Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg har gått meg fast i en oppgave. Noen engler der ute som kan hjelpe meg? Det gjelder altså oppgave ii), oppgave i) er bare med fordi oppgaveteksten der er relevant.

 

i) Beskriv hvordan du kan lage en buffer med pH 7,20 dersom du har til rådighet 1 liter av en 0,10 M NaH2PO4-løsning, konsentrert NaOH-løsning og et pH-meter.

ii) Beregn den finale konsentrasjonen av hver av de to bufferkomponentene (anta at det ikke skjer noen volumendring under tillagingen).

 

pKa er 6,80. Jeg regner med jeg skal bruke bufferlikningen?

 

 

pH = pKa + log [base]/[syre]

7,20 = 6,80 + log [base]/[syre]

0,40= log [base]/[syre]

 

Men så da? Nå har jeg to ukjente, [base] og [syre]. I'm lost...

 

(Dette er mitt aller, aller første innlegg på dette forumet, jeg har faktisk aldri vært her før i det hele tatt...så beklager på forhånd hvis jeg burde ha fulgt noen normer og regler jeg ikke har fått med meg :hm: )

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har gått meg fast i en oppgave. Noen engler der ute som kan hjelpe meg? Det gjelder altså oppgave ii), oppgave i) er bare med fordi oppgaveteksten der er relevant.

 

i) Beskriv hvordan du kan lage en buffer med pH 7,20 dersom du har til rådighet 1 liter av en 0,10 M NaH2PO4-løsning, konsentrert NaOH-løsning og et pH-meter.

ii) Beregn den finale konsentrasjonen av hver av de to bufferkomponentene (anta at det ikke skjer noen volumendring under tillagingen).

pKa er 6,80. Jeg regner med jeg skal bruke bufferlikningen?

pH = pKa + log [base]/[syre]

7,20 = 6,80 + log [base]/[syre]

0,40= log [base]/[syre]

Men så da? Nå har jeg to ukjente, [base] og [syre]. I'm lost...

(Dette er mitt aller, aller første innlegg på dette forumet, jeg har faktisk aldri vært her før i det hele tatt...så beklager på forhånd hvis jeg burde ha fulgt noen normer og regler jeg ikke har fått med meg :hm: )

chart?cht=tx&chl=0,4=\log\left(\frac{x}{0,1-x}\right)

Lenke til kommentar

e) tror du har feil her, Pb(s) blir oksidert til Pb2+ mens Pb i PbO2 blir redusert fra +4 til +2? Rett svar er da altså A. Tar forbehold om at jeg godt mulig har feil her.

 

g) Hvis I2 blir dannet fra I- ved elektrode A, betyr vel dette at elektronet som blir avgitt går motsatt av strømretningen til elektrolysen? Brukte dette til å konkludere med at oksidasjonen av I- måtte skje ved elektrode B. Sjekket ikke reduksjonspotensial eller noe sånt, og er sikker på at det kan finnes mange grunner til at tankegangen min er feil. Endte med svaret C

 

j) A er et tertiært alkohol og reagerer derfor ikke med kromsyre, C er et aldehyd og reagerer derfor med kromsyre.

 

n) det er 20g salt i vannet og temperatur høy nok til at alt enkelt løser seg. Temperaturen kjøles til 10 grader, vi leser av grafen at ved 10 grader kan bare 5g salt løse seg, ergo må 15g utfelles. B må være riktig svar.

 

På oppgave t) sto jeg mellom dipeptid og tripeptid og hadde null kunnskaper om det ene "peptidet" bare var en R-gruppe eller ble regnet som et selvstendig peptid. Det er jo ikke festet med en peptid binding blant annet. Tror jeg tippet C).

 

Ser nå etter at jeg slo opp i boka at det mest sannsynlig klassifiseres som et dipeptid ettersom den består av aminosyrene asparagin og alanin, og ingenting annet. Var nok en R-gruppe da, eller hva? Drittoppgave!

Lenke til kommentar

e) tror du har feil her, Pb(s) blir oksidert til Pb2+ mens Pb i PbO2 blir redusert fra +4 til +2? Rett svar er da altså A. Tar forbehold om at jeg godt mulig har feil her.

 

g) Hvis I2 blir dannet fra I- ved elektrode A, betyr vel dette at elektronet som blir avgitt går motsatt av strømretningen til elektrolysen? Brukte dette til å konkludere med at oksidasjonen av I- måtte skje ved elektrode B. Sjekket ikke reduksjonspotensial eller noe sånt, og er sikker på at det kan finnes mange grunner til at tankegangen min er feil. Endte med svaret C

 

j) A er et tertiært alkohol og reagerer derfor ikke med kromsyre, C er et aldehyd og reagerer derfor med kromsyre.

 

n) det er 20g salt i vannet og temperatur høy nok til at alt enkelt løser seg. Temperaturen kjøles til 10 grader, vi leser av grafen at ved 10 grader kan bare 5g salt løse seg, ergo må 15g utfelles. B må være riktig svar.

 

På oppgave t) sto jeg mellom dipeptid og tripeptid og hadde null kunnskaper om det ene "peptidet" bare var en R-gruppe eller ble regnet som et selvstendig peptid. Det er jo ikke festet med en peptid binding blant annet. Tror jeg tippet C).

 

Ser nå etter at jeg slo opp i boka at det mest sannsynlig klassifiseres som et dipeptid ettersom den består av aminosyrene asparagin og alanin, og ingenting annet. Var nok en R-gruppe da, eller hva? Drittoppgave!

 

Jeg mener dine korrigeringer stemmer her. Jeg svarte det samme som deg på de oppgavene. Forbindelsen i oppgave t) kan vel bare være et dipeptid? Eller utgjør NH2 gruppen som er bundet til -C=O helt øverst i molekylet den tredje peptidbindingen jeg ikke har sett? Jeg betraktet altså denne som en R-gruppe på det ene peptidet.

 

Hvis svaret er C på r), kan noen forklare hvorfor det ikke er A som er riktig svar på denne? Jeg skrev også D på q), men det er kanskje feil? Vil ikke 0,03 mol base nøytralisere 0,03 mol eddiksyre og vi får [H3O+]=[OH-] og vi får pH = 7 ?

Endret av Gjest22
Lenke til kommentar

Er vel egentlig 99% sikker på at dipeptid er riktig svar på oppgave t) akkurat nå.

 

r) Det er slik at hvis Na2CO3 er til stede, vil vi finne oppløst CO3 i løsningen, og ved tilsettelse av saltsyre vil vi få brusing pga dannelse av CO2 gass. CaCO3 er derimot meget tungtløselig/uløselig, derfor vil det ikke være noen CO3 ioner i løsningen og vi får ingen brusing med HCl slik som vi observerer.

2HCl + Na2CO3 --&--#62; 2NaCl + H2O + CO2

 

q) Du har helt rett med at H3O+ og OH- nøytraliserer hverandre i den initielle reaksjonen, men hva er produktet når sterk base reagerer med en svak syre? Jo vi får samtidig dannet den korresponderende basen. [Kons sterk base går til 0], [Kons svak syre går til 0] mens kons svak base går til [kons svak syre ved start]. Vi får da altså en basisk løsning uten bufferkapasitet.

 

EDIT:

Tror jeg fikk 19/20 på oppgave 1) hvis korreksjonene mine her er rett, gidder ikke å anta at den ene 50/50 tippingen min på q) gikk inn, har aldri hatt flaks med slikt før. Nærmest perfekt del 1 trengs med tanke på hvor dårlig del 2 gikk, 4 del oppgaver uten svar for meg.

 

Utrolig dårlig bruk av tiden, og tok vel eksamen alt for mye på sparket. Har man regnet oppgaver av typen 5d) og 5e) dagene før eksamen så er disse gjort unna på 5 min f.eks, Trodde det skulle gå like smooth når jeg ikke hadde gjort det, noe som det ikke gjorde og tiden ble for knapp.

 

Tror dere alle deloppgavene på del 2 er verdt like mye? Burde ha klart å kapre det meste av poeng mulig på 14/18 deloppgaver på del 2, og sikkert rundt 37/40 på del 1. Ender da på ca 84%, som skal være greit innenfor 5er rammen, antar vi litt småpjusk på del 2 kan vi også trekke 5-6 prosent og jeg er fortsatt innenfor 5er grensen ifølge sensuren.

Har virkelig vært kjipt å gå ned til en firer pga noe tull, har aldri hatt den karakteren i kjemi før, og vet at jeg kan stoffet mye bedre en det. Sånt skjer når man skal være lat.

Endret av Tensai
Lenke til kommentar

Er vel egentlig 99% sikker på at dipeptid er riktig svar på oppgave t) akkurat nå.

 

r) Det er slik at hvis Na2CO3 er til stede, vil vi finne oppløst CO3 i løsningen, og ved tilsettelse av saltsyre vil vi få brusing pga dannelse av CO2 gass. CaCO3 er derimot meget tungtløselig/uløselig, derfor vil det ikke være noen CO3 ioner i løsningen og vi får ingen brusing med HCl slik som vi observerer.

2HCl + Na2CO3 -> 2NaCl + H2O + CO2

 

q) Du har helt rett med at H3O+ og OH- nøytraliserer hverandre i den initielle reaksjonen, men hva er produktet når sterk base reagerer med en svak syre? Jo vi får samtidig dannet den korresponderende basen. [Kons sterk base går til 0], [Kons svak syre går til 0] mens kons svak base går til [kons svak syre ved start]. Vi får da altså en basisk løsning uten bufferkapasitet.

 

Ok, ja selvfølgelig. Glemte helt at NaCO3 selvfølgelig er lettløselig.

 

Begge de to spørsmålene burde jeg ha kunnet... :p

Lenke til kommentar

e) tror du har feil her, Pb(s) blir oksidert til Pb2+ mens Pb i PbO2 blir redusert fra +4 til +2? Rett svar er da altså A. Tar forbehold om at jeg godt mulig har feil her.

g) Hvis I2 blir dannet fra I- ved elektrode A, betyr vel dette at elektronet som blir avgitt går motsatt avstrømretningen til elektrolysen? Brukte dette til å konkludere med at oksidasjonen av I- måtte skje ved elektrode B. Sjekket ikke reduksjonspotensial eller noe sånt, og er sikker på at det kan finnes mange grunner til at tankegangen min er feil. Endte med svaret C

j) A er et tertiært alkohol og reagerer derfor ikke med kromsyre, C er et aldehyd og reagerer derfor med kromsyre.

n) det er 20g salt i vannet og temperatur høy nok til at alt enkelt løser seg. Temperaturen kjøles til 10 grader, vi leser av grafen at ved 10 grader kan bare 5g salt løse seg, ergo må 15g utfelles. B må være riktig svar.

På oppgave t) sto jeg mellom dipeptid og tripeptid og hadde null kunnskaper om det ene "peptidet" bare var en R-gruppe eller ble regnet som et selvstendig peptid. Det er jo ikke festet med en peptid binding blant annet. Tror jeg tippet C).

Ser nå etter at jeg slo opp i boka at det mest sannsynlig klassifiseres som et dipeptid ettersom den består av aminosyrene asparagin og alanin, og ingenting annet. Var nok en R-gruppe da, eller hva? Drittoppgave!

var litt dumt det forslaget mitt, brukte kun 0,5 t på de multiple choice spm.

helt tåpelig feil ser jeg jo nå...

Lenke til kommentar

 

Tror dere alle deloppgavene på del 2 er verdt like mye? Burde ha klart å kapre det meste av poeng mulig på 14/18 deloppgaver på del 2, og sikkert rundt 37/40 på del 1. Ender da på ca 84%, som skal være greit innenfor 5er rammen, antar vi litt småpjusk på del 2 kan vi også trekke 5-6 prosent og jeg er fortsatt innenfor 5er grensen ifølge sensuren.

Har virkelig vært kjipt å gå ned til en firer pga noe tull, har aldri hatt den karakteren i kjemi før, og vet at jeg kan stoffet mye bedre en det. Sånt skjer når man skal være lat.

 

Det står i sensorveiledningen at alle deloppgavene innenfor samme oppgave vektes likt, men at oppgavene seg i mellom kanskje kan vektes noe ulikt. Altså skal f.eks 4 a) og b) vektes likt, mens 5 a) og b) kan vektes høyere eller lavere enn 4 a) og b). Tipper alle oppgavene på Del 2 vektes rimelig likt, kanskje oppgave 5 noe høyere enn de andre?

 

Høres ut som om du klarer en 5er, blir spennende:) Jeg fikk 18/20 på del multiple choice, men røk litt på kortsvarene på del 1 tror jeg. Hvilken funksjon hadde E-vitaminet f.eks? Der skrev jeg noe tull tror jeg, men håper det er halvveis riktig. Jeg er også litt redd for at det er en liiiiten mulighet for at jeg havner på 4...kjempekjedelig siden jeg fikk en solid 5er i standpunkt :tease:

Lenke til kommentar

Hva svarte dere på oppgave 2d1 ?

 

Enzym A katalyserer reduksjonen av glyseraldehyd til glyserol, svarte at enzymet derfor er en reduktase. Har aldri sett et slikt spørsmål før og har aldri lært forskjellen på eller definisjonen på oksidaser og reduktaser. Gikk bare for det jeg følte var logisk.

 

Var det noen her som kunne definisjonen på en oksidase og en reduktase på eksamen? Dette er den typen spørsmål som jeg mener har absolutt ingenting på en eksamen å gjøre. Navnene oksidase og reduktase er nevnt i en bisetning om hvordan enzymer ofte navnsettes etter hva de gjør(i mitt læreverk), dette er ikke i detalj nok til at det fortjener en egen oppgave på eksamen. Med et så stort pensum så velger de å lage oppgaver på viddene av viddene? Tullete.

Lenke til kommentar

Hva svarte dere på oppgave 2d1 ?

 

Enzym A katalyserer reduksjonen av glyseraldehyd til glyserol, svarte at enzymet derfor er en reduktase. Har aldri sett et slikt spørsmål før og har aldri lært forskjellen på eller definisjonen på oksidaser og reduktaser. Gikk bare for det jeg følte var logisk.

 

Var det noen her som kunne definisjonen på en oksidase og en reduktase på eksamen? Dette er den typen spørsmål som jeg mener har absolutt ingenting på en eksamen å gjøre. Navnene oksidase og reduktase er nevnt i en bisetning om hvordan enzymer ofte navnsettes etter hva de gjør(i mitt læreverk), dette er ikke i detalj nok til at det fortjener en egen oppgave på eksamen. Med et så stort pensum så velger de å lage oppgaver på viddene av viddene? Tullete.

 

Jeg skrev også reduktase. Det må jo være riktig ettersom glyseraldehyd ble redusert...

Det står litt om dette i Kjemien Stemmer 2, men ikke så mye.

 

Den verste oppgaven på del 1 kortsvar var i mine øyne den der vi skulle tegne eddiksyreesteren til E-vitamin. Kan bare håpe jeg fikk den helt rett...

Lenke til kommentar

Den verste oppgaven på del 1 kortsvar var i mine øyne den der vi skulle tegne eddiksyreesteren til E-vitamin. Kan bare håpe jeg fikk den helt rett...

 

trur den ser sånn ut:

 

 

 

nederst

 

Ok...jeg tegnet den sånn, men uten karbonkjeden til høyre. Tolket det feil da, tenkte de ville bare ha oss til å identifisere esterdelen av molekylet der den funksjonelle gruppen lå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...