Gå til innhold

Har det rablet for Ari Behn?


Anbefalte innlegg

- Jeg var nødt til å ta bladet fra munnen, ettersom jeg jo for øyeblikket er godt i gang med å røyke ut mine mange motstandere, sier Ari Behn i en e-post til VG Nett onsdag formiddag.

 

Dette tar seg jo ikke ut på noen som helst måte. Har han "motstandere"? Jeg kunne forstått det hvis han hadde sagt kritikere. Er dette bare PR siden han snart gir ut en ny bok eller har det klikket for mannen? Vi vet jo at han er eksentrisk og det syns jeg i utgangspunktet er kult fordi jeg liker folk som er fra en litt annen verden, men dette er vel å dra det litt langt i mine øyne. Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Loe avdramatiserer det veldig da, og skyter mot blabladet

 

Siste Ari-ord fra min side

 

Prinsessegemalen kan mene hva han vil om meg og mine bøker. Det har jeg ingen problemer med. Utover det føler jeg ikke at jeg har noe offentlig usnakket med ham.

Men hvis jeg underviste på Journalisthøyskolen, ville jeg ha skaffet meg dagens Dagblad-forside og bedt elevene om å undersøke, etter beste evne, hvordan det er mulig å lage et så stort oppslag av en slik sak. Hvilke mekanismer, systemer og vurderinger ligger til grunn? Hvem ringte hvem, hvem sa hva, hvem bestemte hva? Dette ville jeg ha spurt dem om. Og så ville jeg ha spurt om de aksepterer at det er slik og om det virkelig er denne virkeligheten de ønsker å tilbringe sine profesjonelle liv i.

aftenbladet.no

Lenke til kommentar
Javel? Hva mener du så med det?
Han virker som han er rimelig manisk for tida. Jeg bare venter på kræsjet. Når man er på en slik manisk opptur så HAR man rett. Uansett. Og så ser man ikke konsekvensene før i ettertid. Eventuelt så skjønner man dem ikke.

 

Så for å svare på det originale spørsmålet: Ja, jeg tror det til dels har rablet for Ari

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Ari har blitt plukket på av komikere, folk i gata, skrothoder som Grimstad og avisene i årevis, ikke rart at det til slutt er mer enn nok. Har ikke noe problemer med at han går ut slik han gjør, det bør være greit at man tar til motmæle og konfronterer dem man føler gjør en urett.

 

Forøvrig helt enig med Behn i at Loe er et furubord. :D (Ikke at Behn er rette ræva som fiser, hans bøker ikke så fantastisk mye mer konfronterende/provoserende/farlige enn Loe sin naivistiske pludring)

Lenke til kommentar

Ari Behn er i vinden for tiden. Først langer han ut mot Carl-Erik Grimstad i VG. Deretter står Erlend Loe for tur i dagens Dagbladet. Loe sammenlignes med et furubord. Hans svar kan leses på hans blogg. Ari utelukker ikke flere angrep i fremtiden heller. En kongebiograf og forståsegpåer mener at dette er et signal til slottet og at dette må kongehuset lære seg å leve med.

 

Særlig den siste kilden gjør at jeg poster dette i samfunnsdelen. Jeg er i og for seg ikke så interessert i Behns forfatterskap ei heller hans kones syn på engler, men den rolle som inngiftet i kongefamilien som han innehar. Mange republikanere jubler over Aris framferd og spår monarkiet en raskere død. Eller er det positivt at den ellers så trauste kongefamilien får litt kunstnertemperement? Et annet spørsmål er om Ari bør være mer bevisst sin rolle og holde seg mer i bakgrunnen? Hva er akseptabelt for et medlem av kongefamilien?

 

En annen problemstilling er hvorfor media bryr seg om denne saken. Vel grunnen er vel ganske åpenlys; de vil selge mer. Svenske Skavlandshow måtte jo beklage over at de hadde latt seg bli brukt som mikrofonstativ av Herr Behn. Bør media ta tak i slike saker? Dette her går utover kongehuhset, Ari Behn og alle de som han omtaler.

 

Og prøv å holde det saklig. Ari er en person som nærmest oppfordrer til personkarakteristikker, men man kan da skrive noe vettugt uten å skjelle ut fyren.

 

Nu vel, min personlige mening er at Ari trer over streken. Særlig da han referer til anonyme kilder ved kongehuset, som dermed risikerer å bli dratt inn i en tvilsom personalsak. Jeg mener også media ikke burde ha gått ut med disse angrepene. Ari har vel også tapt annseelse som seriøs forfatter og kunstnersjel. Men en skal ikke se bort i fra at den kommende boka hans vil selge mer.

Lenke til kommentar

Ari vs. Loe:

 

Fint, så er Loe et furubord.

 

Men da Ari, blir du ved samme analogi en elg i solnedgang.

En grunn, uoriginal klisjé uten substans eller vekt i noen sammenheng. Et håpløst stykke norge.

(Jeg var fristet til å bruke "verdiløs", men jeg vil jo ikke ha et personlig vendetta mot meg.) Cry me a river, Ari.

 

Vil Ari ha støtte av folket/hvermannsen/grasrota? Siden alt hysteriet hans printes i dagbladet og vg, som jo absolutt må sies å være hvermannsens aviser.

Da er det kanskje ingen god idé å patronisere og se ned på hvermannsen og middelklassen gjennom hele innlegget?

 

And I quote:

-Loe skrev ned sine små, hverdagslige observasjoner og pussigheter. Dette som menigmann tilsynelatende aldri får nok av.

Gjenkjennelsen gitt oss i tekstbrokker som utelukkende bekrefter hvermannsens selvbilde som beveger, om og om igjen.

 

-Det er dette som år etter år gjør ham til en kommersiell suksess. Harmløs. Ufarlig. Konform på samme måte som den største sosialdemokratiske industrigiganten vi har: møbelkjeden IKEA. Erlend Loe er et furubord i norske hjem. Enkel å montere. Slitesterk og ubehjelpelig firkantet i formen.

 

-Bryter du mot normen og bruker ord og vendinger som hvermannsen ikke gjenkjenner, skal du jaggu tjores fast i gapestokken og hånes herfra til evigheten.

 

-Igjen vet altså Erlend Loe hva som er rett og galt. Hvem som bryter mot den trauste gjengesmentaliteten. Hvem som er de ravende gale.

 

Dette er ikke bare kritikk av Loe, det er nok et forsøk fra Ari på å heve seg over den jevne nordmann!

Han hevder utilslørt at han er en bedre, mer verdifull person enn resten av oss nordmenn.

Quite the opposite, er vel realiteten. Makan til frekkhet.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Grimstad har kritisert kongehuset en del ganger, men han har da også støttet dem i en del saker. Men han har uttalt seg mer negativt om Ari og Märtha enn de andre kongelige. Men dette er ikke overraskende da de to er de som i størst grad har utfordret de normene som er forventet at en kongelig familie skal leve etter. F.eks Märthas balnding av rollen som prinsesse og forretningskvinne.

 

Det virker ikke helt som at Ari skjønner dette. Man kan ikke gifte seg inn i kongefamilien og samtidig oppføre seg som en taletrengt rabiat kunstner.

 

@Toth:

 

Ingen tvil om at denne karen har et stort ego nei.

Lenke til kommentar
Det virker ikke helt som at Ari skjønner dette. Man kan ikke gifte seg inn i kongefamilien og samtidig oppføre seg som en taletrengt rabiat kunstner.

Er det ikke nettopp det den godeste Ari hat bevist at man kan da? Om det er klokt/sømmelig/you name it kan de som er opptatt av slikt diskutere. Det er ikke jeg. Hva kongehusets medlemmer kan si og ikke si får de finne ut av på kammerset. Riktignok er monarkiet på vikende front og de kongelige som sådan antagelig en utdøende rase, men jeg ser ikke at de trenger å beskyttes mot seg selv (eller snarere mot inngiftede påfugler) av den grunn.

 

Jeg er enig med Thlom her. Ari bringer litt unorsk fyrrighet inn det sosialdemokratisk trauste norske åndslivet. Det har det godt av.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Fy faen det var pinlig å se Ari på Skavlan på svensk TV. Synes vi skal slutte å gi den mannen mer oppmerksomhet. Jeg støtter hans rett til å forsvare seg mot personangrep, selv om han er et gjennomført ekkelt og motbydelig vesen, men la nå de gutta ordne opp seg imellom.

Endret av pumaen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...