Gå til innhold

Argumenter for/mot at bibelen er sann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg svarte på spørsmålene jeg,

 

1. viss gud altid har eksistert så hvorfor ikke droppe gud og bare si universet har altid eksistert.

2. Vi stammer ikke fra plankton da plankton bare er en felles betegnelse på div små organismer, blant annet planter, og små kreps dyr og vi stammer ikke fra noen av dem

3. Det er et kjent faktum at forfaterne av de nye testamentet prøvde å over bevise JØDER om at messias hadde kommet, og for å overbevise dem måtte alle profetier fra det gammle testamentet gå i oppfyllelse. Og å pårope "åndelige" følelser betyr ikke en DRITT

4. Nei for hadde en profeti blitt oppfylt ville det vært verdens kjent

Lenke til kommentar
So?

 

Poengterer at ikke alt er svart på; verken i vitenskapen eller i kristendommen.

Flott! 1 - 0 til vitenskapen, altså.

 

Forskere er i stand til å innrømme at vi ikke vet alt, og det er slik vi får utvikling. Deriblant medisinene og kunnskapen som gjør at du ennå er i livet og PC-en du brukte for å laste opp den teksten der til Internett.

 

Troende, derimot, ser på hva de har rundt seg og tenker: "Hvordan kan vi få dette til å stemme med det vi tror fra før av?"

Lenke til kommentar

Det mange glemmer når man argumentere for og mot om bibelen er sann er sannsynlighet. Greit nok man kan ikke fastslå 100% at det ikke finnes noen gud eller at det som står i bibelen stemmer, men man kan regne på sannsynligheten for at den stemmer. De fleste bruker det at det ikke kan motbevises som en måte å si at det er like trolig at det stemmer som at det ikke stemmer, det er omtrent så feil som det kan bli.

 

Hvis jeg påstår at det finnes en flodhest på jupiter som synger julesanger er det ingen som i dag kan motbevise det, men det vil fremdeles ikke være like trolig at det er sant som at det ikke er sant.

 

Det er mest trolig at det meste som står i bibelen er rent oppspinn skapt for å kontrollere folkemasser og skaffe makt.

 

Mvh Håkon.

Lenke til kommentar

Thank you.

 

1,2 & 6: Vet jeg ikke. Godt spørsmål. Skal spørre Gud om jeg får sjansen.

 

3: Jeg vet ikke der heller. Husk at dette er i det gamle testamente. Bør vel ikke ta det som 100% god fisk. Men mye av dette var regler, praktiske regler. Jeg synes avstraffelsen er for hard, men jeg lurer også.

 

4: Jeg synes ikke at Bibelen er alt for anti-vitenskapelig. Jeg tror heller ikke Gud skrev Bibelen, så spørsmålet blir ifølge siden litt irrelevant.

 

5: I Bibelen synes jeg slaveriet er mer som tjenere, litt som Alfred i Emil i lønneberget. Dette er også i det gamle testamente.

 

7: Jesus er ikke Gud, han er Guds sønn. Han får kraften sin fra Gud. Han stod opp fra de døde og mettet mange tusen. Men han gjorde ikke dette for å vise at han var Guds sønn, han briefet lite. Og det var vel ikke noe mål å få folk til å tro på han pga miraklene han gjorde, da også ugudelige mennesker gjorde mirakler.

 

8: Litt samme svaret som 7. Men ber du kommer han kanskje en dag.

 

9: Er så latterlig at jeg ikke gidder å svare på det en gang. Billedlig.

 

10. Tror ikke det er sånn i Norge, men akkurat som andre mennesker kan kristne også ha ekteskapsproblemer.

Lenke til kommentar
Det mange glemmer når man argumentere for og mot om bibelen er sann er sannsynlighet.

Greit nok man kan ikke fastslå 100% at det ikke finnes noen gud eller at det som står i bibelen stemmer, men man kan regne på sannsynligheten for at den stemmer. De fleste bruker det at det ikke kan motbevises som en måte å si at det er like trolig at det stemmer som at det ikke stemmer, det er omtrent så feil som det kan bli.

 

Hvis jeg påstår at det finnes en flodhest på jupiter som synger julesanger er det ingen som i dag kan motbevise det, men det vil fremdeles ikke være like trolig at det er sant som at det ikke er sant.

 

Det er mest trolig at det meste som står i bibelen er rent oppspinn skapt for å kontrollere folkemasser og skaffe makt.

 

Mvh Håkon.

 

Har ikke glemt det jeg... :)

 

For det er akkurat det jeg mener også. Det er med meget liten sannsynlighet at vi noengang vil finne noe som indikerer en gud, ev. guder. Faktisk så liten som noe slikt som 0,000000001%.... og ingen med litt vett i skolten ville satset penger på den oddsen....

 

Sannsynligheten for at vi er her via BB og evolusjon er ENORM og støttes av utallige bevis, men dette ser av en eller annen grunn til å gå de kristen hus forbi da de tror at "gud gjorde det" er mer sannsynlig enn "vi vet ikke helt enda"....

 

Go figure!!!

 

Bibelen er like sann som alle andre eventyr, funnet på av ignorante menn som var livredde for naturlige ting. Og kvinner! Spesielt kvinner... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...