Gå til innhold

Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)? (Stortingsvalg 2009)


Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)?  

594 stemmer

  1. 1. Har du bestemt deg (allerede)?

    • Ja
      402
    • Nei
      157
    • Vet ikke
      35
  2. 2. Hva stemte du ved forrige stortingsvalg?

    • Venstre
      20
    • Arpeiderpartiet
      35
    • Høyre
      26
    • FrP
      63
    • SV
      19
    • Krf
      3
    • Sp
      5
    • Rødt
      10
    • Annet
      6
    • Blankt
      18
    • Har ikke kunnet stemme før i år
      90


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det at et parti aldri har fått prøvd seg virkelig et argument? Hvis man er uenig med det som partiet sier at de skal gjøre så trenger de vel ikke gjennomføre politikken før man har lov til å si det.

her dreier saken seg om at 30% av befolkningen aldri blir hørt på.

 

hvor mange tror dere er enige med sv da ? når de har en klar tendens til å gjøre tingene dyrere en nødvendig.

 

å bruke argumenter om at de ikke har prøvd seg er kanskje ikke et godt argument. derimot får et bilde om hvor mye av politikken som de faktisk akter å gjennomføre og hvor mye som er ren svada .

 

av alle partiene så er FRP omtrent det enste av dem som hører direkte på folket.

hvis det er meningen at folke skal bestemme så er det rett parti.

Lenke til kommentar
av alle partiene så er FRP omtrent det enste av dem som hører direkte på folket.

hvis det er meningen at folke skal bestemme så er det rett parti.

 

så kan man diskutere hvorvidt det er positivt. demokratiet har sine negative sider. billigere sprit, bensin, ingen bompenger, strengere straffer, skatteletter, gjøre skriftelig sidemål valgfritt, utvide skoledagen +++ er så klart noe som klinger i manges øre, men ser folk lenger enn nesa si? nei.

Lenke til kommentar

tja !

om det er bra eller ikke kan diskuteres men billig sprit begrenser smulingen.

det er mange som tar turer til Sverige kun får kjøpe billig sprit

 

det er ikke noe negativt i seg selv om bensin prisen går lit ned i pris. disse pengen går ikke tilmiljøe likevel. her hadde det vær bedre med andre tiltak

 

hvorfor skal man ha bompenger når men strengt tatt ikke trenger det.

 

straffene i Norge kunne vær logiske men det er de ikke

 

hvis en skoleelev skal få tid til alt som påleges i køpet av en dag så går hele dagen med.

hvis man innfører mer gymnastikk krever det også sin tid

 

 

o.s.v

 

hvis fler partier samarbeider med FRPi regjering så kan man kanskje få vekk det som regnes som negativt med partiet

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Håper vi blir kvitt minst 200 kommuner og 14 fylker :)

 

Når hver lille kommune skal ha sitt eget datasystem og papirmøller og et lass med tjenester som staten så klart utvider omfanget av hvert år... ikke rart det blir dyrt når man har over 100 kommuner med mindre enn 3000 innbyggere, så jobber vel alle i kommunen for å gi hverandre skjemaer å fylle ut på fritiden... :S

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842
Håper vi blir kvitt minst 200 kommuner og 14 fylker :)

 

Når hver lille kommune skal ha sitt eget datasystem og papirmøller og et lass med tjenester som staten så klart utvider omfanget av hvert år... ikke rart det blir dyrt når man har over 100 kommuner med mindre enn 3000 innbyggere, så jobber vel alle i kommunen for å gi hverandre skjemaer å fylle ut på fritiden... :S

Helt enig med deg at man må bygge ned byråkratiet, MEN: Det er bedre å avvikle fylkeskommunen fullstendig enn å bare regionalisere den, dette for lokaldemokratiets skyld. Dessuten må vi finne oss i at det fortsatt vil være mange kommuner med få innbyggere, men at man kan se på bedre løsninger. Se f. eks. Leka, som godt kunne blitt slått sammen med Vikna og Nærøy. Alle er øykommuner kort fra hverandre, men om man innlemmer dem i Namsos så vil de miste mye av sin stemme. Man må også ta i betrakning hvor store kommunene kan bli rent geografisk før det ikke er gunstig med sammenslåinger. Det er ikke alle utkanter som har Lekas mulighet i nær omkrets, og dermed vil man alltid ha noen "utskudd" som f. eks. Røst, Frøya og Utsira.

Lenke til kommentar

i den saken så virker det som om politikerne kun har sett på antall inbygere når de forslår å slå sammen kommuner.

 

de fleste kommunene i sør har nok såpass mange innbyggere at de kommer over minstegrensen , mens mange av kommunene i nord har så få innbyggere at man kan nesten ha bare en enste kommune i hele Finnmark

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
det er ikke noe negativt i seg selv om bensin prisen går lit ned i pris. disse pengen går ikke tilmiljøe likevel. her hadde det vær bedre med andre tiltak

 

hvorfor skal man ha bompenger når men strengt tatt ikke trenger det.

 

Trenger vi ikke Bompenger? Staten trenger alle inntekter de kan få skal jeg si deg. Ser du på oljekorrigert statsbudsjett så finner du fort ut at det går i sviende minus som betyr at vi pr idag ikke har bærekraftig utvikling mtp på at fosile brennstoff kommer til å gå overaskende fort tomt og hva skal vi gjøre da når utgiftene i eldreomsorgen øker og arbeidsstokken minker? Det kommer ikke til å ta lang tid før oljefondet er brukt opp hvis utviklingen fortsetter.

 

Jeg mener helt klart at man må slutte å sy puter under armene til folk ved å gi så høye utbetalinger for å være arbeidsledig i lengere perioder / sosialklient. Det er alt for lett å få slik stønad og ser du på hvor stor arbeidsstokken vår er iforhold til folketallet mellom 18-67 så er det skremmende mange som ikke jobber ,men som heller ikke er representert på statistikken over arbeidsledige. Man må gi personer et sterkt insentiv for å komme seg ut i arbeid og evt. tilpasse arbeidet for de som er delvis uføre.

Lenke til kommentar

det er en myte at man trenger alle pengene til alt mulig .

hadde stat og kommune vært lit mere effektive i bruken av penge så hadde de ikke trengt alle pengene .

 

i utgangspunktet så så er det inntekten til en person som skal bestemme hvor mye man skal bidra med til fellesskapet. det som er feil i systemet er at de som faktisk kan bidra mye klarer med loven i hånd å nærmest bli 0- skatte yter.

 

angående bompenger,veiavgifter og drivstoffpriser.

hvorfor er det så rettferdig at bare en gruppe i samfunnet skal bidra til den store pengepotten ?

 

slik du fremstiler det så skal denne gruppen først melkes med argumenter om miljøvern og sikkerhet.

når man så skal lage sikkerhet så skal man betaler enda engang.

 

så vidt jeg vet så går heller ikke bompengene til staten men til det selskapet som står bak veiprosjektet. staten bevilger smuler til et slikt prosjekt som de tar igjen med moms.

i mange tilfeller så tvinger rikspolitikerne de lokale til å velge bompenger når et veiprosjekt skal realiseres.

 

det har også vært tilfeller der staten tjerner penger på bekostning av veldedige organisasjoner.

røde kors måtte faktisk betale avgift til staten for bruke kommunikasjonsutstyr.

 

 

 

så kom ikke å si at staten trenger alle de pengen de driver inn fra folk fra middelsklassen og nedover.

Lenke til kommentar
Jeg tror høyre siden kommer til å overraske til høsten. Jeg har vært AP tilhenger tidligere men siden innvandringen har tatt så pass av, stemmer jeg nok Høyre til høsten. Dessuten en regjering med Erna ville kansje fått liv i AP igjen, kansje en splittelse til to partier(AP og APSV elns :))

Splittelse, hvordan da mener du? Gidder du å forklare litt nærmere? :)

Lenke til kommentar
Jeg tror høyre siden kommer til å overraske til høsten. Jeg har vært AP tilhenger tidligere men siden innvandringen har tatt så pass av, stemmer jeg nok Høyre til høsten. Dessuten en regjering med Erna ville kansje fått liv i AP igjen, kansje en splittelse til to partier(AP og APSV elns :))

Splittelse, hvordan da mener du? Gidder du å forklare litt nærmere? :)

 

noen splittelse er det nok ikke. men er nok fløyer innad i partiet som er uenige (venstre og høyre fløyen)

Lenke til kommentar

Hvor stor sjanse er det for at FRP vinner? Er FRP de som har best utgangs punkt til å vinne valget? Selv er jeg ikke myndig og har ikke stemme rett. Men jeg håper FRP vinner, de står for mye som jeg støtter. Den viktigste grunnen er at de er for å heve fartsgrensa for moped. Slik som det er nå så er det livsfarlig!

 

Edit: Skriveleif

Endret av Borden
Lenke til kommentar
Hvor stor sjanse er det for at FRP vinner? Er FRP de som har best utgangs punkt til å vinne valget? Selv er jeg ikke myndig og har ikke stemme rett. Men jeg håper FRP vinner, de står for mye som jeg støtter. Den viktigste grunnen er at de er for å heve fartsgrensa for moped. Slik som det er nå så er det livsfarlig!

 

Edit: Skriveleif

Bra du ikke skal stemme enda hvis det er fartsgrensa på moped er det viktigste for deg.

Lenke til kommentar
Jeg tror høyre siden kommer til å overraske til høsten. Jeg har vært AP tilhenger tidligere men siden innvandringen har tatt så pass av, stemmer jeg nok Høyre til høsten. Dessuten en regjering med Erna ville kansje fått liv i AP igjen, kansje en splittelse til to partier(AP og APSV elns :))

Splittelse, hvordan da mener du? Gidder du å forklare litt nærmere? :)

 

Jeg mener AP ikke har klare meninger lengre. Partiet er stort å det er store uenigheter innad i partiet. Så jeg mener det er sunt med en stemme på høyre siden, for AP sin del. :D Edit: Og landet for den saks skyld.

Endret av Earthworm-Jim
Lenke til kommentar
Ingen grunn til å stemme FrP er for dum.

 

Selv tror jeg (desverre) at FrP kommer til å gjøre et veldig bra valg til høsten, men tviler likevel på at de kommer i regjering. Tror dagens regjering fortsetter som i dag, noe jeg synes er helt greit.

 

 

hvorfor er det for dumt å stemme FRP ?. tror du at nesten 1/3 av befolkningen ikke har klare meninger ?

 

man stemmer på det partiet man er mest enige med.

verre er det ikke.

 

til der som mener på at AP bør dele seg. jeg mer å husk at det var sagt at SV var et utspring fra AP en gang i tiden

 

 

egentlig så burde LO også komme på stortinget som et eget parti i stedet for å snike seg inn ved hjelp av AP

 

man ønsker endringer for di dagens regjering har ikke gjort en god nok jobb .

riktignok har de gjort det bra på enkelte ting men det holder ikke .

 

det virker som det er SV ( det miste partiet ) som har fått bestemme og ikke AP

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...