Gå til innhold

Hvilke emner er viktigst for deg i valget 2009? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

det mer lønnsomt for folk å velge miljøvennlig.

 

dette dog en ønsketenkning, å leve mest mulig miljøvenlig er dyrt pr dags dato, skal miljøvenligheten opp i Norge må tiltakene for forbrukerene bli billigere.

 

Dette har mye med avgiftssystemet å gjøre. Samfunnet bør gjennom skatte og avgiftssystemet belønne miljøvennlige varer og heller straffe de varer og tjenester som ikke er det. Man må på denne måte vise forbrukerne hva som er definert som miljøvennlig / miljøskadelig.

 

 

 

1; skole

 

valgfritt skolevalg, uavhengig av private eller offentlig så lenge staten betaler skal elever selv få bestemme hvor de har lyst å gå

 

Ikke bare hvor men også mer innhold. Dagens skole er laget for og av jenter. Få valgfriheten ned i ungdeomsskolen med flere og større yrkesfag der. Innfør lesekrav på barneskolen. Slik at de som ikke har leseforståelse blir fanget opp så tidlig som mulig , og ikke slik som idag at man leker seg helt til ungdomskolen.

 

valgfritt sidemål

 

Igrunn nesten enig. Heller fokus på dialekter. Lær unene forskjell på vestkantspråk og øskkantsprøk, at alle er istand til å snakke en forståelig norsk dialekt . Dette bør også være obligatorisk på voksenopplæringen av innvandrere. Peronlig har jeg problemer med vossadialekten og den norsksomaliske dialekt.

 

få flere sterke faglige lærere inn i systemet

Faglig sterke folk blir ofte nerder.. Lærere bør ansettes max seks år om gangen. Så etterutdanning med innlagt eksamen før man søker på ny jobb. Dette vil luke ut de som ikke har pedagogiske evner og styrke fagkunskapen. Udanningsåret bør lånefinaniseres med krav om bestått eksamen for omgjøring til studiestipend.

 

få bort trynefaktoren, innføre anonyme prøver

Ingen lærere bør rette sine egne elevers prøver. Få altid en kolega til å rette prøvene.

 

la elevene selv få evaluere sin egen lærer

Selvsagt gjennom å la "Sammarbeidsutvalget" være med på å ansette lærerne i for de neste 6 år.

 

 

tilpasset undervisning får alle nivåer, gode elever skal få den utfordringen de fortjener, dårlige elever skal få den oppfølgingen de fortjener

Skoleflinke elever skal kunne gis den utfordring de trenger. Det bør være mulig å starte i 2 klasse å barneskolen om man kan å lese og skrive allerede fra barnehagen.

 

 

forbedre samferdselen

Ett så ullent utsagn at det ikke sier meg noen ting.

 

ønsker selv at (og håper at) det kommer en større diskusjon om å få utvide jernbanen med en ny strekning mellom Fauske og Narvik

Planene om dette er gamle. Ingen utenkelig tanke. Alle argumenter må brukes for å få dette til. En rundturbane hvor svenske jernbane nettet også benyttes kunne vært en spennende ide. Pendler tog mellom studiestedene , pluss en del godstrafikk fra næringslivet med konteinerramper ..

'Men det har ingen miljøgevinst så lenge nordlandsbanen ikke går på strøm.

 

Høyre vil bruke 15 milliarder mer på veibudsjettet enn det er i dag

Et så ullent utsagn at det ikke sier meg noen annet en at man ikke egentlig vet hvor skoen trykker.

 

 

øke vrakpant til minst 20.000

Et veldig passivt øsnke. Andre Europeiske land har idag innført opptil 50.000 allerede. Summen av vrakpant og miljøfradag på nybiler bør komme over 75.000 skal det ha noen effekt.

 

 

lavere skatt

Ett så ullent utsagn at det ikke sier meg noe som helst. Det viser at man bare at man ikke har peiling på hvordan samfunnet drives.

Jeg vil heller ha spesifisert skatt. At jeg mer kunne se hva skattepengene gikk til. F.eks I andre land er "kirkeskatten" en egen skatt. I norge betaler alle kirkeskatt og det kirkesamfunnet du står tilsluttet får den utbetalt. Er du ikke med noe sted beholder staten din kirkeskatt. I tyskland slipper man å betale kirkeskatt om man ikke er med i noe kirkesystem.

 

Hadde jeg måtte betale barnehageskatt og skoleskatt når jeg hadde barn i barnehagen/ skolen hadde det vært helt ok osv.

 

Idag vet vi ikke hva skatten brukes til derfor er det stor motvilje mot å sende pengene ut i et sort hull..

Gi meg en spesifisert regning på skatten , så betaler vi alle vår skatt med glede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om du har et ønske å få mer utfyllende svar på dine spørsmål har jeg mail-adressen til Bodø Unge Høyres leder, han er utdannet siviløkonom og kan svare bedre på hva lavere skatt kan gjøre. :thumbup:

 

Selvsagt gjennom å la "Sammarbeidsutvalget" være med på å ansette lærerne i for de neste 6 år.

 

det beste argumentet er at læreren selv for se hva de må bli bedre på gjennom sine elevers synspunkt

 

Planene om dette er gamle. Ingen utenkelig tanke. Alle argumenter må brukes for å få dette til. En rundturbane hvor svenske jernbane nettet også benyttes kunne vært en spennende ide. Pendler tog mellom studiestedene , pluss en del godstrafikk fra næringslivet med konteinerramper ..

'Men det har ingen miljøgevinst så lenge nordlandsbanen ikke går på strøm.

 

har åpnet denne diskusjonen her i BUH og har fått støtte for dette, jeg sitter også på en del fakta rundt dette som jernbaneverket, en militær fyr fra Narvik og den politiske gruppen for nordnorge banen har gitt meg. samt en del fra jernbanemagasinet . så mitt håp er at når dette kommer på trykk i avisen kommer flere politiske grupper til å henge seg på debatten =)

Lenke til kommentar
Nå skal det sies at arbeidermakten er altfor stor iforholdtil hva den bør være. Det problemet du nevnte kan begrenses med å hindre bruken av midertidlig arbeidskraft. At de sparker ansatte i nedgangstider er langt bedre enn at de flagger ut eller blir svært ineffektive sånn som skjer nå, fordi de taper mye inntekter på for sterke arbeiderrettigheter (e.g sykefravær og at det er nesten umulig å sparke folk) og late ansatte.

 

Jeg er forsåvidt enig i at arbeidermakten kan reduseres, jeg står som sagt til høyre for dagens regjering selv. Det er for vanskelig å kvitte seg med ansatte i dag. Når du sier problemet kan begrenses ved å hindre bruk av midlertidige ansatte skjønner jeg ikke helt hva du mener. Dette vil bare øke arbeidermakten ytterligere og gjøre det umulig for enkelte å få seg jobb i nedgangstider.

 

Det er greit nok at bedrifter til en viss grad må få sparke arbeidere i nedgangstider, jeg er selvfølgelig helt enig, men arbeidere må ikke bli like lett utbyttelige som andre variable innsatsfaktorer. Det er en menneskelig faktor vi må ta hensyn til også, i tillegg til en forutsigbarhet i markedene. :)

Du snakker om at firmaer kan bruke bare midertidlige ansatte i oppgangstider hvis vi åpner for mer midertidlige ansatte. Jeg tror ikke det blir noe problem, fordi firmaer har mangel på ansatte i oppgangstider og dermed kan ansatte etterhvert kreve å bli faste ansatte. Hvis det blir et problem er det mulig å begrense bruken av midertidlige ansatte. Ikke noe galt i det.

Lenke til kommentar

Vitkigste for meg:

 

Norge inn i EU:

Vi kan ikke lenger sitte på utsiden av EU felleskapet. I dag tar vi i mot tusenvis av direktiver i året uten å ha særlig påvirkining. Vi må bli med å bestemme i Europa. I den moderne verden hvor USA ikke lenger er en solid støttepartner trenger vi å ha noen i ryggen, feks mot russland. En dag tar oljen slutt, og da trenger vi EU mer enn nå. Synd at dette er så godt som en ikke-sak.

 

Utdanning

Jevnt over mener jeg den norske skolen er bra, men det er rom for forbedringer. Ut med nynorsken, inn med mer kroppsøvning. Forbedre tilbud til studenter, bla hybeltilbud og høyere stipend.

 

Miljø

Det er ikke til å komme unna at vi trenger et mer miljøvennlig sammfunn. Vi må blir en foregangsnasjon og satse på forskning. Lavere avgifter på miljøvennlige biler, mer vrakpant, satsing på tog.

 

Enda svært usikker på parti. Lurer mest på Høyre og AP, men også SV og Venstre er aktuelle.

Endret av Heavenly
Lenke til kommentar
Fysisk aktivitet forbedrer så vidt jeg vet ens fysiske form, noe som indirekte gir en mer energi og mer konsentrasjon.

 

Dette + mer kroppsøvning vil gi en generelt bedre barne og ungdomshelse. Ikke direkte pedagogisk relatert, men mer en sammfunnsmessig sak.

 

Er mye annet som kan forbedres i skolen også, feks burde elever få økt tilbakemeldingsmuligheter ang. lærere. Er også for en bedre lærerutdanning med høyere status.

Lenke til kommentar

Ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener, men bare for å gjøre det tydelig: Jeg er for bedre lærere, som nevnt tror jeg det kan oppnås ved at elever kan gi mer tilbakemelding slik at vi får ut dårlige lærere lettere. Man kan også heve nivået på utdanningen og øke statusen på yrket med mer lønn.

 

Det jeg sier er at jeg tror det vil hjelpe barn og unges helse og prestasjoner på skolen hvis man feks innfører 1-2 skoletimer med gym daglig. Skoledagen måtte da forlenges noe men det ser jeg ikke på som noe problem.

Endret av Heavenly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...