Gå til innhold

Apple er best likt


Anbefalte innlegg

Å? At pc er over det dobbelte for pengene? Om du forsto posten min som noe annet tror jeg du må rette på lesebrillene.

 

Er åpen for diskusjon jeg, og ikke blind for macs kvaliteter på noen måte. Men å prøve å diskutere med noen som bare tar til seg det de føler for, og forkaster brorparten av det jeg sier, ble jeg ferdig med for lenge side.

Jeg dro frem de punktene fordi det er det jeg legger vekt på i en bærbar PC. God skjerm, god batteritid, godt konstruert og liten og lett.

 

Så, jeg lurte på om det er mulig å få de tingene i en laptop uten å velge Mac. Men du unngikk min problemstilling totalt, og fant istedet frem noen middelmådige jallamaskiner og konkluderte med at de alle er bedre datamaskiner utelukkende på grunn av noen maskinvarekomponenter. Er det virkelig så vanskelig å forstå at noen kan legge vekt på andre ting enn kraft når da kjøper laptop? Om det er det du er ute etter, kjøp stasjonært.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å? At pc er over det dobbelte for pengene? Om du forsto posten min som noe annet tror jeg du må rette på lesebrillene.

 

Er åpen for diskusjon jeg, og ikke blind for macs kvaliteter på noen måte. Men å prøve å diskutere med noen som bare tar til seg det de føler for, og forkaster brorparten av det jeg sier, ble jeg ferdig med for lenge side.

Jeg dro frem de punktene fordi det er det jeg legger vekt på i en bærbar PC. God skjerm, god batteritid, godt konstruert og liten og lett.

 

Så, jeg lurte på om det er mulig å få de tingene i en laptop uten å velge Mac. Men du unngikk min problemstilling totalt, og fant istedet frem noen middelmådige jallamaskiner og konkluderte med at de alle er bedre datamaskiner utelukkende på grunn av noen maskinvarekomponenter. Er det virkelig så vanskelig å forstå at noen kan legge vekt på andre ting enn kraft når da kjøper laptop? Om det er det du er ute etter, kjøp stasjonært.

Ah ok :) Men da var vi faktisk litt enige da. Om du er villig til å betale såpass for de kvalitetene, så er jo det greit nok. Det jeg egentlig ville ha frem var jo at du betaler mer for merke når du velger Apple enn alternativene, og på det punktet virket du litt blind. Men du hadde jo så stenge krav av det ikke var lett å finne noen direkte alternativer :p.

 

En kraftig pc kan brukes til så mye mer enn dataspill også altså. For eksempel bilde og video redigering, 3d modellering (ikke minst til ingeniør arbeid du var så opptatt av), lagring, systemutvikling, film titting og mye annet.

 

Uansett, da for vi bare si oss forskjellige. Problemet mitt med mac er jo nettopp at folk prioriterer etter helt feil kriterier, men om mann innser at det slike ting som betyr noe i valget mann har gjort, så er det jo greit nok. Agree to dissagree som det heter.

 

Selv jobber jeg med programmering og systemutvikling sammen med en gjeng på fire. Vi er to windows brukere, to mac brukere, og en linux bruker. Vi samarbeider alle sammen, holder oss alle like oppdatert, og er alle gode venner. Så det går an det også :)

Lenke til kommentar
Det jeg egentlig ville ha frem var jo at du betaler mer for merke når du velger Apple enn alternativene, og på det punktet virket du litt blind. Men du hadde jo så stenge krav av det ikke var lett å finne noen direkte alternativer :p.

Om det ikke finnes noe alternativ, hvordan kan du da vite om jeg betaler for mye? ;)

 

Lykke til med å bedrive bilderedigering på en av de WXGA-skjermene, forresten.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Det jeg egentlig ville ha frem var jo at du betaler mer for merke når du velger Apple enn alternativene, og på det punktet virket du litt blind. Men du hadde jo så stenge krav av det ikke var lett å finne noen direkte alternativer :p.

Om det ikke finnes noe alternativ, hvordan kan du da vite om jeg betaler for mye? ;)

Tja, mann kan jo bruke den matten mann en gang lærte, ta gitte faktorer, og tilsette en dæsj logikk, og vips så har mann svaret!

 

Men alt dette blir en diskusjon hvorvidt mac tar seg betalt for merke eller ikke... og det syntes jeg strengt tatt er litt unødvendig og kjedelig. Samme hvem du er må du innse at mac har en mye høyere image faktor enn andre, og det er der pengene deres ligger. Om du gir meg et konkret ja eller nei på om du mener du betaler mer enn alternativene for dette imaget, så skal jeg si meg glad. Er egentlig det eneste jeg ville frem til. Hadde vært spennende å høre hvorfor og eventuelt hvorfor ikke du mener dette...

Lenke til kommentar
Men alt dette blir en diskusjon hvorvidt mac tar seg betalt for merke eller ikke... og det syntes jeg strengt tatt er litt unødvendig og kjedelig. Samme hvem du er må du innse at mac har en mye høyere image faktor enn andre, og det er der pengene deres ligger. Om du gir meg et konkret ja eller nei på om du mener du betaler mer enn alternativene for dette imaget, så skal jeg si meg glad. Er egentlig det eneste jeg ville frem til. Hadde vært spennende å høre hvorfor og eventuelt hvorfor ikke du mener dette...

Nå har faktisk ikke jeg en Mac selv, men jeg kan jo uansett ikke gi et svar med mindre jeg finner et nogenlunde tilsvarende produkt å sammenligne med.

 

Nå skal det sier at jeg tviler ikke på at Apple tar seg litt ekstra godt betalt, men jeg tror faktisk ikke det er så ille som enkelte ønsker å fremstille det som.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Men alt dette blir en diskusjon hvorvidt mac tar seg betalt for merke eller ikke... og det syntes jeg strengt tatt er litt unødvendig og kjedelig. Samme hvem du er må du innse at mac har en mye høyere image faktor enn andre, og det er der pengene deres ligger. Om du gir meg et konkret ja eller nei på om du mener du betaler mer enn alternativene for dette imaget, så skal jeg si meg glad. Er egentlig det eneste jeg ville frem til. Hadde vært spennende å høre hvorfor og eventuelt hvorfor ikke du mener dette...

Nå har faktisk ikke jeg en Mac selv, men jeg kan jo uansett ikke gi et svar med mindre jeg finner et nogenlunde tilsvarende produkt å sammenligne med.

 

Nå skal det sier at jeg tviler ikke på at Apple tar seg litt ekstra godt betalt, men jeg tror faktisk ikke det er så ille som enkelte ønsker å fremstille det som.

Jeg tror litt av problemet er at Apple i så stor grad forteller forbrukere hva de trenger. Lysende tastatur og alu-kabinett er liksom et must, og det virker for meg som Mac brukerne aldri stiller spørsmål, men heller kjøper alt Steve Jobs selger for god fisk. Det er ingen tvil om at Macer har god kvalitet. De er solide som stål og unektelig pene. I tillegg er skjermene blant de beste, om ikke de beste, du får tak i. Og ja, dette rettferdiggjør en stiv pris... men ikke en stiv pris. Som sagt, denne laptopen jeg betalte 5000,- får har samme spesifikasjoner som en Macbook til 20.000,-! Dobbel pris, greit, men firedobbel pris? Latterlig! Ingen trenger god skjerm og lysende tastatur mye!

 

Men *kremt* nok om det. Ja, mac er unektelig kvalitet. Og om du er så heldig at du nå har en mac, så vær enda glad for det. Såklart misunner jeg folk som kan ta seg råd til slikt! Skulle gjerne hatt en liten snerten en selv som jeg kunne tatt med i fotobaggen, hadde passet meg ypperlig. Men det har jeg altså ikke råd til, og jeg er igrunn like glad da jeg kunne bruke 15.000,- på noe helt annet :)

 

Men nå var det blitt sendt... så jeg sier god natt, og sjekker tilbake i morgen kanskje ;)

Lenke til kommentar

Hva? Ingen av de PC-ene oppfylte de kravene. Ikke et eneste ett av dem engang.

 

Alt du har gjort er å sortere etter skjemstørrelse.

... og pris. Om du ser litt under overflaten ser du rimelig tydelig at de er ganske mye mer spesifikasjoner for pengene enn mac. De er selvfølgelig ikke helt like en mac, for da ville de jo vært en, men de har ting som HDMI, bluetooth, bluray, minnekort leser, og kamera. Dette har større verdi enn manglene de har i forhold til macbooken til 23000,- og de koster knappe 9000,-... skal ikke all verden til får å se logikken her.

Spesifikasjoner under overflaten, ja...hvilken av disse 9000-kroners laptopene har en CPU som er i nærheten av en 2.66 GHz Core 2 Duo? Ingen. Eller 1066MHz frontside bus og DDR3 minnne? Ingen - bortsett fra den som koster 10.000 og har en svakere 2.1GHz CPU.

(Bluetooth og kamera har vært standard i Apples bærbare i noen år nå, og Display Port har nettopp erstattet DVI.)

Lenke til kommentar
Spesifikasjoner under overflaten, ja...hvilken av disse 9000-kroners laptopene har en CPU som er i nærheten av en 2.66 GHz Core 2 Duo? Ingen. Eller 1066MHz frontside bus og DDR3 minnne? Ingen - bortsett fra den som koster 10.000 og har en svakere 2.1GHz CPU.

(Bluetooth og kamera har vært standard i Apples bærbare i noen år nå, og Display Port har nettopp erstattet DVI.)

Yeahyeah, det finnes, og om du giddet å bruker søkefunksjonen øverst på denne sia, "Prisguiden" som den heter, så finner du det nok. Koster neppe 23.000,-

Lenke til kommentar
Som sagt, denne laptopen jeg betalte 5000,- får har samme spesifikasjoner som en Macbook til 20.000,-! Dobbel pris, greit, men firedobbel pris? Latterlig! Ingen trenger god skjerm og lysende tastatur mye!

 

Men *kremt* nok om det. Ja, mac er unektelig kvalitet. Og om du er så heldig at du nå har en mac, så vær enda glad for det. Såklart misunner jeg folk som kan ta seg råd til slikt! Skulle gjerne hatt en liten snerten en selv som jeg kunne tatt med i fotobaggen, hadde passet meg ypperlig. Men det har jeg altså ikke råd til, og jeg er igrunn like glad da jeg kunne bruke 15.000,- på noe helt annet :)

Jeg er faktisk rimelig sikker på at du kommer med en blank løgn. En laptop med 2.5GHz C2D, 1066MHz FSB, 1066MHz DDR3 minne, 1440x900 skjerm med LED-bakgrunnsbelysning, Geforce 9600M GT, osv får du ikke for 5.000 NOK.

 

Du får sikkert en PC som er grei nok for deg for 5.000, men den er ikke i nærheten av en MacBook Pro spesifikasjonsmessig.

Lenke til kommentar

 

Og hva så er det lov å spørre seg? De ønsker vel sikkert at det skal være hemmlig, jeg ser ikke på det sm noen ulempe at konsumentene får vite dette.

 

AtW

 

Man trenger ikke være rakettingeniør for å sjønne at firmaer tar provisjon for å tjene noen kroner heller ? Dette er vel vanlig praksis hos de aller fleste som selger hva det måtte være, og burde ikke komme som noe sjokk på noen ;) Kanskje bortsett fra invandrere som skal på død og liv prute ned alt som er..

 

Nå var ikke det interessante at firmaet to provisjon, det interessante var hvor stor personalrabatt de ga.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

 

Og hva så er det lov å spørre seg? De ønsker vel sikkert at det skal være hemmlig, jeg ser ikke på det sm noen ulempe at konsumentene får vite dette.

 

AtW

 

Man trenger ikke være rakettingeniør for å sjønne at firmaer tar provisjon for å tjene noen kroner heller ? Dette er vel vanlig praksis hos de aller fleste som selger hva det måtte være, og burde ikke komme som noe sjokk på noen ;) Kanskje bortsett fra invandrere som skal på død og liv prute ned alt som er..

 

Nå var ikke det interessante at firmaet to provisjon, det interessante var hvor stor personalrabatt de ga.

 

AtW

 

Jaja, jeg prøvde ikke å motsi deg her. Hvor mye rabatt de kan gi pleier vel vanligvis å gå litt hånd i hånd med hvor mye fortjeneste de har på produktene. Når det er sagt, så kan jeg legge til at jeg også har sett reklame i en studentavis på 10% rabatt for alle studenter. Så at andre igjen kan ha ordnet seg enda bedre avtaler, ser jeg ikke bort ifra, selv om 25% hørtes litt mye ut

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Har sjekket litt om Garage Band, og det ser lovende ut. Fikk det forresten demonstrert i fjor høst av noen som hadde spilt inn en liten rap.

 

Har selv Steinberg Sequel, men det fungerer dårlig på maskinen jeg installerte det på, en Acer Aspire 5320 med 4 GB minne og Win Vista. Programmet hakker som faen, og det er i praksis ikke noen vits i å prøve å spille inn noe. Nå trenger det dog ikke være programmets feil, men det hakker om jeg ikke har koblet til keyboard også. At det også fryser for et godt ord, gjør ikke saken bedre. Prøvde det tidligere på en Acer Aspire 9300 med 2 GB minne og Win XP, men også her hadde jeg de dårlige erfaringene.

 

Garage Band ser mer lovende ut, og dessuten er det en Mac-versjon av Sequel på DVDen den kom på. Men Garage Band ser ut til å ha det jeg trenger. Noen som har erfaringer med Garage Band på Mac?

Lenke til kommentar
Som sagt, denne laptopen jeg betalte 5000,- får har samme spesifikasjoner som en Macbook til 20.000,-! Dobbel pris, greit, men firedobbel pris? Latterlig! Ingen trenger god skjerm og lysende tastatur mye!

 

Men *kremt* nok om det. Ja, mac er unektelig kvalitet. Og om du er så heldig at du nå har en mac, så vær enda glad for det. Såklart misunner jeg folk som kan ta seg råd til slikt! Skulle gjerne hatt en liten snerten en selv som jeg kunne tatt med i fotobaggen, hadde passet meg ypperlig. Men det har jeg altså ikke råd til, og jeg er igrunn like glad da jeg kunne bruke 15.000,- på noe helt annet :)

Jeg er faktisk rimelig sikker på at du kommer med en blank løgn. En laptop med 2.5GHz C2D, 1066MHz FSB, 1066MHz DDR3 minne, 1440x900 skjerm med LED-bakgrunnsbelysning, Geforce 9600M GT, osv får du ikke for 5.000 NOK.

 

Du får sikkert en PC som er grei nok for deg for 5.000, men den er ikke i nærheten av en MacBook Pro spesifikasjonsmessig.

Tror du missforstår litt. Jeg innser på alle måter at en mac med tilsvarende ytelse som denne er verdt mer enn 5000,-. Som du selv sier, 1440x900, led bagrunnbelysning, byggekvalitet og batteritid er supre saker, uten tvil! Mac er bra! Men dessverre er det ikke bare dyrt, men sykt dyrt.

 

Alt jeg prøver å si er at du betaler mer for merke og image med en mac enn med alternativene, f.eks min HP. Om du prøver å påstå det motsatte tror jeg du bør lese litt om markedsstrategi.

Apple er geniale på det de drivere med. Jeg applauderer alle deres valg, og jeg respekterer en vær heldige eier av en mac. Men, det er en luksus vare, og ikke prøv å påstå noe annet! Kjøp mac med smil om munnen og god visshet om hva du betaler for, og ikke lat som du er mer naiv enn du er!

Lenke til kommentar
Som sagt, denne laptopen jeg betalte 5000,- får har samme spesifikasjoner som en Macbook til 20.000,-! Dobbel pris, greit, men firedobbel pris? Latterlig! Ingen trenger god skjerm og lysende tastatur mye!

 

Men *kremt* nok om det. Ja, mac er unektelig kvalitet. Og om du er så heldig at du nå har en mac, så vær enda glad for det. Såklart misunner jeg folk som kan ta seg råd til slikt! Skulle gjerne hatt en liten snerten en selv som jeg kunne tatt med i fotobaggen, hadde passet meg ypperlig. Men det har jeg altså ikke råd til, og jeg er igrunn like glad da jeg kunne bruke 15.000,- på noe helt annet :)

Jeg er faktisk rimelig sikker på at du kommer med en blank løgn. En laptop med 2.5GHz C2D, 1066MHz FSB, 1066MHz DDR3 minne, 1440x900 skjerm med LED-bakgrunnsbelysning, Geforce 9600M GT, osv får du ikke for 5.000 NOK.

 

Du får sikkert en PC som er grei nok for deg for 5.000, men den er ikke i nærheten av en MacBook Pro spesifikasjonsmessig.

Tror du missforstår litt. Jeg innser på alle måter at en mac med tilsvarende ytelse som denne er verdt mer enn 5000,-. Som du selv sier, 1440x900, led bagrunnbelysning, byggekvalitet og batteritid er supre saker, uten tvil! Mac er bra! Men dessverre er det ikke bare dyrt, men sykt dyrt.

 

Alt jeg prøver å si er at du betaler mer for merke og image med en mac enn med alternativene, f.eks min HP. Om du prøver å påstå det motsatte tror jeg du bør lese litt om markedsstrategi.

Apple er geniale på det de drivere med. Jeg applauderer alle deres valg, og jeg respekterer en vær heldige eier av en mac. Men, det er en luksus vare, og ikke prøv å påstå noe annet! Kjøp mac med smil om munnen og god visshet om hva du betaler for, og ikke lat som du er mer naiv enn du er!

Dette er veldig sant, men de nekter fortsatt for at Mac er overpriset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...