Gå til innhold

Saksøkes for nedgraderingsgebyr


Anbefalte innlegg

Gode gamle gale Amerika..... :tease:

Det er ikke så dum denne saken.

 

Bilanalogi:

 

Volvo lakkerer alle sine biler røde. Hvorfor skal du måtte betale for dette dersom du ønsker en blå bil ?

 

Om jeg ikke liker xenonlysene på den nye bilen jeg kjøper regner jeg jo med at jeg må betale for å få den spesiallevert med de gamle lampene, siden dette krever jobb fra deres side.

Hvorfor godtar du å betale for at de setter inn Xeonlys du allikevel ikke skal benytte ?

 

Fordi Volvo må lakkere bilen på nytt, som koster penger. I tilegg må dei bruke masse tid på dette, som og koster penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det er jo en tilleggstjeneste som skal gjøres her...

Nei... Poenget er at MicroSoft har "bestemt" at det skal være en tilleggstjeneste.

 

Damen kan jo ikke bestille en maskin som uten Vista fordi MS har bestemt at alle PC kommer med Vista. Hun må derfor bestille en PC med Vista og deretter betale for en jobben å gjere dem om til XP.

 

Hun mener hun burde kunne bestille en maskin med XP installert "in the first place".

 

 

Fordi Volvo må lakkere bilen på nytt, som koster penger. I tilegg må dei bruke masse tid på dette, som og koster penger.

Herremin! Jeg vil ikke ha rød bil! Hvorfor lakkerer de den da rød ?!!?

Lenke til kommentar
Gode gamle gale Amerika..... :tease:

Det er ikke så dum denne saken.

 

Bilanalogi:

 

Volvo lakkerer alle sine biler røde. Hvorfor skal du måtte betale for dette dersom du ønsker en blå bil ?

 

Om jeg ikke liker xenonlysene på den nye bilen jeg kjøper regner jeg jo med at jeg må betale for å få den spesiallevert med de gamle lampene, siden dette krever jobb fra deres side.

Hvorfor godtar du å betale for at de setter inn Xeonlys du allikevel ikke skal benytte ?

Svar 1: Hvis de lakkerer kun bilene røde i fabrikken, så koster det vel litt å omlakkere den??!

 

Svar 2: og om bilen ikke kommer annet enn med Xenon lys, hva gjør du da???

 

Få opp øya folkens...ting koster i dag...kan ikke si jeg finner mye som er gratis pr. dags dato...!

Hvis dere ikke ønsker de forskjellige tingene som blir levert med en pc, bil etc. og ikke gidder å betale litt ekstra for at dere skal bli fornøyde, så kan dere gi blaffen i å kjøpe det i det hele tatt..! ;)

Lenke til kommentar

Folkens, det er snakk om software. Og software har ingenting ved seg som krever betaling.

 

Hvis jeg lager en kakeoppskrift, står alle fritt til å distribuere/modifisere/redistribuere den. Og hvis du har fått feil, og heller vil ha den eldre oppskriften kan du bytte den (dog, du får kanskje ikke hjelp/support på den lenger).

 

(eller slik burde det vært/er i noen miljøer)

 

Eneste grunnen til at MS ikke godtar dette er selvfølgelig for å tjene mer penger.

Tviler på at damen vår vinner, MS har nok muskler nok til å presse henne ut.

Lenke til kommentar

Selv driver jeg litt med service på pc-er for folk litt rundtomkring...har vel kanskje reinnstallert oppimot 50-60 pc-er i det siste...og jeg er akk ikke interessert i å gjøre det gratis bare fordi MS ikke leverte XP på den maskina og vedkommende ønsker at jeg skal degradere fra Vista til Xp...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Svar 1: Hvis de lakkerer kun bilene røde i fabrikken, så koster det vel litt å omlakkere den??!

 

Svar 2: og om bilen ikke kommer annet enn med Xenon lys, hva gjør du da???

Dersom mange ønsker "vanlige" pærer er det riktig at produsenten skal tjene ekstra på å bestemme seg for å levere alle biler med Xeon lys ?

 

Dette handler om hva som naturlig kan gjøres av "samlebånds bestemmelser". Det er ikke slik at vi forbrukere automatisk må godta alle "gebyr" som tillegges pga ønsker fordi produsenten bestemmer seg for å levere en vare på en bestemt måte.

 

Hva om PC'ene kom med 110 volt i Norge og at "alle" måtte betale 700 kroner i tillegg for å få 240 volts strømforsyning ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Selv driver jeg litt med service på pc-er for folk litt rundtomkring...har vel kanskje reinnstallert oppimot 50-60 pc-er i det siste...og jeg er akk ikke interessert i å gjøre det gratis bare fordi MS ikke leverte XP på den maskina og vedkommende ønsker at jeg skal degradere fra Vista til Xp...

Siden så mange tydeligvis ønsker XP, hvorfor kan ikke XP da velges ved kjøp av PC ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hva om PC'ene kom med 110 volt i Norge og at "alle" måtte betale 700 kroner i tillegg for å få 240 volts strømforsyning ?

Da hadde sannsynligvis seriøse norske leverandører solgt disse med 240v strømforsyning og de 700 kronene bakt inn i prisen du måtte betale.

Dette betyr at MicroSoft ikke er seriøs pga:

Selv driver jeg litt med service på pc-er for folk litt rundtomkring...har vel kanskje reinnstallert oppimot 50-60 pc-er i det siste...

for det virker jo som det er mange som vil ha XP og ikke Vista ...

Lenke til kommentar
Siden så mange tydeligvis ønsker XP, hvorfor kan ikke XP da velges ved kjøp av PC ?
Fordi XP er gammeldags og traurig (syns jeg nå etter å ha brukt Vista i et års tid)... Skjønner ikke at noen tar seg bryet med XP lengre.

I hvertfall når de må betale ekstra for det! Bruk de hundrelappene det koster å nedgradere til å sette en ekstra minnebrikke i maskinen :)

 

Hva om PC'ene kom med 110 volt i Norge og at "alle" måtte betale 700 kroner i tillegg for å få 240 volts strømforsyning ?

Da hadde sannsynligvis seriøse norske leverandører solgt disse med 240v strømforsyning og de 700 kronene bakt inn i prisen du måtte betale.

Dette betyr at MicroSoft ikke er seriøs pga:

Selv driver jeg litt med service på pc-er for folk litt rundtomkring...har vel kanskje reinnstallert oppimot 50-60 pc-er i det siste...

for det virker jo som det er mange som vil ha XP og ikke Vista ...

De har jo bakt XP inn i prisen, det er bare for forbrukerene å installere :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Siden så mange tydeligvis ønsker XP, hvorfor kan ikke XP da velges ved kjøp av PC ?
Fordi XP er gammeldags og traurig (syns jeg nå etter å ha brukt Vista i et års tid)... Skjønner ikke at noen tar seg bryet med XP lengre.

I hvertfall når de må betale ekstra for det! Bruk de hundrelappene det koster å nedgradere til å sette en ekstra minnebrikke i maskinen :)

He, he ... jeg synes Ubuntu tingen. Herre, la alle PC'er komme med Linux så kan folk som vil ha XP, Vista eller Win7 betale for jobben.

De har jo bakt XP inn i prisen, det er bare for forbrukerene å installere :)

Joda... for de som er i stand til det er jo ting greit.

Lenke til kommentar
Selv driver jeg litt med service på pc-er for folk litt rundtomkring...har vel kanskje reinnstallert oppimot 50-60 pc-er i det siste...og jeg er akk ikke interessert i å gjøre det gratis bare fordi MS ikke leverte XP på den maskina og vedkommende ønsker at jeg skal degradere fra Vista til Xp...

Siden så mange tydeligvis ønsker XP, hvorfor kan ikke XP da velges ved kjøp av PC ?

Fordi vista funker helt fint. jeg har brukt vista siden det kom ut ikke noe problemer. De som har problmer med vista er folk som kjøper pce på prix for 200kr

Lenke til kommentar
Svar 1: Hvis de lakkerer kun bilene røde i fabrikken, så koster det vel litt å omlakkere den??!

 

Svar 2: og om bilen ikke kommer annet enn med Xenon lys, hva gjør du da???

 

Få opp øya folkens...ting koster i dag...kan ikke si jeg finner mye som er gratis pr. dags dato...!

Hvis dere ikke ønsker de forskjellige tingene som blir levert med en pc, bil etc. og ikke gidder å betale litt ekstra for at dere skal bli fornøyde, så kan dere gi blaffen i å kjøpe det i det hele tatt..! ;)

Det er ikke rart ting koster i dag, når vi forbrukere godtar ting som dette.

 

Og dere som drar bilindustrien inn i dette. Biler er hardware, programvare er software. Software er bare en rekke av 0'er og 1'ere, så en Vista-cd koster ikke noe mer enn en XP-cd. Så etter min mening burde dommen mot MS være å legge med en lisens der brukeren kunne velge mellom XP og Vista...(legger ikke så mye tanker bak dette avsnittet, men gidder ikke å pusse det ut :p )

 

man får ikke akkurat dårlig samvittighet når man laster ned MS-programmer fra nettsteder som blir saksøkt (hint hint)

Lenke til kommentar
Selv driver jeg litt med service på pc-er for folk litt rundtomkring...har vel kanskje reinnstallert oppimot 50-60 pc-er i det siste...og jeg er akk ikke interessert i å gjøre det gratis bare fordi MS ikke leverte XP på den maskina og vedkommende ønsker at jeg skal degradere fra Vista til Xp...

Siden så mange tydeligvis ønsker XP, hvorfor kan ikke XP da velges ved kjøp av PC ?

Fordi vista funker helt fint. jeg har brukt vista siden det kom ut ikke noe problemer. De som har problmer med vista er folk som kjøper pce på prix for 200kr

eller 10 000 kr. Jeg må innrømme at jeg var så dum å kjøpte Vista til min nybygde gamer-pc i fjor. Så jeg "oppgraderte" til XP, etter å ha klagd til MS uten å få ordentlig hjelp (han bare gjendtok det jeg sa... "jaja, ser andre har det samme problemet"). BTW jeg kjøpte ikke XP, jeg fikk la**** det ned fra ***. så nå går nok Microsoft konk.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal hun betale.

For det første er det ingen tvang for å kjøpe en PC med Vista i første omgang, og for det andre så koster det penger for leverandøren av datamaskinen å nedgradere også.

Og for det tredje så er det vel egentlig ikke Microsoft som har noen ting i det hele tatt med det her å gjøre, for på meg virker det i hvertfall som om det er leverandøren av datamaskinen som tar betalt...

Lenke til kommentar

Dama kjøpte en Lenovo maskin med Vista preinnstallert fra en forhandler, på alle disse maskinene er det gratis nedgraderingsrett.

Hun ber forhandleren gjøre jobben fordi hun selv ikke vil/kan, noe de selvsagt skal ha betalt for(tar tross alt ca 1 time å gjøre det).

Deretter saksøker hun MS.

theregister.co.uk skriver en artikkel om dette

hw.no skriver en artikkel som totalt utelater denne innformasjonen

forumbrukerene her benytter sjansen til å rakke ned på den store stygge ulven, som faktisk i denne saken ikke har gjort noen som helst galt..

 

Skulle ønske hw.no kunne skrive litt mer utfyllende i sånne saker som dette, blir som å lese en ingress uten selve artikkelen.

Endret av GA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...