Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5.29

Laserlys med bølgelengde 633 nm treffer vinkelrett på et gitter med gitterkonstant 2,00x10^-6 m.

a) Regn ut retningen for andre ordens lysmaksimum.

 

Noen som kan hjelpe meg? Har sittet med denne oppgaven så lenge nå, og jeg får det fortsatt ikke til :dontgetit:

Fysikk 1, Bok: Ergo.

 

Bruk formelen mimetex.cgi?d=2,00*10^-6

mimetex.cgi?n=2

chart?cht=tx&chl=\lambda = 633*10^-9

(Skal være opphøyd i minus)

Takk for svar! Men jeg får fortsatt ikke til riktig svar.

Svaret skal være 39,3°, og jeg er sikker på at jeg har fått alle verdens tall bortsett fra akkurat det.. Jeg må jo være helt på villspor. Er det noen som kunne ha vist hvordan jeg løser den?

Lenke til kommentar
En litt merkelig oppgave i fysikkboken, føler at noen opplysninger mangler!

 

" En personbil kjører bak en lastebil på en rett veistrkning. De to bilene holder samme konstante fart. På grunn av en liten hump i veien faller en murstein av lasteplanet. Kommer mursteinen til å treffe personbilen eller veien?"

...av erfaring kommer den til å treffe personbilen :ermm:

Lenke til kommentar

Oppgaven går vel ut på om mursteinen kan sees på som et uavhengig system så fort det slipper 'tak' på traileren. Noe det ikke kan med tanke på 'hva nå det heter når du ligger ret ak en bil', og dermed vil fortsette med en minimalt mindre fart en lastebilen, men siden oppgaven er såpass defus, så vil nok mursteinen havne et sted imellom pga minimale forskjellen i hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...