Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som kunne gitt litt veiledning på oppgave 4A c) ?

http://home.eunet.no/~tsandnes/EksOpg/3Fy/2006/V06P.pdf

 

Kreftene er greit nok, begge to blir påvirket av en G-kraft som er rettet mot C. Men klarer ikke å finne meg frem til det uttrykket. Skal man regne med at Ra = 2Rb?

 

 

Tror kanskje jeg fant det ut! Noen som kan bekrefte/avkrefte?

 

chart?cht=tx&chl=\frac{m_{a}4\pi^2r_{a}^3}{\gamma T^2} = M_{c}m_{a}

 

chart?cht=tx&chl=\frac{m_{b}4\pi^2r_{b}^3}{\gamma T^2} = M_{c}m_{b}

 

chart?cht=tx&chl=\frac{m_{a}4\pi^2r_{a}^3}{\gamma T^2} = \frac{m_{b}4\pi^2r_{b}^3}{\gamma T^2}

 

chart?cht=tx&chl=m_{a}r_{a} = m_{b}r_{b}

 

 

Ser nå at denne løsningen ikke kan stemme... Ingen som kan hjelpe til? Sitter bom fast, utrolig irriterende :p

Lenke til kommentar

I oppgave b, så står det: "Vi kan også bestemme massen M til A hvis vi kjenner baneradien r og omløpstida T til et legeme B som kretser rundt A, for eksempel slik som jorda kretser rundt sola."

 

Vis at chart?cht=tx&chl= M =\frac{4\pi^2 r^3}{\gamma T^2}

 

Men det jeg ikke skjønner: Hvis jeg bruker dette i oppgave C, hvor jeg skal finne frem til at MaRa = MbRb for massene og baneradiene til to stjerner (A og B, med sentrum i C) i en dobbeltstjerne.

 

Hvis jeg bruker uttrykket fra B, så blir jo radiene til A og B like? Siden omløpstiden er lik.

Jeg skal kunne regne ut massen til C, med opplysninger om A eller B. Men i uttrykket fra B, brukes jo bare radien?

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar

hvordan regner man ut massetetthet i en gass uten å vite temperatur?

 

Helium

v=0.010m^3

p=100kPa

t=295K

N=2.46*10^23

 

ved en isoterm(?) prosess komprimeres gassen slik at trykker blir 140kPa

 

finn massetetthet etter komp.?

 

 

forventer ingen full utregning, bare et tips om hvordan det kan gjøres.. takk på forhånd!

 

 

edit: prøvde å regne ut temperatur etter komp og den blei 412.4K, når jeg brukte den for å regne ut ble det galt..

Endret av datastol
Lenke til kommentar

Isoterm + wiki:

Ein isoterm er ei linje med lik eller konstant temperatur på ein graf, eit plott eller eit kart. Ei slik linje blir òg kalla ein isoplett. Isotermar blir oftast sett på vêrkart for å vise storskala temperaturfordelingar.

 

Massetetthet er gitt ved mimetex.cgi?\rho=\frac{kg}{m^3}=\frac{g}{(dm)^3}

 

Du vet også at mimetex.cgi?\frac{p_1V_1}{T_1}=\frac{p_2V_2}{T_2}, her kommer ordet isoterm ut, betyr at temperaturen er konstant. Nå kan du regne ut det nye volumet (V2). Og jeg regner med at N sier hvor mange helium-atomer det er (slå opp massen).

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp med en fysikkoppgave som omhandler potensiell energi.

Oppgaven er som følger:

En stein med massen 0.20 KG blir kastet rett oppover.

I A er farten 14 m/s. Etter en stund passerer steinen punktet B, som er 9.0m høyere oppe.

a) hva er endringen i potensiell energi?

regner med at jeg må regne ut hva den potensielle energien er til hver av posisjonene, men med dataene her så er det jo bare mulig å regne ut potensielle energien i posisjonen som er 9m over bakken? Ep=mgh.

 

Takker på forhånd for hjelp!

Lenke til kommentar
Trenger litt hjelp med en fysikkoppgave som omhandler potensiell energi.

Oppgaven er som følger:

En stein med massen 0.20 KG blir kastet rett oppover.

I A er farten 14 m/s. Etter en stund passerer steinen punktet B, som er 9.0m høyere oppe.

a) hva er endringen i potensiell energi?

regner med at jeg må regne ut hva den potensielle energien er til hver av posisjonene, men med dataene her så er det jo bare mulig å regne ut potensielle energien i posisjonen som er 9m over bakken? Ep=mgh.

 

Takker på forhånd for hjelp!

 

Du trenger egentlig bare å regne ut potensiell energi for 9m. Da går du bare utifra at A er på nullpunket, altså Ep=0. Det med 14m/s er nok enten for en senere oppgave, eller bare for å lure...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...