Gå til innhold

Topp 10: Spillbudsjetter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Syntes det var pussig at jeg faktisk aldri har hørt om Shenmue. Men ettersom det var til Dreamcast var det ikke så rart likevel... :p

Shenmue er et fantastisk spill...og jeg venter fortsatt på treeren :(

Gjest Slettet-NIoHlfL
Skrevet

Bare så det er sagt, Shenmue er kvalitet fra beina og opp, og en spillopplevelse som er så engasjerende og unik at du ikke finner noe lignende spill. Ett spill som alle med snev av spillinteresse burde spille igjennom, bare så synd toern avslutter med en av spillhistoriens største cliffhanger, og SEGA har ikke sagt ett ord om en 3-er siden 2001. Serien har for øvrig også en reimelig hard kjerne av fans, som fortsatt nekter å gi opp håpet om en oppfølger.

 

 

Men tilbake til lista. Too human peker seg vel ut i lista som eneste spillet som faktisk floppet hos anmelderne grunnet mangel på kvalitet. Det er ikke hva man forventer av et spill det er puttet så mange penger inn i...

Skrevet

Inkluderer den prislappen markedsføringen også? Det koster jo en del... ;)

 

Problemet som jeg ser det er at store budsjett ikke nødvendigvis gir oss bra spill. Final Fantasy X hadde et mindre budsjett enn Final Fantasy IX, men er likvel et mye bedre spill. Det er vel heller ikke tilfeldig at det ikke er et eneste spill til Nintendo der, selv om for eksempel Super Mario Galaxy har blitt regnet som et av de beste spillene noensinne uansett sjanger... ;)

Skrevet

Det aller mest interessante ville vært å studere hvordan disse enorme utviklerteamene er organisert. Tenk å samkjøre 1000 menneskers innsats til et så kompakt og sammenhengende produkt som GTAIV. Det må være noen virkelige mesterhjerner som trekker i spakene.

Skrevet (endret)

Det er kanskje ekstremt at GTA har blitt brukt så mange penger og folk på, men alikevell har jeg solgt som et helvete, og er et utrolig bra spill. Mer morro er det å tenke på Too human, som det ble nesten brukt like mye på, som var et spill som ble slaktet. Alikevell er jo spillbransjen snart (eller er?) større en filmbransjen, milliarder brukes jo på film, så hvorfor ikke like greit bruke det på spill også.

Endret av MrLG
Skrevet
Inkluderer den prislappen markedsføringen også? Det koster jo en del... ;)

Naturligvis, hvis vi ser på Halo 3 ser vi at det gikk 30 mill dollar til selve spillet og 30 mill dollar på markedsføring.

Skrevet
Inkluderer den prislappen markedsføringen også? Det koster jo en del... ;)

 

Problemet som jeg ser det er at store budsjett ikke nødvendigvis gir oss bra spill. Final Fantasy X hadde et mindre budsjett enn Final Fantasy IX, men er likvel et mye bedre spill. Det er vel heller ikke tilfeldig at det ikke er et eneste spill til Nintendo der, selv om for eksempel Super Mario Galaxy har blitt regnet som et av de beste spillene noensinne uansett sjanger... ;)

Det inkluderer tydeligvis markedsføring også. De skriver om Halo 3:

"5. Halo 3, $60,000,000: This highly anticipated installment of the famous first-person shooter franchise reputedly cost just over $30 million, but due to the epic scale of the marketing/advertizing (real-time cinematics, pre-rendered CGI, even a live-action film were all made purely to advertize the game), this added a further $30 million onto the production costs. Luckily, first-day sales in the US reached astounding figures of around $170 million!"

 

Det du sier om FF X og IX er din personlige mening? Jeg har ikke spilt X, men IX fikk ihvertfall bedre kritikk da det kom ut.

Ellers er det litt interessant at Nintendo ikke har noen spill der, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...