Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Noen som har hatt eksamen i kjemi muntlig? Jeg kom opp i kjemi 2, eksamen på onsdag. Føler jeg allerede har grei kontroll på det meste. Tips og triks? Erfaringer?

 

Har sjølv i morgon, har du noken lure tips no når du har gjennomført? gjekk det bra, forresten?:)

 

Håper eg slepp å snakke for masse om miljø/nano-etikk og sånt, det er sånn alle kan snakke om og som eg føler blir ganske likt uansett kven som snakkar om det..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksamen ble annulert, sensor trakk seg. :hrm:

 

what? går det an? så utrulig kjipt når du har lest og forberedt deg då. Føler du er en som får gode karakterar, så det var sikkert meir kjipt enn kjekt for deg.

 

Uff, eg kjenner på nervane no. Men får krysse fingrane for at nervøsiteten ikkje tar overhånd!

Lenke til kommentar

Tydeligvis, hadde visst noe med at kjemilæreren min hadde vært sykemeldt til og med fredag forrige uke, men det burde ikke være lov. Spesielt kjipt siden kjemi burde være ganske grei sekser og at jeg ligger på grensen mellom å komme inn der jeg vil neste år, slik at en sekser definitivt kunne dratt meg i riktig retning.

 

Det går nok bra. Lykke til!

Lenke til kommentar

Uff er litt nervøs her. :p

Føler jeg er god for sekseren i kjemi, men pensumet er bare så utrolig omfattende. Får vel bare passe på å snakke så mye jeg kan, slik at det blir mindre sannsynlighet for at jeg setter meg fast i et spørsmål...

 

Da er vi i samme båt!

Håpar berre eg får tema som eg er skikkelig god og trygg på, i stedet for sånn som tema Forskning som eg syns eg ganske vagt og vanskelig å snakke "smart" om.. er veldig glad i organisk :)

 

Husk å håndhels på sensor, det gir godt inntrykk! Og ikkje snakk for fort. Egentlig litt note to self det her og.

 

Beklager viss det er for lite kjemi-relatert det her.

Lenke til kommentar

Hehe, ja, smart å håndhilse. Nei, det kapittelet om forskning har jeg faktisk ikke engang lest. Kanskje jeg kikker litt på det i morgen før eksaminasjonen. Men læreren min sa at det ikke var så viktig.

 

Jeg skal i alle fall starte å snakke om titreringer i omtrent 10 minutter, og så er det 35 min med utspørring etter det.

Jeg er glad jeg har eksamen allerede klokka 9:45. Bra å bare bli ferdig med det, synes jeg.

 

Men nå går jeg og legger meg. Lykke til, sanddyret, og alle andre!

Lenke til kommentar

Åja, du har den modellen ja. Eg skal trekke tema 45 min før. Trur egentlig det er greit. Også blir det utspørring + forsøk etter det. Håper ikkje det blir et langt forsøk berre(vanskelig å huske alt), men har en følelse av at læreren kun tar med dei greie forsøka, er jo tross alt berre 10-15 min til det.

 

Har sjølv eksamen 13.00, sist. Litt kjipt å vente så lenge, men får gjer det beste utav det og prøve å kikke litt på småting i morga. Kan vertfall sove lenge med god samvittighet :)

 

Lykke til du og!!

Lenke til kommentar

5-er på meg.

 

Måtte glykolysen, krebssyklusen og den aktive fosforyliseringen i sensors kropp stoppe opp. Måtte hans legeme oksidert i en stor forbrenningsovn. Måtte hans blod bli donert til titreringer. Måtte lipidene i cellemembranen i cellene hans vrenge seg selv inn ut. Måtte han innhalere enzym-inhibitorer i massevis.

2 dagers intens øving til ingen nytte, tilfeldighetene var visst ikke i min favør.

Lenke til kommentar

Ah, kjedelig Ljóseind! Men du får prøve å ikkje tenke så masse på det. Min R2-eksamen blei nok en 5er og, sjølv om eg gikk for 6eren. Man kan ha uflaks i blandt.

 

Blei sjølv 6er på meg då! :)

 

Kan skrive korleis det gikk for seg her, sånn at viss noken skal finne på å søke etter "Muntlig eksamen kjemi 2" så dukka det faktisk opp noke. Det skjedde ikkje når eg googla det for noken daga sida. Vertfall ikkje noke nyttig.

 

Det gikk for seg slik:

 

Fikk ei oppgave 45 min før eksaminasjonen. Tema: Organisk kjemi, kompetansemål:

  • gjøre rede for reaksjonstypene oksidasjon, substitusjon, addisjon, eliminasjon, kondensasjon og hydrolyse, og gjøre forsøk med minst to av dem
  • forklare reaksjonsmekanismen ved addisjon og eliminasjon
  • gjøre påvisningsreaksjoner på enkle organiske forbindelse

Oppgave: Gjør rede for disse reaksjonstypene: Så var det et bilde med mange ulike stoff og piler i mellom, likevektspiler og enveispiler. Stoffa var tegna på sterkmåten, altså sikksakk med gruppene tegna på. Det var oksidasjon, substitusjon, hydrolyse/kondensasjon. Noken var litt vanskelige å sjå kva reaksjonen var, så eg måtte tegne den opp med alle atoma og sjå kva som skjedde. (litt ringar som blei til kjeder o.l.) Men eller grei oppg.

 

I tillegg tegna eg ned figurar eg kunne bruke til å illustrere kompetansemål 2, reaksjonsmekanisme.

 

Var ferdig etter 35 min.. satt og chilla, såg over. Lærer kom og henta meg. Helste på sensor. Fikk snakke i vei om organisk kjemi, dei tre kompetansemåla som stod på oppgava.

 

Del 2: Ukjent oppgave. Det var å snakke om kap 4, altså uorganisk analyse, kun kvalitativ; ikkje titreringar og sånt(sjøl om eg er veldig glad i det!). Gikk grundig inn på forprøver og det som høyrer med, anion - og kationsanalyse.

 

Del 3: Forsøk: Påvising av anion. Veldig greit. Måtte påvise nitrat, karbonat og acetat. Tok på hansker og briller for sensor likar sikkerhet.

 

Syns sjølv det gjekk veldig greit, men så var jo oppgavene greie óg. Veldig glad :)

Endret av sanddyret
Lenke til kommentar

Hvorfor holder en høy og tynn kaffekopp seg lengre varm enn en lav og vid kaffekopp? Har vel noe med overflate/volum å gjøre, men finnes det noen fascinerende kjemigrunner? Varmelære?

 

Trenger dette til eksamen i tidenes jallefag, nemlig Tof 2.

 

Mindre areal vannet kan fordampe fra når diameteren er mindre. Vann har veldig høy fordampningsentalpi, så fordampning av vann stjeler masse varme fra kaffen. Derfor bør man først og fremst sette lokk på en kopp for å holde innholdet varmt, deretter kan man tenke på f.eks. å isolere veggene ekstra (det optimale er jo termokopp med lokk).

Lenke til kommentar

Hvorfor holder en høy og tynn kaffekopp seg lengre varm enn en lav og vid kaffekopp? Har vel noe med overflate/volum å gjøre, men finnes det noen fascinerende kjemigrunner? Varmelære?

 

Trenger dette til eksamen i tidenes jallefag, nemlig Tof 2.

 

Mindre areal vannet kan fordampe fra når diameteren er mindre. Vann har veldig høy fordampningsentalpi, så fordampning av vann stjeler masse varme fra kaffen. Derfor bør man først og fremst sette lokk på en kopp for å holde innholdet varmt, deretter kan man tenke på f.eks. å isolere veggene ekstra (det optimale er jo termokopp med lokk).

 

Muchos gracias.

Lenke til kommentar

Har tidligere i denne tråden fått innføring om saltets virkning på vann. Jeg lurer nå på hva jeg kan bruke denne informasjonen til. Hvordan kan jeg utnytte at vannet bruker lengre tid på å koke med salt?

 

Det står litt i artikkelen om kokepunktforhøyelse på Wikipedia, under «Uses». Kort oppsummert er det ikke rare greiene: det kan brukes til å finne molvekten til kjemiske forbindelser (vei ut et bestemt antall gram av stoffet, bland det i vann, og mål kokepunktforhøyelsen - fra dette finner du antall partikler oppløst og dermed molvekt), men det er mer presist å gjøre det samme ved å bruke frysepunktnedsettelse, som er en sterkere effekt for samme løsemiddel. Det står også at ved å tilsette 10 gram NaCl til 1 kg vann, øker kokepunktet bare med 0,17 °C, så det har liten betydning for matlaging å tilsette vann.

 

Det er altså lettere å utnytte frysepunktnedsettelse, slik det f.eks. gjøres ved salting av veier. Salt på veien gjør at vannets frysepunkt går ned, altså smelter isen ved lavere temperatur enn 0 °C og veien holder seg isfri selv om det er litt kaldt. Frysepunktet til et stoff endres mer enn kokepunktet for samme mengde tilsatt salt.

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var slik at entropien i universet øker med alle kjemiske/fysiske prosesser, men kjemiboken min sier følgende: Det er alltid slik at entropien i universet øker i alle spontane prosesser. Alle spontane prosesser, altså. Men jeg trodde det var slik at entropien til systemet godt kan synke, men at dette i så fall alltid vil "utlignes" av at entropien til omgivelsene vil stige i enda høyere grad, slik at man totalt sett får en positiv entropiendring i universet. Vet ikke helt om det jeg skriver her i det hele tatt gir mening, men fint om noen kunne forklart dette litt bedre enn det boka gjør.

Lenke til kommentar

Herlig. Er det da Kjemi 1-boken min som tar feil/forenkler, eller er det jeg som tolker den feil, når den sier:

 

Det er alltid slik at entropien i universet øker i alle spontane prosesser. Dette kalles også varmelærens 2. hovedsetning. For alle spontane prosesser, enten det er fysiske forandringer eller kjemiske reaksjoner, er: ΔSunivers > 0

For å finne ut om entropien i universet øker i en prosess, må vi derfor vite nok om ΔSsystem og ΔSomgivelser for prosessen til å avgjøre om ΔSsystem + ΔSomgivelser > 0

 

Men har vi ikke nettopp blitt enige om at ΔSunivers = ΔSsystem + ΔSomgivelser > 0, alltid - uavhengig av hvorvidt prosessen er spontan? Hvordan kan man da bestemme spontan-eller-ikke-spontan utfra fortegnet på ΔSunivers, når dette alltid er positivt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...