Gå til innhold

Apple er best likt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stusser litt på utsagnet om at «kun» 10% (6+4) skulle kjøpe ny PC i løpet av neste 90 dager. Sikkert flott for journalister å kunne rope finanskrise, men om dette tallet holder seg konstant byttes PCene ut hver 900. dag, altså holder de litt under 3 år. Er ikke det ganske normalt?

 

... og etter den statistikken å dømme er det ikke ille at min snart 5 år gamle PowerBook fortsatt gjør nytten som kompakt reiselaptop – pris per time blir rimelig bra. Skulle likt å se noe plast-rakkel fra Acer holde ut alt denne har klart.

Aceren koster jo en tredjedel. Så istedet kunne du fått tre PCer som varer i 9 år tilsammen. I tillegg til det vil den andre maskinen være langt kraftigere enn Macen.

 

Det er ikke noe galt i å legge til litt ekstra for god kvalitet, det bør du gjøre, men når du kjøper Apple legger du til veldig mye ekstra. Da er det bare sløseri. Det er heller ikke umulig å bytte PCen hvert tredje år, PCer utvikler seg fort. Det er ikke sikkert den Macen du kjøpte for 25 tusen kan kjøre programvaren din om tre år. Da er det kjipt om du har beregnet å bruke den i 5 år og ikke har råd til ny PC. Isteden kunne du kjøpt en ganske ordinær laptop til 10 tusen, kanskje hakket under Macen ytelsesmessig men fortsatt så du kan gjøre det du trenger å gjøre. Så kan du kjøpe en ny om 2-3 år, og overføre filene fra din gamle. Det er ikke vanskeligere enn det.

 

@Mynotir: De som kjøper Apple gjør det på børsen - som i aksjer i det børsnoterte selskapet Apple Inc. De fleste som gjør det gjør det nok av helt usentimentale grunner: for å investere/tjene penger. ;)

 

Vi som er kommet over fjortisalderens usikkerhet og bevisstløse merkefokusering kjøper _Apple-produkt_ av flere gode, rasjonelle grunner:

1. For å tjene penger, gjennom å bruke produktene for å levere kvalitet/effektivitet i profesjonell virksomhet.

2. Fordi vi vet at Apples produkt generelt er solide, gode, funksjonelle, svært gjennomtenkte og behagelige å bruke.

3. Fordi vi har erfart mange av alternativene på god og vondt, og har mer positive erfaringer med Apple-produkt enn produkt fra konkurrentene.

4. Fordi vi liker tanken på vertikal integrasjon der maskinvare, OS og programvare er maksimalt integrert til en velfungerende helhet, og dessuten verdsetter alle aspekt av god design - alt fra materialbruk til innovative løsninger og funksjoner.

5. Fordi vi ønsker et system som inneholder den mest avanserte funksjonaliteten men uten at det er gjort unødvendig komplekst å utnytte til fulle. Med Apples datamaskiner og standardversjonen av OS X har jeg alt, fra innebygget støtte for grid-computing, optimalisering for flere 64-bits flerkjerneprosessorer, fullstendig transparent overgang mellom 32- og 64-bits CPU-arkitektur, innebygget serverfunksjonalitet, osv, osv.

6. Fordi vi er tilhengere av OS basert på uavhengige standarder for filformat, kommunikasjon og protokoller, og vil motvirke skadelig monokultur og Microsofts nesten-monopol innen viktige områder.

7. For å irritere Windows-fanboys og ignoranter.

8, 9... mange andre gode grunner som ligger utenfor mitt erfaringsområde... ;)

 

Merket har egentlig ingen ting og si i seg selv, det er kvaliteten som forbindes med merket gjennom brukernes erfaringer som teller. Få eller ingen leverandører kan vise til like høy score, enten det gjelder gjennomsnittlig reparasjonsrate og kvalitet, eller andel fornøyde brukere.

Hvorfor jeg har en Mac Pro med 8 CPU-kjerner på jobben? Bl.a fordi ingen andre leverandører kan tilby samme ytelse og effektivitet til like god pris, og fordi den sparer meg for utrolig mange av de små hverdagsfrustrasjonene som jeg opplevde før og stadig ser og _hører_ hos mindre heldige, Windows-brukende kollegaer ;)

1. Hvilken proffesjonell virksomhet snakker du om? Jeg vet Apple blir brukt mye i artistiske yrker, men i de fleste bedrifter bruker de primært Windows-PCer. ErgoGroup for eksempel.

2. Men det får du i mange andre PCer. Du betaler 15 lapper ekstra for å slippe å søke litt rundt og dra til butikken og føle deg fram?

3. Individuelt.

4. Det hørtes ut som tatt ut av en reklametekst. Jeg kunne banne på at den siste delen av setningen din var tatt rett fra en Opel-reklame. I disse dager skryter alle av innovative løsninger, pent design osv. Jeg har selv aldri erfart noe av dette i en Mac.

5. Er du villig å betale så mye ekstra for å få dette integrert? Du kan få akkurat det samme på Linux.

6. Windows hindrer deg ikke fra å bruke .mov isteden for .wmv.

 

Kan du nevne noen større bedrifter (bortsett fra de som driver med design) som primært bruker Apple? Jeg har ikke så mye å kommentere når det gjelder det andre, fordi jeg ikke har så mye erfaring med octocore-CPUer og lignende.

Lenke til kommentar
Nå må du gi deg. Apple PC'er koster LANGT mer en PC'er med like specs, noe jeg tror de fleste vet. Fy faen for en dust du er, beklager, men sånt gjør meg sint.

Søtt. Hva har du tatt med i din definisjon specs? Solid konstruksjon, multitouch styreflate, god skjerm, godt operativsystem, ikke behov for antivirus – eller bare prosessor og skjermkort?

Det er nettopp dette som gjør Apple så utrolig dårlig, det er faktisk mulig å få virus på en Mac, ganske lett faktisk. Godt operativsystem er ut av listen siden det går etter smak og behag. Solid konstruksjon er et veldig dårlig argument når prisen er såpass høy at det må være noe annet som begrunner den helt ekstreme prisen. Multitouch, hvem bryr seg? Du vet at det er sant, du bare nekter for det.

Det er ikke alle som har behov for det beste skjermkortet og putter heller pengene i et bedre design og fancy løsninger. Bra design seller. Smak og behag - ånei, vent det gjelder jo bare for operativsystemet som du selv sier.

Windows har sine feil og alle vet det, saken er bare det at alle bruker det.

Du som er 15 er opplagt ikke målgruppen heller.

 

Hvilken proffesjonell virksomhet snakker du om?

Brukes mye i forskning og i grafiske (f.eks. Dagblad trykk) miljøer.

 

Skjønner ikke greia med MS vs. Apple diskusjonen, hvert sitt behov.

Endret av _M@ts_
Lenke til kommentar
Aceren koster jo en tredjedel. Så istedet kunne du fått tre PCer som varer i 9 år tilsammen. I tillegg til det vil den andre maskinen være langt kraftigere enn Macen.

 

Det er ikke noe galt i å legge til litt ekstra for god kvalitet, det bør du gjøre, men når du kjøper Apple legger du til veldig mye ekstra. Da er det bare sløseri.

En tredjedel var vel å ta i? Kurant sammenligning kan være Dell XPS M1330, koster 7700 i billigste modell – plast MacBook koster 8600. De «enkle» spesifikasjonene er ikke like, men sånn omtrentlig tilsvarende. Jeg foretrekker riktignok konstruksjonen på MacBooken, men det meste av prisforskjellen her kan nok tilskrives et ganske reelt «Apple-premium». Om man synes det er verdt å betale såpass for annet OS, renere design osv. blir en annen sak – men å snakke om tredobling blir bare tull.

 

Ellers kostet PowerBooken min i sin tid godt under halvparten av det beløpet som ble nevnt (som da var billig for en 12" laptop), og f.eks. koster billigste iMac 8800. Når dette er inkludert en god 20" skjerm, mus og tastatur ser plutselig ikke prisene så avskrekkende ut som enkelte vil ha det til.

Lenke til kommentar

Maskiner fra Apple er ikke dyre hvis man sammenligner med tilsvarende PC-er rett etter de har kommet i nye utgaver eller nettopp er oppgradert. Mac Pro er vel fortsatt konkurransedyktig på pris selv om det er en stund siden den ble oppgradert, men det er et unntak. Forskjellen er at Apple ikke senker prisen på produktet etter hvert som tiden går, noe som har både fordeler og ulemper. Klart kan det være surt å vite Apple trolig har en drøy fortjeneste på et produkt mot slutten av dets levetid, men på andre siden gjør det prisen lik for alle. Hvis man selger en maskin fra Apple brukt vil man oppleve at verdien på produktet holder seg godt nettopp pga av prisingen til Apple.

Lenke til kommentar
Hvilken proffesjonell virksomhet snakker du om?

Brukes mye i forskning og i grafiske (f.eks. Dagblad trykk) miljøer.

 

Skjønner ikke greia med MS vs. Apple diskusjonen, hvert sitt behov.

 

Hva slags forskningsmiljøer er det du tenker på? Jeg kan ikek si eg har bitt meg merke i at Mac er særlig pop i de miljøene jeg kjenner, tvert imot egentlig, da mange spesialiserte programmer bare finnes til windows.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nah, synes 1/3 passet bra jeg.

 

Jeg valgte en Macbook Pro til 16000 kroner for 18 mnd siden. Grunnen er at den har en LED baklyst S-IPS skjerm som kan kalibreres til en fargenøyaktighet på under 2dE og at den har dual link DVI som kan kjøre en 30" skjerm på full oppløsning. Kan du vise meg en bærbar PC med tilsvarende egenskaper til 1/3 av prisen?( eller til samme pris, for den saks skyld).

 

Slike ting kommer ikke frem i specs, men er viktige grunner for å velge mac, spesiellt blant fotografer og designere.

Lenke til kommentar
Kan ikke dette tolkes som fanboi-faktor? At Apple-brukere hyller merkevalget sitt mer enn andre hyller sitt merkevalg?

 

Forøvrig tror jeg Apple hadde havnet høyt på en liste over forhatte PC-merker også, dersom eiere av alle merker fikk stemme på en av alle merkene.

 

Tja, det vet vi jo ikke, men selv om Apple er ekstremt dyrt og dytter begrensninger over til forbrukere så kan man ikke feie det under teppet at Macbook er kvalitet tvers igjennom.

 

Forøvrig hadde jeg hatt Packard Bell som absolutt nr.1 i en liste over forhatte pc-produsenter ;)

Lenke til kommentar
Aceren koster jo en tredjedel. Så istedet kunne du fått tre PCer som varer i 9 år tilsammen. I tillegg til det vil den andre maskinen være langt kraftigere enn Macen.

 

Det er ikke noe galt i å legge til litt ekstra for god kvalitet, det bør du gjøre, men når du kjøper Apple legger du til veldig mye ekstra. Da er det bare sløseri.

En tredjedel var vel å ta i? Kurant sammenligning kan være Dell XPS M1330, koster 7700 i billigste modell – plast MacBook koster 8600. De «enkle» spesifikasjonene er ikke like, men sånn omtrentlig tilsvarende. Jeg foretrekker riktignok konstruksjonen på MacBooken, men det meste av prisforskjellen her kan nok tilskrives et ganske reelt «Apple-premium». Om man synes det er verdt å betale såpass for annet OS, renere design osv. blir en annen sak – men å snakke om tredobling blir bare tull.

 

Ellers kostet PowerBooken min i sin tid godt under halvparten av det beløpet som ble nevnt (som da var billig for en 12" laptop), og f.eks. koster billigste iMac 8800. Når dette er inkludert en god 20" skjerm, mus og tastatur ser plutselig ikke prisene så avskrekkende ut som enkelte vil ha det til.

Kurrant? Dell XPS er jo overpriset. Men sammenligninger kan vi jo alltids lage.

 

Den billigste Macbooken koster 8500 kroner. Spesifikasjonene som jeg ser er 2 GHz Core 2 Duo prosessor, 2GB RAM, 9400M og 120GB harddisk.

HP Pavilion dv5-1199 koster 8558 kroner. Spesifikasjonene er 2,2 GHz Core 2 Duo (santa rosa), 3 GB RAM, 9600M GT og 250GB harddisk. Den har også Blu-ray.

 

I denne prisklassen kunne jeg nok godt kjøpt Apple om den har høyere kvalitet. Skal vi først sammenligne syns jeg nok vi skal ta noen av de dyrere modellene.

 

Den dyreste Macbooken koster 13500 før den er konfigurert. Spesifikasjonene som jeg ser er 2,4 GHz Core 2 Duo prosessor, 9400M, 2GB RAM og 250 GB harddisk.

HP Pavilion dv5-1199 koster 8558 kroner. Spesifikasjonene er 2,2 GHz Core 2 Duo (santa rosa), 3 GB RAM, 9600M GT og 250GB harddisk. Den har også Blu-ray.

 

Jeg brukte prisguiden til å finne en tilfeldig PC med nogenlunde like spesifikasjoner. Jeg brukte under ett minutt på å finne den. Jeg vet ingenting om byggekvalitet. Men når du ser den sammenlignet med den dyreste skjønner du vel hva jeg mener, 5000 er litt mye for angivelig bedre kvalitet. Jeg er ganske sikker på at HP Pavilion dv5-1199 overlever i fem år den også.

 

Her begynner Apple å gå forbi HPen. Jeg innrømmer det, tre ganger så mye var en liten overdrivelse. En liten en. Den siste koster cirka 2,7 ganger så mye og er knapt merkbart bedre. Du betaler 14500 kroner for at det skal være en Apple.

 

Det må nevnes dog, disse PCene har bedre skjermer. Men for 14500 kan du nesten kjøpe Apple Cinema HD Display (30-tommers flatskjerm)

Endret av Mynotir
Lenke til kommentar
Aceren koster jo en tredjedel. Så istedet kunne du fått tre PCer som varer i 9 år tilsammen. I tillegg til det vil den andre maskinen være langt kraftigere enn Macen.

 

Det er ikke noe galt i å legge til litt ekstra for god kvalitet, det bør du gjøre, men når du kjøper Apple legger du til veldig mye ekstra. Da er det bare sløseri.

En tredjedel var vel å ta i? Kurant sammenligning kan være Dell XPS M1330, koster 7700 i billigste modell – plast MacBook koster 8600. De «enkle» spesifikasjonene er ikke like, men sånn omtrentlig tilsvarende. Jeg foretrekker riktignok konstruksjonen på MacBooken, men det meste av prisforskjellen her kan nok tilskrives et ganske reelt «Apple-premium». Om man synes det er verdt å betale såpass for annet OS, renere design osv. blir en annen sak – men å snakke om tredobling blir bare tull.

 

Ellers kostet PowerBooken min i sin tid godt under halvparten av det beløpet som ble nevnt (som da var billig for en 12" laptop), og f.eks. koster billigste iMac 8800. Når dette er inkludert en god 20" skjerm, mus og tastatur ser plutselig ikke prisene så avskrekkende ut som enkelte vil ha det til.

Kurrant? Dell XPS er jo overpriset. Men sammenligninger kan vi jo alltids lage.

 

Den billigste Macbooken koster 8500 kroner. Spesifikasjonene som jeg ser er 2 GHz Core 2 Duo prosessor, 2GB RAM, 9400M og 120GB harddisk.

HP Pavilion dv5-1199 koster 8558 kroner. Spesifikasjonene er 2,2 GHz Core 2 Duo (santa rosa), 3 GB RAM, 9600M GT og 250GB harddisk. Den har også Blu-ray.

 

I denne prisklassen kunne jeg nok godt kjøpt Apple om den har høyere kvalitet. Skal vi først sammenligne syns jeg nok vi skal ta noen av de dyrere modellene.

 

Den dyreste Macbooken koster 13500 før den er konfigurert. Spesifikasjonene som jeg ser er 2,4 GHz Core 2 Duo prosessor, 9400M, 2GB RAM og 250 GB harddisk.

HP Pavilion dv5-1199 koster 8558 kroner. Spesifikasjonene er 2,2 GHz Core 2 Duo (santa rosa), 3 GB RAM, 9600M GT og 250GB harddisk. Den har også Blu-ray.

 

Jeg brukte prisguiden til å finne en tilfeldig PC med nogenlunde like spesifikasjoner. Jeg brukte under ett minutt på å finne den. Jeg vet ingenting om byggekvalitet. Men når du ser den sammenlignet med den dyreste skjønner du vel hva jeg mener, 5000 er litt mye for angivelig bedre kvalitet. Jeg er ganske sikker på at HP Pavilion dv5-1199 overlever i fem år den også.

 

Her begynner Apple å gå forbi HPen. Jeg innrømmer det, tre ganger så mye var en liten overdrivelse. En liten en. Den siste koster cirka 2,7 ganger så mye og er knapt merkbart bedre. Du betaler 14500 kroner for at det skal være en Apple.

 

Det må nevnes dog, disse PCene har bedre skjermer. Men for 14500 kan du nesten kjøpe Apple Cinema HD Display (30-tommers flatskjerm)

Begynner å lure om det er Apple logoen som er grunnen, muligens laget i hvitt gul :hmm:

Endret av CybahDuckx3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Nå må du gi deg. Apple PC'er koster LANGT mer en PC'er med like specs, noe jeg tror de fleste vet. Fy faen for en dust du er, beklager, men sånt gjør meg sint.

Søtt. Hva har du tatt med i din definisjon specs? Solid konstruksjon, multitouch styreflate, god skjerm, godt operativsystem, ikke behov for antivirus – eller bare prosessor og skjermkort?

Det er nettopp dette som gjør Apple så utrolig dårlig, det er faktisk mulig å få virus på en Mac, ganske lett faktisk. Godt operativsystem er ut av listen siden det går etter smak og behag. Solid konstruksjon er et veldig dårlig argument når prisen er såpass høy at det må være noe annet som begrunner den helt ekstreme prisen. Multitouch, hvem bryr seg? Du vet at det er sant, du bare nekter for det.

 

 

Jeg har egentlig ikke noe imot Apple, det er gode PC'er de har, men prisen er for høy.

 

I din verden så bør alle være fanboys, siden alle har preferanser ? Haha, snakker om fientlig innstilling. Jeg velger å tro at du aldri har prøvd en mac ? :) Og beklageligvis for deg, så holder ikke lommepengene du får av pappa til en mac..

 

Jeg bruker windows på min stasjonære, og brukte linux i et par år på min bærbare. Så kjøpte jeg en macbook air, og kan bare si at jeg ikke ser noen grunn til å velge noe annet i fremtiden. Gjør det meg ekstrem fordi jeg foretrekker en plattfor over en annen ?

Hver gang Mac vs. PC diskusjonene hopper opp, så skriker folk om hvor dyrt det er og hvor låst du er under OSX. Jeg har kommet til å like Mac (og OSX) fordi den gir meg mye bedre kvalitet på andre ting enn å bare sammenligne specs. Jeg synes ikke specs er alt. Den store pekeflaten med multitouch er noe jeg ikke klarer meg uten lenger, utrolig herlig og presist tastatur, bakgrunnsbelyst tastatur, herlig klar og fin skjerm, og solid konstruksjon med børstet aluminium som ikke knirker og knaker. Ikke gjør det noe at maskinene ser bra ut heller.

Alle slike ergonomiske fordeler, eller hva du nå måtte kalle det, er ting som jeg gledelig betaler ekstra for. Du gjør det antakeligvis ikke, men det gjør ikke Apple maskiner dårligere av den grunn at specsa ikke er det samme for samme prisen du kan få en pc for.

 

enkel forklaring;

Apple-brukere er så forfengelige at de kjøper begrensninger og skrot som er bare laget på ett kriterie, nemlig Design .

 

og det er de tydeligvis fornøyd med.

 

OSX er ikke så låst som alle absolutt skal ha det til. fyi, så kan du jo absolutt installere windows på dem om du vil, blir de god nok for deg da ? De fleste OS er et valg av hvilke fordeler du ønsker, og hvilke ulemper du kan leve med. Sålenge jeg ikke ser noen klare begrensninger til det jeg skal bruke den til, så klarer jeg fint å leve med det du måtte kalle for skrot

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Skal vi først sammenligne syns jeg nok vi skal ta noen av de dyrere modellene.

Hvorfor? Fordi det er der din sammenlingning kom best ut? ;)

 

Dell-maskinen tok jeg rimelig tilfeldig, første 13" jeg kom over – godt mulig det ble en kunstig god sammenligning andre veien.

 

Ellers ville jeg delt opp differansen mellom HP/alu-MacBook omtrent som følger:

-Konstruksjon: 2500 (HP er noe av det verste jeg har sett – bortsett fra Packard Bell, naturligvis), inkluderer her også forskjellig skjermkvalitet, bedre tastatur med lys, multitouch osv.

-Operativsystem: ekstremt subjektivt, 500?

-Programmer som følger med: 1000 (iLife ...)

 

Resten kan gjerne tilskrives Apple-logoen, «systemtillegg» eller hva man enn vil kalle det. «Korrigert» prisdifferanse her er 1000.

 

Verdt det? Tja. Jeg kjøper ikke billige dresser, billig mat, pakketurer eller dårlige stereoanlegg. Mac er ikke en fattigmaskin, tough luck.

Lenke til kommentar
JEg har heller ingenting negativ å si om min laptopprodusent (Apple)... Eneste jeg kanskje ville byttet på var andreplassen, Asus har jeg særdeles dårlige erfaringer med. Kanskje byttet andreplassen med Dell, som er meget serviceinnstilte (ihvertfall i ett år).

 

Så fordi "DU" har hatt problemer med Asus betyr at alle andre har hatt det? Asus er et knall merke og at de fikk andreplassen beviser jo akkurat det. Prøv å se ting i litt større skala istedet for å basere kun på egne erfaringer. Alle kan være uheldig å få et såkalt mandagsprodukt.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...