Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, tror ikke det er helt riktig, og synes ikke det er riktig gjort av deg å "bekrefte" at han har rett når han ikke har det. Men det er lov å være uenig.

 

Hvis du mener noe annet er riktig så kan du poste det her så vi får se.

 

Edit: Modent gjort å endre på posten din.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Det tror jeg også.

 

Det er en ære for meg at vi to har samme mening, Rossoneri. Kan du lære meg litt mer kjemi? Kanskje litt fysikk og matematikk også? Digger også fotball, btw.

 

Sorry, har ikke tid til alle. Men du kan få autograf tilsendt i posten.

Endret av Rossoneri
Lenke til kommentar

Fordi de er sterke nok baser til at det blir basisk? Cl- er f.eks den korresponderes basen til saltsyre, som er en veldig sterk syre. I praksis er Cl- så svak at det ikke skjer noe. Det samme gjelder sulfat, som er den korresponderende basen til svovelsyre.

 

Både karbonat og acetat er korresponderende baser til svake syrer, og vil derfor forårsake pH-endringer.

Endret av nypis
Lenke til kommentar

samme her. Igjen; tips, triks, erfaringer? Noken som veit om man får ha med seg forsøksheftet inn under eksaminasjonen, eller om man må kunne alle utenat? Eg trur egentlig eg har kontroll på det, men.. på eksamen kan masse bli ødelagt av stress.

 

Edit: fant det her: https://docs.google....w5cEk8HJxKTpMpA

 

men veit ikkje om det er 48t eller 45min.

 

Edit 2: Føler det er lurt å lese på eksempel i boka, det å kunne forklare kvifor ting skjer, og ikkje berre at "slik er det". Har Kjemien stemmer forresten. Ser også endel på kompetansemåla, då oppgavene blir formulert utifrå dei.

Endret av sanddyret
Lenke til kommentar

En ting eg lurer litt på.. Når man har et kompleksion som f.eks. [Fe(H2O)6]3+ er greia då at sida jernionet har ladninga 3+ så blir oksygenatomet i et vass-molekyl tiltrekt til jern-atomet pga elektronegativitet, altså at oksygenatomet har delta negativ ladning? Også legg seks vassmolekyl seg rundt jernatomet slik at hydrogena stikk ut, og at det er dette som gjer at kompleksionet kan fungere som ei syre?

Kanskje litt dårlig formulert, men har lyst å ha kontroll på dette.

Lenke til kommentar

Du er absolutt inne på noe vesentlig, ja. De seks vannmolekylene holdes riktignok ikke fast rundt jernionet bare på grunn av elektrostatiske krefter, det dannes kovalente bindinger mellom, på samme måte som i molekyler. Bindingene mellom O og H i vannmolekylene svekkes samtidig nok til at H kan «løsne» og dermed fungere som syre.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

 

Jeg har kommet opp i Teknologi og forskningslære 2, og har fått et fokusområde som er veldig relevant til Kjemi 1. Jeg har selv hatt Kjemi 1, men den kunnskapen har med tiden forsvunnet.

 

Tema for oppgaven er: Vurdering av resultater og argumentasjon i vitenskapelige debatter, med utgangspunkt i påstanden: Ved å tilsette salt i vann, når vannet raskere kokepunkt enn uten salt.

 

 

Skal låne meg en Kjemi 1 bok for å finne ut dette, men husk at spørsmålet mitt er ikke om det går raskere, men gjerne argumentasjoner og bakgrunnsstoff som kan være med å bygge opp konklusjonen. Eller så må dere gjerne komme med en god disposisjon hvis noen er i det veldig hyggelige hjørnet.

 

Mvh Jo ;-)

Lenke til kommentar

«Fasiten» er iallfall at det ikke går raskere. Når du tilsetter salt i vann går kokepunktet opp og frysepunktet ned. Dette kalles henholdsvis kokepunktforhøyelse og frysepunktnedsettelse, logisk nok. Grunnen til at dette skjer er at oppløste stoffer øker entropien til væsken, noe som stabiliserer væskefasen i forhold til både fast fase (is) og gassfase (damp), slik at området hvor flytende vann er den stabile formen (normalt er dette fra 0 °C til 100 °C) utvides.

 

Det trenger ikke være bordsalt som løses i vannet, faktisk trenger det ikke være et salt i det hele tatt, så lenge det løser seg i vann. Frysepunktnedsettelse og kokepunktforhøyelse er såkalte kolligative egenskaper, som betyr at egenskapene ikke avhenger av typen stoff, bare av mengden. Det man må huske er at f.eks. ett mol natriumklorid gir to mol ioner (ett mol hver av Na⁺ og Cl⁻), mens ett mol kalsiumklorid, CaCl2, gir tre mol ioner (ett mol Ca2+ og to mol Cl-). Det er antall mol ioner som teller inn, så 1,0 mol kalsiumklorid gir like mye kokepunktforhøyelse som 1,5 mol natriumklorid (begge gir 3,0 mol ioner forutsatt at alt er oppløst).

 

For små mengder stoff er endringen i kokepunkt proporsjonal med konsentrasjonen av oppløst stoff:

 

ΔTb = Kb · m,

 

hvor m er antall mol oppløst stoff eller ioner per kg løsemiddel, og Kb er den såkalte ebullioskopiske konstanten for systemet (ligningen kan utledes, men det er vel neppe nødvendig her).

 

Selv om du ikke hadde visst dette, kunne du uansett gjort målinger av kokepunkt for ulike mengder tilsatt salt, plottet dataene, og trukket en rett linje gjennom målepunktene. Da ser du klart og tydelig at kokepunktet øker med saltmengden, du ser at det er en lineær sammenheng (iallfall tilnærmet), og du ser hvor mye salt som må tilsettes for å øke kokepunktet med et visst antall grader. Jeg vil også tippe at lingningen over ble funnet eksperimentelt lenge før den ble utledet fra termodynamisk teori, så her er det rom for både å vise sammenhengen i praksis, og å begrunne resultatene med teori.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...