Gå til innhold

Argumenter for/mot at bibelen er sann.


Anbefalte innlegg

FORDI bibelen sier med hundre prosents (100%) sikkerhet hvordan jorden, universet ble til mens vitenskapen "bare" kan si, muligens, kanskje, viser tegn til osv

Så hvis jeg lager en bok jeg kaller "Bibel Del 2" hvor jeg skriver ned masse vitenskapelige ting så er det 100% sant?

Les heller hva jeg skrev du :)

 

Dessuten er bibelen 2 opptatt... Prøv med Bibelen 3 isteden du :) Og utelat det meste i det første verket og du vil bli tilbedt av hele den kristne massen for akkurat det, for det er akkurat det de gjør i dag med verson 1 av bibelen... Endog vil nok Bibelen 3 bli en smule slankere.. he he :) Ikke så mye vissvass som ikke passer i dagens samfunn...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For

Moses førte isralittene over sivsjøen som var flere 1000 meter djup med egypterene etter seg som ble skylt ned da isralittene var kommet over. Denne historien er sann. Det har dei bevist med å finne gjenstander etter egyptiske vogner, gull osv. i djupet langs sjøen.

 

Det der er som å si at en fyr har myrdet en annen fyr fordi det står en kniv i ryggen på den døde...

Beklager hvis dette er sagt før, har ikke tatt meg tid til å lese hele tråden

 

//Blarcky

Lenke til kommentar
FORDI bibelen sier med hundre prosents (100%) sikkerhet hvordan jorden, universet ble til mens vitenskapen "bare" kan si, muligens, kanskje, viser tegn til osv

Så hvis jeg lager en bok jeg kaller "Bibel Del 2" hvor jeg skriver ned masse vitenskapelige ting så er det 100% sant?

Les heller hva jeg skrev du :)

Gjorde det nå .. :p

Lenke til kommentar
For

Moses førte isralittene over sivsjøen som var flere 1000 meter djup med egypterene etter seg som ble skylt ned da isralittene var kommet over. Denne historien er sann. Det har dei bevist med å finne gjenstander etter egyptiske vogner, gull osv. i djupet langs sjøen.

 

Det der er som å si at en fyr har myrdet en annen fyr fordi det står en kniv i ryggen på den døde...

Beklager hvis dette er sagt før, har ikke tatt meg tid til å lese hele tråden

 

//Blarcky

Ifølge utgraveren er det de har funnet fra akkurat den tiden det står beskrevet i Bibelen, i tillegg at det var egyptiske hjul.

 

Det betyr at kniven stammet fra den mistenkte og bare kan ha blitt stukket i ham når den mistenkte var sammen med den drepte.

Lenke til kommentar
For

Moses førte isralittene over sivsjøen som var flere 1000 meter djup med egypterene etter seg som ble skylt ned da isralittene var kommet over. Denne historien er sann. Det har dei bevist med å finne gjenstander etter egyptiske vogner, gull osv. i djupet langs sjøen.

 

Hvorfor het den sivsjøen sa du?

 

:roll:

Lenke til kommentar
For

Moses førte isralittene over sivsjøen som var flere 1000 meter djup med egypterene etter seg som ble skylt ned da isralittene var kommet over. Denne historien er sann. Det har dei bevist med å finne gjenstander etter egyptiske vogner, gull osv. i djupet langs sjøen.

 

Det der er som å si at en fyr har myrdet en annen fyr fordi det står en kniv i ryggen på den døde...

Beklager hvis dette er sagt før, har ikke tatt meg tid til å lese hele tråden

 

//Blarcky

Ifølge utgraveren er det de har funnet fra akkurat den tiden det står beskrevet i Bibelen, i tillegg at det var egyptiske hjul.

 

Det betyr at kniven stammet fra den mistenkte og bare kan ha blitt stukket i ham når den mistenkte var sammen med den drepte.

 

 

okay, drit i sammenligningen, men fortsatt betyr ikke det at han med hjelp av gud klarte å dele sjøen i to og få folk til å gå over der. historien kan like gjerne bety at det fantes undervannsfolk som stjal fra egypterne på den tiden, så måtte de reise av en eller annen grunn og lot det egyptiske krimskramset ligge igjen...

Lenke til kommentar

Ende tiden ja.... Dette vil jo få stram tiss på mang en himmel los dette, ikke sant? Tenk hvor deilig dette vil bli... Dette er jo dagen da alle de dumme ateistene og vranglærte skal bade i ildsjøer i evig tid mens de rett troende skal sitte ved guds høyre hånd og spise druer og se på, le og kose seg... Ai ai ai, ende tiden er jo nær, hva er vel galt med den hvis du er en "ekte" kristen....

 

:)

 

 

Kristen: "Nei, min religion er ikke destruktiv.... ". Ha ha ha :D

 

 

Og dette tror de kristne på? Religion ER virkelig ignorantenes høyborg, ingen tvil om det... Selv med det vesle vi vet i dag er jo religion direkte latterlig og fordummende og hvordan vil dette fortone seg i fremtiden, da vi vet at enda mer av denne overtroen er det reneste sinnsvake vissvass?

 

Endetid my ass... Den skulle ha kommet FØR de som hørte at jesus snakket om den var døde den jo og hvor lenge siden er ikke det? Snart to tusen år siden det! Så enten er de som sto der og hørte jesus si dette skikkelig gamle ellers så var jesus en løgner, eller så stemmer alternativ nummer tre, som jeg går for, at hele historien er oppfunnet og bare tull og vissvass, som resten av den boka... :no:

 

Men til lykke på dagen for de "ekte" kristne, de er det jo mange av... :D

Lenke til kommentar

Har ikke lest en så morsom tråd på lenge. Synes det er fantastisk at man kan "bevise" at Gud er mer virkelig enn hvilken som helst annen eventyr figur :roll: Jeg så forresten en fallende saftflaske istad. "Når den fallende saftflasken traff bakken kom det et lysglimt og alle som har død kom tilbake i live og så ut som de gjorde midtveis i livet." Saftflasken har jo falt, så da må jo dette være sant, det er jo helt logisk og kan ikke motbevises. :!: Tenk om noen finner serverne til diskusjon om 2000år. da har vi jo en ny religion basert på en 100% sikker kilde :rofl: Og alle venter på saftflasken sånn at folk skal komme tilbake i live :D Flott dag for menneskeheten når den vender tilbake :fun:

Endret av Hans-O
Lenke til kommentar
for/mot (både og)

 

Bibelen inneholder en del nasjonalromantikk, hvor igjennom Guds folks historie formidles til verden.

 

Essensen i Bibelen er sann.

Og det skal vi bare tro på, sånn uten videre fordi dU sier det? :D Det er IKKE folk på bedehuset du har med å gjøre her, hvis du trodde det...

 

Vel, la oss se...

 

Essensen i ringernes herre er sann...

 

Essensen i Harry Potter er sann.....

 

Essensen i den flygende spagetti monstret er sann...

 

 

And the list goes on....

 

 

Men det evner du ikke å se kanskje?

Lenke til kommentar
for/mot (både og)

 

Bibelen inneholder en del nasjonalromantikk, hvor igjennom Guds folks historie formidles til verden.

 

Essensen i Bibelen er sann.

 

Say whatnow? Dettte var jo ikke et argument. Stort mye nasjonalromantikk er det vel heller ikke i bibelen, og denne delsetningen var inherdig forvirrende:

 

..hvor igjennom Guds folks historie formidles til verden.

 

Gramatisk har den ingen verdi, den gir rett og slett ikke mening. Prøver du å si at historie blir formidlet gjennom Guds folk? Prøver du å si at Gud blir formidlet gjennom folkets historier? ..

 

Essensen i Bibelen er sann.

 

Hva er så denne essensen ved bibelen? At Gud eksisterer og er skaperen av alt? Dette kan ikke argumenteres for at er en objektiv sannhet. Er essensen at man ikke skal drepe og andre morale goder bibelen farer med? I så tilfelle må det nevnes at disse morralreglene er hentet fra andre steder og er mer eller mindre naturlig oppførsel ved sosiale skapninger som oss mennesker. Videre er morale syn utelukkende subjektive og byr på ingen måte på en objektiv sannhet.

 

Begge veier har du en god del forklaring som gjenstår.

Lenke til kommentar
Essensen i Bibelen er sann.

Hva er essensen i Bibelen?

 

PS: Offtopic

 

Hehe. Essensen i Bibelen ja. Mitt overstående innlegg stilte nemlig akkurat det samme spørsmålet. Er dette nok et uttrykk som er skapt for å danne mer tåkebeleggelse på hva som i realiteten blir sagt? :p

Lenke til kommentar

Det øyeblikk du begynner å tolke kan du ikke lenger argumentere for at dette er noe som faktisk står skrevet. Mange andre faktorer gjør seg gjeldende (egne erfaringer, assosiasjoner til visse ord osv.), og det hele blir grunnleggende subjektivt. Skal man diskutere hvorvidt noe er sant eller ikke, må man pent holde seg til det som faktisk står skrevet, for når det gjelder det subjektive er det ikke noe som er sant eller usant, iallfall ikke for andre enn det aktuelle subjektet.

 

Spørsmålet er om det går an å lese noe slikt uten et element av subjektivitet. I så fall, hvordan skal et verk hvis budskap varierer med leseren kunne formidle et budskap som strengt tatt er uavhengig av leseren? Det blir en eneste stor selvmotsigelse.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Dets står mye sprøtt i denne tråden, men også mye bra. Har ikke hatt tid til å lese alt, så beklager til dere jeg ikke har fått lest.

 

Når det gjelder jødene i Egypt så jeg en gang en fantastisk dokumentar, hvor det ble vist at alle landeplagene faktisk kunne forklares, det var forklart hvordan hav kunne bli delt, det var faktisk vanlig i mindre former, men aldri i så stort som det ble her da. Jeg tror det kan ha skjedd, og at Gud, gjennom naturlige fenomener har gjort det. For det kunne skje, men det merkelige var at Moses forutså det, var han bare en som hadde god forståelse for naturen? Når det gjelder at Bibelen er 100 % sann, nja, lignelser er det jo bøttevis av, de har jo ikke skjedd, og der er profetier som står i åpenbaringene som ikke har skjedd, vet vi om de er sann? Når det gjelder de religiøse delene tror jeg de er sanne, men her er det for mye tro til at jeg velger å utale meg. Når det gjelder historisk korrekthet, vil jeg påstå den er ganske grei å stole på. Der TROR jeg du kan stole på den. Mye er bekreftet.

 

Bibelen forklarer starten, vitenskapen har ingen peiling på hvordan the big bang startet. Plutselig smalt det, og så var alt her? Materie og antimaterie ut av ingenting? Uten å kunne for mye om dette har jeg en tro på at Gud kan ha skapt verden gjennom the Big Bang. Men at alt skapte seg selv, neppe.

Lenke til kommentar
Bibelen forklarer starten

Bibelen sier hvem som gjorde hva. Men den forklarer absolutt ikke hvordan alt dette skjedde. Det bare skjedde liksom.

I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden

Hvilken naturlige prosess forklarer hvordan Gud kan lage noe av ingenting?

Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet.

Hvor kom vannet fra?

Da sa Gud: «Det bli lys!» Og det ble lys. 4 Gud så at lyset var godt, og han skilte lyset fra mørket.

Så lys og mørke kan fusjoneres sammen? Er det noen dokumenter som forklarer dette fenomener når lys og mørke er en og samme ting?

Gud sa: «Det skal bli en hvelving midt i vannet, og den skal skille vann fra vann!» Og det ble slik. 7 Gud gjorde himmelhvelvingen og skilte vannet som er under hvelvingen, fra vannet som er over den. 8 Gud kalte hvelvingen himmel.

Ok, så himmelen, som egentlig er tomt rom, er egentlig ikke tomt rom men vann?

Endret av O3K
Lenke til kommentar
Bibelen forklarer starten, vitenskapen har ingen peiling på hvordan the big bang startet. Plutselig smalt det, og så var alt her? Materie og antimaterie ut av ingenting? Uten å kunne for mye om dette har jeg en tro på at Gud kan ha skapt verden gjennom the Big Bang. Men at alt skapte seg selv, neppe.

Vitenskapen ville aldri funnet på å si at "plutselig smalt det, og så var alt her" eller "alt skapte seg selv", "ut av ingenting".

 

Forøvrig: http://en.wikipedia.org/wiki/Big_bang

 

Man kommer til visse punkt hvor vi (ennå) ikke vet, og man får mer spekulative teorier. Dette er ikke noe vitenskapen forsøker å skjule. Vitenskapen forsøker ikke å gjøre Big bang til en konkurrende religion/tro (slik enkelte kristne faktisk presterer å påstå).

 

En skaper er ikke nødvendig. Hvorfor gjøre som mennesker har gjort til alle tider, å putte en gud inn der det er hull i våre kunnskaper?

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...