Gå til innhold

Saksøkes for nedgraderingsgebyr


Anbefalte innlegg

 

Siden så mange tydeligvis ønsker XP, hvorfor kan ikke XP da velges ved kjøp av PC ?
Fordi XP er gammeldags og traurig (syns jeg nå etter å ha brukt Vista i et års tid)... Skjønner ikke at noen tar seg bryet med XP lengre.

I hvertfall når de må betale ekstra for det! Bruk de hundrelappene det koster å nedgradere til å sette en ekstra minnebrikke i maskinen :)

 

 

Det er din mening, men kan du forklare hvorfor så mange vil ha XP??? Selv bruker jeg XP på alle maskinen i mitt hus...og er storfornøyd med det...dessuten, må du nok har mer RAM, CPU og skjermkort for å kjøre rein Vista i motsetning til rein XP...;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv driver jeg litt med service på pc-er for folk litt rundtomkring...har vel kanskje reinnstallert oppimot 50-60 pc-er i det siste...og jeg er akk ikke interessert i å gjøre det gratis bare fordi MS ikke leverte XP på den maskina og vedkommende ønsker at jeg skal degradere fra Vista til Xp...

Siden så mange tydeligvis ønsker XP, hvorfor kan ikke XP da velges ved kjøp av PC ?

Fordi vista funker helt fint. jeg har brukt vista siden det kom ut ikke noe problemer. De som har problmer med vista er folk som kjøper pce på prix for 200kr

 

At vista funker for deg vil ikke si at det funker for alle andre. Skulle spille gta san andreas i går. Musa funka ikke i spillet. Måtte boote xp partisjonen isteden for å spille. De andre kompabilitetsmodusene hjalp ikke det heller. Pc'en blir mye varmere når jeg spiller gta IV i vista og. Har jeg da en drit-pc da? Quad-core prosessor burde da holde det. Dermed var visst argumentet ditt bullshit.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig skal hun betale.

For det første er det ingen tvang for å kjøpe en PC med Vista i første omgang, og for det andre så koster det penger for leverandøren av datamaskinen å nedgradere også.

Og for det tredje så er det vel egentlig ikke Microsoft som har noen ting i det hele tatt med det her å gjøre, for på meg virker det i hvertfall som om det er leverandøren av datamaskinen som tar betalt...

Har du prøvd å kjøpe en bærbar datamaskin uten OS? Er nesten umulig. Lar seg gjøre dersom du ringer Dell. De er de eneste jeg vet om.

 

Burde ikke vært lov å påtvinge kunder Microsoft produkter dersom de ikke trengte enda ett nytt produkt.

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

 

Selv driver jeg litt med service på pc-er for folk litt rundtomkring...har vel kanskje reinnstallert oppimot 50-60 pc-er i det siste...og jeg er akk ikke interessert i å gjøre det gratis bare fordi MS ikke leverte XP på den maskina og vedkommende ønsker at jeg skal degradere fra Vista til Xp...

Siden så mange tydeligvis ønsker XP, hvorfor kan ikke XP da velges ved kjøp av PC ?

Fordi vista funker helt fint. jeg har brukt vista siden det kom ut ikke noe problemer. De som har problmer med vista er folk som kjøper pce på prix for 200kr

 

At vista funker for deg vil ikke si at det funker for alle andre. Skulle spille gta san andreas i går. Musa funka ikke i spillet. Måtte boote xp partisjonen isteden for å spille. De andre kompabilitetsmodusene hjalp ikke det heller. Pc'en blir mye varmere når jeg spiller gta IV i vista og. Har jeg da en drit-pc da? Quad-core prosessor burde da holde det. Dermed var visst argumentet ditt bullshit.

 

Vista er bra, men ikke så bra som XP...

Lenke til kommentar
At vista funker for deg vil ikke si at det funker for alle andre. Skulle spille gta san andreas i går. Musa funka ikke i spillet. Måtte boote xp partisjonen isteden for å spille. De andre kompabilitetsmodusene hjalp ikke det heller. Pc'en blir mye varmere når jeg spiller gta IV i vista og. Har jeg da en drit-pc da? Quad-core prosessor burde da holde det. Dermed var visst argumentet ditt bullshit.
Så fordi et gammelt spill fra 2005 ikke virker er Vista elendig?
Lenke til kommentar

For det første var det da en elendig skrevet artikkel. I artikkelen på hw står det jo at MS tar 60USD for å nedgradere. Men forstår det sånn at det var plassen hun kjøpte pcen på som skulle ha pengene for jobben.

 

Saken i seg selv er tåpelig på mange måter. Men når det er sagt så mener jeg at folk burde få et valg om hvilket os de vil ha med når de kjøper en pc. Har det selv fint med vista og ser frem til win7 men forstår at andre vil bruke noe annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hvorfor ikke at de har alle PCene liggende? Så har dem en del hardisker, kunden velger mellom XP og Vista, og betaler det lisensen koster, også monterer "butikken" hardisken? Eller no lignende?

En god idé som ikke kan gjennomføres fordi MicroSoft motarbeider det. Slik er ihvertfall saksøkers påstand.

 

(butikken trenger forsåvidt bare overføre et mirror fra CD til en tom harddisk på maskinen, noe som tar 5 min)

Lenke til kommentar

Hadde det vært opp til Microsoft, hadde det ikke vært mulig å få tak i Windows XP lengre. De har vel ved flere anledninger forlenget salgsperioden for XP.

 

Det kan løses enkelt ved at disken følger med løst i egen forpakning. Så er det bare for kjøper å sette den inn. Veldig enkelt.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Skjønner jo at MS vil at folk skal kjøpe Vista... og bruker det sterkeste verktøyet for å sørge for det. Nemlig å nekte kunder og pc-forhandlere å installere xp.

 

Personlig så mener jeg at folk må få lov å kjøpe det os de vil. MS burde ikke hatt et fnugg av lov å kunne lage avtaler og diktere hva som skal selges.

 

Når dell leverer en maskin med Vista(eller et annet dell installert os), så er alt av konfigurasjon, drivere, valg av programvare, bios - alt er nøye testet og TILPASSET modellen. Dell sin skjermkortdriveren kan faktisk være bedre enn den du får fra Nvidia. Har selv opplevd å kunne kjøre større oppløsning med dell driver, enn med nvidia sin.

Dette er jo en fordel. Da er det jo faktisk greit om Dell (og andre) faktisk kan tilby flere os. Men jeg forstår det slik at det er avtaleverk som hindrer dette idag fremfor andre grunner.

Lenke til kommentar

Grådige MS mot ei sannsynligvis like grådig kjerring som ser en mulighet til å slippe å jobbe resten av livet. Herlig kamp. Håper de blir bøtelagt begge parter for misbruk av rettsapparatet og må dele saksomkostninger (og advokatsalær til like grådige advokater). Heia!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Grådige MS mot ei sannsynligvis like grådig kjerring som ser en mulighet til å slippe å jobbe resten av livet. Herlig kamp. Håper de blir bøtelagt begge parter for misbruk av rettsapparatet og må dele saksomkostninger (og advokatsalær til like grådige advokater). Heia!

 

Skjønner jo at MS vil at folk skal kjøpe Vista... og bruker det sterkeste verktøyet for å sørge for det. Nemlig å nekte kunder og pc-forhandlere å installere xp.

 

Personlig så mener jeg at folk må få lov å kjøpe det os de vil. MS burde ikke hatt et fnugg av lov å kunne lage avtaler og diktere hva som skal selges.

 

Når dell leverer en maskin med Vista(eller et annet dell installert os), så er alt av konfigurasjon, drivere, valg av programvare, bios - alt er nøye testet og TILPASSET modellen. Dell sin skjermkortdriveren kan faktisk være bedre enn den du får fra Nvidia. Har selv opplevd å kunne kjøre større oppløsning med dell driver, enn med nvidia sin.

Dette er jo en fordel. Da er det jo faktisk greit om Dell (og andre) faktisk kan tilby flere os. Men jeg forstår det slik at det er avtaleverk som hindrer dette idag fremfor andre grunner.

 

Hvorvidt Microsoft nekter å budle med XP for å tvinge brukere på Vista, er en helt annen diskusjon og har ingenting med artikkelen å gjøre. Hvis du har lest gjennom postene over vil du se at sakens kjerne er at butikken hun kjøpte pcen i tok seg betalt for en tjeneste, og ikke microsoft, som det kom så tydelig frem i artikkelen :roll:

 

Så med andre ord, en gjennomsnittlig amerikaner med høyt gjennomtrekk mellom øra..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hvorvidt Microsoft nekter å budle med XP for å tvinge brukere på Vista, er en helt annen diskusjon og har ingenting med artikkelen å gjøre. Hvis du har lest gjennom postene over vil du se at sakens kjerne er at butikken hun kjøpte pcen i tok seg betalt for en tjeneste, og ikke microsoft, som det kom så tydelig frem i artikkelen :roll:

 

Så med andre ord, en gjennomsnittlig amerikaner med høyt gjennomtrekk mellom øra..

Her er sakens kjerne;

Alvarado has charged Vole with multiple violations which relate to the company's policy of barring computer makers from offering XP as an option on new PCs since the launch of the highly unpopular Vista.

Hun saksøker altså MicroSoft fordi hun ikke kan kjøpe en PC med XP, men isteden må betale butikken for å få PC'en oppgradert til XP. Det er altså avgjørelsen til Microsoft om kun å bundle Vista hun ønsker å straffe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Hvorvidt Microsoft nekter å budle med XP for å tvinge brukere på Vista, er en helt annen diskusjon og har ingenting med artikkelen å gjøre. Hvis du har lest gjennom postene over vil du se at sakens kjerne er at butikken hun kjøpte pcen i tok seg betalt for en tjeneste, og ikke microsoft, som det kom så tydelig frem i artikkelen :roll:

 

Så med andre ord, en gjennomsnittlig amerikaner med høyt gjennomtrekk mellom øra..

Her er sakens kjerne;

Alvarado has charged Vole with multiple violations which relate to the company's policy of barring computer makers from offering XP as an option on new PCs since the launch of the highly unpopular Vista.

Hun saksøker altså MicroSoft fordi hun ikke kan kjøpe en PC med XP, men isteden må betale butikken for å få PC'en oppgradert til XP. Det er altså avgjørelsen til Microsoft om kun å bundle Vista hun ønsker å straffe.

 

Da beklager jeg..men da er jo artikkelen totalt på bærtur ?

 

Holder fortsatt på at hun er en idiotisk amerikaner. Hun hadde antakeligvis brukt mindre energi og tid på rett og slett sette i XP cden selv og installere..

Lenke til kommentar

Jeg forstår godt at mange i blodtåka ønsker at Microsoft skal bli straffet, men hvis de blir dømt i denne saken, så er det ikke bare Microsoft det vil gå ut over. Ettersom loven skal være lik for alle, så betyr dette at alle produsenter må kunne hoste opp den modellen kunden ønsker, selv om den er gått ut av produksjon.

 

Dette er i seg selv så absurd at saken neppe vil ende slik MS-kritikerne drømmer om.

Lenke til kommentar
en interessant sak.

 

1) er det mulig å kjøpe pc i USA uten os ?

2) hvis nei på pkt.1 hvor kan hun da ikke godta et denne pc levere kun med Vista ?

3) var det MS eller pc leverandøren/butikken som skulle ha betalingen ?

 

3: Hvor relevant er det egentlig, med tanke på lovene hun saksøker etter, føler jeg. Dersom det i lisensbetingelsene fra MS sin side er slik at hun, gratis, skal kunne få XP i stedet for vista, men at MS gjennom sin praksis (krever at vista pre-innstalleres i utgangspunktet) fremprovoserer at selgeren må legge til et gebyr vil jo jeg si det brytes god forretningsskikk. Nå aner jo ikke jeg hvordan lovene på dette faktisk er i Washington, og rettsalen må vel også vurdere da i hvilken grad "alle" skal selv kunne beregnes som egnet\kapable til å nedgradere selv.

 

Alvarado skal blant annet ha saksøkt Microsoft for å sette et hinder for at PC-leverandører skal kunne gi kundene muligheten til å velge mellom XP og Vista i nye PC-er, uten at kunden skal betale ekstra for dette.
Lenke til kommentar
Jeg forstår godt at mange i blodtåka ønsker at Microsoft skal bli straffet, men hvis de blir dømt i denne saken, så er det ikke bare Microsoft det vil gå ut over. Ettersom loven skal være lik for alle, så betyr dette at alle produsenter må kunne hoste opp den modellen kunden ønsker, selv om den er gått ut av produksjon.

 

Det er ikke snakk om å levere noe som er gått ut av produksjon. Windows XP lever ennå i beste velgående, selv om Microsoft skulle ønske noe annet. Kan ikke se noe annet enn at det er i forbrukerens beste interesse at det er valgfritt om man ønsker å betale ekstra for å få med et OS. For mange er det bortkastede penger å måtte betale for et produkt man kanskje allerede eier eller ikke ønsker å benytte.

 

Dersom resultatet av rettsaken er at alle produsenter av datamaskiner må gi kjøper valget mellom tilgjengelige Windows versjoner og uten operativsystem, hilser jeg rettsaken velkommen. Selv om jeg tviler på at det vil bli realiteten av en eventuell seier.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
Dersom resultatet av rettsaken er at alle produsenter av datamaskiner må gi kjøper valget mellom tilgjengelige Windows versjoner og uten operativsystem, hilser jeg rettsaken velkommen.

Dette vil jo gjelde Apple også. Tror du de vil bli glad over å bli forpliktet til å levere OS X Tiger (eller enda eldre) dersom noen skulle kreve det?

 

Resultatet av en fellende dom Microsoft vil uansett føre til økte kostnader for produsentene (- men det må man kanskje jobbe i en produksjonsbedrift for å forstå? -), og de kostnadene har en tendens til å bli belastet kundene. Så, økt valgfrihet - ja, men det er ikke alltid gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...