Gå til innhold

Prosjekt: En film ingen har sett!


Programvare

En film ingen har sett  

55 stemmer

  1. 1. Hvilken film skal vi se?

    • [url="http://www.imdb.com/title/tt0378897/"]Politiki kouzina[/url]
      3
    • [url="http://www.imdb.com/title/tt0075902/"]Czlowiek z marmuru[/url]
      7
    • [url="http://www.imdb.com/title/tt0054412/"]Tunes of Glory[/url]
      6
    • [url="http://www.imdb.com/title/tt0067950/"]Vierges et vampires[/url]
      14
    • [url="http://www.play.com/DVD/DVD/4-/649883/The-Consequences-Of-Love/Product.html"]The Consequences Of Love[/url]
      13
    • [url="http://www.imdb.com/title/tt0063278/"]Marketa Lazarová[/url])
      12


Anbefalte innlegg

Så hva blir det til? Ny avstemming med nye filmer? Eller skal Marketa Lazarová sees?

I henhold til siste tidsfrist var Lazarova suveren vinner. Merkelig at ikke prosjektansvarlig har avsluttet avstemningen.

Kanskje på tide med en ny ansvarlig? Hva sier du til å overta, BadSmile?

 

Jeg er ingen leder, så slikt kan jeg dessverre ikke ta meg forhold til. Hva med deg?

Jeg er dessverre ikke påmeldt, og anser meg kun for å være en kreativ konsulent som prosjektets deltagere kan benytte seg av fra tid til annen. :D

 

Det hadde uansett vært lurt å få inn en mer aktiv prosjektledelse enn det man har hatt til nå, fordi om det er en ting som kan drepe dette flotte tiltaket er det en kaotisk og mangelfull ledelse...

 

Kanskje cun hadde vært rett mann til ryddejobben?

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikke du misforstått prosjektets ide da? Skulle man ikke se filmer man ellers ikke ville ha sett? Å melde avbud fordi man synes en film virker kjip, smaker av unnfallenhet spør du meg....

Har ikke misforstått noe som helst, jeg. Jeg er absolutt med på å utforske filmer jeg ellers ikke ville ha sett, men et minstekrav jeg stiller er at det må være noe som virker interessant. Det er det ikke i dette tilfellet. Få med litt kortere filmer neste gang, så kanskje jeg ser en film jeg ellers aldri ville sett.

Lenke til kommentar

Jeg meldte meg egentlig på litt tidlig. Jeg regnet med at det var "En film ingen på forumet har sett (med kanskje noen unntak)" og ikke "En film ingen i verden har sett". Jeg tenkte kanskje man fikk inn filmer som The Contender (2000), The Long Goodbye (1973), The Last Picture Show (1971). Filmer man gjerne hadde sett hvis man visste om dem, men som man ikke har hørt om. Det viste seg å ikke være målet med tråden, som er grunnen til at jeg fort meldte pass. Jeg vet ikke hvorfor resten forsvant.

Lenke til kommentar

Det er litt forstemmende å se hvilken inngrodd uvilje enkelte har til det å utfordre sin egen smak i filmuniverset. Jeg for min del har alltid søkt å se allslags type film. Det har gitt meg dårlige, men også svært mange gode opplevelser.

 

Ved å kun skulle se det man allerede liker fra før, gir man seg selv aldri sjansen til å øke sin filmhorisont. Akkurat det siste er vel en av prosjektets grunntanker?

 

Jeg tviler forresten på om det hadde vært like mye surmuling om vampyrfilmen hadde seiret. Denne klagingen er vel ikke annet enn en ryggmargsrefleks hos de som har en medfødt motvilje mot å se såkalt kuntsfilm...

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Det er litt forstemmende å se hvilken inngrodd uvilje enkelte har til det å utfordre sin egen smak i filmuniverset. Jeg for min del har alltid søkt å se allslags type film. Det har gitt meg dårlige, men også svært mange gode opplevelser.

 

Ved å kun skulle se det man allerede liker fra før, gir man seg selv aldri sjansen til å øke sin filmhorisont. Akkurat det siste er vel en av prosjektets grunntanker?

Som sagt, hvis det var prosjektets grunntanke så er det klart jeg misforstod. Jeg hadde håpet på forslag som kunne appellere til meg, ikke filmer som muligens vil åpne meg opp for noe nytt. Det er selvsagt forståelig at du gjør det som tok Lumierebrødrene i hånden og sa at du hadde tro på idéen deres, men jeg har så mange usette filmer innenfor det jeg allerede liker at jeg egentlig ikke trenger å bruke så mye tid på ting jeg tror jeg ikke kommer til å like i håp om at noe skulle treffe blink. Jeg må nok dessverre endre på dette etterhvert som jeg går tom for filmer, men med så mye usett som jeg har så må det en interessant film til for at den skal prioriteres.

 

Montag: Du vet og jeg vet at svært mange her inne er glad i kunstfilm. Det er selvsagt ikke derfor en obskur film med 500 stemmer, ingen internasjonal anerkjennelse og 180 minutter med ukjente tjekkiske skuespillere spilt inn med dårlig lyd og bilde møtes med skepsis.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar
Nå har det seg sånn at denne filmen faktisk vant avstemingen da. Så jeg syntes det er mye grining til tross for at demokratiet har talt.

Jeg bare svarer på kritikken mot mine argumenter for å ikke være med. Og jeg synes det har vært en del whining over hvor få som melder interesse.

 

Montag: Hvem har sagt at man ikke vil utvide horisonten? Jeg har ikke sett ekstremt mange øst-europeiske filmer, men de jeg har sett har vært gjennomgående grå, triste og kjedelige. Jeg har derimot sett en del filmer på over 3 timer, og jeg vet at en kjedelig film på 3 timer er ulidelig. Jeg gidder ikke bestille en film som har alle forutsetninger for å ikke falle i smak, sånn er det bare. Jeg skal sjekke de nominerte neste runde, kanskje jeg blir med da.

Lenke til kommentar
Jeg tviler forresten på om det hadde vært like mye surmuling om vampyrfilmen hadde seiret. Denne klagingen er vel ikke annet enn en ryggmargsrefleks hos de som har en medfødt motvilje mot å se såkalt kuntsfilm...

Selvsagt hadde vi ikke klaget da. Her snakker vi om mannen som lager nazizombie-film med badeglade nakne volleyballag.

Lenke til kommentar

Ang. alt dette snakket om å utvide horisonten; det er da ikke verdens undergang at man ikke kaster seg over alt man ikke finner interessant bare for å få motbevist egne fordommer. Personlig vet jeg om massevis av filmer og sjangere jeg er mindre bevandret innen, som jeg er drithypp på å sjekke ut. Ser ikke at jeg taper noe på å prioritere disse. Og man kan jo like gjerne grave i dybden som i bredden.

Lenke til kommentar
Montag: Hvem har sagt at man ikke vil utvide horisonten? Jeg har ikke sett ekstremt mange øst-europeiske filmer, men de jeg har sett har vært gjennomgående grå, triste og kjedelige. Jeg har derimot sett en del filmer på over 3 timer, og jeg vet at en kjedelig film på 3 timer er ulidelig. Jeg gidder ikke bestille en film som har alle forutsetninger for å ikke falle i smak, sånn er det bare. Jeg skal sjekke de nominerte neste runde, kanskje jeg blir med da.

Nettopp derfor trenger du å se mer av øst-europeisk film - det er så mye mer enn utelukkende tristesse.

Forøvrig godt å høre at du er mottagelig for nye innspill.

 

Trist at du ikke vil se Lazarova i denne runden, men nå vet du i alle fall om denne filmen slik at du kan få sett den om/når du måtte føle deg mer moden for oppgaven...

Lenke til kommentar

Montag: Vil du kategorisere Lazarova som noe annet enn grå og trist, altså?

 

Brukerkommentaren på IMDb hadde følgende å si:

This is not the only instance of whimsical inventiveness present in MARKETA LAZAROVA – perhaps adopted by the director to counter the oppressively bleak ambiance created by the forbidding snowy landscape and dense forest settings which can actually claim to be the film's true main characters."

 

I tillegg handler den om middelalderen, en notorisk tragisk tid. ^^

Lenke til kommentar
Montag: Vil du kategorisere Lazarova som noe annet enn grå og trist, altså?

 

Brukerkommentaren på IMDb hadde følgende å si:

This is not the only instance of whimsical inventiveness present in MARKETA LAZAROVA – perhaps adopted by the director to counter the oppressively bleak ambiance created by the forbidding snowy landscape and dense forest settings which can actually claim to be the film's true main characters."

 

I tillegg handler den om middelalderen, en notorisk tragisk tid. ^^

Hehe, om du forventer et disneyaktig, Ole Brumm univers, er du nok kommet til feil sted. Middelalderen var ikke noe sted for pyser, og dette reflekteres selvsagt i filmens fokus på menneskets bestialitet samt filmens generelle marerittaktige stemning.

Å skulle avskrive en film fordi den er dyster i stemning, er forøvrig temmelig dustete.

 

Sakset fra en norsk blogg: Basert på en roman, betegner denne episke og grandiose filmen fra 1967 seg som et storslagent mesterverk satt til det tolvte århundre. Den omhandler rivaliseringen mellom to klaner, Kozliks og Kazars, og forholdet mellom Mikoláš Kozlík og Markéta Lazarová - et forhold dømt til å mislykkes.

Med konflikten mellom kristendommen og paganismen som et heldekkende bakteppe, og et intrikat flettverk av metaforer, dyp symbolikk og overtro, har regissør Frantisek Vlácil skapt en mastodont av en film. En film som fortoner seg som en barbarisk krysning mellom Tarkovskijs "Andrej Rubljov", Bergmans "Det sjunde inseglet", Kurosawas "De syv samuraier" og Shakespeares "Romeo og Julie". Nok anbefalinger kan ikke bli gitt.

 

 

Hvordan man ikke kan finne dette spennende er meg en gåte.

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Bob: Jeg vil ikke se filmen, da de jeg har sett som ligner er grå og trist.

Montag: Det er derfor du må se mer, slik at du ser at ikke alle er grå og trist. Det er synd at du ikke vil se denne filmen basert på at du tror den blir grå og trist.

Dorian: Så den er ikke grå og trist?

Montag: Altså, den handler om middelalderen, selvsagt er den grå og trist.

 

Jeg elsker dette forumet.

Lenke til kommentar
Bob: Jeg vil ikke se filmen, da de jeg har sett som ligner er grå og trist.

Montag: Det er derfor du må se mer, slik at du ser at ikke alle er grå og trist. Det er synd at du ikke vil se denne filmen basert på at du tror den blir grå og trist.

Dorian: Så den er ikke grå og trist?

Montag: Altså, den handler om middelalderen, selvsagt er den grå og trist.

 

Jeg elsker dette forumet.

Hehe, nå legger du ord i min munn, dorian. Så vidt jeg forstod klaget Bob3 - utfra et spinkelt grunnlag - på at øst-europeisk film var grå, trist og kjedelig. På denne generelle basisen anmodet jeg han om å se mer film fra regionen for dermed å få motbevist sine fordommer. Når det gjelder Lazarova, har jeg aldri hevdet at den er noen lykkepille akkurat. Lazarova er dyster, ja, men IKKE kjedelig eller uinteressant - tvert om.

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Jeg kalte den aldri kjedelig. Jeg synes bare det er morsomt at fordommene hans om at filmen kom til å være grå og trist stemte på en prikk. Hvorfor anbefalte du ikke heller en film fra området som ikke var trist? Hadde noen påstått at alle utlendinger var kriminelle så ville jeg ikke sagt "Det er synd, jeg har en kompis som nettopp ranet en 7eleven som du sikkert hadde likt".

 

Jeg legger forøvrig ingen ord i din munn, jeg forkortet følgende:

"Nettopp derfor trenger du å se mer av øst-europeisk film - det er så mye mer enn utelukkende tristesse.

Forøvrig godt å høre at du er mottagelig for nye innspill.

Trist at du ikke vil se Lazarova i denne runden, men nå vet du i alle fall om denne filmen slik at du kan få sett den om/når du måtte føle deg mer moden for oppgaven..."

 

til

 

"Det er derfor du må se mer, slik at du ser at ikke alle er grå og trist. Det er synd at du ikke vil se denne filmen basert på at du tror den blir grå og trist."

 

Er det noen her inne som føler at det var urettferdig?

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Hehe, du leser meg som fanden leser Bibelen.

 

Mitt utsagn om at han burde se mer østfilm for å skjønne at det ikke bare er tristesser, hadde ingenting å gjøre med min påfølgende Lazarova-anbefaling.

 

Jeg ser forøvrig at det innlegget du refererer til kunne - av en overaktiv fantasi - mistolkes dithen at Lazarova var en oppbyggelig komedie...

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...