Gå til innhold

Nextgentel lanserer VDSL 2


Anbefalte innlegg

Fikk 30/5 på plass i går, som lovt. Full hastighet begge veier, og kan ikke annet enn å fryde meg både over rask levering og et produkt som fullt ut innfrir til forventningene!

 

Tror nesten jeg må sende NGT et takkekort. Herlig å endelig ha en litt okey ut-hastighet.. :)

 

Når det gjelder potensiale for høyere hastigheter fremover, så skal det være teknisk mulig. Har kikket over VDSL2-tilbudet hos ymse tilbydere i utlandet (http://en.wikipedia.org/wiki/Very_High_Speed_Digital_Subscriber_Line_2), hvor flere tilbyr enda raskere linjer - og på større avstander enn NGT per i dag gjør. Det bør bety at de har margin for ytterligere oppgraderinger.

 

Det skimrer med andre ord vakkert i horisonten!

 

Bredbandsbolaget.se skriver følgende om sitt VDSL2-produkt:

"Sveriges snabbaste bredband via telejacket ger dig en nedladdningshastighet på 40-60 Mbit per sekund. Uppladdningshastigheten ligger på 5-20 Mbit per sekund, med maxavstånd från telestation på 800 meter. Om du bor 800-1500 meter från telestationen får du en nedladdningshastighet på 20-40 Mbit/s och en uppladdningshastighet på 3-10 Mbit/s."

 

Nå må vi huske at vi har Norske forhold her med kobberlinjer som til dels er gamle. Men selvfølgelig så burde det vært mulig å få til der det er nytt. Regner med at NGT vil teste produktet videre i markedet før de selger raskere linjer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Virker som om modemet mitt sliter, har en lei tendens til å henge seg med 24-36 timers mellomrom, dette gjelder spesielt ved høy last på linjen. Noen andre som har samme problem? Manuell resett av modemet er det eneste som fungerer her.

 

Merker det samme om jeg ikke åpner porter, har jeg porter stengt på aplikasjoner som torrent så henger den seg. Etter åpning av diverse porter har absolutt alt fungert smertefritt.

Lenke til kommentar

Deilig å ha linjen i hus! Har testet den en del dager nå, må si jeg er imponert! Når jeg f.eks lastet ned noe fra msdn gikk det i 4,4 - 4,5 MB/s.

Tok speedtest hos Bredbandskollen.se, fikk disse resultatene.

Ta emot: 36.75 Mbit/sek

Skicka: 4.90 Mbit/sek

---------------------------

@Tim: Det første de spurte meg om var det du sier der, om noen andre kanskje kunne tenkt seg dette. Jeg sa jeg kunne høre, men tvilte ettersom jeg bor i et område der Get leverer alt! Så vidt jeg vet, er jeg den eneste her som har VDSL2. Men skjønner dem godt, jo flere på samme sentral, jo mindre penger bruker dem når det gjelder montør ;) Men du får bare pushe på! Om du bor i Oslo-området, kan du si at Get snart kommer med en løsning som matcher det NGT ønsker å levere. Så kan du etter det spørre dem om de vil ha deg som kunde eller ikke!

Får du da samme svaret, sender du en mail til administrerende direktør, forså å si samme historie til han. Da tar det ikke lange tiden før du får det;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kommer med en rask oppdatering, har nå har VDSL2 en god stund og nettet er fortsatt like stabilt og raskt.

Kunne ikke tenke meg å gå tilbake til treger linje :p

 

Har også gått inn på TV løsningen til Nextgentel og fungerer overraskende bra, savner en del funksjoner. Etter det jeg har forstått så kommer det mye nytt på denne fronten, gleder meg :D

 

Flere som har fått mer erfaring med nettet?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Glade nyheter! Jeg hadde inntil for to uker siden VDSL2 30/5mbit. Ut av det blå dukket så følgende mail opp i mailboksen:

 

"I forbindelse med en mindre oppgradering av utstyret i sentralen du er tilknyttet, ønsker vi å informere om at det vil være et kort brudd på din bredbåndsforbindelse natten til xx. Etter at denne oppgraderingen er utført vil det være nødvendig å restarte din bredbåndsruter (slå av og på strømmen) for å komme på nett igjen.

 

Vi oppgraderer vårt utstyr i telefonsentralen du er tilknyttet for å legge til rette for enda høyere hastigheter og økt stabilitet.

 

Med vennlig hilsen

Kundeservice

NextGenTel"

 

Jeg er nå oppgradert til 40/20mbit, og får så godt som maks hastighet. Jeg bor rundt 700m fra sentralen, og fikk i utgangspunktet beskjed om at makshastigheten ikke kunne leveres. Så gled dere folkens; NGT jobber tydeligvis effektivt med å utvide radius på VDSL2-produktene.. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
Gjest Slettet+25fdg

Kan dere som har NGT VDSL kort nevne hva slags avstand dere har til sentralen og hvilken hastighet dere har fått fra NGT hittil? NGT påstår de ikke kan levere til meg, men når jeg sjekker hos Powertech så kan de levere inntil 15-30Mbps. Vurderer å gå over fra ADSL2+ kun pga at det er mulighet for bittelitt mer opphastighet. Har linjeavstand på ca 1300 meter.

 

Her er forsåvidt et par kjekke grafer om opp- og nedhastighet for VDSL2, men dette gjelder vel for optimale forhold.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Lurer på om den standarden tar høyde for gamle jordkabler med papir-isolasjon og blykappe, eller sprø, grå luftkabler uten vaselinfyll. Med mindre forholdene er helt optimale, med ny jordkabel hele veien fra sentralen til kunde, tviler jeg på at VDSL 2 har noe for seg på linjelengder over 1200-1300 meter.

Lenke til kommentar
Lurer på om den standarden tar høyde for gamle jordkabler med papir-isolasjon og blykappe, eller sprø, grå luftkabler uten vaselinfyll. Med mindre forholdene er helt optimale, med ny jordkabel hele veien fra sentralen til kunde, tviler jeg på at VDSL 2 har noe for seg på linjelengder over 1200-1300 meter.

det er for praktisk bruk ikke i labmiljø eller optimale forhold med ny jordkabel som gir helt andre lengder.

 

ville ihvertfal vært sært om gamle kabler i andre land hvor de tilbyr oppimot 1200-1500meter var bedre enn gamle kabler i norge :)

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...