Gå til innhold

Den store militære infotråden V2


aklla

Anbefalte innlegg

Du vil få dekket det billigste reisealternativet hjem/tilbake når det kommer til de forskjellige permene. I dette tilfellet kan det godt hende at det faktisk er bil.

Skal du derimot reise hjem i en hvilken som helst helg utenom permene (noe man som regel har lov til så lenge man er tilbake til avtalt tid) vil du ikke få reisen dekket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg skulle egentlig i førstegangstjenesten (samband i Bardufoss), men fikk kyssesyken en måned før innrykk. Derfor starta jeg istedet å studere på BI(måtte bli privatskole siden jeg søkte en måned før skolestart). Studiet er forsåvidt helt greit, men jeg er ikke helt sikker på om jeg har lyst å jobbe innenfor det jeg studerer. Anyhow. I det siste har jeg tenkt en god del på om jeg vil ta et friår fra studiene for å dra i fgtj. Jeg er redd for å angre på at jeg ikke har gjort det senere, og jeg tenker litt på at jeg har enda god tid til å studere(er bare 19). Er det verdt det å ta et år fri fra studiene for å dra i militæret? Jeg tror ikke jeg ønsker en karriere innenfor Forsvaret, men hvem vet?

 

Vet egentlig ikke helt hva jeg lurer på, trenger vel bare noen kloke råd! Mulig jeg poster i feil tråd, men tenkte det var litt unødvendig å lage en helt ny tråd:)

Lenke til kommentar

Da var man plutselig innkalt til HV gitt!

 

Har fått innkalling til HV-distrikt 12, spesifisert videre med "Lønnstekniske stillinger (u/ramme)"

 

Kan noen fortelle meg hva "Lønnstekniske stillinger (u/ramme)" betyr eller innebærer?

 

 

Du har sikkert funnet ut hva dette betydde nå? Mitt tilsvarende brev kom i dag =)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg skulle egentlig i førstegangstjenesten (samband i Bardufoss), men fikk kyssesyken en måned før innrykk. Derfor starta jeg istedet å studere på BI(måtte bli privatskole siden jeg søkte en måned før skolestart). Studiet er forsåvidt helt greit, men jeg er ikke helt sikker på om jeg har lyst å jobbe innenfor det jeg studerer. Anyhow. I det siste har jeg tenkt en god del på om jeg vil ta et friår fra studiene for å dra i fgtj. Jeg er redd for å angre på at jeg ikke har gjort det senere, og jeg tenker litt på at jeg har enda god tid til å studere(er bare 19). Er det verdt det å ta et år fri fra studiene for å dra i militæret? Jeg tror ikke jeg ønsker en karriere innenfor Forsvaret, men hvem vet?

 

Vet egentlig ikke helt hva jeg lurer på, trenger vel bare noen kloke råd! Mulig jeg poster i feil tråd, men tenkte det var litt unødvendig å lage en helt ny tråd:)

Kloke råd kan jeg ikke love, men jeg vil tro at du kommer til å angre mer om noen år hvis du ikke tar førstegangstjenesten. Spesielt siden du allerede får slike tanker nå.

Selv så anbefaler jeg hærens befalsskole til enhver som lurer på noe siden det er relevant uansett hva slags jobb du måtte få i fremtiden, men når det er sagt er det utrolig mye bra personlig utvikling nesten uansett hvor man måtte havne.

Hva slags retning eller muligheter er det du eventuelt ville ønsket deg i forsvaret?

Om du kommer inn på drømmestudiet ditt vil du forresten alltids ha muligheten til å fryse plassen slik at du også får tilbud om det neste år. Å fortsette på dyre studier på BI som du ikke kommer til å ha bruk for i arbeid senere er uansett unødvendig, så finn deg noe annet å gjøre.

Lenke til kommentar

 

 

Er bil lappen veldig avgjørende hvis man skal gå befalsskolen?

Jeg vil tro det avhenger av hva slags linje du skal gå. For feks. MP er det vel et krav om klasse B førerkort.

 

 

Hærens befalsskole, operativ.

 

Krav for visse linjer (Combat Service & Support), men ikke på de aller aller fleste, nei.

Lenke til kommentar

Nye regler for å søke befalskole?

 

"Årets vinteropptak tok opp elever til utskrevet befalskurs i Sjøforsvaret, Luftforsvaret og Heimevernets befalsskole. I tillegg tok Hæren, Luftforsvaret og Sjøforsvaret opp elever til sine grunnleggende befalskurs. Grunnleggende befalskurs er kun for søkere med fartstid fra Forsvaret. "

 

http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/Sider/Helt-raatt.aspx

Lenke til kommentar

Grunnleggende befalskurs (GBK) er et tilbud for grenaderer/matroser med noe fartstid i Forsvaret. Disse har den faglige dyktigheten som trengs, men mangler lederskapsbiten. Kurset er vel på rundt 6-8 uker om jeg ikke tar feil. Det du tenker på er grunnleggende befalsutdanning (GBU) som er det vanlige løpet med 1 år skole og 1 år i praksis.

Lenke til kommentar

Ah, selvfølgelig. Synes det hørtes rart ut, men siden de ulike operative befalskolene ikke var nevnt måtte jeg spørre. Mener også å huske at den nye forsvarssjefen ønsket at befalsutdanning var noe man søkte etter endt førstegangstjeneste. Nok om det, GBK er så klart noe annet ;)

Endret av Julibj
Lenke til kommentar

 

Da var man plutselig innkalt til HV gitt!

 

Har fått innkalling til HV-distrikt 12, spesifisert videre med "Lønnstekniske stillinger (u/ramme)"

 

Kan noen fortelle meg hva "Lønnstekniske stillinger (u/ramme)" betyr eller innebærer?

 

 

Du har sikkert funnet ut hva dette betydde nå? Mitt tilsvarende brev kom i dag =)

 

 

Hehe, joda, det var sånn circa det jeg trodde. Ikke noe annet enn en helt vanlig HV-innkalling.

 

Hvis du studerer så har du muligheten til å søke fritak. Det gjorde ikke jeg, og da endte jeg opp med to dager på Værnes garnison hvor jeg fikk utdelt utstyr og AG3. Fikk testa vernemaska og skutt sikkert 100-150 skudd. Og ikke minst: Fyllt opp hybelen med ting jeg sjeldent bruker.

Lenke til kommentar

 

Hei! Jeg skulle egentlig i førstegangstjenesten (samband i Bardufoss), men fikk kyssesyken en måned før innrykk. Derfor starta jeg istedet å studere på BI(måtte bli privatskole siden jeg søkte en måned før skolestart). Studiet er forsåvidt helt greit, men jeg er ikke helt sikker på om jeg har lyst å jobbe innenfor det jeg studerer. Anyhow. I det siste har jeg tenkt en god del på om jeg vil ta et friår fra studiene for å dra i fgtj. Jeg er redd for å angre på at jeg ikke har gjort det senere, og jeg tenker litt på at jeg har enda god tid til å studere(er bare 19). Er det verdt det å ta et år fri fra studiene for å dra i militæret? Jeg tror ikke jeg ønsker en karriere innenfor Forsvaret, men hvem vet?

 

Vet egentlig ikke helt hva jeg lurer på, trenger vel bare noen kloke råd! Mulig jeg poster i feil tråd, men tenkte det var litt unødvendig å lage en helt ny tråd:)

Kloke råd kan jeg ikke love, men jeg vil tro at du kommer til å angre mer om noen år hvis du ikke tar førstegangstjenesten. Spesielt siden du allerede får slike tanker nå.

Selv så anbefaler jeg hærens befalsskole til enhver som lurer på noe siden det er relevant uansett hva slags jobb du måtte få i fremtiden, men når det er sagt er det utrolig mye bra personlig utvikling nesten uansett hvor man måtte havne.

Hva slags retning eller muligheter er det du eventuelt ville ønsket deg i forsvaret?

Om du kommer inn på drømmestudiet ditt vil du forresten alltids ha muligheten til å fryse plassen slik at du også får tilbud om det neste år. Å fortsette på dyre studier på BI som du ikke kommer til å ha bruk for i arbeid senere er uansett unødvendig, så finn deg noe annet å gjøre.

 

Har søkt på hærens befalskole nå faktisk! Men hvis jeg bestemmer meg for at jeg ønsker et år(blir vel to om jeg kommer inn på befalskolen) i forsvaret, burde jeg vel ha førstegangstjenesten å "falle tilbake på" om jeg ikke kommer inn på befalskolen, siden jeg regner med jeg ikke kan fryse utdanningen for å prøve meg på befalskolen? Spesielt siden jeg går privatskole(ellers kunne jeg bare droppa å møte opp om jeg kom inn på befal, men det går ikke på BI- da må jeg betale semesteravgift på 30.000)

 

Hvis det blir førstegangstjeneste har jeg mest lyst til GSV! Men regner egentlig med det er fult til innrykket i sommer(?). Har også sett på jegertroppen, og det høres sykt kult ut!! Så blir nok å søke på det om jeg bestemmer meg:)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Har søkt på hærens befalskole nå faktisk! Men hvis jeg bestemmer meg for at jeg ønsker et år(blir vel to om jeg kommer inn på befalskolen) i forsvaret, burde jeg vel ha førstegangstjenesten å "falle tilbake på" om jeg ikke kommer inn på befalskolen, siden jeg regner med jeg ikke kan fryse utdanningen for å prøve meg på befalskolen? Spesielt siden jeg går privatskole(ellers kunne jeg bare droppa å møte opp om jeg kom inn på befal, men det går ikke på BI- da må jeg betale semesteravgift på 30.000)

 

Hvis det blir førstegangstjeneste har jeg mest lyst til GSV! Men regner egentlig med det er fult til innrykket i sommer(?). Har også sett på jegertroppen, og det høres sykt kult ut!! Så blir nok å søke på det om jeg bestemmer meg:)

 

Akkurat hvordan de gjør det på BI vet jeg sannelig ikke, men man kan fryse utdanningen andre steder grunnet BS på samme måte som førstegangstjeneste. Spesielt siden første året i tillegg regnes som avtjent verneplikt. Det er ingen garanti for at man får fullført begge årene selv om man blir tatt inn og man vil eventuelt bli flyttet til en vernepliktig tropp eller dimittert om man faller ut av befalsskolen av helsemessige, læremessige eller psykiske grunner. Derfor anbefales det å fryse utdanningen uansett hva man har planer som. Når det er sagt står jeg fremdeles uforstående til at du har valgt en utdanningsvei som du selv mener du ikke kommer til å bruke i arbeidslivet, spesielt med tanke på at den er såpass dyr.

 

Om man ikke får fullført FOS eller om man faller av utover i utdanningsløpet vil man ha mange muligheter til å havne mer eller mindre akkurat der man vil siden det er kjent at de som søker befalsskole er veldig motiverte og ønsker å gjøre en innsats.

Lenke til kommentar

Kravet for GBK pleier å være 2 år som Grenader + 6mnd IntOps, eller 3-4 år som Grenader, spørs litt på behov og antall ledige plasser

Det skal bli opprettet en ny stilling som jeg har fått tilbud om. Stillingen innebærer da å ha tre fine striper på brystet som lille grenaderen her kun kan ha i maks et år før jeg blir sendt på GBK for å kunne fortsette.

Slik jeg har blitt forklart det er det egen bataljon som stiller krav for å ta GBK, kan dette stemme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...