Gå til innhold

2 TB også fra Seagate


Anbefalte innlegg

Selv ikkje 24 stk 1TB sata disker klarer mere enn ca 800 MB/s med kontroller med 1200mhz iop og 2 gb ram

For ikke å snakke om IOPS ved små IO-størrelser, hovedpoenget med SSD.

 

Å se ensidig på MB/s er som å se ensidig på topphastighet på sportsbiler og glemme at det er noe som heter akselerasjon.

 

Det vet jeg...

 

Jeg er mest opptatt av topp hastighet for mitt bruk, derfor nevner jeg det. Derfor har jeg 10stk 15k.5 sasdisker i raid-0 også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil tro at ca 85% av maskinene til kundene våre kun har 2-10GB i bruk.

Med andre ord kunne 85% av kundene deres klart seg fint med en liten SSD. Jeg håper folk innser sånt selv og kjøper sånne maskiner på den lokale elektroforhandleren neste gang de har lyst på ny maskin.

 

 

Helt enig.

Blir fortsatt like forundret (les: frustert) over kompiser som spør meg om laptoptips; og når jeg plukker ut en modell som yter godt så kommer de med en eller annen elkjøpmodell og henger seg opp i "men den har jo 100 GB mer diskplass".

 

Tatt utav det blå så tror jeg at en 120GB SSD på en oppegående laptop med vista og annet rammel vil kunne passe veldig mange godt.

 

Samtidig så er jeg lagt ifra mindre furundret (les: adrenalinirritert... og nei, jeg sikter ikke til deg personlig nå Lotec) på folk som til STADIGHET maser om "hva skal man med 1TB", "harddisker er mer enn store nok", "man trenger ikke så stor harddisk hvis man ikke piratkopierer".

 

Min yttring til slike holdninger: Så grav deg ned med 80gigeren din og bli ferdig med det!

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Aldri mere seagate.

Fikk nok etter all 1,5tb tullballet dems.

Tok over 20 dager før seagate support svarte meg med en firmware link.

Hadde de svart meg innen ett par dager så hadde jeg tilgitt dem.

 

Holder meg til WD fra nå av :)

20dager var ganske lenge ja, sendte selv et par mailer frem og tilbake til de og adaptec for anbefalinger på et par raid og opplevde alldri at det tok over en arbeidsdag.

Lenke til kommentar

SAS vs SATA

SATA devices are uniquely identified by their port number connected to the Host bus adapter while SAS devices are uniquely identified by their World Wide Name (WWN).

Most SAS drives provide Tagged Command Queuing, while most newer SATA drives provide Native Command Queuing, each of which has its pros and cons.

SATA follows the ATA command set and thus only supports hard drives and CD/DVD drives. In theory, SAS also supports numerous other devices including scanners and printers. However, this advantage could also be moot, as most such devices have also found alternative paths via such buses as USB, IEEE 1394 (FireWire), and Ethernet.

SAS hardware allows multipath I/O to devices while SATA (prior to SATA II) does not. Per specification, SATA II makes use of port multipliers to achieve port expansion. Some port multiplier manufacturers have implemented multipath I/O leveraging port multiplier hardware.

SATA is marketed as a general-purpose successor to Parallel ATA and is now common in the consumer market, while the more expensive SAS is marketed for critical server applications.

SAS error recovery and reporting utilize SCSI commands which have more functionality than the ATA SMART commands used by SATA drives.

SAS uses higher signaling voltages (800-1600 mV TX, 275-1600 mV RX) than SATA (400-600 mV TX, 325-600 mV RX). When SAS is mixed with SATA, the SAS drives run at SATA-voltages. One reason for this higher voltage is so SAS may be used in server

Lenke til kommentar
Jeg har 120 gig interne hardisk og det er alt for lite..

 

Jeg trenger en 500 gig ved siden av for å få plass til filmene og musikken (som tilsammer er på ca 300 gig)

Var det et spørsmål her som jeg ikke oppfattet som du vil ha svar på? Eller var det en respons til en av postene over?

 

Han mumler sikkert bare for seg selv :D

 

Skjønte heller ikkje noen ting...

Lenke til kommentar
Ja dette var jo helt klart en papirlansering. Men hva gjør denne til en bedriftsdisk? Skal nok mye til før jeg tørr og satse på en seagate disk nå etter problemene som har vært med 7200.11 1,5TB diskene. Håper samsung snart kommer med noen reele alternativer som er store nok. Brukt disse i veldig mange år og er utrolig fornøyd.

Jeg synes ikke en firmware feil som er fikses (tok ikke lang tid) skal ha det store utslaget om hvilken disk du velger, feilen er rettet og data gikk ikke tapt. Diskene er raske og bråker ikke så mye i forhold til de samsung diskene jeg har :s Har aldri hatt noe problem med samsung, men diskene bråker litt mye... jeg er mer redd jeg ikke vil kjøpe disse "grønne" diskene til WD. De ser relativt tvilsomme ut, med tanke på levetiden disse diskene vil ha fordi de skal spare litt strøm.

Endret av MMDE
Lenke til kommentar
Ja dette var jo helt klart en papirlansering. Men hva gjør denne til en bedriftsdisk? Skal nok mye til før jeg tørr og satse på en seagate disk nå etter problemene som har vært med 7200.11 1,5TB diskene. Håper samsung snart kommer med noen reele alternativer som er store nok. Brukt disse i veldig mange år og er utrolig fornøyd.

Jeg synes ikke en firmware feil som er fikses (tok ikke lang tid) skal ha det store utslaget om hvilken disk du velger, feilen er rettet og data gikk ikke tapt. Diskene er raske og bråker ikke så mye i forhold til de samsung diskene jeg har :s Har aldri hatt noe problem med samsung, men diskene bråker litt mye... jeg er mer redd jeg ikke vil kjøpe disse "grønne" diskene til WD. De ser relativt tvilsomme ut, med tanke på levetiden disse diskene vil ha fordi de skal spare litt strøm.

 

Spørsmålet er hva de har disablet for å løse problemet, i tilegg er ikk denne feilen unik for 1.5 TB-drevet, det har vært liknende problemer lenger ned i seriene en stund nå. Spesielt om man setter de i RAID. Ellers ser jeg ikke helt hvilke strømsparingstiltak du tenker skal gi kortere levetid?

 

AtW

Lenke til kommentar

synest firmware problemet ble litt en fjær til 10høns etterhvert som ene mer hysteriske enn forige brukte hverandre som kilder.

de innrømmet feilen rimelig raskt når de fikk gjenskapt den plus at antallet som faktisk opplevde "miste" data ved og ikke finne de igjen var ganske lavt.

 

hadde selv ingen problemer med mine 1.5tb men at seagate raskt sa seg villig til betale for uthenting av data for de som opplevde miste var strengt tatt ikke noe de måtte gjøre men litt above and beyond.

 

kontaktet seagate for anbefaling hvordan sikrest oppdatere firmwaren på et par raid og tok alldri over en arbeidsdag for svar, så for meg har de like stor om ikke mer tillit siden de ryddet opp og gidde meg bra support.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
kontaktet seagate for anbefaling hvordan sikrest oppdatere firmwaren på et par raid og tok alldri over en arbeidsdag for svar, så for meg har de like stor om ikke mer tillit siden de ryddet opp og gidde meg bra support.

 

+1. Feilfrie produkter er vel og bra, men enda viktigere er det å faktisk være til god hjelp når det oppstår problemer.

 

Forøvrig har vel 7200.10-serien fått masse ros i øst og vest, virker SVÆRT solide etetr min erfaring hvertfall - og jeg har endel av de. WD-diskene mine dør ved latterlige +5c romtemp. Tipper den type feil er verre å fikse enn en firmwareoppdatering.

Lenke til kommentar
kontaktet seagate for anbefaling hvordan sikrest oppdatere firmwaren på et par raid og tok alldri over en arbeidsdag for svar, så for meg har de like stor om ikke mer tillit siden de ryddet opp og gidde meg bra support.

 

+1. Feilfrie produkter er vel og bra, men enda viktigere er det å faktisk være til god hjelp når det oppstår problemer.

 

Forøvrig har vel 7200.10-serien fått masse ros i øst og vest, virker SVÆRT solide etetr min erfaring hvertfall - og jeg har endel av de. WD-diskene mine dør ved latterlige +5c romtemp. Tipper den type feil er verre å fikse enn en firmwareoppdatering.

 

Det er vansklig å bedømme ting utifra enkeltepsioder, har sev 24 WD-disker, og de fungerer rimlig problemfritt de. (ikke at jeg har hatt problemer med seagate heller for den saks skyld), alle prdusenter har litt opp og nedperioder, jeg synes seagate har vært litt på en nedadgående bølge de siste året eller to. De kommer sikkert tilbake igjen. (akkurat som WD har hatt sine problemer i fortiden)

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...