Gå til innhold

Bør udemokratiske partier tillates i et demokrati?


Bør udemokratiske partier tillates i et demokrati?  

46 stemmer

  1. 1. .

    • Ja
      26
    • Nei
      16
    • Usikker
      4


Anbefalte innlegg

Jeg synes dette temaet fortjener en egen tråd.

 

Man kan argumentere for at det er udemokratisk å ikke tillate udemokratiske partier i et demokrati, fordi i et demokrati er det folket som skal bestemme uansett.

 

Jeg mener imidlertid at å forsvare udemokratiske partier av frykt for å være utro mot demokratiet, er å skyte seg selv i foten.

 

Du kan si at jeg da ikke er 100% demokratisk, men det mener jeg heller ikke at man er dersom man støtter udemokratiske partiers rett til å overta makta - og dermed undergrave demokratiet.

 

Dette blir litt som konseptet med allmektighet. Ingen kan være 100% allmektige, fordi et allmektig vesen ikke kan steke en burger som er så saftig at han selv ikke kan motstå den.

 

Vi må velge mellom å krenke udemokratiske partiers rett til eksistens, og å sette demokratiets eksistens i fare. Uansett hvor stor tro man har på at fornuft og rasjonelle argumenter vil vinne fram i samfunnsdebatten og dermed sørge for at vi aldri får en udemokratisk regjering, mener jeg at dette ikke er en sjanse vi bør ta. Vi ser alle hvor irrasjonelle nordmenn er fra før av (Ja, jeg tenker på Snåsamann-hysteriet), og tilstrømningen av innvandrere som tror på himmelske diktatorer, gjør ikke saken bedre.

 

Islamismen er den største trusselen mot det sekulære demokratiet i Norge og Europa. Det er en totalitær ideologi som nå har fått fotfeste, som kan sammenlignes med nazisme og fascisme. Den fantastiske friheten vi har i Norge og Europa må ikke tas som en selvfølge!

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg aldri nevt Sharia på noe som helst måte i innlegget mitt. Men hvis Norge hadde fått en stor majoritet av befolkningen som var muslimer og støttet sharia så hadde tross alt det naturlige vært å innføre sharia. Men det er ikke noe som jeg støtter. Alle skal ha lov til å ytre sine meninger og stemme på de dem mener passer dem best, også de som vil innføre religiøse, kommunistiske, anarkistiske, nazistiske osv. styrer.

Lenke til kommentar

Naturlig men galt.

 

Alle skal ha lov til å ytre sine meninger og stemme på de dem mener passer dem best, også de som vil innføre religiøse, kommunistiske, anarkistiske, nazistiske osv. styrer.

 

Problemet er at når islamistene først kommer til makten, har du ikke lenger lov til å ytre dine meninger og stemme på det partiet du mener passer best.

Lenke til kommentar
Ja, hvis Norge hadde vært kommunistisk ville det selvfølgelig og ha vært demokratisk. Kommunisme har ingenting med diktatur å gjøre, det er folket som skal bestemme alt; også hvem som styrer.

 

I følge kommunismen er diktatur ikke det motsatte av demokrati. Med diktatur menes her et samfunnssystem hvor en eller flere klasser hersker over en eller flere andre klasser. Formen på dette diktaturet kan enten være demokratisk eller despotisk.

Lenke til kommentar
Ja, hvis Norge hadde vært kommunistisk ville det selvfølgelig og ha vært demokratisk. Kommunisme har ingenting med diktatur å gjøre, det er folket som skal bestemme alt; også hvem som styrer.

 

I følge kommunismen er diktatur ikke det motsatte av demokrati. Med diktatur menes her et samfunnssystem hvor en eller flere klasser hersker over en eller flere andre klasser. Formen på dette diktaturet kan enten være demokratisk eller despotisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Jeg kan akseptere at "udemokratiske" partier får eksistere, endog stille til valg. Men et bevaringsverdig demokrati innebærer mer enn et rent flertallsstyre. Visse grunnleggende og uavhendelige rettigheter må individene og mindretallet alltid ha. Flertallet må utøve makten innenfor visse rammer - "udemokratiske" partier vil derfor ikke ha rett til å avvikle valgsystemet, innføre sharia, gjennomføre tvangsaborter blant folkegruppe X etc, kun fordi de har fått 51%, 70% eller 99% av stemmene.

Lenke til kommentar
Islamismen er den største trusselen mot det sekulære demokratiet i Norge og Europa. Det er en totalitær ideologi som nå har fått fotfeste, som kan sammenlignes med nazisme og fascisme.

I går argumentere du kraftig mot undertegnede og kalte Erik Gjems-Onstad "rasist-klovn" og "satan selv", du mente sågar at vedkommende også burde bli fratatt sine krigsmedaljer for sine uttalelser og redegjøringer i innvandrerpolitikken. I dag er det "fuck islam" og "totalitære regimer". Må må påpeke at dette gjør undertegnende meget forvirret :hmm:

 

Fint om du kan utdype og redegjøre for ditt politiske ståsted.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...