Gå til innhold

Apple er best likt


Anbefalte innlegg

Som sagt alt som finnes på Mac finnes på Windows pluss mer.

 

...

 

Husk nå på at Mac og Windows er to forskjellige ting og ikke kan sammenlignes (mac er en maskinen, mens windows er et OS). Mac'er kan også kjøre Windows uten emulering/virtualisering. Er enig med deg at til type spill pc så ville jeg ha gått for en 10k pc kontra mac, men jeg gir mye cred til OS X som kan kjøre og kjøre og kjøre, uten lekasje av minne etc.. V servertilfeller er jo dette bare positivt.

 

Alt til sitt behov

Ja, det er nok noe sant i det.

På tide å sove, er tilbake med mine negative kommentarer imorgen gutter :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som sagt alt som finnes på Mac finnes på Windows pluss mer. Er drita lei av å se folk som kommer bort med Mac vraket sitt og sier at jeg har bedre PC enn deg. Da sier bare: skal vi spille et par spill og ta en del ytelses tester? Det ender med at idioten med en Mac Book Pro til 20 000 går hjem med tårer å øynene etter at laptopen hans har blitt slått av en Asus til 9500kr.

 

Andelen mac-brukere på universitetet her i byen er høy, men jeg har fortsatt til gode å se noen med en mac si noe slikt til en PC-bruker. Jeg tviler derfor på at dette har skjedd så ofte at du har gått lei av situasjonen. Det finnes forøvrig mye programvare som er utviklet kun til OS X, som f.eks. Logic og Final Cut. Det finnes selvfølgelig alternative programmer til Windows, men mye programvare blir utviklet kun til OS X.

 

Edit: Det sagt, jeg er fullstendig enig i at det finnes en god del arogante mac-brukere. Den type folk er uansett like irriterende om de bruker windows eller linux. Fanboys generelt er noe trauste greier.

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Newton: Problemet er at garanti/reklamasjon/brukerfeil må avgjøres av eksternt verksted siden vi ikke har det på varehuset. Blir det en garantisak hvor han får en ny telefon må han like fordømt vente på denne avgjørelsen, som ofte kan ta en stund. Dette avhenger av trafikk på verksted. Lånetelefon (middelmådig nokia modell) er jo alltids et alternativ som vi tilbyr, men ikke alltid like tilstekkelig for kunden som akkurat her kjøpt seg en splitter ny iPhone.

Endret av eMilt
Lenke til kommentar

Ser det er mange som klager på acer her... skjønner virkelig ikke hvorfor gitt, jeg har hatt min GODE gamle acer laptop i vell... 3-4 år nå.

Den har aldri trengt og formateres.

for 2 år siden klarte faktisk min mor og miste den i gulvet fra rundt en meters avstand 2 ganger på samme år.

 

Vet dere hva? den funker enda den gitt: )

 

vet dere noe annet? Jeg jobber faktisk på et sted som forhandler og reparerer datamaskiner.

 

er HVERTFALL ikke acer vi må reparere mest av.

 

en liten edit; vi har faktisk 2 sånne maskiner i hus, kjøpt samtidig.

Begge fungerer: )

Endret av Deviljoker
Lenke til kommentar
1. Ofte virksomheter som krever høy, spesialisert kompetanse, med brukere som vet hva de vil ha og ikke lar en vanetenkende IT-nerd bestemme ut fra hva som er velkjent eller gir mest supportinntekter. Eksempler kan være genteknologi, bygningskonstruksjon, filmredigering, 3D-modellering, animasjon - gjerne ting som stiller langt større krav enn en gjennomsnittlige kontor-PC i ErgoGroup.

 

Hvilken software er det de bruker? La oss ta feks bygningskonstruksjon, jeg kjenner mange som driver med det, men ingen som gjør det i OSX. Det støtter jo hverken Autocad elller microstation, som er det to mest vanlgie(?) programmene å bruke til slikt. Det er jo mange som bruker MAc, men i likhet med dette med forskning, så kjenner jeg meg ikke helt igjen i noen av fagfeltene som er nevnt som typisk "mac-vennlige"?

 

AtW

Lenke til kommentar

Folk får kjøpe de maskinene de vil.

 

Jeg har tre Acere, og de fungerer helt flott. Dersom man velger en nyere Mac, har man mulighet til å kjøre Windows, for de som må ha det. Dermed har man både i pose og sekk.

 

Jeg har aldri hatt Mac, men kanskje det blir det neste gang. Det dumme med Mac er vel dyre deler. F.eks koster minnebrikker skjorta, men det går an med uoriginale brikker, som koster mye mindre. Hvordan det er med andre komponenter, vet jeg ikke, men de fleste Mac'ene er enten bærbare eller kommer i et spesielt format, f.eks innebygget i skjerm. Da er det ikke så lett å mekke sjøl. Det ville vært det samme om det dreier seg om en PC. De fleste vil holde seg unna noe mer enn å skifte minnebrikker på en bærbar PC.

 

En Mac med Windows 7, hadde jo vært noe.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Apple mister ganske mange på kundebehandling og generell respekt for kunden.

 

Det er amerikanske holdninger til Norsk Lovverk som sikkert på sikt vil koste dem en del stemmer i denne sammenheng.

 

Apple er kjekt, så lenge du holder deg innenfor deres garantiperiode, og ikke har trøbel etterpå.

 

Eneste område jeg vet det er mange som forlanger Mac er Grafisk design / reklame. Men de bryr seg kanskje litt mer enn gjennomsnittet om hvordan maskinen sin ser ut.

Lenke til kommentar
Apple mister ganske mange på kundebehandling og generell respekt for kunden.

 

Det er amerikanske holdninger til Norsk Lovverk som sikkert på sikt vil koste dem en del stemmer i denne sammenheng.

 

Apple er kjekt, så lenge du holder deg innenfor deres garantiperiode, og ikke har trøbel etterpå.

 

Eneste område jeg vet det er mange som forlanger Mac er Grafisk design / reklame. Men de bryr seg kanskje litt mer enn gjennomsnittet om hvordan maskinen sin ser ut.

 

Ja, det er mitt inntrykk også, vi har en mac i huset, og apple er veldig greie å ha med å gjøre innefor garanti. Etterpå er det litt mer, skal man si, merklig oppførsel.

 

AtW

Lenke til kommentar
Eneste område jeg vet det er mange som forlanger Mac er Grafisk design / reklame. Men de bryr seg kanskje litt mer enn gjennomsnittet om hvordan maskinen sin ser ut.

mer det at det er ett område hvor apple maskiner har blitt brukt omtrent siden dem kom med en maskin og skriver kombo som ga "hva du ser er hva du får" utskrifter, siden oppløsning på skjerm og skriver var den samme.

 

og det var vel på mac at photoshop fikk sin deby...

 

tingen er rett og slett den at apple produkter var første hjemmemaskina for mange, i det minste i usa, og startet mange bruksområder av småmaskiner, som bilde og lyd-redigering pr maskin.

 

og er det noe som er traust så er det industrier hvor en gjerne må ha noe kalibrert "akkurat rett", for så å ha det stående i årevis...

 

ellers virker det som mac etter osx har tatt over en del for sun maskiner eller andre unix abeidstasjoner, siden det jo er en *nix under panseret. gjerne da koblet opp mot cluster med bsd, linux eller stormaskiner med en eller annen traust unix.

 

Ja, det er mitt inntrykk også, vi har en mac i huset, og apple er veldig greie å ha med å gjøre innefor garanti. Etterpå er det litt mer, skal man si, merklig oppførsel.

 

dem vil vel helst at en skal kjøpe utvidet garanti-tid, noe jeg tror er mer vanlig på andre siden av atlanteren. alternativt at en kjøper ny maskin...

 

bruk og kast to the nth...

Lenke til kommentar
1. Ofte virksomheter som krever høy, spesialisert kompetanse, med brukere som vet hva de vil ha og ikke lar en vanetenkende IT-nerd bestemme ut fra hva som er velkjent eller gir mest supportinntekter. Eksempler kan være genteknologi, bygningskonstruksjon, filmredigering, 3D-modellering, animasjon - gjerne ting som stiller langt større krav enn en gjennomsnittlige kontor-PC i ErgoGroup.

 

Genteknologi? Det er et år eller to siden jeg var involvert i slikt men da var det i overveldende grad nix og i noe grad windows som ble brukt.

Lenke til kommentar
Apple mister ganske mange på kundebehandling og generell respekt for kunden.

 

Det er amerikanske holdninger til Norsk Lovverk som sikkert på sikt vil koste dem en del stemmer i denne sammenheng.

 

Apple er kjekt, så lenge du holder deg innenfor deres garantiperiode, og ikke har trøbel etterpå.

 

Eneste område jeg vet det er mange som forlanger Mac er Grafisk design / reklame. Men de bryr seg kanskje litt mer enn gjennomsnittet om hvordan maskinen sin ser ut.

 

Leste for et år eller to siden at forhandlere var mektig irriterte på Apple, på grunn av at de var vanskelige i garantisaker. For å yte god service overfor kundene, måtte forhandlere ta utgifter på egen kappe. Enkelte vurderte å kutte ut produkter som iPod.

 

Apple leverer bra produkter, med et design som er i klassen "must have". Og akkurat det vet de!

 

Har lenge siklet etter iPhone, men har avstått fra å kjøpe, men det går mer på enkelte manglende funksjoner. På en annen side er jo Apple sære når det gjelder å bestemme hva som skal kunne installeres på iPhone. Håper de jenker seg mer, og at neste iPhone bærer preg av dette. Da kan det fort bli iPhone her i heimen.

Lenke til kommentar
1. Ofte virksomheter som krever høy, spesialisert kompetanse, med brukere som vet hva de vil ha og ikke lar en vanetenkende IT-nerd bestemme ut fra hva som er velkjent eller gir mest supportinntekter. Eksempler kan være genteknologi, bygningskonstruksjon, filmredigering, 3D-modellering, animasjon - gjerne ting som stiller langt større krav enn en gjennomsnittlige kontor-PC i ErgoGroup.

 

Genteknologi? Det er et år eller to siden jeg var involvert i slikt men da var det i overveldende grad nix og i noe grad windows som ble brukt.

og osx har dukket opp i forskjellige *nix sammenhenger siden det er en BSD med fancy DE ;)

 

Apple leverer bra produkter, med et design som er i klassen "must have". Og akkurat det vet de!

tror jeg leste noe om at apple design pr i dag ser ut som kjøkkenutstyr fra 70-tallet...

Lenke til kommentar
1. Ofte virksomheter som krever høy, spesialisert kompetanse, med brukere som vet hva de vil ha og ikke lar en vanetenkende IT-nerd bestemme ut fra hva som er velkjent eller gir mest supportinntekter. Eksempler kan være genteknologi, bygningskonstruksjon, filmredigering, 3D-modellering, animasjon - gjerne ting som stiller langt større krav enn en gjennomsnittlige kontor-PC i ErgoGroup.

 

Genteknologi? Det er et år eller to siden jeg var involvert i slikt men da var det i overveldende grad nix og i noe grad windows som ble brukt.

og osx har dukket opp i forskjellige *nix sammenhenger siden det er en BSD med fancy DE ;)

 

Apple leverer bra produkter, med et design som er i klassen "must have". Og akkurat det vet de!

tror jeg leste noe om at apple design pr i dag ser ut som kjøkkenutstyr fra 70-tallet...

 

He, he... vel, vel... det er jeg ikke enig i.

Lenke til kommentar
jeg husket feil, det var 50-60-tallet det ble sammenlignet med:

http://gizmodo.com/343641/1960s-braun-prod...o-apples-future

 

og ikke bare kjøkkenutstyr...

 

 

Det blir noe annet. Både vi og svigers holder på med å "oppdatere" og "oppgradere" i heimen, for å bruke IT-uttrykk. Det er tydelig at 50- og 60-tallet er in når det gjelder design på en del husholdningselektro (se f.eks SMEGs kjøleskap), tapeter, møbler etc. Kvaliteten er betydelig lavere enn den gang. Der jo den reelle prisen også.

Lenke til kommentar
jeg husket feil, det var 50-60-tallet det ble sammenlignet med:

http://gizmodo.com/343641/1960s-braun-prod...o-apples-future

 

og ikke bare kjøkkenutstyr...

 

 

Det blir noe annet. Både vi og svigers holder på med å "oppdatere" og "oppgradere" i heimen, for å bruke IT-uttrykk. Det er tydelig at 50- og 60-tallet er in når det gjelder design på en del husholdningselektro (se f.eks SMEGs kjøleskap), tapeter, møbler etc. Kvaliteten er betydelig lavere enn den gang. Der jo den reelle prisen også.

 

En del med retro-look er ganske ålreit, men det finnes et utvalg tapeter, jeg aldri ville smørt opp i vårt hus. Tapeter jeg synes så jævlige ut på 60-tallet, og som jeg synes ser like jævlige ut nå.

Lenke til kommentar

Høres ikke ut som dumme prinsipper å følge dette ... ?

 

Dieter Rams' 10 principles for good design:

• Good design is innovative.

• Good design makes a product useful.

• Good design is aesthetic.

• Good design helps us to understand a product.

• Good design is unobtrusive.

• Good design is honest.

• Good design is durable.

• Good design is consequent to the last detail.

• Good design is concerned with the environment.

• Good design is as little design as possible.

 

Å klage på dårlig design er for øvrig det mest meningsløse argumentet mot Apple-produkter jeg har vært borti. Gitt at absolutt alle andre ligger milevis bak – inkludert Vaio et al – er det vanskelig å unngå å trekke på smilebåndet når alle gode argumenter er brukt opp og desperasjonen når nye høyder.

Lenke til kommentar
Høres ikke ut som dumme prinsipper å følge dette ... ?

 

Dieter Rams' 10 principles for good design:

• Good design is innovative.

• Good design makes a product useful.

• Good design is aesthetic.

• Good design helps us to understand a product.

• Good design is unobtrusive.

• Good design is honest.

• Good design is durable.

• Good design is consequent to the last detail.

• Good design is concerned with the environment.

• Good design is as little design as possible.

 

Å klage på dårlig design er for øvrig det mest meningsløse argumentet mot Apple-produkter jeg har vært borti. Gitt at absolutt alle andre ligger milevis bak – inkludert Vaio et al – er det vanskelig å unngå å trekke på smilebåndet når alle gode argumenter er brukt opp og desperasjonen når nye høyder.

For å være ærlig så synes jeg ikke Apple ligger så særlig høyt oppe på listen når det gjelder design, greit nok at produktene deres ser fine ut, men har fortsatt sett mange ting som ser bedre ut. Sony Vaio har et langt kulere og finere design en Mac Books.

Lenke til kommentar

Jobber på en IKT-avdeling på en skole der vi har rundt 1300 datamaskiner, derav ca. 180 macer. Apple kommer veldig svakt ut når det kommer til byggekvalitet på maskinene sine. I alle fall på de tidlige modellene. Dette har dog kommet seg en del i de siste modellene.

 

Har ikke tallet på hvor mange topcase vi har fått byttet pga. sprekt plast, eller hvor mange dvd-romer som har tatt kvelden. Det er ting som aldri skjer på dell-ene, hp-ene eller lenovo-ene våre.

 

Men, Apple har et fantastisk operativsystem i OSX. De aller fleste er meget fornøyd med det etter å ha brukt det en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...