Gå til innhold

Apple er best likt


Anbefalte innlegg

hva er galt med acer? Har selv solgt 3 acer maskiner til familie. Ingen som har vært misfornøyd med dem.

 

Jeg er, får ikke installert XP skikkelig, det er den laptopen som sliter mest med BSOD på hele skolen min og nettverkskortet gir drops.

 

Er det snakk om en enkelt maskin eller hele skolen din?

 

Hele skolen, men det er stortsett den nyere Aspire 5000-serien som er ute å går.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Acer er jo plastikk skrap, mer dritt skal du lete lenge etter. Utseende er jo også helt forferdelig.

 

tullete påstand, det er noe som heter at du får det du betaler for.

Acer er SKRØPELIGE maskiner, det er helt sant. Jeg vet ikke om det går an å betale for en laptop som ser ut som et monster, tykkelsen på Acer PC'er er jo også helt uakseptabel. SKRØPELIGHETEN er prikken over i'en.

Lenke til kommentar
Ville bare skyte inn at denne tråden her er et STRÅLENDE eksempel på hvorfor jeg poster mindre og mindre på forumet.

 

For å redde stumpene burde tek nettverket innføre aldersgrense eller IQ test på brukerne sine...

Nå var det faktisk ingen fanboykrig som det kan ha virket som om du bare leste førstesiden. Vi ble enige om at det gikk mer på personlige preferanser. Det har vært noen mindre intelligente innlegg, jeg står bak en av dem, men jevnt over har tråden vært veldig god til å handle om Apple.

 

Du finner langt verre tråder på andre forum. Fanboyslåsskamper er sjeldne på dette forumet i forhold til andre.

Lenke til kommentar
Det er ikke alle som har behov for det beste skjermkortet og putter heller pengene i et bedre design og fancy løsninger. Bra design seller. Smak og behag - ånei, vent det gjelder jo bare for operativsystemet som du selv sier.

Windows har sine feil og alle vet det, saken er bare det at alle bruker det.

Du som er 15 er opplagt ikke målgruppen heller.

Nei, og de har kanskje ikke behov for penger heller?

 

Jeg hadde lyst på en MacBook for ganske nøyaktig et år siden, og kikket litt rundt. Jeg vet jo at Apple lager gode maskiner og OS X er gode greier, det sier seg selv når Apple er total leverandør av Software og Hardware, akkurat som spillkonsoller av dårligere hw enn en pc yter bedre. Men jeg må inrømme at jeg fikk sjokk når jeg fikk se prisen;

 

Jeg skulle ha Intel C2D 2-2,4GHz, 4GB Ram, 320GB HDD, Ok grafikkort og 15,4" med 1440x900 eller større oppløsning.

 

Det ble en Dell XPS til 12.000,-, og det var med 2,4GHz og Nvidia 8600GT GPU, og eller de andre kravene mine. Dessuten syntes jeg dellen var penere.

 

Appelen jeg satte sammen hadde nesten like gode specs, og kostet ca 25.000,- Da skal jeg heller kikke i lommeboken og smile den dagen Vista eventuelt skulle gi meg en feilmelding eller jeg skulle få et virus...

FYI: MacBook Pro 15", 1440x900, 2.4GHz Penryn, GeForce 8600 GT 256MB DDR3, 4GB RAM kostet i slutten av februar 2008 anslagsvis 17.000 kroner, om jeg ikke husker feil.

Hvorfor den kostet mer en din Dell med "samme" specs? Tja, aluminiums-chassis, 1 cm tynnere, LED-belyst skjerm, bakgrunnsbelyst tastatur, S/PDIF inn- og utgang, FW 800, Dual-link DVI, multi-touch styreflate, osv, var ikke gratis for ett år siden heller... ;)

Derimot kostet nok en 17" utgave med enda bedre ytelse omkring 25.000 - et par tusen mer enn dagens 17" utgave. Ser ikke bort fra at jeg skal ha meg en slik snart...det er jo omtrent den eneste 17" maskinen på makedet som _virkelig_ er bærbar, med sine 3 kilo inkludert superbatteri som gir opptil 8 timers brukstid... ;)

Lenke til kommentar

Nå tuller du mye Newton. En Macbook pro med 9400m+9600m (lite hakk bedre enn 8600 GT), samme prosessor, samme skjerm og 2GB RAM (mot 4GB RAM for et år siden) koster idag 16500. Jeg kan umulig tenke meg at du fikk noe tilsvarende, eller kanskje heller bedre, for 500 kroner mer for ett år siden. Prisene har nok gått ned litt mer enn det.

Lenke til kommentar
Nå tuller du mye Newton. En Macbook pro med 9400m+9600m (lite hakk bedre enn 8600 GT), samme prosessor, samme skjerm og 2GB RAM (mot 4GB RAM for et år siden) koster idag 16500. Jeg kan umulig tenke meg at du fikk noe tilsvarende, eller kanskje heller bedre, for 500 kroner mer for ett år siden. Prisene har nok gått ned litt mer enn det.

Så det du sier er at det er verdt pengene? Det du ser her er teknologiforskjeller, ikke prisforskjeller.

Endret av CybahDuckx3
Lenke til kommentar
Rart med det, Apple er det som er enklest og mest brukervenlig for folk som ikke har et kjært forhold til OSet sitt, altså g33ks...

 

Selv synes jeg Apple er de som leverer de beste produktene, HP er jo bare søppel og kvantitet! Apple er pent og kvalitet!

Enda en som er blindet av sin kjærlighet til Apple. Veldig trist.

Lenke til kommentar

Det er jo ganske enkelt.

 

Selv så er jeg PC-fanboi.

Jeg har bygget alle stasjonære pc'ene selv (untatt den første) og har arbeidslaptop og kona er på sin andre laptop. Windows alt sammen.

 

Har erfaring på mac kun gjennom en kompis.

 

Tingen er at jeg bygger mitt selv og tar meg bryet med å sette sammen deler og maskina slik det passer meg og kun rene oppdaterte drivere uten masse tøys fra typisk HP.

Maskinene mine får jeg mye rimeligere enn apple skulle hatt for noe tilsvarende (HP, Dell og andre også for den saks skyld). I tillegg så har jeg alltid hatt god tilgang til de mest comersielle programmene og masse spill. Jeg har de siste 8 årene hatt en pc til gaming og en til musikk studio bruk (dvs. de er blitt skiftet ut senest i fjor). Apple har aldri og kan ennå ikke konkurrere med dette.

 

Når det er sagt... har jeg ikke bygd selv og skulle hatt være seg laptop eller stasjonær... så hadde jeg gått over til Apple for lenge siden. Da har gaming fått være andres hobbyer.

De fleste jeg kjenner kjøper ferdigpakker, og de ringer meg titt og stødig om diverse problemer. Det samme problemet hadde jeg den gang jeg kjøpte en Compaq pc.

Jobb laptopen er grei, for den bare leverer jeg inn og lar andre trøble med den når det skjer. Heldigvis er it-folka vår ganske habile og setter de opp temmelig bra.

 

PC er mer prisvennlig og fleksibel, med de fordeler og ulemper det medfører.

Apple har mye stødigere ferdigprodukter.

 

Edit: kan vel legge til at Apple også er mer ett møbel enn det PC noengang har vært... med unntak av enkelte kreative sjeler på pc fronten selvsagt.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Som en kamerat av meg så pent sa for et par år siden:

En Macmaskin er kun en pyntepc for oss "normale" mennesker.

 

Noen har bruk for mac i jobb eller skolesammenheng(film, bilde, etc), men om en ikke tar slik i betraktning er mac og OSX i mine øyne ikke mer enn noe pent å se på. I tillegg er macmaskiner utrolig overpriset og helt ubrukelige om en vil mer enn å redigere ting, skrive bøker eller surfe på internett.

 

Og ja, jeg er og blir en windows-mann til krampa tar meg, men vil legge til at jeg, i motsetning til mange andre her inne tydeligvis, ikke har noe mot mac. Jeg synes bare maskinene er ubrukelige til mine preferanser.

Lenke til kommentar
Stusser litt på utsagnet om at «kun» 10% (6+4) skulle kjøpe ny PC i løpet av neste 90 dager. Sikkert flott for journalister å kunne rope finanskrise, men om dette tallet holder seg konstant byttes PCene ut hver 900. dag, altså holder de litt under 3 år. Er ikke det ganske normalt?

 

... og etter den statistikken å dømme er det ikke ille at min snart 5 år gamle PowerBook fortsatt gjør nytten som kompakt reiselaptop – pris per time blir rimelig bra. Skulle likt å se noe plast-rakkel fra Acer holde ut alt denne har klart.

Aceren koster jo en tredjedel. Så istedet kunne du fått tre PCer som varer i 9 år tilsammen. I tillegg til det vil den andre maskinen være langt kraftigere enn Macen.

 

Det er ikke noe galt i å legge til litt ekstra for god kvalitet, det bør du gjøre, men når du kjøper Apple legger du til veldig mye ekstra. Da er det bare sløseri. Det er heller ikke umulig å bytte PCen hvert tredje år, PCer utvikler seg fort. Det er ikke sikkert den Macen du kjøpte for 25 tusen kan kjøre programvaren din om tre år. Da er det kjipt om du har beregnet å bruke den i 5 år og ikke har råd til ny PC. Isteden kunne du kjøpt en ganske ordinær laptop til 10 tusen, kanskje hakket under Macen ytelsesmessig men fortsatt så du kan gjøre det du trenger å gjøre. Så kan du kjøpe en ny om 2-3 år, og overføre filene fra din gamle. Det er ikke vanskeligere enn det.

 

@Mynotir: De som kjøper Apple gjør det på børsen - som i aksjer i det børsnoterte selskapet Apple Inc. De fleste som gjør det gjør det nok av helt usentimentale grunner: for å investere/tjene penger. ;)

 

Vi som er kommet over fjortisalderens usikkerhet og bevisstløse merkefokusering kjøper _Apple-produkt_ av flere gode, rasjonelle grunner:

1. For å tjene penger, gjennom å bruke produktene for å levere kvalitet/effektivitet i profesjonell virksomhet.

2. Fordi vi vet at Apples produkt generelt er solide, gode, funksjonelle, svært gjennomtenkte og behagelige å bruke.

3. Fordi vi har erfart mange av alternativene på god og vondt, og har mer positive erfaringer med Apple-produkt enn produkt fra konkurrentene.

4. Fordi vi liker tanken på vertikal integrasjon der maskinvare, OS og programvare er maksimalt integrert til en velfungerende helhet, og dessuten verdsetter alle aspekt av god design - alt fra materialbruk til innovative løsninger og funksjoner.

5. Fordi vi ønsker et system som inneholder den mest avanserte funksjonaliteten men uten at det er gjort unødvendig komplekst å utnytte til fulle. Med Apples datamaskiner og standardversjonen av OS X har jeg alt, fra innebygget støtte for grid-computing, optimalisering for flere 64-bits flerkjerneprosessorer, fullstendig transparent overgang mellom 32- og 64-bits CPU-arkitektur, innebygget serverfunksjonalitet, osv, osv.

6. Fordi vi er tilhengere av OS basert på uavhengige standarder for filformat, kommunikasjon og protokoller, og vil motvirke skadelig monokultur og Microsofts nesten-monopol innen viktige områder.

7. For å irritere Windows-fanboys og ignoranter.

8, 9... mange andre gode grunner som ligger utenfor mitt erfaringsområde... ;)

 

Merket har egentlig ingen ting og si i seg selv, det er kvaliteten som forbindes med merket gjennom brukernes erfaringer som teller. Få eller ingen leverandører kan vise til like høy score, enten det gjelder gjennomsnittlig reparasjonsrate og kvalitet, eller andel fornøyde brukere.

Hvorfor jeg har en Mac Pro med 8 CPU-kjerner på jobben? Bl.a fordi ingen andre leverandører kan tilby samme ytelse og effektivitet til like god pris, og fordi den sparer meg for utrolig mange av de små hverdagsfrustrasjonene som jeg opplevde før og stadig ser og _hører_ hos mindre heldige, Windows-brukende kollegaer ;)

1. Hvilken proffesjonell virksomhet snakker du om? Jeg vet Apple blir brukt mye i artistiske yrker, men i de fleste bedrifter bruker de primært Windows-PCer. ErgoGroup for eksempel.

2. Men det får du i mange andre PCer. Du betaler 15 lapper ekstra for å slippe å søke litt rundt og dra til butikken og føle deg fram?

3. Individuelt.

4. Det hørtes ut som tatt ut av en reklametekst. Jeg kunne banne på at den siste delen av setningen din var tatt rett fra en Opel-reklame. I disse dager skryter alle av innovative løsninger, pent design osv. Jeg har selv aldri erfart noe av dette i en Mac.

5. Er du villig å betale så mye ekstra for å få dette integrert? Du kan få akkurat det samme på Linux.

6. Windows hindrer deg ikke fra å bruke .mov isteden for .wmv.

 

Kan du nevne noen større bedrifter (bortsett fra de som driver med design) som primært bruker Apple? Jeg har ikke så mye å kommentere når det gjelder det andre, fordi jeg ikke har så mye erfaring med octocore-CPUer og lignende.

1. Ofte virksomheter som krever høy, spesialisert kompetanse, med brukere som vet hva de vil ha og ikke lar en vanetenkende IT-nerd bestemme ut fra hva som er velkjent eller gir mest supportinntekter. Eksempler kan være genteknologi, bygningskonstruksjon, filmredigering, 3D-modellering, animasjon - gjerne ting som stiller langt større krav enn en gjennomsnittlige kontor-PC i ErgoGroup.

2. 15 hundrelapper, kanskje. Min profesjonelle tid koster penger, og jeg betaler gjerne for produkt jeg vet med rimelig stor sikkerhet holder høy kvalitet, framfor å bruke uendelig mye tid på å finne noe som muligens holder høy kvalitet. De få alternativene som jeg vet holder høy nok kvalitet koster like mye, så da er man like langt prismessig. Da er det alle de andre faktorene som avgjør.

3. Individuelle, personlige erfaringer er ofte helt avgjørende for mine valg.

4. Du har neppe særlig mye erfaring med Mac, og god design handler i liten grad om hva som er "pent". Design begynner med komponentene inni maskinen, det handler minst av alt om hvilken farge du har på plastdekselet utenpå lokket.

5. Jeg har aldri betalt spesielt mye for en Mac, og betaler gjerne det et kvalitetsprodukt med ekstra muligheter koster hvis det er det som må til for å dekke mitt behov. Jeg har fortsatt min første Mac stående, og den er over 10 år gammel og kostet over 20.000 i sin tid - den er i perfekt stand og har aldri hatt hardwarefeil. Samme sak for en kollega jeg kjenner. Tilfeldig? Neppe. ;)

6. Nei, men nesten-monopolet til Windows har mer enn én gang hindret meg i å bruke offentlig finansierte nett-tjenester fordi de helt eller delvis baserer seg på proprietære, 100% lukkede Microsoft-løsninger. At skattebetalernes penger har gått til å støtte monopolistiske tendenser og proprietære, ekskluderende løsninger, framfor å satse på systemuavhengige løsninger og standarder, er en av de få tingene innen IT-verdenen som irriterer meg grenseløst - enten det er NRK, Norsk Tipping, Filmarkivet eller andre offentlige tjenester som driver diskriminering av sine brukere.

 

PS. Mac Pro har ikke octocore CPU, men 2 stk Quad-core Xeon, med dobbel 1600MHz frontside bus - altså 8 kjerner i alt - rett skal være rett ;)

Lenke til kommentar
Nå tuller du mye Newton. En Macbook pro med 9400m+9600m (lite hakk bedre enn 8600 GT), samme prosessor, samme skjerm og 2GB RAM (mot 4GB RAM for et år siden) koster idag 16500. Jeg kan umulig tenke meg at du fikk noe tilsvarende, eller kanskje heller bedre, for 500 kroner mer for ett år siden. Prisene har nok gått ned litt mer enn det.

Er nok ikke jeg som tuller, 15" MBP har aldri kostet 25.000.

For ett år siden: NOK 15.490,00 - Macbook Pro 15" 2.4GHz

2GB / 200GB 5400RPM / 256MB VRAM

 

http://mac1.no/artikkel/6259/apple-lansere...ert-macbook-pro

 

Jeg plusset på litt for 4GB RAM, osv. Prisene har ikke gått særlig ned på dagens maskiner, Apple forbedrer heller ytelse, komponenter og design og har holdt prisen noenlunde i samme leiet for 15" Pro-maskiner i flere år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...