Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Ep = mgh, hvor h er høydeforskjell. Høydeforskjellen er på 9.0m. m er på 0.20kg, og g vil jeg tro du vet hva er.

 

"vann med temperatur 35.5C og vann med temperatur 13.0C blir blandet. Hvor mange liter av hvert slag må vi bruke for å få 12.0 liter vann med temperatur 20.0C"

 

noen hint?

Gjennomsnittlig varmeenergi tror jeg er et hett tips. Hva er varmeenergien per liter til vann på 20.0C? Hva er varmeenergien på 35.5C og 13.0C? Finn ut hvor stort forholdet må være (for at 1 liter vann skal holde 20 grader, hvor mye trenger du av 35.5 og 13) og gang med 20.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger litt hjelp med en fysikkoppgave som omhandler potensiell energi.

Oppgaven er som følger:

En stein med massen 0.20 KG blir kastet rett oppover.

I A er farten 14 m/s. Etter en stund passerer steinen punktet B, som er 9.0m høyere oppe.

a) hva er endringen i potensiell energi?

regner med at jeg må regne ut hva den potensielle energien er til hver av posisjonene, men med dataene her så er det jo bare mulig å regne ut potensielle energien i posisjonen som er 9m over bakken? Ep=mgh.

 

Takker på forhånd for hjelp!

Du kan velge nullpunkt for potensiell energi fritt. Det enkleste når en snakker om gravitasjon er som nevnt å velge nullpunkt ved bakken, så lenge det er såpass lave høyder at man kan se bort ifra at tyngdeakselerasjonen avtar.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Ok, har en fysikkoppgave der oppgaveteksten virkelig ikke gir noen mening. har prøvd å se på oppgaven fra flere vinkler, men det er noe merkelig med den ... Kanskje noen andre her som har vært borti noe liknende.

 

Et hydrogenatom består av et proton med ladningen chart?cht=tx&chl=Q = e og et elektron med ladningen chart?cht=tx&chl=Q = -e. Protonet kan her betraktes som en punktladning i chart?cht=tx&chl=r = 0, i atomets senter.

 

Bevegelsen til elektronet får dets ladning til å "smøres" ut til en sfærisk fordeling rundt protonet, slik at elektronet er ekvivalent med en ladning per volumenhet gitt med

a_0}, hvor chart?cht=tx&chl=a_0 = 5.29 \cdot 10^{-11}m, og kalles bohrradien.

 

a) Bestem hvor stor andel av atomets ladning som er innenfor en kule med radius r, som er sentrert rundt protonet. Vis at når chart?cht=tx&chl=r \rightarrow \infty, går ladningen mot null. Forklar dette resultatet.

 

b) Bestem det elektriske feltet (størrelse og retning) som settes opp av hydrogenatomets ladning som en funksjon av r.

 

c) Tegn grafen det elektriske feltets styrke som funksjon av r.

 

 

Det er hovedsaklig funksjonen som er gitt jeg ikke får noen mening ut av. Å prøve å integrere ut samlet ladning med noe sånt som

 

chart?cht=tx&chl= \int_a^b 4 \pi r^2 p( r ) dr funker også veldig dårlig. :\

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Hadde fysikkprøve idag, og er usikker på om jeg regnet riktig på en oppgave. Kan noen vise meg hvordan man finner radiusen fra sentrum av sola til sentrum av Neptun? (Vi latet som om sirkelbanen var helt rund.)

 

Vi fikk oppgitt omløpstiden, massene til legemene og gravitasjonskonstanten.

Kan dessverre ikke gjenskape hva jeg gjorde på prøven her, så kom med forslag :)

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=F = g\cdot \frac{M_aM_2}{r^2}

Hvor F er kraften, g er gravitasjonskonstanten, M er massene og r er avstanden mellom de to legemene.

Du vet også

chart?cht=tx&chl=F = ma

Og at

chart?cht=tx&chl=a = \frac{v^2}{r}

Du vet også at

chart?cht=tx&chl=v = s*t

og at

chart?cht=tx&chl=O = 2\pi\cdot r

Og at O i den ligninga er s i ligninga før, r er radius i banen (Den samme som avstanden i ligning en) og t er omløpstida.

 

Det bør holde, tror jeg.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Har om generatoren (i røntgenapp.) i et prosjekt, og det er en del som jeg ikke er helt sikker på. Hvordan er det egentlig en høyfrekvensgenerator fungerer? Den er jo før høyspenningstransformatoren. Det er fordi det er enklere å øke frekvensen jo lavere volt?

 

post-107981-1265915362_thumb.png

Endret av Frode789
Lenke til kommentar

Hei! Trenger litt hjelp med en oppgave.

 

Har at:

Et atom har energinivåene E1, E2 og E3. Ved overganger E3->E1 blir det sendt ut lys med bølgelengden 400 nm. Ved overgangen E3->E2 blir det sendt ut lys med bølgelengden 600 nm. Hva blir bølgelengden når atomet går fra E2 til E1?

Lenke til kommentar
Kimj, ville vært enklere å oppgi E i elektronvolt (eV) :) . hc = 1240 nmeV om jeg ikke bommer heeelt.

Elektronvolt? hm.. ser ut som han her bruker ERGO fysikkboka.. og elektrisitet o.l. kommer først i senere kapitler. Bruker selv den samme boken, og har ikke vært borti det du snakker om ennå.. tror jeg(?) :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...