Gå til innhold

Hvilke emner er viktigst for deg i valget 2009? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

I denne tråden ser jeg for meg at vi diskuterer hvilke saker som en anser som viktigst i stortingsvalget til høsten. Det åpnes også opp for at vi kan diskutere hvilke partier som i størst grad vil satse på de emnene en setter opp som de viktigste.

 

For å få en bra diskusjon ber jeg om at brukerne som er aktiv i denne tråden setter opp sine tre viktigste saker med begrunnelse, og hvilket parti de føler er nærmest i de aktuelle sakene.

 

 

Jeg begynner.

 

1. Skole

Dette er for meg den viktigste saken. Jeg føler i dag at skoledagene rotes vekk. Skolen er så redd for å skape tapere at den skaper altfor få vinnere. Jeg vil ha en lengre skoledag, jeg vil ha mer disiplin inn i skolene og jeg vil ha mer fysisk aktivitet. Barn som har spesialbehov må få tilpasset dette i større grad.

Jeg ser for meg at FRP er det partiet som er nærmest mine tanker rundt skole.

 

2. Privatisering av offentlige tjenester

Sykehjem. Eldrehjem. Sykehus. Tilbudet som blir gitt på mange steder er i dag for dårlig. Da bør en kunne velge i større grad hvilke tilbud en vil benytte seg av. "Å sette bestemor på anbud" er billig og populistisk retorikk. Heller la bestemor bestemme hvor hun vil selv, enn at hun er stuck på toalettet på et fissent eldresenter.

Her er det i mine øyne Høyre og FRP som passer for meg.

 

3. Redusering av avgifter og skatter.

Dokumentavgift ved kjøp av leilighet. Eiendomsskatt. Redusere avgifter ved kjøp av ny bil. Her mener jeg at staten tar mer enn de bør. Dokumentavgiften er en flause fra ende til annen. Eiendomsskatten er jeg helt og holdent imot. Avgifter ved kjøp av ny bil er både miljøfiendtlig og en fare for sikkerheten på veiene.

Her ser jeg for meg at Høyre og FRP passer for meg.

 

Det er disse tre sakene jeg vil ha som mine hovedsaker når jeg skal bestemme meg til høsten. Saker som økt engasjement i Afghanistan, mer til forsvar, verneplikt for alle inkludert kvinner og mer målrettet bistand mot utlandet er også saker som er viktig for meg.

 

Kommentarer til dette?

 

Hva er dine viktigste saker?

 

EDIT: Oppdatert førstepost

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I denne tråden ser jeg for meg at vi diskuterer hvilke saker som en anser som viktigst i stortingsvalget til høsten. Det åpnes også opp for at vi kan diskutere hvilke partier som i størst grad vil satse på de emnene en setter opp som de viktigste.

Kommer vel OK frem at dette ikke er en liste-tråd, men en tråd som åpner opp for diskusjon?

Lenke til kommentar

Ja, England, dette apocalypsens hjemland. :) Interessant kommentar om overvåkning i Storbritannia i enten dagens VG eller dagens Dagbladet.

 

-

 

Saker jeg ser på som viktige er kort og godt en ytterlige manifestering av Norge som sosialdemokrati, med det som da følger med.

 

Jeg er i prinsipp motstander av for mye privatisering, men samtidig er jeg tilhenger av å ha så mye frihet det er tilrådelig å ha. Dermed har jeg ingen problemer med å godta at private starter sykehus, eller skoler for den saks skyld.

 

Som student mener jeg (partisk) at det er på tide med en økning av studielånet, ikke minst bør det være et samsvar mellom reisestipendet og de avstandene den enkelte klient tilbakelegger. Slik det er i dag er systemet i stor grad tilrettelagt for de delene av landet der en kan reise hjem for et par hundre kroner begge veier. For å sitere noen i en artikkel et sted, det rekker til en enveisbilett med buss fra Trondheim til Kristiansund. For meg som mer eller mindre frivillig må trakte meg fra Hedmark til Helgelandskysten ender det gjerne opp med mellom 800 og 1000 kroner en vei, avhengig av diverse faktorer.

 

Andre faktorer som også betyr sitt for meg er rettigheter i samfunnet. For eksempel er jeg litt betenkt over at norske vektere har større polisiær myndighet i det offentlige rom enn det tidligere vest-tyske sikkerhetspolitiet Verfassungsschutz, som for ordens skyld ikke hadde lov til å arrestere mennesker, morsomt nok.

 

Jeg finner det også betenkelig at fotografering reguleres i større og større grad. Det er jo positivt at riksgrenseloven ikke lenger detaljregulerer fotoutstyr (det var i sin tid en paragraf som fastslo at innen en viss avstand av norsk riksgrense kunne en ikke montere kamera på trebenstativ, og teleobjektiver lengre enn 200mm var heller ikke tillatt).

 

Men jeg tenker selvfølgelig primært på det offentlige rom. Det er for mange politifolk og vektere som vet alt for lite om lovens klausuler rundt fotografering på offentlig sted. Det er for eksempel ikke uvanlig at fotografer bortvises fra Oslo S, på tross av at det ikke eksisterer noe fotoforbud der (om det eksisterer er det illegalt).

 

Som pressemann er jeg også tilhenger av pressestøtten, men det er mindre viktig for meg.

 

Ellers ser jeg gjerne en mer intelligent tollgrense og en del andre småsaker.

 

For meg er det med andre ord velferdsstaten som er viktigst. Og en rekke andre saker teller i større eller mindre grad.

 

:)

Lenke til kommentar

Flott at det var noen som skjønte poenget mitt med tråden :)

 

Spennende svar, Simon.

 

Når det kommer til studielånet så er det et punkt jeg er enig i. Dessverre tror jeg ikke at dette blir et tema i valgkampanjen. Det er svært lite vilje blant politikere til å gjøre noe med studiestøtten. Hvilke partier viser størst vilje til dette? Jeg tenker på hvem som ønsker å øke både lån og stipend.

Lenke til kommentar

Skal vi se , det som blir viktigst for meg er:

 

Skole:

- Mer disiplin

- Mer fysisk aktivitet (hver dag helst)

- Mer engelsk, helt ut videregående og flere timer i uka

- Kutte ut obligatorisk ekstra språk (kan ta det som valgfag hvis du vil)

- Gjøre om religionsfaget, ha til sammen kun ett år på ungdomskolen der du lærer om skikker o.l. i andre religioner og livssyn (like mye om hver av religionene). Kutte ut alt om jesus oppstandelse osv.

- Ha norsk kun på barne og ungdomsskole for å lære om forskjellige sjangre og lære rettskrivning

- Mer historie, inkluder også den historien vi i dag har i norsk i dette faget

- Mer valgfag, gjerne start spesialisering allerde på ungdomskolen

 

Senke skatter og avgifter:

Flat skatt, eller ihvertfall nærmere flat skatt enn vi har i dag. Kutte ut eiendomskatt, arveavgift og formueskatt.

 

Likestilling:

Enten verneplikt for begge kjønn eller for ingen. Lik permisjon for far og mor. Ingen kvotering (da det i praksis er diskriminering). Like rettigheter for homofile som for heterofile. Menn bør ha like store rettigheter til å få barnet etter en evt. skilsmisse.

 

Innvandring:

Kan gjerne opprettholde dagens nivå, men det sekundet de gjør noe kriminelt bør de bli sendt ut. Også enig i at Norge ikke skal tilpasse seg for mye til Islam med f.eks. hijab i politiet, avskilte skoleklasser i svømming. Men bedre integrering, blant annet er norsk undervisning veldig viktig.

 

Politikk-Religion:

Kutte ut all religion i politikken, skille stat og kirke. Kirken får lønne prestene sine og bygge kirker for egne penger. Samme gjelder for alle andre religioner.

 

Budsjett:

Øke bevilgning til forsvaret og politiet. Øke til sykehus og skoler. Kutte ut konstantstøtten og fjern kunstnerlønn eller hva det heter. Øke studielån.

 

Utenriks:

Nei til EU. Helst reforhandle EØS avtalen.

Kommer sikkert på noe mer etterhvert.

Endret av -Sindre
Lenke til kommentar

Utdanning: Bedre skoler, mer stipend og lån til studenter. Bør åpnes for flere privatskoler, men med strenge krav.

 

Helse: Bedre sjukehus, kutte køene, bedre eldreomsorg. Bør åpnes for mer privatisering, men at det offentlige skal ha et godt tilbud til alle.

 

Økonomi: Lavere skatter og avgifter. Mindre statlig eierskap.

 

Innvandring: Dagens tankegang om en streng, men rettferdig innvandringspolitikk er jeg for. Men synes vi skal være strenger på hvem vi slipper inn og bli flinkere til å deportere de som ikke er villige til å følge norsk lov.

 

Forsvar: Mer penger til forsvar, avskaff verneplikt.

 

Religion: adskille stat og kirke helt.

 

Politi: Mer penger til politi. Er for generell bevæpning, men at politiet skal ha våpnene låst inne i politibilen.

 

Utenriks: nei til EU.

 

Miljø: Satse mer på fornybar energi, bli bedre på å utvikle teknologi som kan hindre forurensing. Dagens tankegang om at avgifter er løsningen mener jeg er feil.

 

Beklager at det blei mer en tre saker her, men klarte ikke velge ut tre da alle er like viktige for meg :)

Lenke til kommentar
Snipp....

Stort sett enig i det Murto sier, bare personlig er jeg for EU, ingen veldig viktig sak for meg. Men når vi først må følge alle mulige lover og regler de setter i gang kan vi like så godt være med å ha en stemme.

Også får vi kanskje avskaffet noe av den drøye proteksjonismen vi har i dag.

Syns heller ikke forsvaret skal får så mye mere penger enn de får "nå".

Da vil jeg heller "bruke" de pengene på å lette skatter og avgifter, fjerne noen av de sjukeste som arveavgift og at man skatter av trygd ol.

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

De viktigste sakene for meg er innvandring og skolepolitikk. Skolepoitikk, fordi jeg studerer og at jeg synes dte er viktig å forbedre skolen og danne bedre mennesker enn vi gjør nå. Innvandring, fordi at dagens innvandringspolitikk skaper rasisme, økonomiske problemer og sosiale problemer.

 

Jeg føler meg nærmest Høyre på skolepolitikk og FRP for innvandrinspolitikk, men jeg er ikke helt enig med dem fordi jeg er mye mer interesert i å kvalitetsikre de som kommer inn istedenfor å stenge ut store grupper. Jeg liker heller ikke FRPs fokus på at man skal kutte kraftig i alle avgifter og utgifter og andre ting som alkoholpolitikken deres.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Spør du meg har regjeringene i de siste årene vært ekstremt flinke til å sløse med penger, og gjerne sette igang et system der pengene forsvinner i administrasjonen og ikke der de trengs. Et eksempel er sykehusene der leger og kirurger bruker langt mer tid på kontorarbeid enn med pasienter. Norge er blandt landene i verden som bruker mest penger pr pasient, men vi ligger også på bunnen i effektivitet og helsekøer, så her er noe tydelig ikke helt riktig. En annen ting er bruken av penger i forsvaret. For øyeblikket ligger 2 minesveipere ute på auksjon fordi forsvaret ikke har råd til å ta dem i bruk. KNM Glomma som et av skipene heter har såvidt hatt kontakt med sjøen for marinen måtte ta deler fra den helt nye båten fordi de ikke hadde råd til å reparere den tilsvarende delen på et annet skip. Sløseri for å si det mildt. Et annet eksempel er basen Olavsvern som ble pussa opp for mange titalls millioner kroner rett før de la den ned for godt. Det er også flere eksempler på at det blir lagt ned militære baser før opppussingen av disse er fullført, og det er et veldig klart tegn på elendig planlegging.

 

En annen ting jeg mener er nødvendig er flere profesjonelle bataljoner enn Telemark Bataljon. Etter min mening bør det være minst 2 kampklare bataljoner til enhver tid. Verneplikten kan gjerne avskaffes, men så skal det også gjøres mer attraktivt å gjennomføre 1. gangstjenesten. Det bør gi bedre betalt, og utstyret de får skal være tipp topp. Forsvarssjefen har uttalt at dagens hær kun har kapasitet til å forsvare en enkelt bydel i Oslo, og det er ikke en hyggelig tanke i dagens urolige verden. Derfor bør våres innsats i Afghanistan økes slik at vi øker samarbeidet med resten av NATO så de blir mer motiverte for å hjelpe oss ved en eventuell krise.

 

SV har en meget interessant politikk når det kommer til forsvaret. Ifølge dem skal vi jo ikke være med i NATO. Som om ikke det var nok, går de nå inn for å ikke gi dyktige soldater i internasjonale operasjoner som fortjener heder og ære krigskorset... De mener at de skal få et diplomatisk diplom istedet. Det neste blir vel at de mener at vi skal legge ned hele forsvaret for vi skal jo aldri i krig likevel. Det er kanskje like greit, for dagens forsvar er jo likevel så redusert at vi ikke har noe å stille opp med hvis F. eks Russland kommer på krigsstien...

Lenke til kommentar

SV har unektelig en ganske morsom sikkerhetspolitikk, ja. Det er ikke som enkelte svenske partier som i sin helhet er pasifistiske (og til en viss grad ganske store også), men fortsatt morsomt. Mer eller mindre penger til forsvaret er et interessant spørsmål. Forsvaret bør kunne håndheve nasjonal integritet og selvråderett. Dette er viktig spesielt i nord-områdene.

 

Det som gjør forsvaret av Norge til et så interessant tema er at forsvaret i stor grad er fullstendig nytteløst den tid vi ikke angripes. Det kan i en viss grad nyttes til oppryddingsarbeid med mere etter naturkatastrofer, og det kan brukes i lavintensitetsoperasjoner i Norge og i utlandet, men rent bortsett fra det har det liten betydning. Lavintensitet i Norge kan politiet rent prinsippielt ta seg av. Hvem som er flinkest til å drepe terrorister og frigi gisler av FSK og Delta skal jeg ikke uttale meg om, det vet jeg ikke. Uansett hvor mye piggtråd de har spist, og hvor mange kjettinger de har dritt ut under treningen.

 

Det er nemlig først når vår nasjonale uavhengighet trues, altså når noen angriper Norge, at vi trenger forsvaret. Men da trenger vi det til gjengjeld noe helt usedvanlig mye. Er det sannsynlig? Nei, i dag er det høyst usannsynlig. Selv under den kalde krigen var det usannsynlig. Men en annen finesse med sikkerhetspolitikk er at man må tenke langt fremover, skikkelig langt fremover. Om et trusselbilde utvikler seg slik at man har fem år på å ruste opp vil ikke et lite land som Norge kunne ruste opp. Det tok tre år med krig før Sovjetunionen ble dannet. Fire nye år før borgerkrigen var vunnet. Så fort kan det gå.

 

Derfor mener jeg at Norge bør ha et sterkt forsvar. Vi må ha evnen til å hevde vår nasjonale selvstendighet i så stor grad som mulig, og det må ha en sterk prioritet.

Lenke til kommentar

Skole er vel fremdeles den viktigste saken for meg. Ønsker et mye bedre fokus på lærerkvalitet istedet for alt tullet med lengre skoledager og slikt som gjør vondt værre.

 

Andre viktige saker for meg er en bedre psykisk helsetjeneste, gratis tannhelsetjeneste, en sterk front mot økt overvåkning, skille av stat og kirke, adopsjonsrettigheter for homofile, likestilling istedet for feminisme, mindre militær, mer fornufig skatte og avgiftssystem (uten å senke nivået), og en del fler.

 

Partiet jeg føler står for mine interesser her er Venstre. Skolen er kampsak nummer en for min del og her synes jeg de har en klar politikk og at de fokuserer på de viktige tingene.

Lenke til kommentar

Bare for og legge til noe isom jeg ikke skreiv tidligere: Vi bør som sagt tidligere her få gratis tannhelse, inntektsgrensa for å betale toppskatt bør økes til 800.000 MINUMUM.

 

2. års studenter på politihøgskolen bør få stipend siden de ikke har mulighet til å ta seg jobb ved siden av.

Endret av Murto
Lenke til kommentar

Den viktigste saken for meg handler om rettferdighet. Og kort sagt; I rettferdighet legger jeg at man bør høste som man sår, ikke at man bør yte etter evne og få etter behov. Jeg heller altså mest mot høyresiden i denne saken.

 

En annen hjertesak for meg er basert på internasjonal solidaritet og samarbeid. Bidrag til diplomati, fredsarbeid og miljøarbeid utover landegrensene er det viktig at et rikt, bortskjemt land er med på. Jeg er med andre ord sterkt for EU-medlemsskap blant annet.

 

Den siste av de viktigste sakene går på å holde en trygg samfunnsøkonomisk styring gjennom en nedgangskonjunktur som sikkert vil vare frem til stortinsvalget i 2013, og her synes jeg Jens Stoltenberg i dag gjør en kjempejobb med å holde Kristin Halvorsen i sjakk. Det er bra å ha en sosialøkonom som statsminister i disse dager.

 

Basert på dette er jeg ennå ikke sikker på hva jeg skal stemme, men det er nok bare Høyre, Venstre og AP som er aktuelle. Har egentlig lovet meg selv å aldri stemme på AP mens de er i samarbeid med SV, så vi får se.

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig enig i de fleste sakene som nevnes her. Jeg er opptatt av å få orden på den norske skolen, selv om jeg ikke studerer selv. Flere kompetente lærere, mer disiplin og fysisk aktivitet.

 

Helse og eldreomsorg er også veldig viktig for meg, selv om jeg hverken er syk eller gammel selv. Det er virkelig helt uakseptabelt at syke og pleietrengende skal behandles så dårlig som man stadig kan lese om.

Jeg er også opptatt av at vi skal få større fokus på organdonasjon, og som andre har nevnt her, synes jeg det er på tide å gjøre noe med tannhelsetjenesten. Man kan ikke ha det slik at mennesker går rundt med råtne tenner i årevis, bare fordi de ikke har råd til å gå til tannlegen.

 

Ellers er jeg kort fortalt opptatt av miljø, forskning, landbrukspolitikk og vil ikke inn i EU.

Lenke til kommentar

Jeg er en uhelbredelig naivist, og kommer som vanlig heller til å stemme utifra ideologi enn enkeltsaker. Det er viktigere for meg å vite hva mine representanter vil enn akkurat hvordan de vil oppnå det. En sak jeg bryr meg mye om for tiden er dog likevel opphevingen av husleiereguleringen, og overgangsordninger rundt dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...