Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trenger litt hjelp her..

 

Skal regne ut antall molekyler i gass og massen per molekyl..

 

problemet er at kalkulatoren gir meg feil svar, jeg mistenker at jeg ikke taster det inn riktig.

 

Eks : N = pV/kT = 200x10^3x2x10^-3/1.38x10^-23x293 skal bli 9.9x10^22

 

det vil ikke min casio.. noen forslag på hvordan jeg skal gå frem eller innstillinger som må endres??

Lenke til kommentar

Hei

 

Det har seg sånn at vi driver på med et fysikkprosjekt som er kjørt sammens med engelsk. Grunnet hastverk og dårlig tid valgte vi og ta noe enkelt, vi endte med at vi skulle varme opp vann på 20 grader til 70 grader på 2 forskjellige komfyrer for å teste virkningsgraden. Men den hemmelighetsfulle fysikklærern sa at det var masse feilkilder vi da måtte eliminere.

 

Så, hva kan eventuelle feilkilder være?

Lenke til kommentar

Re mildir:

 

Må anta at du vet effekten til komfyrene da... Energi som går over til kjelen vannet er i må taes i betraktning, større plate gir mer svinn av energi til kjela?. Måleunøyaktighet, få termometeret til å måle vannet, ikke kjela. (Ikke berøre kjela i det hele tatt). Luft temp som kjøler vannet mens oppvarming pågår. Kort sagt så må man ha identiske forhold på de 2 komfyrene, noe som kan være vanskelig hvis du skal teste i 2 forskjellige hus eller no. Men dette betyr ikke at du skal løse alt dette, men ta det med i betraktning og bruke måleusikkerhet når du konkluderer og vurderer resultatene.

Lenke til kommentar

Ja, det jeg også tenkte. Vi var veldig forsiktig med å ikke la temperaturmåleren berøre kjelen, og vi varmet opp vannet med lokk på for at lufttemperaturen ikke skal spille så alt for stor rolle. Men vil lufttrykket ha noe å si? Det er ikke allverdens til høydeforskjell mellom de to stedene vi utførte forsøkene, men om det er nevneverdi i en liste over feilkilder?

 

Men en liten morsomhet som vi fikk når vi lagte en en graf av målingene, på intervallet mellom 30 til 65 grader var helt likt begynnelsen på en sinusfunksjon, blei nesten litt nysjerrig om det var tilfeldig :p

Lenke til kommentar

Har en vanskelig oppgave jeg ikke forstår her:

Tre kuler er plassert slik figuren viser.

Hver kule har ladningen 5,6 x 10^-8 C. Bestem størrelse og retning til den elektriske kraften på kule A.

 

Figuren: Punk C ligger 4 cm 90 grader over punkt A. Punkt B ligger 6 cm til høyre 90 grader ut fra punkt A.

 

Har prøve i morra så vil helst ha en utregning hvis noen her gidder. Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Hei sann, har fåtte en oppgave jeg sliter litt med:

 

Fartsgrafen til et lodd som er festet i en fjær er vist på figuren til høyre. (En halv periode)

Farten er gitt ved:v(t) -Asint(kt) , A og k er positive konstanter, t er tida. På figuren er A og k satt til 1.

 

skole.png

 

d) Finn et uttrykk for akselerasjonen a(t) til

loddet som funksjon av tida, konstantene

skal nå være med. (Ikke sett dem til 1).

 

Hvilken formel skal jeg bruke?

Hei; samme graf, ny oppgave. Finn et uttrykk for posisjonen, x(t), som funksjon av tida. Posisjonen er lik A/k når t er null, dvs x(0) = A/k.

 

Blir det bare "x(t)= -A Sin(kt)"?

Lenke til kommentar

Vi skal måle tykkelsen på en isbre. Vi fyrer av en sprengladning i punktet S på breoverflaten. I et punkt G 80m unna registrerer vi 30,3 ms senere en bølge som har vært reflektert fra fjellet i punktet P under breen. Bølgefarten i isen er 3,3*10^3 m/s. Regn ut istykkelsen h.

 

Trenger litt hjelp med denne.. Det første jeg sliter med er å finne ut hvor langt det er fra S til punktet P. Resten skal jeg klare.

Lenke til kommentar
Vi skal måle tykkelsen på en isbre. Vi fyrer av en sprengladning i punktet S på breoverflaten. I et punkt G 80m unna registrerer vi 30,3 ms senere en bølge som har vært reflektert fra fjellet i punktet P under breen. Bølgefarten i isen er 3,3*10^3 m/s. Regn ut istykkelsen h.

Trenger litt hjelp med denne.. Det første jeg sliter med er å finne ut hvor langt det er fra S til punktet P. Resten skal jeg klare.

hint; likebeint trekant...

dessuen er SP = 50 meter

Lenke til kommentar
Hei sann, har fåtte en oppgave jeg sliter litt med:

 

Fartsgrafen til et lodd som er festet i en fjær er vist på figuren til høyre. (En halv periode)

Farten er gitt ved:v(t) -Asint(kt) , A og k er positive konstanter, t er tida. På figuren er A og k satt til 1.

 

skole.png

 

d) Finn et uttrykk for akselerasjonen a(t) til

loddet som funksjon av tida, konstantene

skal nå være med. (Ikke sett dem til 1).

 

Hvilken formel skal jeg bruke?

Hei; samme graf, ny oppgave. Finn et uttrykk for posisjonen, x(t), som funksjon av tida. Posisjonen er lik A/k når t er null, dvs x(0) = A/k.

 

Blir det bare "x(t)= -A Sin(kt)"?

 

Akselerasjon er den deriverte av farten

chart?cht=tx&chl=v'(t) = a(t)

 

Den deriverte av posisjonen er farten

chart?cht=tx&chl=x'(t) = v(t)

For å finne posisjonen når du har farten må du integrere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...