Gå til innhold

Cuba velger Linux


Anbefalte innlegg

Der satt du ny rekord i saklighet! Gratulerer :D

Det var faktisk saklig i motsetning til ditt svar. Jeg håper du kan svare saklig på det jeg skrev.

 

Vel, der er vi SVÆRT uenige. Hverken olje, fisk eller metall er varer. Dette er råvarer, og eksporteres i stor skala. Mye av Metall-industrien er subsidiert, og burde vært nedlagt for lenge siden.

 

Office tror jeg er en av de få applikasjonene som kunne vært erstattet. Kjenner du noen som lever gratis programvare til banker, advokater, leger, verksteder, oljeindustrien, skipsindustrien, treforedling.. Vel denne listen kunne vært 3 sider lang. Jeg har vært involvert i prosjekter i en del av disse bransjene. Samtlige trenger dyp bransjeforståelse, og tett samarbeid med kunden. Dette arbeidet er det INGEN som gjør gratis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, der er vi SVÆRT uenige. Hverken olje, fisk eller metall er varer. Dette er råvarer, og eksporteres i stor skala.

varer er ikke varer? Nå har jeg hørt det også. :wee:

 

Office tror jeg er en av de få applikasjonene som kunne vært erstattet. Kjenner du noen som lever gratis programvare til banker, advokater, leger, verksteder, oljeindustrien, skipsindustrien, treforedling.. Vel denne listen kunne vært 3 sider lang. Jeg har vært involvert i prosjekter i en del av disse bransjene. Samtlige trenger dyp bransjeforståelse, og tett samarbeid med kunden. Dette arbeidet er det INGEN som gjør gratis.

Leverer Microsoft spesialsydd programvare med behov for dyp bransjeforståelse til de næringene du nevner (og de 3 sidene)?

Finnes det noen hindre for andre leverandører i å kjøre slik programvare på Linux i stedet for Windows?

Lenke til kommentar
NSA-bakdør, nei, jeg lar tvilen komme Microsoft til gode her. Fallhøyden er rett og slett for stor om dette skulle komme folk med "uærlige hensikter" i hende. Både sikkerhetsmessig og PR-messig. Kan ikke se for meg Microsoft ta en slik sjanse.

Jeg regner også med at sannsynligheten for det er liten. Men enn så lenge man ikke kan utelukke det så er det en risiko man bør ta hensyn til dersom det er snakk om svært sensitive data som kan lekkes den veien og få store konsekvenser.

 

Vanlig feil konspirasjons teoretikerene gjør er "Bevis det". Fordi jeg skal ikke bevise noe. Det var du som kom med påstanden om en NSA bakdør i windows. De er du som skal bevise det.

For det første var det ikke jeg men artikkelen som tok opp denne faren.

 

For det andre finnes det tre kategorier:

- Bevis for at en slik bakdør finnes

- En gråsone uten bevis hverken for eller mot

- Bevis for at en slik bakdør ikke finnes

 

I dette tilfellet befinner vi oss i gråsonen. Det er en fare for at bakdøren finnes. Risikoen for det er til stede. Risikoen er hverken 0 eller 1, men i gråsonen i mellom.

 

Jeg behøver altså ikke bevise noe. Kun påpeke at risikoen er reell, selv om jeg antar den er liten.

 

Norske lover og regler. Noe som alle bedrifter i norge må følge. Og tro ikke at monopoltilsynet ikke holder et godt øye til Microsoft.

Norske lover er ikke til hinder for at Microsoft skal kunne styre prisene sine oppover og gjøre det stadig vanskeligere å konkurrere mot dem. Det har jo vist seg gang på gang siden Microsoft ble grunnlagt. (og med en rekke andre selskaper og saker, men det blir en avsporing)

 

For det første var det ikke jeg men artikkelen som tok opp denne faren.

 

Det har ikke noe å si at artikkelen som tok det opp (Noe som hw.no la til i oversettelsen)

Det var du som valgt å bruke det i diskusjonen.

Så da får du velge.

Står du får det du har skrevet som dine egne ideer og intensjoner.

Eller er alle dine innlegg innholdsløse gjentagelser av en artikkel.

 

For det andre finnes det tre kategorier:

- Bevis for at en slik bakdør finnes

- En gråsone uten bevis hverken for eller mot

- Bevis for at en slik bakdør ikke finnes

 

I dette tilfellet befinner vi oss i gråsonen. Det er en fare for at bakdøren finnes. Risikoen for det er til stede. Risikoen er hverken 0 eller 1, men i gråsonen i mellom.

 

Jeg behøver altså ikke bevise noe. Kun påpeke at risikoen er reell, selv om jeg antar den er liten.

 

Å herregud.

Ikke prøv å ro deg vekk med semantikk.

 

- En gråsone uten bevis hverken for eller mot

Det der betyr ingenting.

Du bare tror at det betyr noe viktig slik at du kan kunne ro deg vekk.

"Det finnes ikke noen bevis hverken for eller mot, men vi valgte å anklage han"

Prøv den i en rettsal.

Enten har du bevis, eller så har du ingenting.

Og hvis du ikke har bevis å anklager noen, vel, da har du ingenting.

 

Her har du noe morsomt ifra din egen logikk.

Du lyver

Det finnes ikke bevis hverken for eller mot, Jeg behøver altså ikke bevise noe. Kun påpeke at risikoen er reell, selv om jeg antar den er liten.

 

 

Norske lover er ikke til hinder for at Microsoft skal kunne styre prisene sine oppover og gjøre det stadig vanskeligere å konkurrere mot dem. Det har jo vist seg gang på gang siden Microsoft ble grunnlagt. (og med en rekke andre selskaper og saker, men det blir en avsporing)

Norske lover er ikke til hinder...?

Milde himmel, hvem tror du sitter i styret på Microsoft? Blofeldt?

Om Norge lager en lov som tvinger Microsoft til å senke prisene sine kan MS kun gjøre tre ting.

1. Følge loven

2. Anke/klage på love

3. Pelle seg ut av Norge

 

 

 

Ps: her er ettpar andreting det ikke finns bevis for eller imot.

 

Det finnes ikke noen bevis hverken for eller mot, FN er styrt av romvesener.

 

Det finnes ikke noen bevis hverken for eller mot, folk som har en lengre ringfinger en langfinger er homofile.

 

Det finnes ikke noen bevis hverken for eller mot, gud finns.

 

Det finnes ikke noen bevis hverken for eller mot, jeg er Bill Gates

 

 

Edit: forandra noen småting på slutten her.

Endret av tjomi
Lenke til kommentar

@dizx:

 

I forhold til fagsystemer i offentlig sektor er konkurranse mer eller mindre fraværende. Ja, det finnes et ikke ubetydelig antall leverandører, men jevnt over medfører samtlige følgende situasjon:

- Du må ha Windows som OS på desktopp

- Du må kjøre MS produkter på serversida

- Du må bruke Office

- Du kan kun bruke Outlook og Exchange

- Fler og fler av løsningen krever Sharepoint

 

Systemene er også relativt lukket når det gjelder datautveksling, noe som hindrer konkurranse på publikumsretta tjenester med mer. Løsningene gir også minimale muligheter for gjenbruk og kostnadsdeling i offentlig sektor.

 

Og at det eventuelt finnes konkurranse mellom ulike aktører (konsulenthus) som faktisk leverer omtrent samme løsning, løser ikke fundamentale problemer knyttet til innelåsing og mangel på fleksibilitet. Og den som tør å påstå at manglende fleksibilitet og potensiell innelåsing ikke har en betydelig kostnad, den bør snarest ta et grunnleggende kurs i økonomi. Før han dummer seg helt ut.

 

Ellers er både undertegnede og Simen1 av de desidert siste til å påstå at åpne plattformer, åpne standarder og åpen kildekode er det samme som gratis. Men det har en del fundamentale fordeler, som særlig gjør seg gjeldende i offentlig sektor. Og som langsiktig faktisk kan forsvare merkostnader. Her kan kort nevnes.

- Eierskap til løsningene

- Reelt eierskap til informasjon

- Reell deling av løsninger og løsningsmåter.

- Ingen/få kostnader knyttet til innelåsing og manglende fleksibilitet

 

Og MS viser periodiske bedre takter når det gjelder åpenhet, men realiteten er faktisk langt fra så rosenrød i den virkelige verden. Og så vidt jeg vet er det av patentmessige grunner faktisk ikke mulig å lage noen gnuexchange, OOXML er fremdeles ikke et format godkjent som åpen standard i det offentlige (om det noen gang blir, i alle fall ikke før det er minst to fullstendige implementeringer).

 

Så lenge situasjonen jeg beskriver i avsnitt 1 sine strekpunkt, er det ingen reell åpen situasjon og reell konkurranse innen betydelige deler av IT-markedet i Norge. Og offentlig sektor er en meget stor aktør som kjøper her.

 

Edit: Og at du sier at råvarer ikke er varer, ja det forteller faktisk nok. Ellers er faktisk Norge langt større på bearbeide produkter enn du tydeligvis er klar over. Og vår eksport av bearbeide industriprodukter er til de grader større enn vår eksport av tjenester at det ikke er sammenlignbart. I 2007 eksporterte vi varer eks olje for ca 310 mill kr og tjenester for 97 mill kr. Her er IKT faktisk også en relativt begrenset del.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
At det finnes en NSA-bakdør i Windows er et kjent faktum. Den har eksistert siden Windows 95. Jeg forstår godt at Cuba frykter dette, men for oss i land som er allierte med USA er det ikke NSA vi bør frykte; men alle de som finner tak i oppskriften på hvordan bakdøren kan utnyttes (og det er ikke vanskelig).

 

Det er rart ikke de mange som faktisk har tilgang til kildekoden til Windows har funnet denne da. Jeg lurer på hvordan den funker. Går det igjennom firewall'en til Windows? Eller via RPC? Eller ... Du har vel svaret tipper jeg!

Tror du virkelig at MS har hele kildekoden i én og samme mappe? Som du vet består Windows av en enorm mengde komponenter, og da kildekoden til 2k lakk ut, så var det ikke hele kildekoden.

 

"NSA-hole" går rett forbi brannmur ja.

 

Jeg trodde selv at hele greiene var en myte helt til en person forklarte meg og viste hvordan det virket. Jeg fikk meg en støkk da jeg fikk se hva han hadde hentet ut fra PCen min. Jeg kan forklare litt nærmere på PM om det er interessant, jeg ønsker ikke at slikt skal friste flere til å begynne med det.

 

...

som efikkan sa:

Det er rart ikke de mange som faktisk har tilgang til kildekoden til Windows har funnet denne da.
Som vanlig blir jeg tillagt ting/påstander/meninger som jeg aldri har hatt.

 

 

NSA-bakdør, nei, jeg lar tvilen komme Microsoft til gode her. Fallhøyden er rett og slett for stor om dette skulle komme folk med "uærlige hensikter" i hende. Både sikkerhetsmessig og PR-messig. Kan ikke se for meg Microsoft ta en slik sjanse.
Vi kan diskutere det i det uendelige. De fleste nekter å tro det, som jeg gjorde før. Så får du selv velge om du vil overse alle de kraftige indisiene og mulige følger av bakdøren.
Lenke til kommentar
Nettopp, jeg er redd "UNIX" i diverse varianter fort blir en sovepute. Jeg tror veldig mange som innstallerer diverse Linux distroer tenker lite sikkerhet, det var faktisk ett problem da jeg gikk på NTNU. De hadde fått folk med Windows til å legge inn brannmurer og antivirus, ment glemte BSD, Linux brukerne som i praksis åpnet døren til hele nettverket fordi de ikke helt visste hva de holdt på med. Jeg er fremdeles redd at det er slik at nybegynnere som tar en distro med Linux(også OSX) ikke tenker på sikkerhet, de "vet" at OSet er immunt og gjør ingenting. De har ett gratis OS som tilsynelatende fungerer greit.
Hva er det du fabler om? Sett deg ordentlig inn i saken før du slenger ut slikt vås. Jeg kjenner til hendelsen du påberoper deg her, og det var takket være *nix miljøet at innbruddet ble oppdaget, ikke på grunn av dem. Jeg kan også forsikre deg om at de samme personene du her sverter i offentlighet er meget oppegående når det kommer til sikkerhet, de står etter min mening bak den best drevne delen av hele nettet til NTNU. Endret av Del
Lenke til kommentar

Hehe, må le litt når jeg leser gjennom diskusjonen her, mye bra, mye usaklig og mange meninger :) (jeg er også en av de med meninger, bare følg med:)

 

Jeg er for det meste enig i at åpne standarder er veien å gå i offentlig sektor. Og ser "ingen" negative sider ved en GNU/Linux løsning på lang sikt.

- Ikke avhengig av andre

- Tilpasningsvennlig

- Ingen unødvendige utgifter

 

Og kompetansen kan bygges opp og er der sikkert langt på vei allerede. (riktige folk til riktige jobber)

 

Men for meg er ikke det største punktet penger. Friheten dette vil medføre har mye mer å si. Vi er nå ekstremt avhengig av andre og kan styres som slaver rundt i dems interesser. MS kan når som helst skru igjen krana, eller pålegge oss ett eller annen de ønsker. Kutte all support av OS før viste/windows 7 f.eks., eller hva med å låse bakgrunnen til en MS logo? Nekte oss å installere ikke-MS-godkjent software eller justere prisene som det passer dem.

 

Dette er selvsagt meget overdrevet og vil aldri skje, men jeg sier det kun for å poengtere at de EIER programvaren på pc/serverene våres. Og de gir oss "friheter" kun til noen begrensede oppgaver (som å bytte skjermsparer). Dette er kun kunstig frihet for å holde os interessert. MS jobber kun mot ett mål: tjene mest mulig og blidgjøre styret sitt.

 

De tjener grovt på, faktisk er det det eneste de lever av, at vi er avhengig av programvaren dems. Og de vil selvfølgelig ikke gir oss noe frihet/valg.

 

Med fare for å bli stemplet som ekstremist og gal: Er dette noe bedre enn slavevirksomhet?

 

 

Men, nok galskap for nå:

 

Om Norge "trenger" å gå over til en åpen løsning (f.eks. GNU/Linux)? Nja, vi klarer oss jo fint nå. De fleste er fornøyd og klarer å gjøre jobben sin. Men er det grunn nok til ikke å gå videre?

 

Hva hvis vi hadde startet med blanke ark? Hadde vi da valgt MS eller et åpent alternativ? Jeg mener ganske sikkert at vi hadde valgt en GNU/Linux løsning. Men vi er vanedyr, og MS føles jo "trygt og godt". Deilig å vite at vi betaler noen for å få noe bra... hmm... "Er det for godt til å være sant er det som regel det." "If it ain't broke don't fix it" hmm... Dere skjønner hvor jeg vil..

 

Dette var kanskje litt ekstremt, og det var meningen. Men håper dere plukker opp budskapet. :)

Lenke til kommentar
Der satt du ny rekord i saklighet! Gratulerer :D

Det var faktisk saklig i motsetning til ditt svar. Jeg håper du kan svare saklig på det jeg skrev.

 

Vel, der er vi SVÆRT uenige. Hverken olje, fisk eller metall er varer. Dette er råvarer, og eksporteres i stor skala. Mye av Metall-industrien er subsidiert, og burde vært nedlagt for lenge siden.

 

Office tror jeg er en av de få applikasjonene som kunne vært erstattet. Kjenner du noen som lever gratis programvare til banker, advokater, leger, verksteder, oljeindustrien, skipsindustrien, treforedling.. Vel denne listen kunne vært 3 sider lang. Jeg har vært involvert i prosjekter i en del av disse bransjene. Samtlige trenger dyp bransjeforståelse, og tett samarbeid med kunden. Dette arbeidet er det INGEN som gjør gratis.

Det er ikke snakk om å levere gratis programvare til banker, advokater osv. Da har du misforstått poenget med fri programvare. Hvordan klarer ellers Linpro og andre åpen-kildekodebedrifter å tjene penger? Det er uansett fritt frem å selge programvare som ikke er åpen kildekode på Linux også!

 

PS: sitat dokpro:

råvare (av IV rå) vare som er råstoff, utgangsmateriale for en ferdig vare el. et halvfabrikat
Lenke til kommentar
Office tror jeg er en av de få applikasjonene som kunne vært erstattet.
Da lever du i en meget snever verden. Jeg anbefaler store doser fri programvare for deg i tiden framover.
Kjenner du noen som lever gratis programvare til banker, advokater, leger, verksteder, oljeindustrien, skipsindustrien, treforedling.. Vel denne listen kunne vært 3 sider lang. Jeg har vært involvert i prosjekter i en del av disse bransjene. Samtlige trenger dyp bransjeforståelse, og tett samarbeid med kunden. Dette arbeidet er det INGEN som gjør gratis.
Her er jeg redd du er helt på bærtur. Du har noen fundamentale misforståelser, la oss ta et par:

-gratis programvare er ikke synonymt med åpen lisens

-alle bransjer har behov for standard software i tillegg til spesiell

-det finnes gode eksempler på meget spesialisert programvare med åpen lisens, du har åpenbart svært begrenset erfaringsgrunnlag for bransjene du uttaler deg om.

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen tar jo virkelig av fra windows-leiren. Har mistanker om at noen av "deltagerne" enten jobber i MS, har mange aksjer i MS eller jobber 100% knyttet mot MS-produkt, og slikt sett er veldig redde for arbeidsplassene sine i tilfelle Linux blir mer utbredt.

 

Milde himmel, hvem tror du sitter i styret på Microsoft? Blofeldt?

Om Norge lager en lov som tvinger Microsoft til å senke prisene sine kan MS kun gjøre tre ting.

1. Følge loven

2. Anke/klage på love

3. Pelle seg ut av Norge

 

Her tror jeg muligens du overvurderer handlefriheten til Norge innen handel noe enormt. Hadde norge forsøkt på noe slikt, så hadde vi blitt handelsboikottet av samtlige nasjoner, muligens med unntak av Cuba... Så i stedenfor å anklage andre for å være usaklige syns jeg muligens du burde trekke pusten dypt, telle langsomt til 10, og så forsøke å svare en anelse mer saklig og uten alle forsøkene på å sverte andre ved å si at de er usaklige når du selv ikke kommer med et eneste fornuftig argument verken for eller mot.

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Forhåpentligvis vil dette være med på å øke brukermassen til Linux i tiden som kommer.

Cuba har en av verdens høyeste gjennomsnittlige utdanning i befolkningen. Det er altså svært mange dyktige folk der, sannsynligvis også innen IT. Denne satsingen kan bety at Linux-miljøene generelt får tilført mange smarte hoder som kan gjøre mye bra utvikling.

 

Det er ikke jeg så sikker på. Cuba er hva IT-angår flere tiår bak de fleste land, og en PC for "mannen på gata" er fortsatt rimelig utenkelig der borte. Ergo tviler jeg på at de har noen særlige IT-kompetanse der borte, da behovet hittil ikke har vært eksisterende i en lønnsom grad.

Lenke til kommentar
Forhåpentligvis vil dette være med på å øke brukermassen til Linux i tiden som kommer.

Cuba har en av verdens høyeste gjennomsnittlige utdanning i befolkningen. Det er altså svært mange dyktige folk der, sannsynligvis også innen IT. Denne satsingen kan bety at Linux-miljøene generelt får tilført mange smarte hoder som kan gjøre mye bra utvikling.

 

Det er ikke jeg så sikker på. Cuba er hva IT-angår flere tiår bak de fleste land, og en PC for "mannen på gata" er fortsatt rimelig utenkelig der borte. Ergo tviler jeg på at de har noen særlige IT-kompetanse der borte, da behovet hittil ikke har vært eksisterende i en lønnsom grad.

Mener å huske det var en liten reportasje fra Cuba for noen måneder siden, i anledning at de løsnet på begrensningen på hvem som har lov til å kjøpe PC slik at alle fikk lov til å kjøpe. Det var store køer i forbindelse med åpningen, og PC'en koster en årslønn eller noe slikt. Så jeg tror vi trygt kan gå ut i fra at menigmann ikke har tilgang på PC, og at gjennomsnittskunnskapen rundt datamaskiner nok heller ikke er den høyeste :)

 

(Tviler forøvrig ikke på at de generelt har høy utdannelse, uten at jeg tror vi skal tillegge det alt for mye vekt ang. pc-kunnskaper)

Lenke til kommentar
Du bare tror at det betyr noe viktig slik at du kan kunne ro deg vekk. "Det finnes ikke noen bevis hverken for eller mot, men vi valgte å anklage han" Prøv den i en rettsal. Enten har du bevis, eller så har du ingenting. Og hvis du ikke har bevis å anklager noen, vel, da har du ingenting.

 

Her har du noe morsomt ifra din egen logikk. Du lyver. Det finnes ikke bevis hverken for eller mot, Jeg behøver altså ikke bevise noe. Kun påpeke at risikoen er reell, selv om jeg antar den er liten.

Ro ned, du trenger ikke ta helt av.

 

Smak litt på ordene risiko og fare. Sier de at noe definitivt kommer til å skje eller ikke skje? Nei. Jeg har heller ikke sagt at noe definitivt kommer til å skje/ikke skje og det var ikke intensjonen heller. Hvis du har tolket mine innlegg på den måten så må jeg bare beklage at innleggene er til å misforstå. Hele misforståelsen i så fall kan enkelt oppklares ved at du leser gjennom innleggene en gang til, med en bedre tolkning av ordene fare og risiko.

Lenke til kommentar
Denne diskusjonen tar jo virkelig av fra windows-leiren. Har mistanker om at noen av "deltagerne" enten jobber i MS, har mange aksjer i MS eller jobber 100% knyttet mot MS-produkt, og slikt sett er veldig redde for arbeidsplassene sine i tilfelle Linux blir mer utbredt.

Det er en del som virker noe paniske ja. Litt "splitt og hersk ved å spy ut usakligheter slik at de saklige delene av debatten ikke slipper til. Skjer det er vi MS-folket fortapt"

 

Håper vi får bedre saklighet videre i debatten om Cubas satsing på Linux, hva det vil bety for dem osv.

 

om jeg husker riktig så vedtok regjeringen at de skulle gå over til open office siden man slipper alle forskjellige dokument typer

Dette var så upresist at det blir helt feil. Jeg tror du tenker på regjeringens satsing på åpne standarder. Openoffice er bare en av mange programmer/pakker som støtter blant annet formatene odf og pdf. Hele poenget med å satse på åpne standarder fremfor ett bestemt program/pakke er å åpne for konkurranse mellom leverandører av programvare, samt et bedre økosystem av gjenbrukbar kode. (Hver leverandør slipper å finne opp kruttet/hjulet på nytt hele tiden)

Lenke til kommentar

Vil bare tipse om at i mitt selskap som er over 150 ansatte så har vi nettopp gått over til open source prosjektet Zimbra mailsystem som fungerer utmerka med mail, kalender og møteinnkallelse. Zimbra fungerer mykje betre enn Exchange, spesielt når det kjem til ytelse og det webbaserte brukergrensesnittet.

 

Der er det masse penger å spare for norske bedrifter!

Lenke til kommentar
Forhåpentligvis vil dette være med på å øke brukermassen til Linux i tiden som kommer.

Cuba har en av verdens høyeste gjennomsnittlige utdanning i befolkningen. Det er altså svært mange dyktige folk der, sannsynligvis også innen IT. Denne satsingen kan bety at Linux-miljøene generelt får tilført mange smarte hoder som kan gjøre mye bra utvikling.

 

Det er ikke jeg så sikker på. Cuba er hva IT-angår flere tiår bak de fleste land, og en PC for "mannen på gata" er fortsatt rimelig utenkelig der borte. Ergo tviler jeg på at de har noen særlige IT-kompetanse der borte, da behovet hittil ikke har vært eksisterende i en lønnsom grad.

Ja, da er de heller ikke vant med Windows, noe som er meget bra da folk slipper og slite med Windows tankene sine i tiden fremover. I Norge trenger vi kanskje noen år for å vende oss til det nye systemet, men etterhvert blir det mye bedre. Om jeg trenger en ny kjernefungsjon i Windows hvem kan laga den for meg idag? I Linux verden kan jeg lage den selv :). Programvare er heller ikke noe problem da disse vil komme etterhvert til platformen.

Lenke til kommentar
Hvis du har tolket mine innlegg på den måten så må jeg bare beklage at innleggene er til å misforstå. Hele misforståelsen i så fall kan enkelt oppklares ved at du leser gjennom innleggene en gang til, med en bedre tolkning av ordene fare og risiko.

Du har bare påpekt at der er en fare for NSA-spionasje i Norges mest inntektsbringende og kritiske næringer, så det er helt greit.

 

Men den argumentasjonen din er helt på blåtur:

Hvis du kan bevise at det ikke finnes noen NSA-bakdør i Windows så må du gjerne det. Inntil beviset foreligger forbeholder jeg meg retten til å påpeke at det finnes en fare for at det finnes en slik bakdør.

 

Her sier du at tjomi må bevise at det ikke finnes noen bakdør, samtidig som du forbeholder deg retten til å påpeke at det finnes en fare for dette uten å fremlegge noen som helst form for indiser/beviser.

 

Hvorpå tjomi svarer:

Det var du som kom med påstanden om en NSA bakdør i windows.

De er du som skal bevise det.

 

Ditt svar:

For det første var det ikke jeg men artikkelen som tok opp denne faren.

De fleste her på forumet regner vel med at den som skriver et innlegg står inne for det han skriver.

I tillegg definerer du en gråsone der du kan påpeke hva som helst uten uten bevis hverken for eller mot.

 

Du krever altså at andre skal bevise sine påstander samtidig som du selv befinner deg inne i din egendefinerte gråsone der du kan påpeke alt mulig uten bevis hverken for eller mot.

 

Herlig! :p

Lenke til kommentar
Leverer Microsoft spesialsydd programvare med behov for dyp bransjeforståelse til de næringene du nevner (og de 3 sidene)?

Finnes det noen hindre for andre leverandører i å kjøre slik programvare på Linux i stedet for Windows?

 

Enten så velger du og misforstå, eller så gidder du ikke lese hva jeg skriver. Men faktisk så er og svaret ja, i samarbeid med partnere (MS Dynamics). Men jeg snakker om MS som plattform, og de som lever og utvikle slik programvare. Jeg har hverken noe imot at situasjonen kan endres eller blir endret i fremtiden. Men idag så blir det veldig vanskelig, både programvaremessig, kompetansemessig og prismessig og bytte til en Linux plattform for veldig mange bedrifter i Norge. Og jeg mener de vil heller ikke tjene noen penger på det. Noe som enkelt som et regnskapsystem på norsk finnes knapt ikke.

 

Vil bare tipse om at i mitt selskap som er over 150 ansatte så har vi nettopp gått over til open source prosjektet Zimbra mailsystem som fungerer utmerka med mail, kalender og møteinnkallelse. Zimbra fungerer mykje betre enn Exchange, spesielt når det kjem til ytelse og det webbaserte brukergrensesnittet.

 

Der er det masse penger å spare for norske bedrifter!

 

Ja, sikkert like mye som en konsulent tar om dagen og sette opp!

Endret av dizx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...