Gå til innhold

Apple er best likt


Anbefalte innlegg

Men de er ikke spesielt fornøyd med apps til iPhonen sin.

 

A new report compiled by iPhone analytics firm Pinch Media finds

the majority of people stop using apps the very day after they

download them.

 

•Fact #1: With free apps, a whopping 80 percent of people abandon their

selections the day after their first interaction.

 

•Fact #2: When it comes to paid apps, less than a third of users go back

for more the following day.

 

•Fact #3: Only 1 percent of people end up developing a long-term usage

relationship with any given app. Instead, most tend to lose interest

after only a few minutes.

 

 

Så hva sier dette om Apple brukere..

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7
Med Apple produkter er du svært begrenset uansett. Minne oppdatering på en Mac Book har jo en helt syk pris også.

 

Jeg tror du har misforstått, med eller uten vilje, hele forretningsmodellen til Apple. Om du ikke klarer å se på dette med andre øyne enn "hvorfor er ikke apple nøyaktig likt min suverene pc som jeg skifter ut billig minne på", har du ingenting å tilføre denne debatten, og kan vennligst holde deg borte. Vi har alle fått med oss du mener Apple er dyrt, så du trenger ikke nevne det flere ganger nå..

Lenke til kommentar
[snip]

Når det kommer til ErgoGroup, så er jeg ikke helt sikker på hvorfor de ble nevnt her. De utvikler bedriftløsninger, men av min erfaring er de litt tilbakestående; miljøvariabler er "svart magi" og de deaktiverer bruken av dem der jeg har sett, og et av de store prosjektene deres, ePhorte, har en brukerdatabase der brukernavnet er primærnøkkelen - dette er rett og slett dårlig databasedesign, og jeg ser ingen grunn til å kalle dem kompetente på et generelt plan. De er rett og slett et dårlig eksempel i denne tråden.

Tja, å kalle ett av de større IT-husene i norge inkompetente på bakgrunn av idiotisk databasedesign i ett prosjekt, mener jeg er å dra det litt langt. Ja, det er stygt, men jeg har sett langt større blemmer, i større selskaper, men jeg velger ikke å kalle f.eks. IBM inkompetente av den grunn.

 

Ontopic: kan virkelig ikke forstå hvorfor Lenovo havner så langt nede, byggekvaliteten på maskinene er bra, og de holder seg bra. Litt mye bloatware som med fordel kan avinstalleres, men support og maskinvare er top notch.

 

Apple skyr jeg som pesten. Ja, maskinene er pene, de fungerer out-of-the-box, men jeg verdsetter mine forbrukerrettigheter over alt annet, og på dette punktet er jeg og Apple ganske uenige. De ønsker å levere brukerene en løsning som fungerer bra, men hvor de styrer hele stack'en (maskinvare, drivere, os, applikasjoner), men det er en tankemåte jeg hverken liker, eller er innstilt på å bruke. Det er også for meg utenkelig å begynne å bruke OS X, for så å låse meg til Apple-maskinvare etterhvert som jeg kjøper applikasjoner, utvikler metoder og løsninger. Ja, Hackintosh er mulig, men bryter med EULA-en, begrenser valg av maskinvare, og innebærer ofte hacks og uoffisielle drivere.

Lenke til kommentar
De fleste bedrifter bruker Windows av flere grunner:
  1. De er avhengige av plattformen for å bruke en eller flere bedriftsløsninger
  2. De vet ikke bedre
  3. De har ikke utforsket tanken på en annen plattform

Spørsmålet er når flere i verden vil komme til å se på hva som er best for dem, og ikke gå etter normalen.

 

Min sysnvinkel:

 

Må huske at fleste bedrifter ikke er villige til å bruke mange

hundre tusen på å sende alle ansatte på kurs for å lære seg et

nytt OS osv. De fleste har windows hjemme og er ferdig opplært.

Det er heller ingen grunn til å bytte fra Windows over til feks.

Linux, når tilogmed de som har brukt linux i mange år ikke greier

å fikse så enkle problemer som å legge inn nye grafikk drivere på

feks. Ubuntu. (fact)

Dette vil sikkert om en 5-10år forandre seg tho.

 

 

 

Om jeg ble nødt til å bruke Linux eller OSx så ville jeg vite hvorfor

jeg skulle bruke det istedet for Windows. Hvorfor skal jeg?

OSx finner jeg meget rotete og løsningene er ulogiske for meg. Det

innebærer også at jeg må kjøpe meg en Mac for å bruke istedet for bare

OSet. Også vanskelig med hardware justeringer og software løsningene

er alt for dårlige. For ikke snakk om dyrt.

Linux er marginalt bedre men for opptatt av sikkerhet, jeg greier ikke å

gjøre det jeg vil uten å ha doktorgrad i programering.

 

Det vil også koste endel å ringe super special hardcore fancy

programerersupport i India.. Det blir litt som å drasse med seg

Macen sin på Apple store for å bytte batteriene eller sette inn

RAM brikker som koster dobbelt så mye som de gjør på komplett.

 

Vi har Linux på jobb for de som driver med programering og system

utvikling, men thats it, de har windows i VMware for testing ol.

Grafikerene og de andre kjører XP og Vista.

 

Dette har mye å gjøre med at vi vet hva vi driver med, billig

hardware, vi trenger ikke en overpriset og forseglet boks med Photoshop

på, vi trenger en datamaskin med max potensiale og muligheter + lett å

bruke, og den setter vi sammen selv for å få best mulig ytelse vs penger,

noe Apple aldri kan eller vil gi.

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar
når tilogmed de som har brukt linux i mange år ikke greier

å fikse så enkle problemer som å legge inn nye grafikk drivere på

feks. Ubuntu. (fact)

 

den nye driveren for ati kort går stadig fremover. for skrivebordsfunksjonalitet så har jeg ikke knotet med vesa eller lukket driver på god stund nå. 3D er det så som så med savnet av (spill er ikke lengre den en spillkonsoll eller reboot unna uansett, selv om det gjerne er dager eller kanskje uker mellom hver gang).

 

intel sine (ikke akkurat spillvennlige men men) har vært greit støttet ganske lenge iirc.

 

eneste problemet da er nvidia, og dem insisterer på å gjøre ting på "windows" måten...

 

forøvrig:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ministry_of_Truth

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Det jeg missliker i måten mac brukere forsvarer valget sitt på er at de alltid drar frem små funksjonaliteter i OSet. Selv er jeg Windows bruker, og jeg bry meg svært lite om stort andre funksjoner enn alt+tab. Jeg har jo ikke Windows for Windows skyld, men for den plattformen det er til bruk av all verdens software. Jeg jobber med programmering og er hobby fotograf og er meget meget fornøyd med det uendelige av muligheter jeg har på en laptop til fem lapper fra elkjøp.

 

Samme med småting som lys i tastaturet, bipelyd når mann trykker på capslock, og usb porter. Er jo ikke sånne ting som skal begrunne valget ditt. Mann har ikke noe mindre på en pc, men mann har så mye annet at det er ingen som nevner sånt tøys når det kommer til pc bruk. Det er jo snakk om litt mer en enn gadget tross alt.

Selv kom min laptop med 4 usb porter, innebygget trådløst bredbånd, kortleser, touch sensitive system knapper (med lys), webkamera, dual jack utganger, eSATA port, HDMI port, en egen fjernkontroll som går i pcmcia sloten, og til og med lysende logo! Og som alle andre som har windows kan jeg skru på bipelyd på capslock om jeg vil. Alt fremdeles til fem lapper. Men det var jo ikke derfor jeg kjøpte den. Jeg hadde ikke en gang aning om dette før jeg hadde den i mine hender.

Valget mitt var jo enkelt når det kom til bruksområdet, ytelse, og pris. Og det bør strengt tatt være de eneste kriterier mann velger en pc etter... ok, det og byggekvalitet, og der slår sikkert mac min HP... men det skulle da bare mangle, siden jeg kan brenne gjennom tre av disse til prisen av en mac ;)

 

Men missforstå ikke, jeg er ingen microsoft fan, og jeg er veldig glad for at folk velger å investere i pc'er uten å legge en krone i deres lommebok :) Er det noen som taper på monopol så er det jo oss forbrukere.

 

Virus, trojanere, spy-ware og brannmurer er fire ord jeg ikke har beskymret meg over siden jeg kuttet ut Windows.

 

Denne lurer jeg også litt på. Det kommer alltid i en slik diskusjon. Hvorfor trenger ikke mac brukere bekymre seg for virus? Fordi de ikke finnes? Isåfall tror jeg det er en meget farlig trygghet. Om hele mac os'et er åpent for virus, men mann føler seg trygg fordi det ikke finnes noen, så skal det jo veldig lite til før det hele blir angrepet. Trenger faktisk bare et enkelt virus og mac imperiet kollapser :p

 

En annen ting er at den beste antivirus ligger nok i den enkeltes skalle. Om mann bruker hode litt når mann er der ute på det vide verdens nettet så er det ikke mye å bekymre seg over. Har selv aldri hatt noe form for antivirus på min egen pc, og heller aldri opplevd virus. Jeg har venner som heller ikke bruker antivirus og som heller aldri har hatt problemer med det.

På den andre siden har jeg venner med pcn så stappfull av antivirus at den tar en halvtime å starte opp, og de er de eneste jeg kjenner som har hatt problemer med trojaner og virus :p

Endret av mbergersen
Lenke til kommentar
[snip]

Når det kommer til ErgoGroup, så er jeg ikke helt sikker på hvorfor de ble nevnt her. De utvikler bedriftløsninger, men av min erfaring er de litt tilbakestående; miljøvariabler er "svart magi" og de deaktiverer bruken av dem der jeg har sett, og et av de store prosjektene deres, ePhorte, har en brukerdatabase der brukernavnet er primærnøkkelen - dette er rett og slett dårlig databasedesign, og jeg ser ingen grunn til å kalle dem kompetente på et generelt plan. De er rett og slett et dårlig eksempel i denne tråden.

Tja, å kalle ett av de større IT-husene i norge inkompetente på bakgrunn av idiotisk databasedesign i ett prosjekt, mener jeg er å dra det litt langt. Ja, det er stygt, men jeg har sett langt større blemmer, i større selskaper, men jeg velger ikke å kalle f.eks. IBM inkompetente av den grunn.

Jeg kjenner til tidligere, stolte ansatte - de er ikke til å skryte av, selv om de ikke nødvendigvis er helt på jordet.

Og de konsulentene vi har hatt på besøk har vært latterlige, og vi har slitt etter hvert av deres besøk.

 

De fleste bedrifter bruker Windows av flere grunner:
  1. De er avhengige av plattformen for å bruke en eller flere bedriftsløsninger
  2. De vet ikke bedre
  3. De har ikke utforsket tanken på en annen plattform

Spørsmålet er når flere i verden vil komme til å se på hva som er best for dem, og ikke gå etter normalen.

 

Min sysnvinkel:

 

Må huske at fleste bedrifter ikke er villige til å bruke mange

hundre tusen på å sende alle ansatte på kurs for å lære seg et

nytt OS osv. De fleste har windows hjemme og er ferdig opplært.

Det er heller ingen grunn til å bytte fra Windows over til feks.

Linux, når tilogmed de som har brukt linux i mange år ikke greier

å fikse så enkle problemer som å legge inn nye grafikk drivere på

feks. Ubuntu. (fact)

Dette vil sikkert om en 5-10år forandre seg tho.

 

 

 

Om jeg ble nødt til å bruke Linux eller OSx så ville jeg vite hvorfor

jeg skulle bruke det istedet for Windows. Hvorfor skal jeg?

Det handler om å ansette rette folket. Jeg har sett lærlinger overgå Mastergrad-utdannede informasjonsteknikere.

Mye av det negative med Linux i dag er på grunn av manglende driver- og programvarestøtte fra produsenter, som dog kan bli løst av å ansette rette folket. Ikke noe problem om driveren kan lastes ned fra produsenten, med instruksjoner om installasjonen. IKT er ikke bare Windows (Og her sliter Norsk skole, eller, verden generelt).

 

Men ja, man burde ha en god grunn for å bruke Linux, eller OS X for den saks skyld.

Vil man bruke Windows, er det greit. Ønsker man derimot noe annet, kan det være en idè å se seg rundt.

 

Windows på arbeidsstasjoner der brukerne har administratorrettigheter og klikker på ukjente linker uten å tenke, er ikke nødvendigvis den beste løsningen.

 

Verden er ikke helt med på min type tankegang, men vi vil forhåpentligvis se gode forandringer om et par tiår med både IKT, Apple, Microsoft og OpenSource OS.

Lenke til kommentar

Apple og Mac suger fordi de er dyre

- Jeg kjøper det fordi jeg liker produktene

Du brenner av penger på minne som koster 1/3 til PC

- Jeg bestiller også fra andre enn Apple til 1/3 av prisen

Mac'er er bare design og fancypancy ting som er ubrukelige

- Ja, det er mye funksjoner, men jeg setter pris på dem

DU BETALER FOR MYE!!! RAUUURRRR!

- Jeg betaler det jeg menr det er verdt.

 

Og sånn går det rundt og rundt og rundt.

Lenke til kommentar
Med Apple produkter er du svært begrenset uansett. Minne oppdatering på en Mac Book har jo en helt syk pris også.

Ja, du verden, 400 kroner for en 2GB minnemodul fra Kingston er virkelig helt SYKT!!!! ;)

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...mp;ref=acdc1227

 

Det er jo ikke apple minne da.

 

http://store.apple.com/no_smb_80591/config.../A?mco=NzU0Nzcz

 

sjekk på hva minne koster her! sykt sykt sykt

 

67 000 for 32gb :glare:

Endret av Ritualz1
Lenke til kommentar
Det er jo ikke apple minne da.

 

http://store.apple.com/no_smb_80591/config.../A?mco=NzU0Nzcz

 

sjekk på hva minne koster her! sykt sykt sykt

 

67 000 for 32gb :glare:

 

Andre pcprodusenter oppererer med like syke minnepriser. Er forøvrig veldig lett å skifte ram i Mac Pro, står til og med bruksanvsining på innsiden av kabinettdøra. Man bryter heller ikke noe garanti. De fleste kjøper minne fra en tredjepart.

 

På hvilke måter er ikke Windows gjennomført? Du har langt flere muligheter med Windows enn med OS x.

 

Hva konkret mangler du i OSX? Selv jobber jeg raskere i OSX enn i Windows. Det eneste spillet jeg noen ganger spiller på pc, opplever jeg forøvrig som raskere i OSX enn i Windows (World of Warcraft). OSX er mer en kapabelt nok til å ha større spilleutvalg, men interessen fra utviklerene mangler. Annen programvare er overhode ikke vansklig å erstatte.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg valgte MacBook Pro og kommer til å velge MacBook Pro igjen.
  1. Lett, tynn og solid byggekvalitet i unibody aluminium
  2. Veldig bra tastatur som merker om jeg trykker på CAPS LOCK uten mening og har bakgrunnsbelysning
  3. Multitouch styreflate i ripefritt glass som er utrolig responsiv (den er en diger knapp)
  4. Tidlig ute med åpne standarder (USB, FireWire, 802.11)
  5. Bra batteritid (mye takket være OS X)
  6. Utrolig bra support gjennom min lokale Apple Store (kundebehandlerene er ikke først og fremst selgere, men veiledere og personer man kan spørre om hjelp)
  7. En av de mest miljøvennlige datamaskinene (omtrent hele maskinen kan resirkuleres/smeltes om)
  8. Klar til bruk fra man åpner esken. Booter opp, skriver inn navn, Apple-konto, evt. overfører data automatisk fra Time Machine eller MobileMe og alle brukernavn/passord/serienummer til programvaren er på plass uten at jeg må løfte en finger.
  9. Software Update. Installerer programvareoppdateringer for meg uten at jeg bør tenke noe på det. Får en sjelden gang beskjed om å reboote. Mye, mye smoothere enn Windows Update.
  10. OS X er bygget med tanke på løsningene man kun finner på en Mac. Mac er bygget på løsningene man kun finner i OS X. De jobber som et team. Windows er bygget for å passe til alle maskiner.
  11. Sannsynligvis den beste skjermen man finner på laptops.
  12. Programvare utviklet til Mac er i mange tilfeller bedre enn tilsvarende programmer for Windows fordi de tar i bruk teknologier integrert i OS X som f.eks. Cocoa API (ColorSync, Core Image m.m.)
  13. Lukkede løsninger som Internet Explorer, .wmv og .wma er byttet ut med bedre, åpne og raskere alternativer som Webkit, h.264, OpenGL m.fl.
  14. Virus, trojanere, spy-ware og brannmurer er fire ord jeg ikke har beskymret meg over siden jeg kuttet ut Windows.
  15. Ny teknologi rundt gjørnet: OpenCL, Grand Central, 100% 64-bit, ikke en rar minnebegrensing (XP/Vista 32-bit hadde vel en grense på 3GB, Mac OS X 10.6 har 16 terabyte begrensning)
  16. Med Bonjour har jeg aldri brukt mer krefter enn å koble maskiner på nettverket via trådsløst eller kabel, så er alle printere delt, man kan ta i bruk Screen Sharing og overføre filer. Med Windows må jeg gå igjennom en prosess som tar fra et normalt menneske masse tid og arbeid. Min mor klarer å sette opp en nettverk i OS X.
  17. Drivere har jeg aldri vært borte i. Jeg setter inn en telefon, og jeg kan dra over sanger til den uten å måtte installere Nokia PC Suite, Sony Eriscsson software og mye annet rart. Kobler jeg meg på en printer vet jeg med en gang at den vil fungere uten at jeg installerer noe som helst. Drivere er et fremmedord. RAW-support er også inkludert (noe som er utrolig viktig for oss som tar bilder).
  18. Det tar meg ca. 0,5-1 sekund å vekke maskinen min fra dvalemodus og den er i full gang. Prøv selv i XP/Vista og fortell meg om du klarer det på under 30 sekunder.
  19. Mac OS X - det er for mange punkter til at jeg kan ramse opp, men en ting jeg sparer tid med er Finder. Se denne filmen for noen eksempler på hva jeg mener med å spare tid.
  20. Et filsystem som ikke blir tregere eller trenger formatering/defragramentering.
  21. MagSafe-lader har reddet meg mange ganger. Alle ladere til Mac fungerer med hverandre. Den er bare en liten klump. Deler av kabelen kan tas av (om man ikke vil drasse på et par meter ledning). Den er magnestisk, så hvis noen drar i kabelen følger ikke Macen med og man sparer lett noen titusen-lapper.
  22. Innovasjon. Hvilke teknologier har Acer utviklet til maskinene sine i det siste? Hva med Toshiba? For meg virker det som de aller fleste PC-produsenter har 100% lik innmat og programvare med forskjellig deksel utenpå.
  23. Installasjon av de fleste programmer består i å dra et ikon til Programvare-mappen i Finder. Her er det ikke en prosess som består i å trykke "Next" 8 ganger. For å avinstallere drar man ikonet til papirkurven.

 

 

For meg er dette en smak på en bedre verden. Mac frister mer og mer.

Lenke til kommentar
Med Apple produkter er du svært begrenset uansett. Minne oppdatering på en Mac Book har jo en helt syk pris også.

Ja, du verden, 400 kroner for en 2GB minnemodul fra Kingston er virkelig helt SYKT!!!! ;)

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...mp;ref=acdc1227

 

Det er jo ikke apple minne da.

 

http://store.apple.com/no_smb_80591/config.../A?mco=NzU0Nzcz

 

sjekk på hva minne koster her! sykt sykt sykt

 

67 000 for 32gb :glare:

Strengt tatt så er det 67000 for 30 GiB (det er en oppgradering fra 2 GiB) :p. Apple og en del PC-produsenter har helt hårreisene priser på minnemoduler og harddisker, det er derfor en kjøper det utenom. Det ville i hvert fall vært ekstremt dumt å kjøpe det minnet nå, rett før den eneste plattformen som støtter DDR2 FB-DIMM fases ut :p.

Lenke til kommentar
Med Apple produkter er du svært begrenset uansett. Minne oppdatering på en Mac Book har jo en helt syk pris også.

Ja, du verden, 400 kroner for en 2GB minnemodul fra Kingston er virkelig helt SYKT!!!! ;)

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...mp;ref=acdc1227

 

Det er jo ikke apple minne da.

 

http://store.apple.com/no_smb_80591/config.../A?mco=NzU0Nzcz

 

sjekk på hva minne koster her! sykt sykt sykt

 

67 000 for 32gb :glare:

Og poenget ditt var? Må du kjøpe "HP-minne" dersom du har en PC fra HP?

 

Jeg kjøper selvsagt minne hvor jeg vil i likhet med alle andre her, så hva Apple tar for minne driter jeg egentlig i. Jeg har tilfeldigvis en slik Mac som du linker til stående en halv meter fra meg. Siste minneutvidelse kostet ca 4000 kroner (inkl mva) for 8GB fullbufret DDR-2 ECC med kjøleribber ;)

Lenke til kommentar
----------------------------------------------

 

Denne lurer jeg også litt på. Det kommer alltid i en slik diskusjon. Hvorfor trenger ikke mac brukere bekymre seg for virus? Fordi de ikke finnes? Isåfall tror jeg det er en meget farlig trygghet. Om hele mac os'et er åpent for virus, men mann føler seg trygg fordi det ikke finnes noen, så skal det jo veldig lite til før det hele blir angrepet. Trenger faktisk bare et enkelt virus og mac imperiet kollapser :p

 

En annen ting er at den beste antivirus ligger nok i den enkeltes skalle. Om mann bruker hode litt når mann er der ute på det vide verdens nettet så er det ikke mye å bekymre seg over. Har selv aldri hatt noe form for antivirus på min egen pc, og heller aldri opplevd virus. Jeg har venner som heller ikke bruker antivirus og som heller aldri har hatt problemer med det.

På den andre siden har jeg venner med pcn så stappfull av antivirus at den tar en halvtime å starte opp, og de er de eneste jeg kjenner som har hatt problemer med trojaner og virus :p

 

Jeg hører til dem som bruker hodet når jeg er på nettet, men likevel er man ikke sikret mot virus. Virus kan spres fra sider man stoler på. Det er ikke mer enn et år siden man fikk opp oppdateringsmeldinger ved besøk på f.eks VG eller Start sine sider. Dersom man valgte å følge anvisningene, ble maskinen infisert . Heldigvis var rettskrivingen av tvilsom karakter, så dermed var en del advart. Men det skal litt skjønn og rutine til å fatte at dette var skumle saker.

 

Uansett, jeg kjører anti-virus på mine maskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...