Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slenger løsningen i en spoiler jeg, så får du selv se om du faktisk gidder å prøve eller om du bare vil se på fasiten.

 

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

Sikker på at du har prøvd?

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

110% sikker?

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

Okay, here we go!

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

In 3...

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

2...

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

1...

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

p><p>

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Hehe, skal ikke se i spoilern enda, FOR jeg gir ikke opp. Brukte forrige hele fredag og halve lørdag på å LÆRE partielldevidering, kvadratavvik, deriverte, dobbelderivert... kjrneregel, bevise disse... Pointe er å lære, derfor spurte jeg om dere kunne hjelpe meg med oppgaven, for oppgaven inneholder bare 2 "tall" som er momental fart og strekningen, jeg vil LÆRE! Takk for all hjelp,,, vil nok se i spoilern vis tiden er knapp, fro fristen min på oppgaven er søndag klokken 24:00 ... det er ikke lekse, jeg går på et matte prosjekt, lærer MATTE! elsker det, :grin:

 

Men en siste ting, så klarer jeg dette, Hvordan får man denne formelen eller hvordan beviser man at den er riktig? 2as=v^2-V_0^2, for etter å ha sett på forslaga så tror jeg denne er den beste løsningen for den inneholder ikke "tid" eller "akselerasjon" i formelen.

Endret av tonyrydland
Lenke til kommentar

Alt du trenger å vite står tidligere i tråden.

Det eneste du trenger å vite når du løser en slik oppgave, er å vite hvilke formler som passer (du har mange forskjellige) og hvilke opplysninger du har gitt.

 

Her er det jeg har i fysikkheftet mitt, noe du kanskje bør vurdere å kjøpe. Koster sikkert ikke mer enn en hundrings hos bokhandelen.

 

Bevegelseslikning ved konstant fart: s=vt

 

Bevegelseslikning ved konstant akselerasjon:

mimetex.cgi?v^{2}-v_{0}^{2}=2as.

 

Edit:

Formelen har du allerede gitt fra fysikkboken/fysikkheftet, og du trenger ikke å bevise den.

Den inneholder ikke tid, men den inneholder akselerasjonen (som er a). Dette kalles også den tidløse formelen, og den er veldig nyttig å ha i bakhodet når du skal gjøre oppgaver som dette.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Et atom har energinivåene E1, E2 og E3. Ved overgangen E3->E1 blir det sendt ut lys med bølgelengden 400 nm. Ved overgangen E3 -> E2 blir det sent ut lys med bølgelenden 600 nm. Hva blir bølgelenden når atomet går fra E2 til E1?

 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Jeg har funnet frekvensen til lyset ved overgangen E3->E2 og E3->E1, men klarer ikke å finne E3 eller E1 ut i fra dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...