Gå til innhold

Argumenter for/mot at bibelen er sann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For når Kjuagutt svarer deg "gud er utenfor tid og rom" Strappado, er det egentlig "Vi veit da faan hvordan det hele startet, men vi sier det er gud!", han sier... :no:

 

Noen ser ikke ut til å forstå at det er smartere å si "Vi vet ikke" isteden for en masse vissvass påstander uten dekning i virkeligheten. De skjønner rett og slett ikke at vi i steden for gud kan putte HVA SOM HELST inn isteden og det vil gjøre akkurat samme nytten.

 

Det artige er at det ALLTID her vi til slutt havner, når alt tull og tøys er tilbakevist og trampet ned som det vissvasset det er så er det alltid her ved "Vi vet hvordan universet ble til!" vi ender... før de sier takk for seg og melder seg ut av diskusjonen fordi de mangler gode argumenter eller argumenterer videre med enda mer ute på viddene argumentasjon.... :no:

 

Noen lærer aldri å si de magiske ordene "jeg vet ikke!". Sånn er det bare tror jeg . :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Å, han snakker ikke med så mange lenger heller, ikke i forhold til de talene han holdt for hvermansen nede i ørkenen for to tusen år siden ihvertfall... Tror kanskje han ble litt lei av de usle undersåttene sine som bare sa ha og ja hele tiden... eller er det mumlingen og de foldende, bedende hendene han er lei av? Anyway, han prater ikke til så mange i dag som det han engang gjorde ihvertfall...

 

I wonder why....

Lenke til kommentar
For når Kjuagutt svarer deg "gud er utenfor tid og rom" Strappado, er det egentlig "Vi veit da faan hvordan det hele startet, men vi sier det er gud!", han sier... :no:

 

Noen ser ikke ut til å forstå at det er smartere å si "Vi vet ikke" isteden for en masse vissvass påstander uten dekning i virkeligheten. De skjønner rett og slett ikke at vi i steden for gud kan putte HVA SOM HELST inn isteden og det vil gjøre akkurat samme nytten.

 

Det artige er at det ALLTID her vi til slutt havner, når alt tull og tøys er tilbakevist og trampet ned som det vissvasset det er så er det alltid her ved "Vi vet hvordan universet ble til!" vi ender... før de sier takk for seg og melder seg ut av diskusjonen fordi de mangler gode argumenter eller argumenterer videre med enda mer ute på viddene argumentasjon.... :no:

 

Noen lærer aldri å si de magiske ordene "jeg vet ikke!". Sånn er det bare tror jeg . :)

Guds veier er uransakelige!

:grin:

Lenke til kommentar

Det er jo tydelig en del her som er så overbevis om at bibelen ikke er mer enn en fin nattahistorie for oss idioter som er så dum at vi ikke gidder å kjøpe inn en annen bok en den som går i arv.

 

Nå, Gud var, er og kommer alltid til å være. Dette står i bibelen, og jeg velger å tro det. Her handler det om tro, dette kan ikke bevises / motbevises. Når det gjelder the Big Bang så vidt jeg har forstått så er det noen som har kommet frem til at man kan skape alt av ingenting, nesten. Man trenger en stor kraft til å starte det, ikke forstår jeg, det kan jeg ærlig inrømme, jeg aner ikke. Men visst så er, rett meg om jeg har feil, har jeg en tro om at Gud er denne "kraften" som startet alt, og at han skapte resten på måter hvor hans egen naturlige verden har utviklet seg.

Lenke til kommentar
Det er jo tydelig en del her som er så overbevis om at bibelen ikke er mer enn en fin nattahistorie for oss idioter som er så dum at vi ikke gidder å kjøpe inn en annen bok en den som går i arv.

 

Nå, Gud var, er og kommer alltid til å være. Dette står i bibelen, og jeg velger å tro det. Her handler det om tro, dette kan ikke bevises / motbevises. Når det gjelder the Big Bang så vidt jeg har forstått så er det noen som har kommet frem til at man kan skape alt av ingenting, nesten. Man trenger en stor kraft til å starte det, ikke forstår jeg, det kan jeg ærlig inrømme, jeg aner ikke. Men visst så er, rett meg om jeg har feil, har jeg en tro om at Gud er denne "kraften" som startet alt, og at han skapte resten på måter hvor hans egen naturlige verden har utviklet seg.

Vi tror ikke dere er idioter som tror på Gud, men alle som tror på snakkende esler og slanger mangler evnen til kritisk tenkning. Jeg var selv kristen i 16 år, frem til i fjor høst, så dette gjaldt meg også.

 

Hva er nå så bra med å tro på noe som ikke kan bevises? I alt vi ellers gjør i verden så søker vi beviser, hvorfor ikke når det gjelder noe så viktig som dette?

 

Og, om jeg kan spørre, hvorfor velger du å tro at det som står i Bibelen er sant?

Lenke til kommentar

Mot:

 

15 I seks dager skal dere arbeide, men den sjuende dagen skal det være sabbat, hellig sabbat for Herren. Hver den som gjør noe arbeid på sabbatsdagen, skal dø. 16 Israelittene skal gi akt på sabbaten, så de holder den i slekt etter slekt. Det skal være en evig pakt.

 

Og alle liknende sitater, for eksempel historien

 

23 Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!» 24 Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna.

 

 

Gud er i går og i dag den samme, ja til evig tid. Det er jo enda den samme Guden, og om dette er Gud, så sliter vi litt.

Lenke til kommentar
Det er jo tydelig en del her som er så overbevis om at bibelen ikke er mer enn en fin nattahistorie for oss idioter som er så dum at vi ikke gidder å kjøpe inn en annen bok en den som går i arv.

 

Nå, Gud var, er og kommer alltid til å være. Dette står i bibelen, og jeg velger å tro det. Her handler det om tro, dette kan ikke bevises / motbevises. Når det gjelder the Big Bang så vidt jeg har forstått så er det noen som har kommet frem til at man kan skape alt av ingenting, nesten. Man trenger en stor kraft til å starte det, ikke forstår jeg, det kan jeg ærlig inrømme, jeg aner ikke. Men visst så er, rett meg om jeg har feil, har jeg en tro om at Gud er denne "kraften" som startet alt, og at han skapte resten på måter hvor hans egen naturlige verden har utviklet seg.

Vi tror ikke dere er idioter som tror på Gud, men alle som tror på snakkende esler og slanger mangler evnen til kritisk tenkning. Jeg var selv kristen i 16 år, frem til i fjor høst, så dette gjaldt meg også.

 

Hva er nå så bra med å tro på noe som ikke kan bevises? I alt vi ellers gjør i verden så søker vi beviser, hvorfor ikke når det gjelder noe så viktig som dette?

 

Og, om jeg kan spørre, hvorfor velger du å tro at det som står i Bibelen er sant?

 

Det er først og fremst RWS som skriver om kristene som evneveike tullinger. Men joda, jeg tror på Gud, og jeg tror han eksisterer. Jeg velger å tro på bibelen som sann fordi jeg er så overbevist over at Gud eksisterer, og jeg tror han har sendt en bibel, som er skrevet gjennom mennesker som er fylt av DHÅ, og skrevet den ved hjelp av Gud. Jeg har selv blitt helbredet for en konkret ryggskade, fikk behandling først av naprapat som ikke hjalp i det hele tatt, fikk så behandling av fysioterapaut, som ikke gjorde fremgang, men holdt skaden i sjakk, det var tydelig hvor skaden lå, og hva det var, men ikke hvordan det skulle behandles. Etter 6 mnd, var jeg med en venn i pinsekirken, på ungdomsmøte, der hadde vi bønn for syke som tema, og jeg fikk bønn for min rygg, etter 10 sekunder med bønn, forsvant smerten, og når jeg oppsøkte fysio 4 dager etter, kunne hun ikke forstå noe som helst, skaden var vekke. Dette er hovedgrunnen til at jeg er kristen idag, dette er hovedgrunnen til at jeg tror Gud er virkelig, og at hans arbeid fungerer.

Lenke til kommentar
Jeg velger å tro på bibelen som sann fordi jeg er så overbevist over at Gud eksisterer, og jeg tror han har sendt en bibel, som er skrevet gjennom mennesker som er fylt av DHÅ, og skrevet den ved hjelp av Gud. Jeg har selv blitt helbredet for en konkret ryggskade, fikk behandling først av naprapat som ikke hjalp i det hele tatt, fikk så behandling av fysioterapaut, som ikke gjorde fremgang, men holdt skaden i sjakk, det var tydelig hvor skaden lå, og hva det var, men ikke hvordan det skulle behandles. Etter 6 mnd, var jeg med en venn i pinsekirken, på ungdomsmøte, der hadde vi bønn for syke som tema, og jeg fikk bønn for min rygg, etter 10 sekunder med bønn, forsvant smerten, og når jeg oppsøkte fysio 4 dager etter, kunne hun ikke forstå noe som helst, skaden var vekke. Dette er hovedgrunnen til at jeg er kristen idag, dette er hovedgrunnen til at jeg tror Gud er virkelig, og at hans arbeid fungerer.

Ryggen din ble plutselig bra, så du tror derfor på Bibelen som bokstavelig sannhet?

Ser du hvor stort sprang det er fra det ene til det andre? Det er ikke sikkert du ble bra pga. bønnen. Det er jo slike tilfeldigheter som gjør at fotballspillere alltid tar på venstre sokk først o.l. Dette er en velkjent logisk brist kalt: "Post hoc ergo propter hoc". Man antar at fordi x kom før y, så var det x som forårsaket y. Det er ikke alltid slik.

Du vet vel at det av og til hender at folk plutselig blir bra uten en god forklaring?

Lenke til kommentar

Kanskje det ikke eksisterer en god forklaring, men uansett hvor tilfeldig det er, 6 mnd gikk, ryggen lå i status quo, vi ba for den, og så var den bra, og har vært det siden. Er dette tilfeldig, er tilfeldigheter fantastisk, og de skjer på helt tilfeldige tidspunkt. Fordi dette skjedde, tror jeg Gud eksisterer, og jeg velger også å tro at Gud har hjulpet andre enn meg selv, der jeg også tror han har hjulpet de som var med å samle tekstene som ble plasert i bibelen. Og jeg tror enkelt å greit at Gud ikke ville plassert en løyn i bibelen. Om det er for stort hopp for deg, så får så være, det er min tro, og den har hjulpet meg mange steder, og på fantastiske måter.

Lenke til kommentar
Kanskje det ikke eksisterer en god forklaring, men uansett hvor tilfeldig det er, 6 mnd gikk, ryggen lå i status quo, vi ba for den, og så var den bra, og har vært det siden. Er dette tilfeldig, er tilfeldigheter fantastisk, og de skjer på helt tilfeldige tidspunkt. Fordi dette skjedde, tror jeg Gud eksisterer, og jeg velger også å tro at Gud har hjulpet andre enn meg selv, der jeg også tror han har hjulpet de som var med å samle tekstene som ble plasert i bibelen. Og jeg tror enkelt å greit at Gud ikke ville plassert en løyn i bibelen. Om det er for stort hopp for deg, så får så være, det er min tro, og den har hjulpet meg mange steder, og på fantastiske måter.

Jeg har vært kristen i 16 år av mitt voksne liv, så jeg vet godt hvordan det er.

Men alle trosretninger har slike historier som du forteller, og ettersom ikke alle kan ha rett, så forteller det meg at det ikke er et godt utgangspunkt for å si noe om en gud eksisterer eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg hører hva du sier, og føler diskusjonen vår ikke kommer så mye lengre, alle trosretninger har sine fortellinger, jeg har selv opplevd det, og tror derfor på "min Gud". Kanskje er det samme Gud i alle religioner, kanskje bare feiltolkninger, det er jo blant annet i Kristendom, jødedom og islam mange personer som blir nevnt alle steder. Men hvem vet? Vi får kanskje svaret en gang.

Lenke til kommentar
Jeg hører hva du sier, og føler diskusjonen vår ikke kommer så mye lengre, alle trosretninger har sine fortellinger, jeg har selv opplevd det, og tror derfor på "min Gud". Kanskje er det samme Gud i alle religioner, kanskje bare feiltolkninger, det er jo blant annet i Kristendom, jødedom og islam mange personer som blir nevnt alle steder. Men hvem vet? Vi får kanskje svaret en gang.

Kanskje det.

Men et godt råd: Ikke la din helbredelse hindre deg i å bruke din fornuft og litt kritisk tenkning.

Lenke til kommentar
Det er først og fremst RWS som skriver om kristene som evneveike tullinger.

Neida, jeg gjør ikke det, jeg har bare store problemer med å skjønne logikken bak gudetro i og med at jeg ikke har trodd på noen guder i snart 40 år. Det kan nok være grunnen til at jeg noen ganger oppfattes som om jeg mener at religiøse er evneveike, for jeg sliter veldig med å se hvordan oppegående seriøse mennesker klarer å tro på noe som så til de grader fremstår som vissvass og tullete ignoranse som religiøs tro er. Det kan ikke bevises på et eneste punkt og når du legger dine personlige opplevelser til grunn for din gud er alt jeg ser to helt klare ting:

 

Du påstår indirekte at alle andre som tror på andre guder er noen tullinger og løgnere som sier de har blitt helbredet av "sin" gud, for i følge deg er det kun en gud og når de ikke tror på ham kan de heller ikke helbredes, da deres gud ikke kan finnes! Dette går såklart for dem også, for du er en like stor løgner i deres øyne som de i dine...

 

Du skjønner ikke at det du opplevde fint kunne skjedd uten noen bønn. Sagt på en annen måte: Når en mann dør plutselig og uten noen grunn er det et bevis for at gud IKKE finnes det da? Hvorfor ikke? Du påstår jo at beviset for en gud er at han hjalp deg med din rygg? Da vil jo beviset mot din gud være at folk dør uten noen grunn også?

 

Dette blir bare påstander, jeg vet, men grunnen er akkurat like gyldig som din påstand! Det var det jeg ville frem til. I dine krester er sikkert påstander gyldige grunner som bare fy, men i den virkelige verden er ikke påstander annet enn akkurat det de er, påstander...... Så lenge du ikke klarer å fremskaffe et eneste beiv for denne guden er og blir den guden bare påstander, samme hvor "hellig" du syntes den boka som omhandler din gud er! Skjønner?

Lenke til kommentar

Jeg forstår utmerket godt din tankegang. Jeg forstår at du setter spørsmål ved det jeg kaller Gud. For deg er det ikke noe som helst som tyder på en Gud, og hvilke Gud er det eventuelt som er den rette.

 

Jeg tror ikke at andre religioner er løgn, jødedommen er basert på samme grunnlag som kristendommen. Og det er snakk om samme Gud. Når det gjelder Islam, er det også mye snakk om samme menneskene, og det er gjerne snakk om samme Gud her å? Men her kommer det med forskjellige tolkninger inn, og når det i så lang tid har vært forskjellige tolkninger, blir det veldig forskjellig. Når det gjelder hinduisme er jeg mer skeptisk. Den vet jeg for lite om til å uttale meg, men slik jeg har forstått det er det en religion hvor det du selv ønsker skal være hellig, er hellig. Jeg forsår rett å slett ikke.

 

Du ble kanskje litt klokere i mitt syn?

 

Budhisme derimot er ikke som andre religioner, jeg har stor respekt for buddismen, og her har du mange fine leveregler, men de har faktisk ikke noen Guder.

Lenke til kommentar

Visste du at det gyldne bud slettes ikke kom fra jesus, men fra østen flere hundre år før jesus brukte det gyldne bud? Ordene "Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg"? hadde den gangen en annen ordlyd, tror det var "La andre gjøre mot deg som du vil gjøre mot dem", men meningen var akkurat den samme....

 

:)

 

Skjønner hva du mener, men skjønner bare ikke logikken i din tro på akkurat den guden. For det er et faktum at hadde du vært født i bagdad er det store muligheter for at du hadde vært muslimsk og ikke kristen, så som du skjønner har det mer med regioner å gjøre for hva du tror på enn guder... noe som også er et lite paradoks syntes jeg.

 

Det er en hel masse i bibelen som ikke er sant. Adam og eva, noahs flom etc etc etc. For å tro dette i dag må en ta noen ganske graverende valg. du kan velge å utelate alt vi i dag vet og fortsette å tro på hva bibelen sier eller du kan bruke viten og kunnskap.... Det siste er mer vanlig i dag... :)

Lenke til kommentar

Adam og eva, er det ikke sant? Fordi vitenskapen hevder vi stammer fra apene? Det tidsbegret Gud bruker er nødvendigvis ikke det vi bruker, 7 dager for han kan være helt annerledes enn hva vi mener er 7 dager. Ikke vet jeg. Når det gjelder Noahs flom, så er det faktisk funnet noen bilder i fjell tror jeg det var, som beskrev nettopp denne flommen. At den er usansynlig tviler jeg på, men at det er vanskelig å finne mye bevis for noe som skjedde for så lang tid tilbake derimot...

 

Når du nevner at det har med hvor du er vokst opp, joda, jeg har vokst opp i Norge, hvor jeg er lært opp i kristen tro, og det er den som har påvirket meg til den jeg er idag. Det er nok også dette som gjør at jeg er blitt en kristen. Om jeg hadde blitt muslim vet jeg ikke, men det er mulig, og kanskje større sjangse for at jeg ble det enn kristen om jeg hadde vokst opp der. Men sånn er det nå en gang, omgivelsene våre påvirker oss, men jeg er glad jeg er blitt en kristen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...