Gå til innhold

Kommentar: Når underholdningsbransjen sover i timen


Anbefalte innlegg

Blir bare tull å si at TPB er uskyldige fordi filene ligger på brukernes dataer. Lovverket må tilpasses den nye digitale alderen.

Hva da med våpenselgere, disse må etter alle solemerker tilrettelegge for drap og straffes deretter ?

Burde ikke også Volvo etc. straffes for å levere biler som går fortere enn 100 km/t her til lands ?

 

Jeg er enig i at TPB, i likhet med mange andre, lever av folks ulovligheter. Dette kan du imidlertid ikke dømme noen for.

 

øh, hva? hva har våpen og volvo me dette å gjøre? du virker som en person som er mot alle tiltak vis mening er å hindre folk i å stjele.

 

fildeling har kanskje kommet for å bli men vis folk fortsetter å stjele så kommer man til å se nettsteder bli sperret. Dukker det opp nye nettsteder så kommer dem også til å bli sperret. Det morsomme er at det tar for lang tid å få et nettsted stengt så me mindre det går ann å speeda opp prosesses med å stenge nettsteder så kan alle tyver slippe å bekymre seg

Endret av rosewell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er underholdningsbransjens egen feil at fildelingsnettverkene blomstrer som aldri før. Bransjen kunne spart en formue ved å selge alt i digital form i stedet for å produsere dvd/cd.

Nesten alle fildelere ville nok betalt for lovlig å kunne se film og høre på musikk.

Men det er langt mellom de lovlige alternativene og utvalget er skralt.

Å la kundene sine datamaskiner gjøre produksjonsjobben og bare håve inn penger på servere som holder styr på trackere er jo genial butikk.

Tapet på fildeling er garrantert mindre enn gevinsten av soneindelingen, ellers hadde denne ikke eksistert.

 

Soneindelingen og lanseringstidspunktene som filmindustrien opperer med er direkte ulovlig i følge EU sitt krav om fri flyt av varer. Derfor har bransjen brukt millioner av kroner for å sikre seg unntak for et regelverk som gjelder alle andre.

Alt er designet for å flå oss forbrukerne for mest mulig penger. Ikke rart at prisbevisste mennesker reagerer.

Det er ingen bilprodusenter som saksøker kundene sine hvis du importeren en bil som bare selges i et annet land fordi produsenten ikke vil markedsføre den i ditt land fordi de anser markedet som for lite.

Henter du en film fra den andre siden av Atlanterhavet skal du derimot straffeforfølges..

Endret av Digitalis
Lenke til kommentar
Personlig mener jeg hele torrent protokollen bør stenges og forbys.

Smart, "kill the messenger".

Hvordan kommer samfunnet til å bli når ingen lengre vil lage musikk og den vanlige mannen i gata syns det er greit å stjele arbeidet til naboen?

Ingen er interresert i å stjele for stjelingens skyld. Folk gjør det i stor grad pga. mangelen på alternativer.

 

 

Jeg tror faktisk endel kopierer for kopieringens skyld. Mitt inntrykk er at endel laster ned ting mer like mye for samlingens del, som å faktisk nyte godt av det de laster ned.

 

AtW

Lenke til kommentar

En ting er at plate/film-selskapene ikke tilbyr noe fornuftig "lovlig" nedlasting, men har de tenkt på hvor mange DVDer og CDer det er plass til i en bokhylle ? Min er sprengt forlengst! De kunne i det minste vært så kreative at de laget coverene tynner !!!

 

Hadde jeg drevet i bransjen vill jeg foreslått å opprette et selskap som tok seg av privat distrubisjon. Opprett en konto som varer livet ut, og alle kjøp en gjør har en tilgang til så lenge en lever !

Bare å legge inn bruker og passord i spillerene i huset og spill av det en har kjøpt. Fyll på kontoen som et kontantkort og kjøp det en vil ha - Enkelt ???

Lenke til kommentar
hehe ja...

 

 

men...hvor mange tror som meg at mange hadde sluttet å stjele vis man hadde mulighet til å se amerikanske tv-kanaler i Norge og/eller kjøpe en 43min Heroes eller greys anatomy episode...for eksempel for 10-15kr i 1080P kvalitet?

 

Endel ville nok sluttet, men akkurat TV-serier er jo allerede gunstig priset. Man får jo feks hele West-wing komplett for 50 pund fra amazon, det er kjempebillig, tilsvarende pris og god kvalitet levert kjapt hadde jo vært suverent.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg tror for ordens skyld at toget er gått, som det sies i kommentaren. Men det er ikke slik at alternativene manglet. Det er bare så fordømt vanskelig å konkurrere med gratis, når du skal betale lønn og husleie og andre utgifter.

Ikke bare mot gratis, men også mot tilgjengelighet. Dersom jeg er ute etter musikk fra litt tilbake kan du banne på det ikke er mulig å få tak i (kanskje brukt) annet enn via torrent søk. Platebutikker (på nett og fysiske) har "gått ut av produksjon" som favoritt frase.

Sant nok. Men det er en høna og egget problematikk. Fildeling konkurrerer ut et eksisterende tilbud, det kommer ikke som konskvens på at tilbudet ikke fantes. Når jeg var ung for 30 år siden hadde jeg en platebutikk nede i gata for jobben. De drev uavhengig og med direkteimport, og kunne skaffe det meste som var utgitt. Jeg har fortsatt en 10-15 japanske utgivelser av James Browns klassiske katalog på vinyl i hylla. Dog gjorde selvsagt det fysiske mediet at tilgangen ble begrenset, fordi plateselskapene ikke ville trykke nye opplag av ting de ikke trodde ville selge. Men da hadde vi alltid Ringstrøm og andre antikvariater.

 

Nei, hadde det dukka opp en nettbutikk (eller tre) med all musikk i .flac format med nedlastbare cover (.jpg) og sirlig gjennomført låtinfo (med tekster) hadde jeg benytta den istedenfor søk etter lavkvalitetsripp i det store "gratisland".

Ja, det hadde vært kjekt. Men istedet for å vente på det perfekte tilbudet har jeg valgt å kjøpe musikken min på iTunes, for å markere at jeg er villig til å støtte - med lommeboka - de som jobber for et slikt tilbud.

 

Ulempen jeg ser er vel at dersom en nettbutikk distribuerer høykvalitets data vil vel disse data også til slutt havne som torrent's...

Ja. Det er et opplagt dillema.

 

Jeg vet ikke løsningen. Hvis jeg noensinne legger ut mine egne sanger på nettet så blir det med en passende Creative Commons lisens og en PayPal-knapp for de som har lyst til å gi noe tilbake. Men jeg behøver jo ikke leve av det, musikken er bare en hobby.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

"Fildeling er kommet for å bli"er jeg helt enig i.

 

Men en løsning er å ha muligheten å selge filmer osv via nettet at folk kan laste ned for en viss sum.

 

Jeg personelig liker filer betre en cd/dvd for alle filer kan lagres i harddisker og di tar mindre plass en hundrevis av cd/dvd`er.

Har du og en Media Server som filene ligger på som jeg har kan jeg lagre flære hundre filmer på en liten plass.

Du kan og kjøpe en media spillerer som Syvio 200 som kan spille av omtrent alle filer.

Kobler du en media server sammen med f.eks Syvio 200 kan du ha alle filmer,musikk osv på 1 plass.

 

Dette kan være en løsning, og da kan det bli mindre ulovelig fildeling. Men det kommer så klart ann på prisen.

Endret av Kimlorentz
Lenke til kommentar

Flott artikkel!

 

Bruker man nettet til informasjonsdeling slipper man også mange mellomledd. Det resulterer i en mye lavere pris til forbrukeren og en mye større andel til artisten. Slik systemet med fysiske medium fungerer i dag, sitter mellomleddene igjen med mesteparten av pengene.

 

Det er ikke uvanlig for musikkartister og forfattere å sitte igjen med så lite som 10-15 %, eller enda mindre enn det, av de totale salgsinntektene. Med internett kan vi kutte ut mellomleddene, noe som gir forbrukerne en langt lavere totalpris mens artistene sitter igjen med det samme eller mer.

Godt poeng! Salget av 90-tallets plastplater (CD) har egentlig utrolig mange unødvendige og kostbare mellomledd. Platebransjen er svært lite villig til å modernisere og rasjonalisere bort disse unødvendige kostnadene fordi de har eierinteresser i disse mellomleddene (f.eks CD-trykkerier). Jo mindre mellomleddene får å gjøre, jo mindre penger får plateselskapene i omsetning og jo flere ansatte må de si opp.

 

Personlig mener jeg hele torrent protokollen bør stenges og forbys. Vet den også brukes til mye vettug, men denne massedelingen av piratkopiert data har tatt helt av.

<sarkasme>

Personlig mener jeg hele http protokollen bør stenges og forbys. Vet den også brukes til mye vettug, men denne massedelingen av piratkopiert data har tatt helt av.

 

Personlig mener jeg hele veinettet bør stenges og forbys. Vet den også brukes til mye vettug, men denne massebruddene på fartsgrensene har tatt helt av.

</sarkasme>

 

Håper du ser hvor likhetene mellom utsagnene og skjønner at det ikke er torrent som er problemet.

Lenke til kommentar
Jeg tror for ordens skyld at toget er gått, som det sies i kommentaren. Men det er ikke slik at alternativene manglet. Det er bare så fordømt vanskelig å konkurrere med gratis, når du skal betale lønn og husleie og andre utgifter.

Vanskelig, men ikke umulig. Wierd-gründer Chris Anderson har mange blogger og videoer om temaet. Her er en jeg fant i farta. Det finnes også et ~2 timer langt foredrag med han fra Sverige om "the gratis economy" som er veldig bra. Men jeg fant ikke linken til det i farta. Redigert: Her er det. Kortversjonen er i hvert fall at det er fullt mulig å konkurrere mot gratis. Et par forretningsmodeller i den forbindelse er:

- reklamefinansiering

- tilby ulike grader av tjenesten, der de dyrere og bedre gradene koster penger

 

Begge deler mener jeg kan brukes i forbindelse med lovlig musikkdistribusjon på nettet. F.eks:

Gratis: 128 kbit/s mp3 + reklame

Koster litt: 256 kbit/s mp3/ogg

Koster mer: FLAC + tekster + bilder + gratis klistremerke i artistens nettbutikk med alle bestillinger + tilgang til artistens offisielle diskusjonsforum ++

 

Tiden der kundene må betale 90-200 kr per album er snart over. Det samme er en rekke fordyrende mellomledd. Toget forlater perrongen. Platebransjen må innse at de MÅ konkurrere mot gratis enten de vil eller ikke. Framtiden deres står på spill. Enten kan de ta til takke med lavere inntekter enn i dag eller la piratene ta fullstendig over. Artistene må på sin side skjønne at publikum betaler for opptredener (konserter), men ikke for uendelige mengder kopier av opptredener de gjorde for mange år siden i et studio.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, fildeling er kommet for å bli. Den dagen det er like lett å abonnere på media som å hente det via torrents så vil flere begynne å kjøpe. Selv mener jeg at man heller burde gjøre det enkelt, og betale per minutt man lytter eller ser et media. Dette vil løse mange problemer, deriblant at mange faktisk laster ned film bare for å samle på det. Hvis filen "mister sin verdi" siden man kan nyte den "online" når som helst for en rimelig penge så forsvinner behovet for mange å ha en kopi liggende. Men det må da lages en tjeneste som er god og brukervennlig. For eksempel:

 

- Man betaler f.eks. 5 kroner per time man lytter/ser en film.

- Det første minuttet av en melodi er gratis, de første 10 minuttene av en film er gratis.

- For hver gang man lytter/ser en film så halveres prisen neste gang man lytter/ser.

- Prisen er koplet til enkeltperson, men flere kan lytte/se samtidig (som å leie en film på videosjappa).

- Alt streames i realtime til medieavspilleren, med opsjon for å cache opp i forveien hvis man skal transportere media et sted man ikke har tilgang til nett

 

En slik løsning ville gjort det veldig enkelt. For din evne til å nyte media er nemlig begrenset av en viktig faktor: TID! Ja, døgnet har 24 timer hvor av du kanskje reellt kan lytte/se i 16 av disse. Hvis du er en samler av media i dag, gjør et lett regnestykke. Ta all film og musikk og summer antall timer dette er. Er du storsamler så er sjansen stor for at det vil ta flere år å se gjennom alt materialet. Å eie media er da av mindre verdi siden sjansene for at du ser eller lytter til samme film/melodi er ganske liten. Unntaket er visse filmer (f.eks barnefilmer hos en småbarnsfamilie) eller favoritt-musikken din. De fleste voksne mennesker kjøper denne media i dag som de ser/lytter til ofte, så piratene man er på jakt etter er i større grad de som "samler".

 

Jeg tror at et abonnements-system hvor man betaler per minutt vil fjerne mye av behovet for piratkopiere. Så lenge tjenesten er ren og ryddig, rask og rik i sitt utvalg (noe som burde være veldig lett med digital distribusjon).

Lenke til kommentar

Er fildeling et utslag av at mennesker er kriminelle og må kontrolleres?

 

ELLER

 

Er fildeling et utslag av en ineffektivitet i denne bransjen? Er fildeling et utslag av at mellomleddene er et ineffektivt, fordyrende mellomledd, som i fremtidens moderne samfunn ikke kommer til å eksistere/bli kraftig redusert i funksjon?

Trenger vi mellomleddene?

Lenke til kommentar

1. De store innen musikkindustrien har brutalt store musikere. Disse musikerne (top 10 us billboard list) tjener enorme penger på salg av cd via wallmart. "Ikke kødd med walmart salget mitt" vil disse artistene si. Ergo så forsvinner insentivet til å legge ut billigere produkter, og andre ting som vil redusere salg via lukrative avtaler.

 

Men de største artistene ER morgendagens tapere. Fordi piratkopiering gjør at jeg får et bredere spekter og valgmulighet + jeg kan slippe å kjøpe drittmusikk ved at jeg hører plata først.

 

2. Musikkindustrien er som annen industri. Det å ha mange artister, nisjer, etc er fordyrende. Du tjener mer penger på å kun fokusere på de største. Det er de som selger. Når en cd er klar, så har allerede produktet pådratt seg enorme kostnader. En musiker jobber ikke normaljobb 8-16, og skriver litt låter på si. Musiker = fulltidsstilling. Hvertfall under produksjon som kan ta tid. 5 musikere * 150kr timelønn * 3mnd = 337500kr.

Greit, litt søkt. Men produsent, tekniker, leie av utstyr, reklame, investering i utstyr og fasiliteter for å dra på turne...

Poenget mitt er at før cd plata er i hylla (og evt rip til mp3) så koster det. Noen må betale, og en viss inntjening må man ha for å gå i balanse.

 

Det totale albumsalget (cd + internett) har gått ned siden 2000. Salget er idag 1/4 om det jeg har lest stemmer.

 

Det mest irriterende i denne propagandakrigen er jo tukling med tall. Hvor mye selger musikk/film/spill bransjen i kr og i antall, og hvordan har dette utviklet seg. Andre markeder har oppstått siden 2000 med salg av musikk til dataspill/tv.

 

En annen ting er jo konjunkturer. Vi fikk en økonomisk krise etter 2000 + napster gikk til helvete det året. Rundt 2003 så var kazaa full i drit og virus, med påfølgende rettsaker. De siste årene har man hatt mye vekst... men ikke på musikk tydligvis. Men på hva da?

Spill vokser enda mener jeg? eller...

Og nå går økonomien til helvete igjen - ingen kjøper musikk forran brød.

Lenke til kommentar
Ingen er interresert i å stjele for stjelingens skyld. Folk gjør det i stor grad pga. mangelen på alternativer.

Jeg tror for ordens skyld at toget er gått, som det sies i kommentaren. Men det er ikke slik at alternativene manglet. Det er bare så fordømt vanskelig å konkurrere med gratis, når du skal betale lønn og husleie og andre utgifter.

Ja, ihvertfall når man insisterer på å ha et fysisk produkt og involvere store plateselskap.

Lenke til kommentar

Dette er selvregulerende. De som ikke er i stand til å komme det nye markedet i møte, har ikke livets rett uansett.

 

Tjenester som spotify og steam, viser at det er mulig å levere produkter som er gode og lovlige, og som ikke føles som man får produkter som er dårligere enn piratutgavene.

 

Jeg er ikke redd for at de store selskapene, og artistene går dunken. Musikk, film og annen underholdning vil overleve, om det så vil bli en periode med dårlig kvalitet og mye rot, så tror jeg vi som forbrukere vil tjene på en omstrukturering av disse eldgamle maktstrukturene. (Det er vel f.eks kun 3 store plateselskaper igjen, de har kjøpt opp og utkonkurrert alt annet...)

 

"Music comes from the soul, the music industry doesn't"

Lenke til kommentar

Hvorfor diskuteres bare musikk/film-bransjen her? De som får svi mest, og blir helt uskyldig offer her er programvare-bransjen. Musikk/film-bransjen graver selv sin egen grav (selv om det ikke forsvarer piratkopiering) - programvarebransjen gjør imidlertid ingenting galt (bortsett fra de med plagsom DRM - noe en simpel registreringskode f.eks. ikke er).

 

Det er galskap at nettsteder som pirate bay tydeligvis lovlig kan medvirke til denne slags ulovligheter. Eneste fornuftige er lovendringer som i fremtiden gjør at medvirkning av dette blir klart ulovlig. Resultatet bør altså bli at Pirate Bay må forhåndsgodkjenne hver eneste totrrent som legges ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...