Gå til innhold

Apple er best likt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
JEg har heller ingenting negativ å si om min laptopprodusent (Apple)... Eneste jeg kanskje ville byttet på var andreplassen, Asus har jeg særdeles dårlige erfaringer med. Kanskje byttet andreplassen med Dell, som er meget serviceinnstilte (ihvertfall i ett år).

 

Så fordi "DU" har hatt problemer med Asus betyr at alle andre har hatt det? Asus er et knall merke og at de fikk andreplassen beviser jo akkurat det. Prøv å se ting i litt større skala istedet for å basere kun på egne erfaringer. Alle kan være uheldig å få et såkalt mandagsprodukt.

Jeg kom bare med en kommentar med mine erfaringer. Betyr ikke at jeg synes rangeringen er "feil" på noen måte. Forøvrig så er vel rangeringen kun basert på folks egne erfaringer om de spesifikke produsentene.

Lenke til kommentar
Det er ikke alle som har behov for det beste skjermkortet og putter heller pengene i et bedre design og fancy løsninger. Bra design seller. Smak og behag - ånei, vent det gjelder jo bare for operativsystemet som du selv sier.

Windows har sine feil og alle vet det, saken er bare det at alle bruker det.

Du som er 15 er opplagt ikke målgruppen heller.

Nei, og de har kanskje ikke behov for penger heller?

 

Jeg hadde lyst på en MacBook for ganske nøyaktig et år siden, og kikket litt rundt. Jeg vet jo at Apple lager gode maskiner og OS X er gode greier, det sier seg selv når Apple er total leverandør av Software og Hardware, akkurat som spillkonsoller av dårligere hw enn en pc yter bedre. Men jeg må inrømme at jeg fikk sjokk når jeg fikk se prisen;

 

Jeg skulle ha Intel C2D 2-2,4GHz, 4GB Ram, 320GB HDD, Ok grafikkort og 15,4" med 1440x900 eller større oppløsning.

 

Det ble en Dell XPS til 12.000,-, og det var med 2,4GHz og Nvidia 8600GT GPU, og eller de andre kravene mine. Dessuten syntes jeg dellen var penere.

 

Appelen jeg satte sammen hadde nesten like gode specs, og kostet ca 25.000,- Da skal jeg heller kikke i lommeboken og smile den dagen Vista eventuelt skulle gi meg en feilmelding eller jeg skulle få et virus...

Lenke til kommentar
JEg har heller ingenting negativ å si om min laptopprodusent (Apple)... Eneste jeg kanskje ville byttet på var andreplassen, Asus har jeg særdeles dårlige erfaringer med. Kanskje byttet andreplassen med Dell, som er meget serviceinnstilte (ihvertfall i ett år).

 

Din produsent?

Dell? Hvis du betaler dobbel pris for servicen ja.

 

Asus har god service og gir mye for prisen i forhold til andre (om du spør meg)

 

Jeg forstår meg på dere fortapte apple-fanbois, det er sannelig en god investering å betale 5 ganger mer for en robust laptop med en stor touchpad (legg merke til hvor dumt akkurat det høres ut). Du vet at det finnes mange pcer som har samme solidhet og ergonomi som en Apple?

Endret av Blomsterbob
Lenke til kommentar
Skal vi først sammenligne syns jeg nok vi skal ta noen av de dyrere modellene.

Hvorfor? Fordi det er der din sammenlingning kom best ut? ;)

 

Dell-maskinen tok jeg rimelig tilfeldig, første 13" jeg kom over – godt mulig det ble en kunstig god sammenligning andre veien.

 

Ellers ville jeg delt opp differansen mellom HP/alu-MacBook omtrent som følger:

-Konstruksjon: 2500 (HP er noe av det verste jeg har sett – bortsett fra Packard Bell, naturligvis), inkluderer her også forskjellig skjermkvalitet, bedre tastatur med lys, multitouch osv.

-Operativsystem: ekstremt subjektivt, 500?

-Programmer som følger med: 1000 (iLife ...)

 

Resten kan gjerne tilskrives Apple-logoen, «systemtillegg» eller hva man enn vil kalle det. «Korrigert» prisdifferanse her er 1000.

 

Verdt det? Tja. Jeg kjøper ikke billige dresser, billig mat, pakketurer eller dårlige stereoanlegg. Mac er ikke en fattigmaskin, tough luck.

Fordi han andre tidligere i tråden som virket som han visste mest om Macs utelukkende listet opp kraftige greier som 8-kjerner prosessor som eksempel på Apple's fordeler.

 

Vet du noe om akkurat den modellen jeg brukte som eksempel? Du skjønner, de fleste PC-produsenter har veldig variabel kvalitet på produktene deres. Dette har ikke Apple, de er jevnt over gode. Men jeg har vært borti PCer fra de fleste produsenter som er ganske solide. Derfor blir det rart å sammenligne merker.

 

Men dette er da din subjektive mening, og du gjetter. Det er greit nok. Jeg syns ikke den er så gal om du foretrekker solide PCer og er villig til å betale litt ekstra for å være sikker på du får det. 2500 er i meste laget for de aller, men det er ikke "sinnsykt". Jeg ville selv aldri betalt ekstra for OSX, men det er ikke så vilt det heller. Vi har alle forskjellige preferanser. Om du er avhengig av programmene som følger med er ikke det så galt med en tusenlapp der heller. Derfor, skal du ha en PC til 8500 og har valget mellom HPen jeg fant og en Apple er det ikke så galt å velge Macen om du har behov som dine. Dette er subjektivt. Men 13500 kroners Macen er å ta hardt i. Spesielt siden HPen er bedre. Det er jo mer realistisk å sammenligne den med 23000 kroners Macen!

Endret av Mynotir
Lenke til kommentar

Mynotir: «Verdiene» jeg har foreslått er veldig subjektive, ja. Det er dette som er litt av problemet med sammenligningene – de tingene ved Apple-maskiner jeg er villig til å betale for er ikke enkle sort/hvitt-kvaliteter som kan settes ned på et ark på lik linje med prosessorhastighet osv. Dessverre er det slik at det er svært vanskelig å få gjennomslag for verdier som ikke kan uttrykkes så klart, se f.eks. mobiltelefoner med håpløst mange megapiksler i kameraet og elendig optikk.

 

Selv ville jeg aldri vurdert MacBooken til 13500, ei heller Proen til 23000 – den enkleste i aluminium holder lenge for mine formål. At den ikke er like god som en HP-maskin i spill jeg ikke spiller blir ikke noe stort problem. :) Fra spøk til alvor, hadde vært interessant å se sammensetningen av Apples salg. Jeg tror salget av laptoper til 20k+ er meget begrenset, de aller fleste kjøper en av de enklere modellene til en langt mer overkommelig pris, og da blir de pristilleggene dere snakker om lite meningsfylte.

 

Jeg har f.eks. billigste iMac og enkleste MacBook i aluminium, eneste oppgraderinger er minne kjøpt fra Komplett. Mine behov er relativt normale, og det gjør det at jeg ikke har betalt spesielt mye for mine maskiner. Om jeg ville spille noe som gjorde at jeg måtte kjøpe en maskin bygd for proff videoredigering ville det selvsagt endret bildet drastisk. De svindyre laptopene som nevnes her er på ingen måte tiltenkt brukere med mer normale behov.

Lenke til kommentar
Mynotir: «Verdiene» jeg har foreslått er veldig subjektive, ja. Det er dette som er litt av problemet med sammenligningene – de tingene ved Apple-maskiner jeg er villig til å betale for er ikke enkle sort/hvitt-kvaliteter som kan settes ned på et ark på lik linje med prosessorhastighet osv. Dessverre er det slik at det er svært vanskelig å få gjennomslag for verdier som ikke kan uttrykkes så klart, se f.eks. mobiltelefoner med håpløst mange megapiksler i kameraet og elendig optikk.

 

Selv ville jeg aldri vurdert MacBooken til 13500, ei heller Proen til 23000 – den enkleste i aluminium holder lenge for mine formål. At den ikke er like god som en HP-maskin i spill jeg ikke spiller blir ikke noe stort problem. :) Fra spøk til alvor, hadde vært interessant å se sammensetningen av Apples salg. Jeg tror salget av laptoper til 20k+ er meget begrenset, de aller fleste kjøper en av de enklere modellene til en langt mer overkommelig pris, og da blir de pristilleggene dere snakker om lite meningsfylte.

 

Jeg har f.eks. billigste iMac og enkleste MacBook i aluminium, eneste oppgraderinger er minne kjøpt fra Komplett. Mine behov er relativt normale, og det gjør det at jeg ikke har betalt spesielt mye for mine maskiner. Om jeg ville spille noe som gjorde at jeg måtte kjøpe en maskin bygd for proff videoredigering ville det selvsagt endret bildet drastisk. De svindyre laptopene som nevnes her er på ingen måte tiltenkt brukere med mer normale behov.

Tviler sterkt. Det du sier er at en MacBook till 8000kr med specs lik en laptop til 4000 er bedre på noen måter enn en HP maskin med langt bedre specs.

Lenke til kommentar

En ting jeg har lagt merke til ved folk som kjøper produkter fra Apple; de er så lite, så lite skeptiske til det de har kjøpt og tar ikke kritikk av noe Aplle-produkt. Selv har jeg ikke noen positiv erfaring med pekerplaten på Macbook'er. Overpriset og oppskrytt er det og. Ja, iPhone er vel og bra, men kan ha kritiske feil som overoppheting osv.. men innmaten og funksjonene har jeg sett bedrea av på andre produkter.

 

Men når det kommer til Dell :blink: burde ikke vært med på listen i det hele tatt. Vi har 2 Dell-pc'er her i huset, ingen av dem har vært problemfrie innen det første året etter at de ble kjøpt, og reprasjonene har vi måttet ta selv.. Byggekvaliteten på de bærbare er heller ikke noe å skryte av. Kommer ikke til å kjøpe Dell igjen.

 

Acer.. Nei takk. En venn av meg hadde ganske problemer med batteri(løsnet) og ett eller annet med harddisken.. 3 andre hadde problemer med bluescreen og liknende problemer 2 og 3 år etter kjøp.

 

Lenovo hadde jeg trodd skulle kommet høyere..

Asus blir mitt neste kjøp etter at jeg har prøvd en del av deres bærbare; god kvalitetsfølelse og suveren ytelse.

 

Velvel, dette er bare mine erfaringer, håper de med Dell ikke har hatt samme problemer. De Apple avhengige synes jeg fortsatt kan jekke seg ned litt og se litt bredere på ting før og etter at de har kjøpt ;)

Lenke til kommentar
En ting jeg har lagt merke til ved folk som kjøper produkter fra Apple; de er så lite, så lite skeptiske til det de har kjøpt og tar ikke kritikk av noe Aplle-produkt. Selv har jeg ikke noen positiv erfaring med pekerplaten på Macbook'er. Overpriset og oppskrytt er det og. Ja, iPhone er vel og bra, men kan ha kritiske feil som overoppheting osv.. men innmaten og funksjonene har jeg sett bedrea av på andre produkter.

 

Men når det kommer til Dell :blink: burde ikke vært med på listen i det hele tatt. Vi har 2 Dell-pc'er her i huset, ingen av dem har vært problemfrie innen det første året etter at de ble kjøpt, og reprasjonene har vi måttet ta selv.. Byggekvaliteten på de bærbare er heller ikke noe å skryte av. Kommer ikke til å kjøpe Dell igjen.

 

Acer.. Nei takk. En venn av meg hadde ganske problemer med batteri(løsnet) og ett eller annet med harddisken.. 3 andre hadde problemer med bluescreen og liknende problemer 2 og 3 år etter kjøp.

 

Lenovo hadde jeg trodd skulle kommet høyere..

Asus blir mitt neste kjøp etter at jeg har prøvd en del av deres bærbare; god kvalitetsfølelse og suveren ytelse.

 

Velvel, dette er bare mine erfaringer, håper de med Dell ikke har hatt samme problemer. De Apple avhengige synes jeg fortsatt kan jekke seg ned litt og se litt bredere på ting før og etter at de har kjøpt ;)

Kunne ikke sagt det bedre selv. Acer er søppel, det er sikkert. Dell har jeg ingen erfaring med. Men Asus, det er knall.

Lenke til kommentar
Det er nettopp dette som gjør Apple så utrolig dårlig, det er faktisk mulig å få virus på en Mac, ganske lett faktisk. Godt operativsystem er ut av listen siden det går etter smak og behag.

Det er faktisk ingen virus til mac, kun trojanske hester.

 

Virus: Installerer seg selv, utnytter et sikkerhetshull.

Trojansk hest: Forkler seg som et program og må installeres manuelt.

Lenke til kommentar
Det er nettopp dette som gjør Apple så utrolig dårlig, det er faktisk mulig å få virus på en Mac, ganske lett faktisk. Godt operativsystem er ut av listen siden det går etter smak og behag.

Det er faktisk ingen virus til mac, kun trojanske hester.

 

Virus: Installerer seg selv, utnytter et sikkerhetshull.

Trojansk hest: Forkler seg som et program og må installeres manuelt.

 

Malware,malware,malware... Alt går under malware!

 

And malware is bad!

Lenke til kommentar
Malware,malware,malware... Alt går under malware!

 

And malware is bad!

Jepp, men når du må (i) laste det ned og (ii) taste inn adminpassord for å få det lagt inn blir ikke problemet så stort. Eneste reele tilfellet jeg har hørt om er det som var bundlet med en piratkopi av iWork nylig, men kan ikke si jeg synes synd på de som lastet ned programvaren ulovlig i utgangspunktet.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
hva er galt med acer? Har selv solgt 3 acer maskiner til familie. Ingen som har vært misfornøyd med dem.

 

Jeg er, får ikke installert XP skikkelig, det er den laptopen som sliter mest med BSOD på hele skolen min og nettverkskortet gir drops.

 

Er det snakk om en enkelt maskin eller hele skolen din?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...