Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

så, hvordan gikk det med dere som hadde kjemi 2-eksamen idag?

Del 1 gikk veldig bra! Flervalgsoppgavene var mye lettere enn tidligere..

Del 2 gikk ikke like bra, og det var alt for mange oppgaver med tanke på tiden.

 

Enig angående del 1. Egentlig for enkel. Arbeidsmengden var stor på del 2, ja, rakk akkurat å bli ferdig, men ikke å se gjennom. Hater slike oppgaver som den med å vurdere miljøkonsekvensene av kobberutvinning.

Lenke til kommentar

Enig jeg også. Hva skrev dere på den oppgaven der vi ble bedt om å forklare hvorfor vi kan anta at oksalsyren ikke forekom i ioneform? (Oppgave 5 b))

 

Miljøutfordringsspørsmålet (og litt det med feilkilder på siste oppgave) gir jo litt rom for tolkning ja. Lurer på hvordan sensorene tenker der.

 

Synes oppgavene var greie, men man skal virkelig ha kjempekontroll på pensum om man vil ha 6er på Kjemi2 eksamen!!

 

Noen som vet ca hvor karakteren 5 begynner og 4eren slutter? Tenker på % riktig.

Endret av Gjest22
Lenke til kommentar

Enig jeg også. Hva skrev dere på den oppgaven der vi ble bedt om å forklare hvorfor vi kan anta at oksalsyren ikke forekom i ioneform? (Oppgave 5 b))

 

Miljøutfordringsspørsmålet (og litt det med feilkilder på siste oppgave) gir jo litt rom for tolkning ja. Lurer på hvordan sensorene tenker der.

 

Synes oppgavene var greie, men man skal virkelig ha kjempekontroll på pensum om man vil ha 6er på Kjemi2 eksamen!!

 

Noen som vet ca hvor karakteren 5 begynner og 4eren slutter? Tenker på % riktig.

 

Jeg hørte noe om at nedre grense for 5 ligger på 70%, men det høres ganske lite ut, synes jeg.

Lenke til kommentar

 

Jeg hørte noe om at nedre grense for 5 ligger på 70%, men det høres ganske lite ut, synes jeg.

 

Ja, det var lite. Mener selv den ligger rundt 78-79%, men det varierer visst fra prøve til prøve utfra enighet om vanskelighetsgrad var over/under middels tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg hørte noe om at nedre grense for 5 ligger på 70%, men det høres ganske lite ut, synes jeg.

 

Ja, det var lite. Mener selv den ligger rundt 78-79%, men det varierer visst fra prøve til prøve utfra enighet om vanskelighetsgrad var over/under middels tror jeg.

 

Ja, også er det jo flere ting som spiller inn på den enkelte eksamen. Til syvende og sist skal den jo vurderes som en helhet. Jeg krysser fingrene for en gammel og blid sensor :)

Endret av MelonSmasher
Lenke til kommentar

Enig jeg også. Hva skrev dere på den oppgaven der vi ble bedt om å forklare hvorfor vi kan anta at oksalsyren ikke forekom i ioneform? (Oppgave 5 b))

 

Miljøutfordringsspørsmålet (og litt det med feilkilder på siste oppgave) gir jo litt rom for tolkning ja. Lurer på hvordan sensorene tenker der.

 

Skrev at tilførsel av H2SO4 forskyver reaksjonene H2C2O4 + H2O -> HC2O4- + H3O+ og HC2O4- + H2O -> C2O42- + H3O+ mot venstre.

 

Når det gjelder feilkilder tror jeg den største feilkilden ved metode 2 er at sulfat kan oksidere H2C2O4, men det kom jeg typisk nok ikke på før etter at eksamen var ferdig. :p

 

Håpet på sekser på forhånd, men tror dessverre det blir en femmer. Sikkert en 5/6 omtrent, men på eksamen er jo 5/6 og 5/4 akkurat det samme ...

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hva med der vi skulle gi forklaring til bilde 1 og 2?

 

Lurer på to ting her: Hva skrev dere at det brune bunnfallet som ble dannet ved ene batteripol var i bilde 1(der kobber(II) fremdeles var tilstede i løsningen) kunne være? Og hva skrev dere var grunnen til at bilde 2 var fargeløst og jernbeskyttelsen på batteriet var sprukket opp?

 

Jeg tror jeg skrev noe sånt som at Cu2+ ble redusert så lenge det var strøm i batteriet, og at det dermed var tomt for kobber-ioner etter en tid, og løsningen ble fargeløs. Og så skrev jeg at jernet i batteribeskyttelsen antakelig ble oksidert av vannet til Fe2+ og dermed ble noe av jernet "løst" i vannet.

Lenke til kommentar

Ja, skrev at den tidliger elektrolysen fortsetter til det er tomt for Cu2+, og så vil jernbeholderen til batteriet ruste.

 

Men hva kunne det brune bunnfallet være som ble dannet ved den ene polen i bilde 1, altså mens elektrolysen fortsatt var i gang?

Lenke til kommentar

Det kan vel også tenkes at metode 2 var usikker pga. at titreringen hadde mange ledd, noe som fører til at mange potensielle "upresisjoner" i målingen, som i det store og det hele gir et mer upresist resultat enn ved komplekstitrering med EDTA.

 

Ellers åpner det vel for mange tolkninger på den kobberoppgaven dere snakker om? Skrev selv at kobber ble redusert og dannet et belegg ved ene polen, og siden kobber leder strøm så ble det dannet en bro mellom kobber og jernbelegget, noe som førte til at jernet ble "koblet til" batteriet og dermed oksidert. Høres teit ut i etterkant, men var desperat. At jeg ikke tenkte på at jern blir oksidert i vatn. :(

Lenke til kommentar

Ja, jeg skrev også bl.a. at målenøyaktighet var en mulig feilkilde i metode 2. Husker dere hvor mange g/L Ca2+ dere fikk ved EDTA metoden?

 

Forresten, blir eksamenskarakter i Kjemi 2 slått sammen med standpunkt og så blir det snittet av de to som blir gjeldende poengsum for det faget? Er elev i faget, ikke privatist. Vet det er to karakterer for privatister.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...