Gå til innhold

Nextgentel lanserer VDSL 2


Anbefalte innlegg

hmm.... 1426m og 0,4mm. Får håpe på det beste.. :D

 

Ikke sjangs i havet at du får VDSL på det der... her må du nok mase på Telenor om å få flytte til en annen sentral.

 

Med kun 1,4km til sentral så vil nok den sannsynligvis være den nærmeste. Men du kan be de sjekke opp alternativ linjeføring; om det går en parallell kabel til sentral med 0,6 tråd. Eventuelt om de kan legge deg over på en 2+ port og sette opp hastigheten ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10mbit/10mbit til 400,- måneden, og jeg er solgt. På tide å få linjer menigmann kan betale for, som faktisk kan brukes til å sende filer til andre mennesker. På tide nettleverandører innser at internett er mer enn facebook....

Endret av Dummst
Lenke til kommentar
De fleste som bor i sentrum, der vanligvis det er mest tettbefolket.

For oss som bor nære en sentral er dette bare bra, kommer så å si aldri til å få fiber for det er for dyrt å grave i asfalten :(

 

Nåja, det kommer mye ny fiberleggingsteknologi som gjør at det er langt billigere, fiber i kloakken er ett alternativ, microgrøfting og løsninger hvor man skjærer ned fiberkanaler i asfalt og betong er en annen. NGT er desperate, fibertoget er gått og NGT står igjen på stasjonen, selv Telenor ser ut til og helst ville legge fiber, de snakket også mye om VDSL men det er neppe bra nok i konkurransen, dog har jo TN fryktlig mye fiber i bakken, de har jo brukt hybridkabler med fiber i endel år inn til husene til folk.

Lenke til kommentar
Vet noen hvilken ruter som vil bli brukt for dette? Til min beste viten så er det ikke VDSL2+ støtte i noen av ruterene som brukes hittil blandt NGT eller de de andre store leverandørene for den saks skyld, så vi vil nok sansynligvis se an ny ruter komme på banen. Har noen info på hvilken?

 

Også, er det noe særlig med VDSL2+ støtte å finne blandt tredjeparts ruterene på merkedet? Jeg har ikke egentlig sjekket, men jeg kan ikke huske å ha sett VDSL2+ rutere på nettbutikkene.

 

-Stigma

 

Det vil nok bli en egen VDSL2 router fra svenske Inteno.

 

http://www.inteno.se/index.asp?product=11

Lenke til kommentar
hmm.... 1426m og 0,4mm. Får håpe på det beste.. :D

 

Ikke sjangs i havet at du får VDSL på det der... her må du nok mase på Telenor om å få flytte til en annen sentral.

 

VDSL2 deteriorates quickly from a theoretical maximum of 250 Mbit/s at 'source' to 100 Mbit/s at 0.5 km (1640 ft) and 50 Mbit/s at 1 km (3280 ft), but degrades at a much slower rate from there, and still outperforms VDSL. Starting from 1.6 km (1 mile) its performance is equal to ADSL2+.

 

 

bepe86 = FAIL.

Lenke til kommentar

Fail var ett ganske "fail" utrykk å bruke. Det er nemlig ingen norske ISP-er som kommer til å montere VDSL2 til sånne linjelengder på 0,4mm kopper med det første. Det er ett par grunner til det:

 

1. dyrere linjekort (og linjekort er dyre nok fra før)

2. dyrere modem

3. ingen hastighetsforbedring foran ADSL2+ (man risikerer faktisk å gå ned i ytelse)

4. VDSL2 opererer på ett høyere frekvensspekter, og man riskerer derfor mer ustabilitet på gamle og/eller lange kabelstrekk enn andre DSL-teknologier.

 

Det er med andre ord ikke bare en teknisk grunn til at ingen ISP'er kommer til å gi VDSL på slike lengder, men også en økonomisk, og spesielt dersom det er SLA-avtaler med inne i bildet.

 

Godt mulig en aggresiv, liten garasje-ISP kanskje tør å installere på slike lengder, men store ISP-er som Telenor, TDC og NGT kommer ikke til å gjøre det.

 

Så med å bruke ett slikt utrykk, viser du bare din egen ignoranse.

Lenke til kommentar
hmm.... 1426m og 0,4mm. Får håpe på det beste.. :D

 

Ikke sjangs i havet at du får VDSL på det der... her må du nok mase på Telenor om å få flytte til en annen sentral.

 

VDSL2 deteriorates quickly from a theoretical maximum of 250 Mbit/s at 'source' to 100 Mbit/s at 0.5 km (1640 ft) and 50 Mbit/s at 1 km (3280 ft), but degrades at a much slower rate from there, and still outperforms VDSL. Starting from 1.6 km (1 mile) its performance is equal to ADSL2+.

 

 

bepe86 = FAIL.

 

Ehh nei, norge har verdens dårligeste kvalitet på kabler i bakken :) Du kan ikke tru at under mest optimale forhold teoretisk = virkeligheten

 

Edit: Her har du et bra eksempel, gamle 09 kabler kommer fra verdenskrigen som tyskere la ned over 50år siden. Telenor sparer mest mulig og legger ned 04-06, når montør ringer og sier at kabelen har hake kors då skal du ver gla ;)

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar
hmm.... 1426m og 0,4mm. Får håpe på det beste.. :D

 

Ikke sjangs i havet at du får VDSL på det der... her må du nok mase på Telenor om å få flytte til en annen sentral.

 

VDSL2 deteriorates quickly from a theoretical maximum of 250 Mbit/s at 'source' to 100 Mbit/s at 0.5 km (1640 ft) and 50 Mbit/s at 1 km (3280 ft), but degrades at a much slower rate from there, and still outperforms VDSL. Starting from 1.6 km (1 mile) its performance is equal to ADSL2+.

 

 

bepe86 = FAIL.

 

Ehh nei, norge har verdens dårligeste kvalitet på kabler i bakken :) Du kan ikke tru at under mest optimale forhold teoretisk = virkeligheten

 

Edit: Her har du et bra eksempel, gamle 09 kabler kommer fra verdenskrigen som tyskere la ned over 50år siden. Telenor sparer mest mulig og legger ned 04-06, når montør ringer og sier at kabelen har hake kors då skal du ver gla ;)

 

Nå tar ikke VDSL2 så særlig hensyn til akkurat dette på korte avstander. I Norge regner jeg med at VDSL2 kan leveres på inntil 1.2km på nogenlunde ok hastigheter. Regner da dog med at ISP`ene trenger erfaring og videreutviklet utstyr laget for norske forhold.

Lenke til kommentar
fikk tlf fra ngt om vdsl2, bodde 1200 meter men de sku se hva som skjedde fremover om de kunne tilby dette til meg om noen månder.. men eg sku får rabatt på raskeste adsl.. 100 billigere.. men eg har allerede raskere adsl enn de kan tilby og det til 200 kr mindre enn normal prisen.

 

Forstår ikke hva du prøver å kommunisere her :/

Lenke til kommentar
leser du posten 3 over så får du den!

 

Fortsatt veldig lite informativt du kommer med, Start.no dekker bare Oslo og Tønsberområde med varierende kvalitet etter som det jeg har fått med meg.

 

Men nok om det, noen som har fått bestilt VDSL2?

Venter i spenning jeg i allefall til sentralen min blir bygd ut.

 

Fiber da?

 

Fiber er ikke akkurat like representert i sentrum i de forskjellige byene. Så derfor er VDSL2 et godt alternativ :)

Endret av Samcki
Lenke til kommentar

Vist det var så vanskelig å fårstå...

 

Eg bor i Oslo.

Meldte min interesse til ngt for vdsl2

ngt ringte meg å sa eg bidde 1200 m fra sentralen og kunne per nå ikke få vdsl2.

Siden jeg ikke kunne få dette sku jeg får 100 kr i rabatt (i mnd) på det kraftigste adsl ab det har...

 

Poenget mitt er at det tilbudet ikke er godt i det heletatt vist du bor i Oslo eller Tønsberg området! for da er start billigere.

 

I utgangspunktet er start 200 kr billigere enn ngt!

 

Kvaliteten hos meg med start er kjempe bra! beste kunderservicen jeg har vært bortig.

 

Den gangen jeg bytta lverandør stengte bare ngt linja mi! da kjørte start ut med montør med utstyr på tima hos meg! bedre kan det nesten ikke bli, problemer eller treger hjelp med roting eller andre instillinger bare å sende mail så fikser de det iløpet av dagen for deg som regel. Det tror jeg ikke mange andre gjør!

Lenke til kommentar
Vist det var så vanskelig å fårstå...

 

Eg bor i Oslo.

Meldte min interesse til ngt for vdsl2

ngt ringte meg å sa eg bidde 1200 m fra sentralen og kunne per nå ikke få vdsl2.

Siden jeg ikke kunne få dette sku jeg får 100 kr i rabatt (i mnd) på det kraftigste adsl ab det har...

 

Poenget mitt er at det tilbudet ikke er godt i det heletatt vist du bor i Oslo eller Tønsberg området! for da er start billigere.

 

I utgangspunktet er start 200 kr billigere enn ngt!

 

Kvaliteten hos meg med start er kjempe bra! beste kunderservicen jeg har vært bortig.

 

Den gangen jeg bytta lverandør stengte bare ngt linja mi! da kjørte start ut med montør med utstyr på tima hos meg! bedre kan det nesten ikke bli, problemer eller treger hjelp med roting eller andre instillinger bare å sende mail så fikser de det iløpet av dagen for deg som regel. Det tror jeg ikke mange andre gjør!

 

Prisen er ingenting å klage på når det gjelder start :) Ellers har jeg selv ingen erfaringer.

Når det gjelder montørene så bruker alle dsl ISP`er samme selskap på de forskjellige sentralene så ingen forskjell der.

Desverre så er det bare i Oslo området dette gjelder og bare på et utvalg sentraler.

 

Men OT: Noen som har fått bestilt VDSL2?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...