Gå til innhold

Argumenter for/mot at bibelen er sann.


Anbefalte innlegg

Det er ikke bare jeg som setter spørsmåls tegn ved det, alle vanlige forskere og arkeologer er nå ganske sikkere på at istralitene aldri var i egypt

Kilde?

 

Skal man bare overse de som faktisk var der på den tiden og rapporterte om det?

Kilde? -.-

 

Dette er et veldig omdiskutert tema. Det er tydligvis ingen konkrete bevis på at israelittene var i Egypt (i noe betydelig omfang). Jeg har sett et par personer påstå at det er funnet hebraiske tekster på vegger eller lignende i Egypt, men som sagt, selv om dette faktisk er sant så betyr det ikke at det var en stor mengde jøder der.

 

Kildekritikk er viktig når man evaluerer tilfeller som dette og Bibelen stiller ikke veldig sterkt i slike sammenhenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne artikkelen hevder at egyptiske dynastier er feildatert, og hvis du flytter det 12. dynastiet frem til der det 18. skulle vært, så er det faktisk bevis for at hebreerne (jødene) var tilstede som slaver i Egypt.

 

Det er usikkert hvor pålitelig artikkelen er, da det kommer fra Answers Magazine: " Answers magazine is the Bible-affirming, creation-based magazine from Answers in Genesis." Hovedpoenget med bladet er altså å sikre at bibelen blir bekreftet som en sann historie.

 

Jeg har ikke lest hele artikkelen selv, jeg nøyde meg med kortversjonen og en kjapp skummlesing av hovedartikkelen. Uansett er den interressant og virker veldokumentert.

Endret av -MK-
Lenke til kommentar
Ja, du sier at det er et omdiskutert tema. Gunfreak sier alle vanlige forskere og arkeologer er ganske sikre på at det aldri var isrealitter i Egypt.

 

Lurer på hvor han har dette fra...

 

 

Ikke en enste neving av jøder i denne artikelen

http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Egypt

Faktisk never den nesten ikke slaver i det hele tatt, bare at de hadde dem.

 

Så har du det faktum at det eneste dokumentet som sier det var jøder som slaver i egypt er bibelen, som alle vet er bullshit

 

Så har du

http://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_antiquity

 

The Old Testament also recounts tales of slavery in Egypt: slave-dealers sold Joseph into bondage there, and the Hebrews suffered collective enslavement (Exodus, chapter 1) prior to the Exodus. However, the historicity of the Biblical account is questioned. Outside of the Biblical account, no evidence has been found indicating the systematic enslavement of Jews.

 

 

Så har du et ti talls dokumentarer fra BBC, NGC og Discovery osv. osv. Alle viser til at de som bygde pyramidene var ikke slaver

Lenke til kommentar
Ikke en enste neving av jøder i denne artikelen

http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Egypt

Faktisk never den nesten ikke slaver i det hele tatt, bare at de hadde dem.

Da vil jeg gjenta meg selv. Det forhistoriske Egypt har en historie på flere tusen år. Jødene var der ikke lenge, du kan sjekke selv.

 

Så har du det faktum at det eneste dokumentet som sier det var jøder som slaver i egypt er bibelen, som alle vet er bullshit

Nei...

 

Så har du

http://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_antiquity

 

The Old Testament also recounts tales of slavery in Egypt: slave-dealers sold Joseph into bondage there, and the Hebrews suffered collective enslavement (Exodus, chapter 1) prior to the Exodus. However, the historicity of the Biblical account is questioned. Outside of the Biblical account, no evidence has been found indicating the systematic enslavement of Jews.

Her motbeviser du egentlig deg selv.

 

Hvordan ble:

alle vanlige forskere og arkeologer er nå ganske sikkere på at istralitene aldri var i egypt

til

the historicity of the Biblical account is questioned

?

 

Så har du et ti talls dokumentarer fra BBC, NGC og Discovery osv. osv. Alle viser til at de som bygde pyramidene var ikke slaver

Det er en hypotese...

Lenke til kommentar
Her motbeviser du egentlig deg selv

 

Nei

 

 

Outside of the Biblical account, no evidence has been found indicating the systematic enslavement of Jews.

 

 

Så siden bibelen er bullshit, er det INGEN beviser for at jøder var slaver der, og i hvertfall ikke mange nok til at man kan si det var noe som helst "exodus"

Lenke til kommentar
Så siden bibelen er bullshit, er det INGEN beviser for at jøder var slaver der, og i hvertfall ikke mange nok til at man kan si det var noe som helst "exodus"

Regner med at du vet at Exodus er det engelske navnet på andre mosebok...

 

Men hva skal til for å bevise for deg at jødene var slaver der? En annen kilde som forteller om det, eller?

 

Og hvordan havnet restene av det egyptiske kavaleriet i rødehavet da?

Lenke til kommentar
Her motbeviser du egentlig deg selv

 

Nei

 

 

Outside of the Biblical account, no evidence has been found indicating the systematic enslavement of Jews.

 

 

Så siden bibelen er bullshit, er det INGEN beviser for at jøder var slaver der, og i hvertfall ikke mange nok til at man kan si det var noe som helst "exodus"

Om Egypt i sin storhetstid hadde slaver vet jeg ikke, men bibelen antyder at israelitterene hadde slaver.

Som tidligere nevnt var Egypt svært flinke til å dokumentere sin historie og man vet faktisk langt mere om Egypterene enn Israelitterene og jeheve-kulten. Det som er rart er at det finnes ingenting som tyder på at jøder,israelitter eller hebreere hav vært i Egypt på denne tiden foruten bibelske påstander, og antyde at de brukte jøder (noe som historisk sett ikke kan linkes til israelitterene) som slaver, blir det litt for mye tåkeprat etter min mening.

 

Å tro at inkompitente ufaglærte slaver har klart å reise et slikt byggverk med en slik pervers presisjon for over 4000 år siden, blir som å påstå at NASA bruker genmanipulerte ape-slaver for å bygge romraketter.

 

There is support (that) the builders of the pyramids were Egyptians. They are not the Jews as has been said, they are not people from a lost civilization. They are not out of space. They are Egyptian and their skeletons are here, and were examined by scholars, doctors and the race of all the people we found are completely supporting that they are Egyptians.

http://www.pbs.org/wgbh/nova/pyramid/explore/builders.html

 

Og hvordan havnet restene av det egyptiske kavaleriet i rødehavet da?

De skulle vell vaske seg da...

har du noe annet en bibelske påstander å komme med her?

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

The Exodus er ikke bare navnet på Andre Mosebok, det er også navnet på jødenes utvandring fra Egypt til Israel. Hvorvidt denne utvandringen har skjedd er noe som folk har viet livet sitt til for å finne ut av så jeg antar at bevisene ikke er entydige.

 

Forresten, ozi, sier du at de har funnet 3-4000 år gamle tre og metall rester i havet som kan bli indentifisert uten tvil som egyptisk kavaleri? Hvis ja så er jo dette en fantastisk bragd, men jeg ser ikke helt hvordan det er mulig.

Endret av EloX
Lenke til kommentar

Koranen...

 

Om Egypt i sin storhetstid hadde slaver vet jeg ikke, men bibelen antyder at israelitterene hadde slaver.

Som tidligere nevnt var Egypt svært flinke til å dokumentere sin historie og man vet faktisk langt mere om Egypterene enn Israelitterene og jeheve-kulten. Det som er rart er at det finnes ingenting som tyder på at jøder,israelitter eller hebreere hav vært i Egypt på denne tiden foruten bibelske påstander, og antyde at de brukte jøder (noe som historisk sett ikke kan linkes til israelitterene) som slaver, blir det litt for mye tåkeprat etter min mening.

Du om det :)

 

Å tro at inkompitente ufaglærte slaver har klart å reise et slikt byggverk med en slik pervers presisjon for over 4000 år siden, blir som å påstå at NASA bruker genmanipulerte ape-slaver for å bygge romraketter.

Tviler ikke på at de blir brukt for å passe på maskinene som lager bolter til romfergene...

 

Trenger heller ikke å være rakettforsker for å hugge en stein ut av et fjell.

 

Vi vet heller ikke mye om deres kompetanse...

 

There is support (that) the builders of the pyramids were Egyptians. They are not the Jews as has been said, they are not people from a lost civilization. They are not out of space. They are Egyptian and their skeletons are here, and were examined by scholars, doctors and the race of all the people we found are completely supporting that they are Egyptians.

http://www.pbs.org/wgbh/nova/pyramid/explore/builders.html

Står det i Bibelen at jødene bygde pyramidene?(Bare lurer.)

Uansett, om det ikke står i Bibelen synes jeg det er et dumt rykte å sette ut.

 

Men ifølge Bibelen var jødene, for en kort stund, slaver.

 

Og hvordan havnet restene av det egyptiske kavaleriet i rødehavet da?

De skulle vell vaske seg da...

har du noe annet en bibelske påstander å komme med her?

Arkeologiske...

Lenke til kommentar
The Exodus er ikke bare navnet på Andre Mosebok, det er også navnet på jødenes utvandring fra Egypt til Israel. Hvorvidt denne utvandringen har skjedd er noe som folk har viet livet sitt til for å finne ut av så jeg antar at bevisene ikke er entydige.

Jeg vet...

Og jeg lurte på om han også visste den andre betydningen av ordet :)

 

Ja, bevisene er ikke entydige, det tror jeg har sin forklaring i at Jødene var der så kort.

 

Forresten, ozi, sier du at de har funnet 3-4000 år gamle tre og metall rester i havet som kan bli indentifisert uten tvil som egyptisk kavaleri? Hvis ja så er jo dette en fantastisk bragd, men jeg ser ikke helt hvordan det er mulig.

Daterte jeg funnene?

 

Og hvorfor er det ikke mulig?

Lenke til kommentar
Jeg ville jo gjerne mistenke at etter 3-4000 år med råte og rust under røde havets salt vann ville de identifiserbare gjenstandene vært ugjenkjennelig.

Så du bildene? De så at de hjulene kun ble brukt den perioden jødene ifølge Bibelen var i Egypt.

 

Og som nevt har du ingen arkiologiske beviser da alle dem sier at de ikke var store mengder jøder eller at slavene bygde pyramidene

Jeg har arkeologiske beviser på at det ligger rester av det egyptiske kavaleriet i sivsjøen, det var det jeg siktet til.

 

Slavene bygde pyramidene har jeg fra en gresk historiker som stod der og så på...

Lenke til kommentar
Det er ikke bare jeg som setter spørsmåls tegn ved det, alle vanlige forskere og arkeologer er nå ganske sikkere på at istralitene aldri var i egypt

Kilde?

 

Skal man bare overse de som faktisk var der på den tiden og rapporterte om det?

Hva med Egypternes egne skrifter?

 

Endret av Frohman
Lenke til kommentar
Så du bildene? De så at de hjulene kun ble brukt den perioden jødene ifølge Bibelen var i Egypt.

 

Begynner å bli litt forbanna på ordet "Kilde" nå, men tja.. kor? :p

Jeg linket til det lengre opp.

 

Det er ikke bare jeg som setter spørsmåls tegn ved det, alle vanlige forskere og arkeologer er nå ganske sikkere på at istralitene aldri var i egypt

Kilde?

 

Skal man bare overse de som faktisk var der på den tiden og rapporterte om det?

Hva med Egypternes egne skrifter?

Står det mye om hvem som bygde pyramidene der?

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke linken jeg, ozi :<

 

Med tanke på hvor dyktige Egypterne var på å dokumentere historien deres (tydeligvis) så ville man anta at når noen truer og påfører en farao som så på seg selv som en gud og et helt land et ekte smertehelvete ville det blitt dokumentert i noen ikke-religiøse tekster. Landeplagene er ganske grusomme så hvis det ikke er noen autentisk dokumentasjon om de kan vi vel i grunn konkludere at landeplagene aldri hendte. Hvis landeplagene aldri hendte må man begynne å endre på historien for å få den til å passe og da er man igjen inn på veldig ustø og spekulativ grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...