Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann.

Klarer ikke følgende oppgave:

Hva er stoffmengden av Na i 2,0 g Na2CO3?

Takk

 

Først finner vi molarmassen til alle atomene fra periodesystemet: Na = 22,99 g/mol, C = 12,01 g/mol, og O = 16,00 g/mol. Så summerer vi: 22,99 + 22,99 + 12,01 + 16 + 16 +16 = 106 g/mol.

 

Så husker vi på formelen n = m/Mm. Da kan vi dele 2,0g på 106g/mol, slik at vi får 0,188 mol. Det vil si at vi har så mange mol av hele molekylet. Ettersom det er 2 natrium per molekyl må vi gange 0,188 mol med 2, slik at vi til slutt får 0,0376 mol natrium i 2,0g natriumkarbonat.

 

 

 

Trenger hjelp (fort)!!!!

 

Hva er redoksreaksjonen på disse?

 

red: Cu2+(aq)+2e-→Cu(s)

 

oks: 2Cl-(aq)->Cl2(g)+2e-

 

Her har du skrevet opp to halvreaksjoner. Som vi ser blir kobber redusert fra 2+ til 0 i den første, og klorid blir oksidert til klorgass fra -1 til 0 i den andre. Vi har 2 klorider, og derfor like mange elektron på begge sidene av den fullstendige reaksjonslikningen. Merk at vi ikke skriver ned elektronene i den ferdige redoksreaksjonslikningen. Alt er balansert, så her er det bare å sette det sammen:

 

Cu2+(aq) + 2Cl- (aq) -→ Cu(s) + Cl2 (g)

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Sitter med en flervalgsoppgave fra del 1 i en kjemi 2 eksamen som forvirrer meg litt.

 

Altså det dreier seg om en litiumjodid-celle. Jeg har allerede slått fast at reaksjonene som skjer er

I_2 + 2 e^- -> 2I^- og Li -> li^+ + e^-.

 

Derfor sa jeg at påstanden "jod blir redusert når cellen leverer strøm" er riktig. Jod sitt oksidasjonstall minker da den tar opp to elektroner. Dette stemmer med fasiten.

 

Men den neste påstanden er "Jod er en negativ elektrode", - denne er ikke riktig i følge fasiten.

 

Men hvorfor? Jeg tenker at av ligningen over ser man jo at Jod tar opp elektroner i reaksjonen, mens Lithium gir fra seg. Ergo går elektronene fra lithium til jod. Elektronene går alltid fra positivt til negativt derfor må jodid være den negative elektroden (katoden), mens lithium er den positive elektroden (anoden).

 

Kan noen forklare meg hvor mitt resonnement er feil?

Lenke til kommentar

Sitter med en flervalgsoppgave fra del 1 i en kjemi 2 eksamen som forvirrer meg litt.

Altså det dreier seg om en litiumjodid-celle. Jeg har allerede slått fast at reaksjonene som skjer er

I_2 + 2 e^- -> 2I^- og Li -> li^+ + e^-.

Derfor sa jeg at påstanden "jod blir redusert når cellen leverer strøm" er riktig. Jod sitt oksidasjonstall minker da den tar opp to elektroner. Dette stemmer med fasiten.

Men den neste påstanden er "Jod er en negativ elektrode", - denne er ikke riktig i følge fasiten.

Men hvorfor? Jeg tenker at av ligningen over ser man jo at Jod tar opp elektroner i reaksjonen, mens Lithium gir fra seg. Ergo går elektronene fra lithium til jod. Elektronene går alltid fra positivt til negativt derfor må jodid være den negative elektroden (katoden), mens lithium er den positive elektroden (anoden).Kan noen forklare meg hvor mitt resonnement er feil?

reaksjonene dine stemmer vel bra de! Men elektrodene er inerte materialer, kanskje bly (lead).

dessuten må der være vannfritt miljø, pga alkaliemetallenes veldig hissige reaksjoner med vann (sterkt eksoterme reaksjoner)

Endret av Janhaa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter med en flervalgsoppgave fra del 1 i en kjemi 2 eksamen som forvirrer meg litt.

Altså det dreier seg om en litiumjodid-celle. Jeg har allerede slått fast at reaksjonene som skjer er

I_2 + 2 e^- -> 2I^- og Li -> li^+ + e^-.

Derfor sa jeg at påstanden "jod blir redusert når cellen leverer strøm" er riktig. Jod sitt oksidasjonstall minker da den tar opp to elektroner. Dette stemmer med fasiten.

Men den neste påstanden er "Jod er en negativ elektrode", - denne er ikke riktig i følge fasiten.

Men hvorfor? Jeg tenker at av ligningen over ser man jo at Jod tar opp elektroner i reaksjonen, mens Lithium gir fra seg. Ergo går elektronene fra lithium til jod. Elektronene går alltid fra positivt til negativt derfor må jodid være den negative elektroden (katoden), mens lithium er den positive elektroden (anoden).Kan noen forklare meg hvor mitt resonnement er feil?

reaksjonene dine stemmer vel bra de! Men elektrodene er inerte materialer, kanskje bly (lead).

dessuten må der være vannfritt miljø, pga alkaliemetallenes veldig hissige reaksjoner med vann (sterkt eksoterme reaksjoner)

 

Aha så det er derfor det er vannfritt miljø ja. Men det var jo ikke spørsmålet mitt. - Hvorfor er påstanden "jod er en negativ elektrode" feil?

Lenke til kommentar

Aha så det er derfor det er vannfritt miljø ja. Men det var jo ikke spørsmålet mitt. - Hvorfor er påstanden "jod er en negativ elektrode" feil?

Elektronene går, som du sier, fra litium til jod. Elektroner er negative, så det stedet hvor det kommer elektroner fra er dermed negativ elektrode i cellen.

Lenke til kommentar

Aha så det er derfor det er vannfritt miljø ja. Men det var jo ikke spørsmålet mitt. - Hvorfor er påstanden "jod er en negativ elektrode" feil?

Elektronene går, som du sier, fra litium til jod. Elektroner er negative, så det stedet hvor det kommer elektroner fra er dermed negativ elektrode i cellen.

 

Ok, det var forstålig! Men Jeg mente å huske og ha lest at strømretningen alltid var fra positivt til negativt? Er dette feil da?

Lenke til kommentar

Nei da. Strømretningen er definert som den retningen de positive ladningene går. Det som egentlig flytter på seg i en krets er (negative) elektroner, så strømretningen blir motsatt av retningen elektronene går, altså fra positiv til negativ elektrode i den galvaniske cellen.

Lenke til kommentar

Nei da. Strømretningen er definert som den retningen de positive ladningene går. Det som egentlig flytter på seg i en krets er (negative) elektroner, så strømretningen blir motsatt av retningen elektronene går, altså fra positiv til negativ elektrode i den galvaniske cellen.

 

Oj, ikke rart jeg har vært forvirret for jeg trodde at strøm/elektroner og strømretning/elektronretning var synonymer :tease: Takk for den oppklaringen. Da var det vel nettopp den fella spørsmålet var designet for at folk skulle gå i.

Lenke til kommentar

Du har selv svart på hvor mange gram natriumklorid vi har i løsningen - 5 gram. Deretter bruker vi formelen som sier at stoffmengde = masse delt på molarmasse; n = m/Mm.

 

Vi vet at natrium veier 22,99 gram per mol, mens klor veier 35,45 gram per mol. Det vil si

 

n = 5 gram / (22,99 g/mol + 35,45 g/mol) = 0,0855 mol NaCl.

 

Konsentrasjon = mol per liter, og ettersom vi har 0,1 liter deler vi vårt svar på det. Vi har altså 0,85 eller opprundet 0,9 M.

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Barneskolelærdommen må vi ikke glemme. Per definisjon er det 1 kg vann i hver liter. Hvertfall fra gammelt av! Og når vi har 100 gram vet vi at det tilsvarer 100 ml som er det samme som 0,1 liter. :)

 

Tviler sterkt på at oppgaven vil ha deg til å ta hensyn til saltet i vannet mtp volum. Kjemi 1?

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Ettersom saltet er løst i vannet, har vi egentlig effektivt kun 95 milliliter vann. Løsningen vår ville ikke hatt samme volum som 100 gram rent vann, antakeligvis noe mindre. Kanskje litt dårlig formulert oppgave, da vi enten kan gå ut fra å ha 0,1 liter eller 0,095 liter. Man pleier som regel å se bort fra (den veldig lille) volumøkningen saltet vil forårsake.

 

Det mest korrekte blir å gå ut i fra 0,095 liter vann. Da får du også en helt nøyaktig konsentrasjon. :)

 

 

Faktisk blir det direkte galt å gå ut fra at vi har et volum på 0,1 liter. Men det gir "tilfeldigvis" samme svar i dette tilfellet. Hadde det vært snakk om store mengder saltløsning ville vi sett at det ble annerledes!

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...