Gå til innhold

Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)? (Stortingsvalg 2009)


Stortingsvalg 2009 - Har du bestemt deg (allerede)?  

594 stemmer

  1. 1. Har du bestemt deg (allerede)?

    • Ja
      402
    • Nei
      157
    • Vet ikke
      35
  2. 2. Hva stemte du ved forrige stortingsvalg?

    • Venstre
      20
    • Arpeiderpartiet
      35
    • Høyre
      26
    • FrP
      63
    • SV
      19
    • Krf
      3
    • Sp
      5
    • Rødt
      10
    • Annet
      6
    • Blankt
      18
    • Har ikke kunnet stemme før i år
      90


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

definer helhetlig.

 

Dagens regjering har gjort lit for mang dumme ting.

 

det nytter heller ikke å ha unødvendige avgifter som først og fremst rammer de som trenger hjelp.

det holder heller ikke at bare en gruppe av folket skal være pengebinge for staten.

her har staten 2 pengebinger , der den ene ikke er nødvendig .

 

i mange tilfeller så sløses det også med pengene, eller sagt på en annen måt de brueks lite effektivt.

 

det var et eksempel fra lokal nyhetene der en privat barnehage ble drever mer økonomisk en de offentlige. dagens regjering ser helst at barnehagen bare blir offentlige selv om det brukes mere penger der.

 

jeg kunne nevnt flere ting ( hvis jeg får tenkt meg om) men det lar jeg ligge

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

dorian gray: Det er jo ikke noe som bare politikerne krangler om og mener. Er svært mange i de borgerlige partiene som misliker frp og deres politikk så sterkt at om alternativet er en rødgrønn regjering så er tilogmed det mindre ille.

 

mvt: Begrepet borgerlig er ganske vidt da. Frp og Høyre har en del like tanker i forhold til skole og privatisering. Men de tingene deles til en viss grad med Venstre og krf også. Men det har litt med store forskjeller i politikk og lite lyst til å samarbeide med et så uansvarlig populistisk parti.

Lenke til kommentar

nå har da aldri FRP fått prøvd seg skikkelig så hvor (lite) ansvalig de er er det ingen som vet eenda .

 

man må heller ikke glemme at alle partiene beskylder hverandre for å være uansvarlig.

 

jeg er red for alt for mage tror mere på propagandaen til konkurrerende partier en det partiet man har i tankende.

 

jeg ser det ikke som uansvarlig når et parti ønsker å få ned avgiftene og gjøre den staslige og kommunale sektoren mere effektiv .

 

så kan man lure på hva som er mest ansvarlig av å sløse penger bort på aksjer eller å insistere dem i infrastruktur.

 

det kan godt hende at grensen mellom borgerlig og sosialistisk side er kunstig. likevel så er det mang som låser seg til det og kan ikke stemme på et parti på den andre siden

Lenke til kommentar

ja det er kanskje litt vidt, beklager. jeg syns ikke de er like på skole, men det kunne vi sikkert diskutert i det vide og det breie :p

Høyre, Venstre og Krf var vel de første som kom frem til et "klart" samarbeid på borgelig side. De tre partiene ønsket en ny kurs for Norge, vekk fra de rød-grønne. De tre mente at kursen skulle bygges på pensjonsforliket (som Frp var imot), klimaforliket (som Frp ikke var med på), skattereformen (som Frp sa nei til) og handlingsregelen (som Frp latterliggjør). Poenget er å vise forskjellene, men det er da heller ingen hemmlighet at det ikke blir noen ny kurs for Norge uten frp. Pga det store flertallet kommer nok frp til å kjøre over andre eventuelle regjeringspartnere. Forskjellene er der og jeg syns det er synd at høyre skal måtte samarbeide med frp for å få frem et borgerlig alternativ. Da er det bedre å la være, etter min mening.

Lenke til kommentar

Høyre sier selv de må komme opp i 20% dersom de skal klare å danne regjering. Jeg kan umulig se for meg at de kan stjele så mange velgere tilbake fra FrP. Tror nok Høyre kan komme opp på 15-16 %, men ikke 20.

 

Nå er det jo slik at 73% av velgene til Høyre vil samarbeide med FrP, og rundt 80 % av velgerne til FrP vil samarbeide med Høyre. Det er klart at velgerne ønsker å finne sammen. Det er nok mange Høyre velgere som ønsker å gå mot Høyre, mens de mere verdikonservative vil nok gå litt mot venstre.

 

Tror nok ikke KrF, Venstre og Høyre kan danne regjering sammen igjen uten FrP.

 

Latterlig av dere som sier at unge førstegangsvelgere ikke ser en helhetlig politikk hos FrP. Jeg mener man skal stemme det parti man er mest enig i når det kommer til politikkens innhold. Man skal ikke stemme utifra skremselspropaganda og hjernevasking fra byråkrater.

 

Det skinner rett gjennom hos folk at Kristin og Jens har brukt finanskrisen som et eksempe på at Høyre og FrP ikke kan sitte i regjering. Det virka nesten som disse partiene burde legges ned, og at sosialismen hadde seiret i Norge :p

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar

Det er utgått på dato å kalle FRP for populistisk, de er langt fra et vingleparti og sier absolutt ikke det de tror folk vil høre. Unntaket er om man da mener populistisk som i at flertallet av befolkningen er enige med partiets meninger.

 

Hvilket annet parti hadde turt å reise på tur til finnmark, møte samer og si høyt og tydelig at de vil legge ned hele sametinget. For å gjøre det enda værre mener de at bygget sametinget ligger i kan brukes som hotell. De pakket det ikke inn i fine ord "vi vil kanskje se på en eventuell omstrukturering av... osv", men sa det som det var. Vil anta det gjorde en god del samer rasende, så bra stemmesanking var det ikke. Jeg derimot setter pris på at de er ærlige og sier det slik det er.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...