Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å opprettholde trykket i et oljereservoar blir det ofte injisert sjøvann i reservoaret. I mange

reservoarer finnes det allerede vann fra før, dette vannet kan inneholde bariumioner.

Temperaturen i reservoarene er som regel så høy at bariumsalter ikke felles ut, men om

blandinger av sjøvann og reservoarvann kjøles ned (f.eks. oppe på en produksjonsplattform)

kan utfellinger av bariumforbindelser føre til at rørsystemer tettes fullstendig igjen. Særlig er

det uløselig bariumsulfat som avsetter seg på rørvegger og i ventiler. Sulfationene kommer fra

sjøvannet.

For å kvantifisere innholdet av sulfat i en sjøvannprøve kan man bruke dannelsen av BaSO4.

Om man lar en bariumkloridløsning reagere med sjøvannet får vi følgende reaksjon:

 

BaCl2(aq) + SO4^2-(aq) -> BaSO4(s)

 

Skriv netto ionelikning for reaksjonen. Hvis et overskudd av bariumkloridløsning tilsettes

250,0 mL sjøvann, og 1,2210 g BaSO4 faller ut, hva var konsentrasjonen av sulfationer i

sjøvannet?

 

 

Er det noen som kan hjelpe meg? sitter veldig fast her :S

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg sitter med en oppgave i kjemi (KJEM100 @ UiB) hvor jeg skal gi en netto ionelikning for følgende reaksjon som er gitt:

BaCl2 (aq) + SO4(2-) (aq) --&--#62; BaSO4 (s)

 

En netto ionelikning er så fremt jeg har forstått en likning hvor alt det unødvendige er fjernet. Er det ikke det allerede i den likningen som er gitt?

Jeg ser jo at det er 2 Cl på venstresiden, men jeg kan vel ikke bare bryte ned bariumkloridløsningen for å skrive:

Ba(+2) (aq) + Cl2(-1) [...]

 

Eller?

 

Altså, jeg er ikke ute etter løsningen som sådan, den får jeg finne ut av selv, kun spørsmålet angående netto ionelikning.

 

Edit: Etter videre leting andre plasser ser det ut til at min antagelse stemmer.

 

 

-Deluze

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

Hei! Jeg sliter med 2 oppgaver angående redokslikninger og oksidasjonstall. Har prøvd å få fasitsvar, men feilet hver eneste gang. Så jeg lurer på hva jeg gjør feil.

 

1. S^2- + ClO3- + H+ --> Cl^- + S + H20

1349864702.gif

 

2. IO3- + I^- + H^+ --> I2 + H20

1349864862.gif

 

Fasit oppgave 1: Koeffisientene blir i rekkefølge 3,1,6,1,3,3

 

Fasit oppgave 2: Koeffisientene blir i rekkefølge 1,5,6,3,3

Endret av EMpathyXI
Lenke til kommentar

Hei! Jeg sliter med 2 oppgaver angående redokslikninger og oksidasjonstall. Har prøvd å få fasitsvar, men feilet hver eneste gang. Så jeg lurer på hva jeg gjør feil.

1. S^2- + ClO3- + H+ --> Cl^- + S + H20

2. IO3- + I^- + H^+ --> I2 + H20

Fasit oppgave 1: Koeffisientene blir i rekkefølge 3,1,6,1,3,3

Fasit oppgave 2: Koeffisientene blir i rekkefølge 1,5,6,3,3

http://www.matematik...p=155534#155534

Lenke til kommentar

Hei, jeg sitter og øver til kjemiprøve i morgen, er en ting jeg lurer litt på.

Hvilke ioner blir dannet når aluminium og oksygen reagerer med hverandre?

Svaret er Al i gruppe 13 danner Al3+-ioner

O i gruppe 16 danner O2--ioner.

Hvordan er dette mulig? Al har 3 elektroner i ytterste skall, mens O har 6. O trenger to av Al sine elektroner for å få fult ytterste skall, hvor blir den siste elektronen av?

Lenke til kommentar

Al er et metall, og O er et ikke-metall, sammen danner de et salt. Vi kan ikke vite hvor mange ioneforbindelser det er i et stoff, så vi skriver alltid formelenheten for saltet. I vårt tilfelle har det seg slik at hvis Al3+ reagerer med O2 så blir ikke ladningen 0, fordi 3-2 = 1. Det betyr at det må flere ioner av den ene/begge atomtypen for at ladningen skal bli 0. For at ladningen skal bli 0 så må vi ha 2Al3+ og 3O2-, da får vi

2*3 + 3*(-2) =

6 -6 = 0

 

Som du ser så blir det tredje elektronet fra to Al ioner gitt til et O atom slik at O fullfører sitt ytterste skall.

Lenke til kommentar

Har nettopp startet på et valgfag, fornybar energi og har fått første øving. Her er det kjemi langt utover mine kunnskaper (= null). Er sikkert enkelt, men når det ikke er pensumbok i faget og bare finnes noen enkle notater fra faglærer er det ikke så lett.

Har prøvet og feilet meg frem, men får ikke til deloppgave C og E, noen som kan hjelpe meg?

post-35484-0-05522200-1350314980_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Sitter å jobber med noen likevektsoppgaver i kjemi 1 på egenhånd

En oppgave er :

skriv uttrykket for løslighetsproduktet til saltet og oppgi enheten for Ksp

Al(OH)3

Jeg skjønner at Ksp = (al 3+) x (OH-)^3 , men ikke hvorfor enheten blir mol/L^4. Noen som kan hjelpe?

ja, dvs;

Al(OH)_3 <=> Al^3+ + 3OH-

altså:

K(sp) = x*(3x)^3= 27x^4

der x^4 svarer til (mol/l)^4 = M^4

dvs benevninga

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...