dokumentene sine, men dette er visst et maksimum utgangspunkt for "thermal design", altså den maximale varmeutviklingen AMD vil tillate på Opteron-serien i all fremtid. Rykter (bla på Ace's...) sier at det er et godt spille-rom mellom dagens Opteron'er og framtidige Opteroner. Siden AMD ikke opplyser om typisk og max varmeutvikling for hver enkelt prosessor så må man ty til gjettninger og InSitu-målinger. Hittil er det antydet om max 40W for en Opteron 244. Testere har målt ca 50C med relativt dårlige kjøleløsninger som gir ca samme temperaturer på kjente prosessorer som vi vet har ca 40W effektutvikling.

Lenke til kommentar

Den billigste modellen (Opteron 240, 1,4GHz) skal koste fra ca 3000 Kr i starten. Det synes jeg er veldig billig for en server-CPU.

 

Jeg tipper Athlon 64 vil ligge ca 200MHz raskere enn den raskeste Opteron, men likevel få ett hakk lavere Performance Rating (PR). Prisen for en 1,8GHz Athlon 64 blir nok tilsvarende som for Opteron 1,4GHz i starten, men faller nok mye lavere over tid. (Gjettning: 1500kr for Athlon 64 1,6GHz i Desember 2003)

 

Multiplier overklokking skal være mulig både på minne og CPU'en, men det kommer selvfølgelig an på som de offisielle biosene vil ha dette valget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...